در مورد فیلترهای هوای سیستم‌ گرمایش منزل خود چه می‌دانید؟!

by | مقالات

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

سیستم‌های گرمایش بسیاری از خانه‌ها، ادارات و کارخانه‌ها مانند پکیج‌ها وابسته به انرژی گاز هستند. انرژی گاز که جزو انرژی‌های تجدیدناپذیر به حساب می‌آید، علی‌رغم مفید بودن در صنایع مختلف، می‌تواند بسیار خطرناک نیز باشد. احتمالا با حادثه‌هایی چون گازگرفتگی و اصطلاح مرگ خاموش آشنایی دارید. بنابراین نیازی نیست که حتما یک مهندس تاسیسات یا تعمیرکار سیستم‌‌های گرمایشی باشید تا در مورد این سیستم‌ها یک سری اطلاعات را لازم داشته باشید بلکه برای هر فرد عادی که با این انرژی سروکار دارد واجب است که تا حدودی درباره‌ی آن بداند.

همانطور که می‌دانید وظیفه گردش هوا در خانه‌ی شما برعهده‌ی مشعل موتورخانه یا پکیج است و بدیهی است که با گردش هوا، ذرات گردوغبار و خاک بر روی فیلترهای هوای مشعل(در صورت وجود) و یا داخل تیغه های فن می‌نشینند. تجمع بیش از حد گردوغبار نیز باعث مسدود شدن فیلتر هوا می‌شود. درنتیجه مشعل پکیج یا موتورخانه برای ثابت نگه داشتن دما، بیشتر کار کند. هرچه موتورخانه یا پکیج شما بیشتر کار کند، انرژی گاز بیشتری سوخت می‌شود. بنابراین به دست آوردن اطلاعات اولیه و حصول اطمینان از کارکرد صحیح موتورخانه‌ یا پکیج، ایده‌ بدی به نظر نمی‌رسد.

  • ببینید!

با دقت به شعله‌های موتورخانه یا پکیج خود نگاه کنید. اگر شعله‌های آن به رنگی به جز آبی باشد، به سرعت با متخصص تاسیسات تماس بگیرید. رنگ آبی شعله‌ها نشان‌دهنده‌ی وجود هوای کافی برای احتراق و در نتیجه کامل بودن فرآیند احتراق است.

 اگر شعله‌ی مشعل به رنگ زرد است، نشان‌دهنده‌ی احتراق ناقص و وجود مونواکسیدکربن بالا است.

رنگ نارنجی نیز که اغلب با رنگ زرد اشتباه گرفته می‌شود، نشان‌دهنده‌ی مسدود بودن فیلترهای هوا، سوختن و کشیده شدن ذرات گردوغبار و ناخالصی‌ها به درون شعله پخش‌کن می‌باشد. این مساله از عدم سرویس به موقع و نگهداری صحیح از دستگاه به وجود می‌آید.

  • بشنوید!

با دقت به صدای پکیج یا موتورخانه‌ی خود گوش کنید. اگر صدایی به جز صدای لرزشهای عادی احتراق شنیدید، با تعمیرکار یا مهندس تاسیسات خود تماس بگیرید.

صدای غیرمعمول در پکیج یا موتورخانه، می‌تواند دلایل متعدد و متنوعی چون رسوبات، کم بودن فشار گاز شهری، نشتی و … داشته باشد اما یک از عمده‌ترین این صداها، صدایی می‌باشد که ناشی از کثیفی و وجود خاک یا گیر کردن چیزی به فیلترهای هوا یا پروانه فن دستگاه است.

  • بو کنید!

محیط اطراف خود را بو کنید. اگر بوی گاز احساس می‌کنید، به طور قطع گاز در منزل یا محل کار شما نشتی دارد. فراموش نکنید که این حالت، وضعیت خطرناکی است. بدون روشن کردن لامپ، دست زدن به هرگونه وسیله‌ی الکترونیکی به سرعت از محل نشتی گاز خارج شده و در بیرون ساختمان با پیمانکار تاسیسات خود و یا آتشنشانی تماس حاصل کنید.

به یاد داشته باشید که ممکن است بوی گاز را به هر دلیلی استشمام نکنید. توصیه می‌شود از دستگاه‌های هشداردهندده‌ی نشت گاز، که استفاده‌ی آن در برخی از کشورهای جهان اجباری است، استفاده کنید تا با خیال راحت‌تری به امور خود بپردازید.

  • مصرف بهینه گاز با تنظیم مشعل موتورخانه :

مشعل ها ، بزرگترین مصرف کننده گاز در هر ساختمان هستند که عمدتا بصورت سنتی تنظیم می‌شوند. بدین معنی که سرویس‌کارها با نگاه کردن به رنگ شعله، میزان هوا و گاز آن را تنظیم می‌کنند، که روش صحیح و بهینه ای نیست.

 در کشورهای پیشرفته دنیا، جهت استفاده از حداکثر راندمان مشعل، آنها را با دستگاه های بسیار دقیق آنالیزر گاز تنظیم میکنند که نه تنها باعث افزایش راندمان مشعل، بلکه باعث کاهش هزینه گاز نیز می‌گردد.

در مورد فیلترهای هوای سیستم‌ گرمایش منزل خود، چه می‌دانید

کلینیک انرژی ساختمان با دارا بودن دستگاه آنالیزر گاز مشعل، که از آن جهت تنظیم مشعل‌ها در پروژه های بهینه سازی مصرف سوخت استفاده می‌نماید، آمادگی خود را جهت ارایه این سرویس به مشتریان گرامی اعلام می‌نماید. جهت اطلاع از نتایج حاصل از طرح های بهینه سازی ما ، به صفحات مربوط به خدمات بهینه سازی مراجعه فرمایید.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *