دمای استاندارد اتاق سرور چقدر است و چگونه همیشه منظم حفظ شود؟

by | دیتا سنتر

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

«اتاق سرور» را می‌توان قلب یک سازمان و یا شرکت دانست که در آن اطلاعات و داده‌ها ذخیره شده و برای سرویس‌دهی به کارکنان و یا مشتریان، پردازش می‌شوند. این پردازش و ذخیره‌سازی در سیستم‌های کامپیوتری و ارتباطی پیشرفته‌ای انجام می‌شود. پردازش روی اطلاعات نیازمند یک شرایط محیطی کاملا استاندارد است. این استانداردها آنقدر برای حفظ کارایی این سیستم‌ها مهم است که گاهی یک غفلت کوچک ممکن است به از دست رفتن اطلاعات و یا تجهیزات گران قیمت بیانجامد. یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین این شرایط محیطی، دمای محیط است. این دما باید همیشه و در همه حال به صورت کاملا سختگیرانه کنترل و در بازه استاندارد نگه داشته شود. در این مقاله قصد داریم تا درباره دمای استاندارد اتاق سرور اطلاعات بیشتری کسب کنیم و بدانیم برای حفظ این دما در بازه استاندارد، به چه راهکارها و تجهیزاتی نیاز است؟

کارکرد اتاق سرور چیست؟

در شرکت‌ها و سازمان‌ها، این سرورها هستند که وظیفه خدمات رسانی به کارکنان و یا مشتریان آنلاین را به عهده دارند. همه این دستگاه‌های سرور به‌علاوه مراکز و تجهیزات ذخیره‌سازی داده، در اتاقی به نام اتاق سرور نصب می‌شوند. شرایط محیطی اتاق سرور باید به گونه‌ای تنظیم شود تا همه دستگاه‌ها، سرورها و تجهیزات ذخیره‌سازی بهترین کارکرد خود را داشته باشند.

اگر این شرایط محیطی مانند دما، رطوبت، میزان ریزگردها و ذرات معلق به‌خوبی و با وسواس به‌طور مرتب بررسی و تنظبم نشود، ممکن است به تجهیزات در این اتاق آسیب جدی وارد شود. دمای استاندارد اتاق سرور یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کنترلی در اتاق‌های سرور امروزی است. تنها یک تاچند درجه افزایش دما ممکن است کارکرد این دستگاه‌ها را مختل کرده و به آن‌ها آسیب‌های جبران ناپذیری وارد نماید.

از دست رفتن اطلاعات و داده‌های مشتریان و یا سازمان و شرکت و یا آسیب‌های دائمی به سرورها و دستگاه‌ها بخشی از مشکلاتی است که ممکن است در هنگام گرم شدن بیش از حد محیط اتاق سرور پیش بیاید.


ارائه خدمات نگهداری دیتاسنتر و مراکز داده


اهمیت بررسی و پیگیری دمای استاندارد اتاق سرور

کامپیوترها، سرورها و تجهیزات ذخیره‌سازی داده‌ها طوری طراحی و ساخته‌شده‌اند که نیاز به محیطی با درجه حرارت مشخص دارند. در صورتیکه دمای آن‌ها از یک حد معین بیشتر شود، به تدریج کارکرد درست خود را از دست می‌دهند. بالا رفتن دما به‌راحتی و در مدت کوتاهی ممکن است به سوختن و از بین‌رفتن برخی تراشه‌ها منجر شود. به‌علاوه تجهیزات شبکه مانند سرورها، سیستم‌های کامپیوتری بسیار گران قیمتی محسوب می‌شوند که از دست دادن آن‌ها برای سازمان‌ها و شرکت‌ها گران تمام خواهد شد.

مورد مهم دیگر، داده‌ها هستند. این داده‌ها ممکن است اطلاعات حساب مشتریان یک سایت و یا حساب‌های مالی باشد. از دست داده داده‌ها ممکن است برای یک سازمان و یا شرکت حتی گران‌تر از خرابی یک سرور تمام شود. همچنین بالارفتن دما به کند شدن و قطع خدمات شبکه‌ای منجر می‌شود که اتلاف وقت زیادی را متوجه کارمندان و کارکنان خواهد کرد.

دمای استاندارد اتاق سرور و تجهیزات شبکه چند درجه است؟

تجهیزات کامپیوتری به‌خصوص پردازنده‌ها، در اتاق‌های سرور، تولیدکننده گرما هستند. این تجهیزات به‌طور کلی گرمای زیادی را وارد محیط اتاق‌های سرور می‌کنند. فن‌های مخصوص این گرما را به بیرون اتاق هدایت می‌کنند و برای پایین آوردن دما در این اتاق‌ها از تجهیزات سرمایشی استفاده می‌شود. به‌علاوه در بیشتر این اتاق‌ها نسبت به نوع و گستردگی دستگاه‌ها، از تجهیزات تهویه هوا نیز استفاده می‌شود.

دمای پیشنهادی شرکت‌های تولیدکننده این تجهیزات، چیزی بین ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است. البته در تجهیزات به روز‌تر و جدیدتر این بازه دمایی پیشنهادی، بین ۱۸ تا ۲۷ درجه است. اما باید توجه داشته باشیم که دمای بالاتر ممکن است زمان واکنش اضطراری را کمتر کرده و موجب ایجاد خطر برای تجهیزات شود.


ارائه خدمات حرفه ای ۲۴ساعته نگهداری موتورخانه


چه عواملی بر روی دمای اتاق سرور موثر است؟

با اینکه اتاق‌های سرور، پنجره و یا راه انتقال و جابه‌جایی هوا به بیرون را ندارد و کاملا عایق بندی شده هستند، عوامل و مشکلات زیادی ممکن است تنظیمات دما در آن‌ها را برهم بزند. قطع شدن برق، باز ماندن اتفاقی در اتاق سرور، خاموش کردن تجهیزات سرمایشی در ساعات کم مصرف و فراموشی روشن کردن آن‌ها و باز و بسته شدن مکرر درها در اثر رفت و آمد به اتاق سرور، از عواملی هستند که می‌توانند دما را بیش از حد بالا ببرند.

دمای استاندارد اتاق سرور چگونه کنترل می‌شود؟

اتاق‌های سرور معمولا با عایق بندی کامل ساخته می‌شوند. در این محیط بسته ممکن است به سادگی و با بروز یک مشکل کوچک دما به سرعت شروع به بالا رفتن کند. به‌علاوه اتاق سرور محل رفت و آمد کارکنان نیز هست و باز و بسته شدن مکرر درهای وردی ممکن است هوای گرم را وارد اتاق نماید. هرچقدر هم که به کارکرد تجهیزات سرمایشی و تهویه هوا مطمئن باشید، اتفاق ساده‌ای مانند قطع برق اجتناب ناپذیر است.

در اتاق‌های سرور برای بررسی و کنترل مرتب دمای محیط، نیاز به یک سیستم مانیتورینگ دما و دیگر شرایط محیطی وجود دارد. این سیستم‌ها با استفاده از سنسور دما و رطوبت اتاق سرور به‌طور مرتب دما و دیگر المان‌های مهم را اندازه گیری، ثبت و بررسی می‌کنند. مزیت این سیستم‌ها این است که در مواقع بالارفتن دما، از هشدارهای گوناگون استفاده می‌کنند. این هشدارها می‌توانند به‌صورت پیامکی و یا اینترنتی برای افراد مسئول فرستاده شوند.

 

بیشتر بخوانید : نگهداری سرور و نکاتی‌ که‌ حتما باید بدانید

 

سخن آخر

گرم شدن بیش از حد دمای اتاق سرور از مهم‌ترین عوامل کند شدن پردازش و دسترسی به داده‌ها در شبکه‌های سازمان‌ها و شرکت‌ها است. در دمای بالا این تجهیزات به‌راحتی ممکن است آسیب ببینند و خسارت‌های عمده‌ای برجا بگذارند.

دمای استاندارد اتاق سرور برای سیستم‌های شبکه و سرورها باید بین ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی گراد ثابت نگه داشته شود. این دما باید طوری کنترل و تنظیم شود تا زمان کافی برای رسیدگی کارشناسان به موقعیت‌های اضطراری فراهم باشد. سیستم مانیتورینگ دما و دیگر شرایط محیطی در اتاق‌های سرور می‌تواند نقش پیشگیرانه خوبی برای دوری از این خطرات را فراهم کند. این سیستم‌ها با اندازه‌گیری مرتب دما و رطوبت و … در محیط، آن‌ها را مورد پردازش قرار داده و به‌صورت منظم برای استفاده کارشناسان ارائه می‌دهند. به علاوه هشدارهایی را در مواقع ضروری برای افراد ارسال می‌کنند.

کلمه کلیدی: دمای استاندارد اتاق سرور

کلمه فرعی: شرایط محیطی اتاق سرور، سنسور دما و رطوبت اتاق سرور

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *