بهینه‌سازی مصرف برج‌های خنک‌کننده_قسمت دوم

by | بهینه سازی انرژی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در مقاله قبل راجع به نکات تعمیر و نگهداری برج‌های خنک‌کننده و اهمیت آن‌ها، صحبت شد. در ادامه به مطالبی راجع به تکنینک‌های افزایش راندمان برج‌های خنک‌کننده اشاره خواهد شد.

نگهداری و بهره‌برداری برج‌های خنک‌کننده(بخش اول)

مسائل زیر برای تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری برج‌های خنک‌کننده مهم هستند.

  • دستورالعمل‌های تولیدکنندگان و توصیه‌های مربوط به نگهداری باید دنبال شود. توصیه‌ها باید به دقت توسط تیم تعمیر و نگهداری تاسیسات دنبال و اجرا گردند. همچنین توصیه‌هایی کلی و عمومی در هندبوک های مربوط به برج خنک‌کننده و نکات نگهداری و راهبری برج خنک‌کننده توسط مهندسین تاسیسات و پیمانکاران تعمیر و نگهداری موتورخانه قابل دسترسی خواهند بود.
  • اطمینان حاصل کنید که هیچ سرریز آبی از حوضه برج خنک‌کننده به علل زیر وجود ندارد:

-کنترل‌های سطح آب دچار نقصان هستند.

-عملکرد برج زمانی که حجم آب به بالاترین سطح خود یعنی خط تخیله به مخزن می‌رسد، متوقف می‌شود.

-جایی‌که چندین برج نصب شده است، کمبود لوله تعادل سبب برهم خوردن سطح آب می‌شود.

نگهداری و بهره برداری برج های خنک کننده

  • نشت آب لوله‌ها و دریچه‌های معیوب باید رفع گردد.
  • میزان سرریز شدن آب را مطابق با کیفیت و تصفیه آب و نوع برج خنک‌کننده بهینه‌سازی کنید. در جایی که کنترل خودکار TDS نصب است، باید کالیبراسیون صورت گیرد و همچنین تنظیمات به درستی اعمال گردد. جایی که چنین کنترل‌هایی وجود نداشته باشد، نصب آن‌ها مفید خواهد بود زیرا سرریز شدن بیش از حد آب منجر به خوردگی و / یا پوسته پوسته شدن مبدل‌های حرارتی می‌شود. برج‌های خنک‌کننده با چرخه غلظت معمولا کمتر از ۳-۴ اتلاف آب را نشان می‌دهد، معمولا عملکرد بیش از ۶-۷ بهره‌وری آب را به‌همراه دارد، خوردگی و سایر مشکلات سبب افزایش خطرات ناشی از کیفیت آب می‌شود.
  • نوع و شرایط نگهدارنده‌های اسپلش و حذف‌کننده‌های رانش باید بررسی شود تا اطمینان حاصل شود که اتلاف آب به علت طراحی ضعیف است و / یا وضعیت نگهدارنده‌های اسپلش و حذف‌کننده‌های رانش مطلوب نیست. تعویض حذف‌کننده رانش باید مطابق با AS 4180 باشد که ریزش را به ۰.۰۰۲ درصد از حداکثر سرعت گردش آب طراحی شده از طریق برج خنک‌کننده محدود می‌کند. کنش تهاجمی مواد شیمیایی تصفیه آب با قرار گرفتن در معرض آفتاب در طول زمان کاهش می‌یابد.

 

بیشتر بخوانید : بهینه‌سازی مصرف برج‌های خنک‌کننده_قسمت سوم

 

تعمیر و نگهداری برج خنک کننده

  • پرشدن برج خنک‌کننده سبب فساد می‌شود. همواره بازرسی منظم مطابق با استاندارد AS 3666 باید انجام شود. به غیر از خطرات میکروبی، فرسایش بیش از حد در مواد پرکننده می‌تواند موجب از بین رفتن جریان آب و افزایش دما برج خنک‌کننده و در نتیجه کارایی کمتر آن ‌شود.
  • جریان هوا در اطراف برج‌های خنک‌کننده نباید محدود شود. هوا تخلیه شده از برج‌های خنک‌کننده نباید مجددا مصرف شود. اگر بادهای غالب روی جریان هوای یک برج خنک کننده موثر باشد، ممکن است لازم باشد که یک مانع در مقابل باد ایجاد شود.
  • در جایی‌که یک شیر بای‌پس برج خنک‌کننده نصب شده باشد، نباید مغایرتی در کنترل آن‌ها بین زمانی که شیر‌ باز است و فن‌ها در حال کار هستند، وجود داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که حداقل ۲ درجه سانتی‌گراد اختلاف بین بسته شدن شیر و فن‌های در حال کار برج خنک‌کننده وجود دارد.
  • برج‌های خنک‌کننده عملیاتی و فن‌های آن‌ها باید بهینه سازی شود. بهترین کارایی زمانی حاصل خواهد شد که تمام برج‌های خنک‌کننده موجود به موازات هم عمل کنند، نه این‌که فعالیت برج خنک‌کننده اصلی را به حداکثر برسانید و باقی را جداگانه تنظیم کنید. برای به دست آوردن بهترین کارایی، سرعت فن‌ها باید از طریق VSDها کنترل شود، نه این‌که روشن / خاموش یا با دو سرعت کار کنند. همان‌طور که درخواست رد گرما از چیلرها افزایش می‌یابد، ابتدا هر فن نیز باید حداقل سرعت مجاز را داشته باشد. زمانی‌که همه فن‌ها فعال شده‌اند، باید آن‌ها را بصورت یکپارچه تغییر داد.

تعمیر و نگهداری و بهره برداری برج های خنک کننده

در مقاله بعدی به تکمیل این مبحث و مطالبی راجع به جایگزینی و ارتقا برج‌های خنک‌کننده اشاره خواهد شد.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *