بهینه‌سازی مصرف سیستم‌های مدیریت ساختمان _قسمت دوم

by | بهینه سازی انرژی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در مقاله قبل راجع به بهینه‌سازی مصرف انرژی سیستم‌های مدیریت ساختمان، صحبت شد. در ادامه به تکمیل مبحث تکنینک‌های افزایش راندمان و شاخص‌های جایگزینی و ارتقا سیستم‌های مدیریت ساختمان، اشاره خواهد شد.

نگهداری و بهره‌برداری سیستم‌های مدیریت ساختمان

مسائل زیر برای کارایی تعمیر، نگهداری و عملکرد سیستم‌های BMS اهمیت دارد:

  • کارشناسان تعمیر و نگهداری باید با قابلیت‌ها و پارامترهای عملیاتی BMS آشنا باشند. درصورت لزوم کارشناسان BMS باید اطلاعات خود درباره تولید یک تعریف عملکردی برای الگوریتم‌های کنترل را به روز رسانی کنند.
  • برای پیمانکاران تعمیر و نگهداری دسترسی به BMS برای تعمیر و نگهداری سیستم تاسیسات ساختمان و اهداف عملیاتی مهم است. پیمانکاران تعمیر و نگهداری باید اطلاعات کافی از عملکرد BMS شامل نظارت و روند توابع را داشته باشند. پیمانکار تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمان باید به متخصص BMS اجازه بهینه‌سازی الگوریتم‌های کنترل، برنامه‌ریزی مجدد، تنظیم گزارش روند توابع، نظارت و غربال‌گری‌های تشخیصی را بدهد.
  • ضروری است که غربال‌گری‌های تشخیصی برای تایید عملکرد کل سیستم‌های تاسیسات ساختمان از جمله  economy cycle، عملکرد محفظه‌های حجم متغیر هوا (VAV)، مدولاسیون فن‌ها و پمپ‌ها از طریق VSDها، عملکرد چیلر و بویلر از جمله تنظیم مجدد دما و دریچه‌های نشتی صورت گیرد.
  • اطمینان حاصل کنید که تجهیزات تاسیسات ساختمان به درستی برنامه‌ریزی شده باشند. توابع شروع و توقف را بهینه‌سازی کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که پارامترهای کنترل مانند دما، رطوبت نسبی و زمان هدر نمی‌رود. دما مناسب در زمستان ۲۱-۲۲ درجه سانتی‌گراد، در تابستان ۲۳-۲۴ درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی ۳۵-۶۰ درصد است که بسته به ساختمان، موقعیت و نوع کاربری آن ممکن است تغییر کند. فضاهایی مانند آسانسور، لابی‌ها و سایر راه‌های ارتباطی که در آن افراد زمان نسبتا کوتاهی را صرف می‌کنند، دما متغیر است.
  • برای محدود کردن عملکرد نادرست دستگاه‌های مصرف‌کننده اصلی انرژی مانند چیلرها و بویلرها، برنامه BMS را به منظور کنترل ثانویه یا اصلی آن‌ها نصب کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که سنسورها حداقل سالیانه کالیبراسیون شده‌اند و از عوامل خارجی از جمله نور خورشید، گرما حاصل از تجهیزات اداری و نشتی هوا کابل‌های عایق‌بندی نشده تاثیر نمی‌پذیرند.

تعمیر و نگهداری سیستم های مدیریت ساختمان

جایگزینی و ارتقا سیستم‌های مدیریت ساختمان

قبل از جایگزینی یا به‌روز‌رسانی سیستم‌های BMS، مسائل زیر را در نظر بگیرید:

  • از جایگزین کردن سیستم‌های مشابه اجتناب کنید. به سادگی می‌توان با به روزرسانی BMS موجود با سخت افزار و گرافیک جدید، سبب بهره‌وری الگوریتم‌های نادرست کنترل BMS شد. انتخاب یک BMS جدید نیاز به مطالعه و مشورت با متخصصین این زمینه دارد.
  • از نصب داکت برق، گاز و آب در مکان‌های کلیدی از جمله تابلوهای برق خدمات مکانیکی، چیلرها، برج‌های خنک‌کننده، دستگاه‌های رطوبت‌ساز و رطوبت‌گیر و بویلرها برای نظارت بر عملکرد این سیستم‌ها و گزارش تلفات و خطاهای آن‌ها، اطمینان حاصل کنید.
  • در هنگام جایگزینی یک سیستم جدید باید نیازهای ساختمان، به ویژه سیستم‌های تاسیسات ساختمان را ارزیابی کرد. الزامات عملیاتی و عملکردی برای نظارت بر پارامترهای کلیدی و KPIها به منظور کارایی تعمیر و نگهداری، باید در نظر گرفته شود. بسیاری از استراتژی‌های کنترل هوشمند انرژی که اخیرا توسعه یافته‌اند، باید بر اساس سیستم‌های تاسیسات ساختمان نصب شده در ساختمان، مورد ارزیابی قرار گیرند و انتخاب شوند.
  • باید گرافیک و ابزارهای تشخیص عملکرد نادرست سیستم‌ها را تعیین کرد.
  • اطمینان حاصل کنید که راه‌اندازی و بازبینی صحت عملکرد BMS به درستی صورت گرفته است. همچنین نظارت و تنظیم دقیق آن در طول یک دوره ۱۲ ماهه، توسط تکنسین‌های خدماتی اهمیت دارد.

جایگزینی و ارتقا سیستم های مدیریت ساختمان

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *