بهینه‌سازی مصرف چیلرها_قسمت چهارم

by | چیلر

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در مقاله قبل راجع به تکنینک‌های افزایش راندمان چیلرها در تاسیسات ساختمان صحبت شد. در ادامه به مطالبی راجع به نکاتی برای جایگزینی و ارتقا چیلرها و بررسی خنک‌کن چیلر در سیستم تاسیسات ساختمان اشاره خواهد شد.

جایگزینی و ارتقا چیلر در تاسیسات ساختمان

نکات زیر به عنوان شاخص‌هایی برای جایگزینی و / یا ارتقا چیلر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • مبردهایی که در چیلر وجود دارند ممکن است از بین رفته باشند و یا در آینده از بین بروند.
  • چیلر ممکن است بیش از ۱۵ سال عمر کرده باشد و در اینصورت قطعات یدکی آن بسیار سخت پیدا می‌شود.
  • چیلر آسیب‌پذیر است و تعمیرات اساسی آن هزینه بردار و گران است.
  • نیاز سیستم سرمایشی ساختمان به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

تعمیرکار چیلر

اگر یک چیلر نیاز به جایگزینی داشته باشد، باید عوامل مختلفی مورد توجه قرار گیرد. تعویض یک چیلر با یک دستگاه جدید سبب صرفه‌جویی در انرژی خواهد شد. با یک مشاور متخصص مشورت کنید و عوامل زیر را در نظر بگیرید:

-چیلرهای با COPهای بالا و IPPLها را انتخاب کنید چرا که از نمونه‌های BCA J بهتر است.

-بهینه‌سازی انتخاب چیلر بدین معناست که نباید ظرفیت چیلر جایگزین با چیلر فعلی یکسان باشد. ظرفیت سیستم سرمایش ساختمان ممکن است در طول سال‌ها تغییر کند. چرخه نیاز کل سیستم چیلر را در نظر بگیرید و بعد از بررسی چرخه کار آن، چیلر جدید را بهینه کنید. در صورت لزوم مشاوره بگیرید، مزایای بالقوه مالی و عملیاتی از انتخاب یک چیلر بهینه بسیار قابل توجه است.

-چیلری را انتخاب کنید که سازگار با استراتژی‌های کنترل مدرن برای صرفه جویی در انرژی باشد و بررسی کنید که کنترل کننده‌های چیلر دارای رابط‌های ارتباطی لازم مانند BACnet، Modbus یا LON باشند. عواملی که باید نظر بگیرید شامل تنظیم مجدد آب سرد، تنظیم مجدد آب کندانسور، قابلیت محدود کردن ظرفیت چیلر و جریان آب سرد متغیر است.

-برای یافتن ظرفیت خنک‌کننده غالب، توالی های چیلر را بهینه‌سازی کنید و استراتژی عملکرد کارآمد‌ترین چیلر را کنترل کنید. استراتژی‌های هوشمند انرژی مانند آب سرد و تنظیم مجدد آب کندانسور را اعمال کنید.

-نصب تجهیزات برای نظارت بر عملکرد و راندمان چیلر. این اطلاعات ممکن است از طریق کنترل‌کننده چیلر به راحتی در دسترس باشد یا ممکن است لازم باشد که اندازه‌گیری اضافی مانند kWh، اندازه‌گیری انرژی حرارتی یا برخی از سنسورهای دمای اضافی متصل به BMS نصب شود.

-انجام پمپاژ متغیر آب سرد را برای صرفه جویی در انرژی در نظر بگیرید. این اندازه‌گیری در جایی که آب سرد باید در فاصله‌های طولانی پمپاژ شود یا جایی که جریان آب سرد اولیه قابل توجه است، احتمالا موثر خواهد بود.

تعمیرکار چیلر

بررسی خنک‌کن چیلر در سیستم تاسیسات ساختمان

باید از خروج مبردها از چیلرها و دیگر تجهیزات تاسیسات ساختمان شامل پکیج و اسپلیت اجتناب شود. جدا از آسیب زیست محیطی ناشی از مبردهای خاص و هزینه‌های مستقیم مرتبط با جایگزینی مبرد، هزینه‌های غیر مستقیم از طریق کارایی پایین تجهیزات و اثرات احتمالی NGERS گزارش می‌شود.

استفاده از مبردهایی که باعث گرم شدن کره زمین یا تخریب لایه تخریب ازون می‌شوند، غیرقانونی است. کارکنان تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمان همواره باید نسبت به شناسایی و رفع نشتی مبرد توجه داشته باشند. داشتن مجوز برای معامله‌گران دستگاه مبرد شامل چیلرها و تجهیزات تهویه هوا الزامی است. سیستم‌هایی که در آن مبرد به کار رفته است همواره باید مورد بررسی قرار گیرند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. برای تاسیسات بزرگ‌تر استفاده از KPI که میزان استفاده از مبرد را نظارت می‌کند، ضروری است. سیستم‌های نظارت بر نشت مبرد با گیرنده های مایع که به اندازه کافی بزرگ هستند، برای ذخیره شارژ سیستم مشخص می‌شوند. کارمندان تعمیر و نگهداری باید همواره مقدار مبردی را که به سیستم اضافه می‌شود را ثبت کنند و هر گونه مصرف غیرطبیعی را به مسئول مربوطه گزارش دهند.

نشت سالانه با طراحی خوب چیلر، مدیریت مبرد و تعمیر و نگهداری چیلر می‌تواند در حدود ۱.۵-۲ درصد کاهش یابد.

بهینه سازی مصرف چیلرها

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *