نظافت خانه برای حفظ پاکیزگی و سلامت با راهکارهای زیر

by | مقالات

زمان مطالعه: ۸ دقیقه


محیط منزل شما باید هوای مطلوب داشته باشد تا بعد از یک روز پرکار بتوانید به راحتی در خانه خود استراحت کنید. اگر احتیاط و نظافت خانه را رعایت نکنید، ممکن است منزل شما سلامت و ایمنی خود را از دست بدهد.
طبق اظهارات مراکز پیشگیری و کنترل بیماری ها (CDC)، بعضی عوامل رایج مضر و بیماری زا در منزل شامل مقادیر زیاد رادون، نشت آب، مشکلات فنی، رنگ پایه سربی و سوء عملکرد آژیر آتش سوزی می باشد. در این لیست موارد دیگری مانند حشرات و جانوران موذی و کپک ذکر نشده که این مشکلات ناشی از عدم نظافت صحیح منزل است.
اقدامات ایمنی مورد نیاز برای منزل شما به افرادی که در آن زندگی می کنند وابسته است. اگر بچه یا افراد مسن تر در خانه سکونت دارند، باید محافظت های بیشتری را اعمال کنید. با استفاده از این ترفند ها می توانید ایمنی، سلامت و پاکیزگی منزل خود را بهبود بخشید.
ترفندهایی برای بهبود سلامت منزل
یک منزل پاکیزه می تواند افرادی که در آن زندگی می کنن را از خطرات و باکتری ها حفظ کند. همه خانه ها و اتاق ها آلودگی های پنهانی دارند اما با پیشگیری و برنامه مناسب می توانید محیط سالمی در منزل خود داشته باشید.


اهمیت فضای بیرون برای نظافت خانه


برای شروع اجرای ترفندها برای داخل منزل، باید اول محیط خارجی را بررسی کنید و مطمئن شوید که موجودات موذی به داخل راه پیدا نمی کنند و هوای خنک وارد منزل می شود. برای بهبود سلامتی و نظافت منزل خود می توانید از روش های زیر استفاده کنید:
• قسمت بیرونی منزل را برای عدم وجود سوراخ، شکاف و نشتی بررسی کنید: این کار از ورود حیوانات موذی و حشرات به داخل منزل جلوگیری می کند.
• آب های راکد را از محیط منزل حذف کنید: اگر ظرف غذای پرنده در خانه شما وجود دارد از ابزاری مانند فواره برای حفظ جریان داشتن و تحرک آب استفاده کنید. آب های راکد بهترین محل برای تخم گذاری حشرات و حیوانات موذی است.
• درب سطل آشغال را محکم ببندید: کیسه زباله های پلاستیکی باعث جذب حیوانات به سمت زباله می شوند و آن ها را برهم می ریزند. از آنجایی که کیسه های پلاستیکی محافظت خوبی در برابر حیوانات ندارند، آن را با سطل های آب بندی شده محافظت کنید.
• ناودان ها را مرتباً تمیز کنید: این کار باعث می شود تا از وجود آب راکد و ورود رطوبت مستقیم به منزل جلوگیری شود.
• مطمئن شوید که در منزل شما از رنگ پایه سربی استفاده نشده است: هنگام انجام رنگ آمیزی یا نوسازی منزل توجه داشته باشید که ابزار پاکسازی برای حذف لایه اولیه می توانند مواد سمی را در هوا آزاد کنند. برای حذف لایه های اولیه از افراد متخصص کمک بگیرید.
• در هر دو سمت ورودی در ها از پادری استفاده کنید: با استفاده از پادری می توانید از ورود آلودگی، گرده و آلاینده ها و مواد شیمیایی به منزل جلوگیری کنید و به واسطه آن شکاف ورودی در را ببندید و منزل را بهتر نظافت کنید. برای پاکیزگی بیشتر در منزل، کفش ها را بیرون از منزل بگذارید.
• از یک سیستم تهویه هوای مناسب استفاده کنید: یک سیستم تهویه هوای مناسب می تواند به ورود هوای خنک و تازه به داخل منزل و خارج کردن هوای آلوده و آلاینده ها کمک کند.


آشپرخانه


با وجود فر، اجاق گاز و غذاها آشپزخانه آلودگی های زیادی را ایجاد می کند. هنگام بررسی آشپزخانه به موارد زیر توجه کنید:
• نظافت آشپزخانه: سطوحی مانند شیرهای آب محل انباشته شدن جرم و در نتیجه رشد میکروب ها است زیرا افراد برای شستن دست ها از سینک استفاده می کنند پس بهترین راه این است که از شیرهای چشمی استفاده کنید تا به طور قابل توجهی از جرم های انباشته شده در اطراف سینک جلوگیری کنید.
• سالم بودن آب را تست کنید: اغلب افراد فکر می کنند تمیز بودن آب به معنی سالم بون آن است اما همیشه این طور نیست. اگر می خواهید کیفیت آب آشامیدنی خود را بالا ببرید، برای نصب یک سیستم تصفیه آب UV با یک فرد متخصص مشورت کنید. امواج فرابنفش (UV) آزاد شده از این سیستم ها میکروب های موجود در آب را از بین می برد. این نوع تصفیه آب می تواند آب آشامیدنی تمیز و سالم را برای شما فراهم کند.
آژیر هشدار کربن مونوکسید نصب کنید: اگر در منزل خود آژیر کربن مونوکسید ندارید حتماً برای حفاظت از خانواده از آن استفاده کنید. و اگر آن را نصب کرده این حتماً به طور منظم و به کمک یک فرد متخصص آن را چک کنید.
• مرتباً آشپزخانه و یخچال خود را برای عدم وجود غذای مانده بررسی کنید: وجود غذای کپک زده یا فاسد شده در منزل برای سلامتی شما مضر است. برای جلوگیری از حمله حیوانات موذی آن ها را در یه سطل آشغال در بسته بیندازید.

اتاق خواب


اتاق خواب محل استراحت و آرامش شماست. با حذف عوامل مضر می توانید به پاکیزگی و آسایش بیشتر محیط اتاق کمک کنید.
برای حفظ سلامت محیط اتاق خواب می توانید از روش های زیر استفاده کنید:
• یک گیاه به اتاق خود اضافه کنید: گیاهانی مانند گندمی و آلوئه ورا می توانند با حذف ترکیبات اورگانیک فرار هوای تمیز تولید کنند و نگهداری از آن ها نیز بسیار اسان است. وجود این گیاهان در اتاق خواب کیفیت هوا را بهبود می بخشد و به همین طریق خواب راحت تری را برای شما فراهم می کند.
• رختخواب خود را در معرض هوای آزاد قرار دهید:

 آیا دمای بدن شما هنگام خواب بالاست؟ رطوبت ناشی از تعریق بدن شما می تواند باعث جمع شدن کرم یا انگل در رختخواب شما بشود. ملافه و بالش ها را قبل از خواب در هوای آزاد پهن کنید تا خشک شوند.
• پرینتر خود را در اتاق خواب نگذارید: علاوه بر اینکه شما باید تجهیزات اداری خود را برای آرامش فکری بیشتر در اتاق مجزا قرار دهید، اما این کار دلیل دیگری نیز دارد که قرار دادن پرینتر در اتاق خواب برای سلامتی شما مضر است. پرینتر و دستگاه کپی هنگام استفاده می توانند مواد حساسیت زای ریوی تولید کنند که این امر باعث می شود خواب برای شما دشوار شود.


سرویس بهداشتی


اگر از نظافت و مراقبت مناسب از سرویس های بهداشتی غفلت کنید، این محل ها می توانند یکی از منابع عمده آلودگی باشند. ضد عفونی و نظافت منظم می تواند به کاهش این آلودگی ها کمک کند.
از این ترفندها برای سرویس بهداشتی استفاده کنید:
• از تمیز بودن توالت مطمئن شوید: به طور منظم کل سرویس بهداشتی را نظافت و توالت را ضدعفونی کنید. تعویض توالت و خرید یک مدل جدیدتر و کاربردی تفاوت زیادی را ایجاد می کند.
• مواد شوینده منقضی شده را دور بریزید: مرتباً تاریخ انقضای شوینده ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که استفاده از آن ها بی خطر است. فراموش نکنید که مواد شوینده را دور از دسترس کودکان قرار دهید. از قفسه های مخصوص کودک استفاده کنید تا نتوانند به بطری ها دسترسی داشته باشند.
• در زیر فرش یا پادری ها حتما از پدهای ضد لغزنگی استفاده کنید: سر خوردن یا افتادن در این مکان ها می تواند بسیار خطرناک باشد. همچنین در وان حمام حتماً از پدهای چسبان ضد لغزندگی استفاده کنید تا سطح زیرین آن اصطکاک کافی را داشته باشد. اگر افرادی در منزل شما به تکیه گاه نیاز دارند اطراف وان و در کنار توالت دستیگره های فلزی مخصوص نصب کنید.
• دیوار ها را برای عدم وجود شکاف یا کنده شدن درزگیرها بررسی کنید: کپک ها دائماً در این مکان ها رشد می کنند. در صورت نیاز تعمیرات و تعویض درزگیرها را انجام دهید.
• رطوبت گیری هوا: در محیط های مرطوب کپک بیشتری رشد می کند. فن هواکش در صورت انجام تهویه مناسب می تواند رطوبت اضافی را بعد از استحمام از هوا حذف کند و احتمال رشد کپک را کاهش دهد. برای اطمینان بیشتر از حذف این رطوبت می توانید از یک نم گیر استفاده کنید.

اتاق نشیمن


طبیعتاً شما مایلید که محل هال و پذیرای منزل شما فضایی امن و مطلوب باشد که ما در ادامه راهکارهایی را برای نظافت خانه و حفظ پاکیزگی آن برای شما آورده ایم:
از سیستم هواکش یا اگزوز فن استفاده کنید: یک سیستم که به سمت محیط خارجی دارای دریچه باشد بهترین گزینه برای خارج کردن گرد و غبار و گرده ها و پاکسازی هوای محیط است.
• سیستم تصفیه هوا نصب کنید: میزان آلاینده هوای محیط داخلی منزل ۵ برابر محیط خارجی است. تصفیه کننده های هوا با حذف بوها، آلاینده ها و بخار مواد شیمیایی کیفیت هوای خانه شما را بهبود می بخشند. از یک سیستم مجهز به فیلتر استفاده کنید تا ذرات آلوده نیز از هوای منزل شما حذف شوند. برای نتیجه نظافت خانه بهتر از یک سیستم تصفیه مرکزی برای کل خانه استفاده کنید.

زیرزمین


ممکن است هنگامی که به فکر سلامت خانه هستید، زیرزمین را در نظر نداشته باشید. اما با اینکه زیر زمین از دیدرس ما خارج است، می تواند نقش مهمی را در ایمنی منزل ما ایفا کند.
برای بهبود ایمنی زیرزمین موارد زیر را لحاظ کنید:
• یک تست حرفه ای آب برای مشکلات جریان بازگشتی را اجرا کنید: وقتی که لوله کشی منزل به درستی عمل نکند، ممکن است آب اتلافی شما جریان بازگشتی را به درون آب آشامیدنی ایجاد کرده و آب شما را برای نوشیدن، پخ و پز و شستشو آلوده کند. از یک لوله کش کمک بگیرید تا مطمئن شوید سلامتی شما و افراد خانواده تان توسط آب آلوده به خطر نیفتاده باشد.
• یک زمانبندی منظم برای چک آپ سیستم های تاسیسات لحاظ کنید: شما باید از عملکرد صحیح لوازم خانگی خود مانند کوره و دیگ و تهویه مناسب کربن مونواکسید اطمینان داشته باشید.

نگهداری موتورخانه و حفظ تاسیسات ساختمان
• مواد مضر، رنگ ها و محلول های غیرقابل استفاده را حذف کنید: هنگام جمع کردن آن ها حواستان باشد که نمی توانید همراه با زباله های معولی آن ها را جمع کنید. به دنبال یک روش مناسب برای جمع آوری آن ها باشید تا به خود و پاکبان ها آسیبی نرسد.


ترفندهایی برای پاکسازی و نظافت خانه


هنگامی که تغییراتی با ماندگاری طولانی مدت در منزل ایجاد می کنید تا سلامت خانواده را بهبود بخشید، سپس باید با روش های حفظ این روتین آشنا شوید. انجام کارهای کوچک به صورت روزانه یا هفتگی به شما در نظافت خانه برای حفظ پاکیزگی و سلامت منزل کمک می کند.
گام های ساده ای مانند مرتب کردن وسایل و منظم کردن منزل می تواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد. با مرتب کردن خانه، وسایل و مکان های اضافی که محلی برای انباشته شدن گرد خاک یا تخم گذاری حشرات هستند حذف می شوند. در ادامه چند ترفند دیگر برای نظافت خانه شرح داده ایم.


نظافت آشپزخانه


هنگام انجام فغالیت های روزانه برای نظافت خانه، این ترفندها به شما کمک می کنند تا آشپزخانه همیشه تمیز بماند:
• قبل از جا به جا کردن ظرف ها یا گذاشتن در کابینت اجازه دهید تا کاملاً خشک شوند: اگر ظروف نم دار یا خیس را در کابینت قرار دهید ممکن است باعث رویش کپک در سطوح کابینت و ظروف شود.
• قبل و بعد از پخت پز روی کابینت ها و میز را تمیز کنید. این کار نظافت بعد از آشپزی را آسان تر کرده و خطر انتقال آلودگی را کاهش می دهد.
• تخته گوشت هایی که خراش و ترک برداشته اند را دور بریزید: این شکاف ها دارای جرم های آلوده هستند و برای سلامتی مضر اند. اگر تخته گوشت به خوبی تمیز و شسته نشوند، باکتری های جمع شده ناشی از باقی ماندن غذای قبلی می تواند وعده ی کنونی شما را آلوده کنند. مخصوصاً اگر هنگام وعده ی قبلی از تخته برای خرد کردن گوشت خام استفاده کرده باشید، آلودگی باقی مانده می تواند بسیار خطرناک باشد. تخته های خود را با تخته های پلاستیکی محکم و یا چوبی تعویض کنید.
• اسفنج یا اسکاچ های شستشو را تعویض کنید: اگر اسفنج ها خوب تمیز نشوند باکتری ها روی آن ها به سرعت رشد خواهند کرد؛ برای از بین بردن این باکتری ها می توانید هر چند وقت یکبار اسفنج را در مایکروویو قرار دهید و یا آن را در وایتکس بخوابانید.
• مواد غذایی را به خوبی بپوشانید: این کار از ورود حشرات و حیوانات موذی به منزل شما جلوگیری می کند.

نظافت اتاق نشیمن


هنگام نظافت خانه اولین مکانی که هر فرد با تمیز کردن آن احساس خوشایندی دارد محل دورهمی خانواده یا همان اتاق نشیمن است. به صورت هفتگی این کارها را انجام دهید:
• گوشه ها، قفسه ها و سطوح صاف را گردگیری کنید: گردگیری منظم به نظر بسیار ساده است اما نقش مهمی را در حذف ذرات حساسیت زا ایفا می کند.
• کف های چوبی را با محلول های ضعیف تر ضد عفونی کنید: برای کاهش تحریک ریه از محصولاتی با درصد مواد شیمیایی کمتر استفاده کنید. می توانید از محصولات خانگی مانند سرکه و آب استفاده کنید.
• فرش ها را با جاروبرقی های فیلتر دار تمیز کنید: مطمئن شوید که دستگاه شما تمامی گوشه ها، پرده ها، مبلمان و زیر وسایل را به خوبی تمیز می کند.
• وسایل و سطوحی که دائماً با آن ها سروکار دارید را مرتباً ضدعفونی کنید: وسایلی مانند کنترل ها، کیبورد، کنسول، وسایل لمسی و دستگیره درها می توانند باکتری و آلودگی ها را انتقال دهند. ضدعفونی منظم آن ها از انتقال باکتری و آلودگی جلوگیری می کند.

نظافت اتاق خشکشویی


یکی از بهترین راه ها برای حذف مایت های گرد و غبار و آلودگی از پارچه ها، شستن آن ها با آب داغ و سیکل خشک شویی است.
وسایل زیر باید هفته ای یکبار شسته شوند:
• رختخواب ها: هزاران مایت های گردوغبار در رختخواب شما زندگی و از سلول های مرده پوست تغذیه می کنند. شستشوی رختخواب ها در آب داغ و خشک کردن آن ها در سیکل داغ می تواند تمامی موجودات ریز و میکروسکوپی را از بین ببرد. از آنجایی که مایت های گرد و غبار سبب حمله آلرژیک می شوند، این کار برای خانواده هایی که افراد مبتلا به آسم در بین آنها زندگی می کنند بسیار حائز اهمیت است. هنگام ریختن آن ها در لباسشویی حتماً دست هایتان را با اّب داغ شسشتو دهید تا آلودگی هایی ک ممکن است به دست شما منقتقل شده باشد از بین برود؛ مخصوصا اگر در خانه شما فردی بیمار است.
• استفاده از حوله آشپزخانه: این کار یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از مصرف بی رویه دستمال کاغذی است. شستشوی منظم حوله ها باعث حفظ پاکیزگی آن ها می شود.
• رختخواب حیوانات خانگی: برای از بین بردن کک یا شپش ها و هرگونه حشرات موذی و جلوگیری از بازگشت آن ها به بدن سگ یا گربه شما رختخواب آن ها را با آب داغ شستشو دهید.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *