انتخاب سیستم تاسیساتی مناسب برای منزل

by | تاسیسات ساختمان

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

برای انتخاب سیستم تاسیساتی مناسب منزل، فاکتورهای مختلفی وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کنید. شاید شما از هر سیستمی که برای شما صرفه‌ی اقتصادی دارد راضی باشید، اما ممکن است بخواهید نوع خاص‌تری از سیستم‌ها برای رفع نیازهای منزل و خانواده استفاده کنید.

آیا نمی‌دانید که برای زیرزمین یا اتاق زیر شیروانی خود ازچه نوع سیستمی استفاده کنید؟ آیا نگران حساسیت زایی و تأثیرات آلرژیک در سیستم تآسیساتی خود هستید؟ آیا به سیستم‌های کم مصرف علاقه مندید؟ آیا از سایز مناسب برای سیستم خود مطمئن نیستید؟ اگر جواب شما به هریک از سؤالات بالا مثبت است، در اینجا به شرح مطالبی می‌پردازیم که شما را در انتخاب سیستم برای منزل راهنمایی می‌کند.

 

انتخاب سیستم تاسیساتی برای زیرزمین

زیرزمین‌ها معمولا به عنوان سردترین قسمت منزل شناخته می‌شوند. همچنین این سیستم‌ها معمولاً فضای زیادی را اشغال می‌کنند و این امر یکی از دلایلی است که عموماً سیستم‌های تأسیساتی در زیرزمین قرار دارند.

 

به منظور انتخاب سیستم مناسب برای زیرزمین خود، باید شرایط محیطی آن را بسنجید. برای این کار می‌توانید از یک دماسنج که میزان دما و رطوبت را اندازه گیری می‌کند استفاده کنید. همچنین باید نوع زیر زمین خود را نیز در نظر داشته باشید. بعضی زیرزمین‌ها دارای پنجره و هواکش هستند و برخی دیگر خیر. همه‌ی این فاکتورها نقش مهی را در میزان دما و رطوبت اجرا می‌کنند. اگر زیر زمین شما هیچ را خروجی به سمت بیرون ندارد، شرایط محیطی زیرزمین مناسب‌تر خواهد بود. از آنجایی که عدم وجود خروجی در زیر زمین سبب ایجاد شرایط مناسب‌تر می‌شود، محل زندگی شما نیز در این مسئله نقش مهمی را ایفا می‌کند. منزل‌هایی در در مناطق گرم قرار دارند به تهویه هوای مطبوع بیشتر و منازلی که در مناطق سرد هستند ممکن است به گرمایش بیشتر احتیاج داشته باشند.

 

انتخاب شما اغلب به میزان دما و رطوبت محیط بستگی دارد. شما می‌توانید یک دستگاه متفاوت نصب کنید و یا دستگاه کنونی خود را با استفاده از یک انشعاب به درون زیرزمین وصل کنید. برای انجام این کار نیز شما به یک شبکه کانال کشی جدید احتیاج دارید. اگر سطح رطوبت در محیط شما متعال نیست، که برای زیرزمین امری طبیعی محسوب می‌شود، می‌توانید سیستمی را انتخاب کنید که مجهز به رطوبت زدایی باشد.

 

انتخاب سیستم تاسیساتی برای اتاق زیر شیروانی

 

اگر در نواحی مستعد سیل زندگی می‌کنید، بهتر است سیستمی انتخاب کنید که بتوان آن را در اتاق زیر شیروانی قرار داد. طریقه‌ی نصب سیستم تأسیساتی در اتاق زیر شیروانی کمی متفاوت‌تر از مکان‌های دیگر است. با توجه به سایز اتاق شما، سیستم می‌تواند با آویزان شدن از تیرک‌های سقف نصب شود.

 

به منظور انتخاب سیستم مناسب برای اتاق زیرشیروانی، باید به وجود ضربه گیر مانند یک پد لاستیکی ضخیم نیز توجه داشته باشید چرا که سیستم روی سقف قرار می‌گیرد. دیگر مسئله‌ای که باید به آن توجه داشته باشید لرزش های موجود است. تمام سیستم‌های تاسیساتی که در اتاق زیرشیروانی نصب می‌شوند باید آن را دارا باشند. شما همچنین باید سیستم‌های تخلیه‌ی مناسب داشته باشید. این سیستم باید در سراشیبی قرارگیرد و از مسیرهای تردد دور باشد. اگر رعایت این نکات در اتاق زیرشیروانی شما مقدور نیست، سیستم را در این محل قرار ندهید.

 

بیشتر بخوانید : گرم کردن خانه در زمستان هنگام برگزاری مهمانی با ۱۰ ترفند

 

آلرژی‌ها

وقتی مسئله‌ی حساسیت و دیگر شرایط پزشکی در میان است، حتماً باید به نوع سیستمی که نصب می‌کنید توجه داشته باشید. انباشته شدن گرد و غبار در سیستم‌های گرمایشی هوای متحرک امری بسیار رایج است و به خصوص هنگامی به آن پی برده می‌شود که اول فصل آن را راه اندازی می‌کنید.

 

یک انتخاب متداول برای افرادی که از آلرژی و آسم رنج می‌برند این است که سیستم‌هایی را نصب کنند که سطح فیلتراسیون آن‌ها بسیار بالاست. سطح فیلتراسیون بالا باعث حفظ کیفیت هوای محیط منزل می‌شود و سلامت افراد خانه را تضمین می‌کند.

 

کم مصرف بودن سیستم

اگر عمر سیستم تأسیساتی شما بیشتر از ۱۰ سال است و دیگر قادر به سرویس دهی مناسب برای منزل شما نیست، بهترین راهکار انتخاب یک سیستم کم مصرف و پیشرفته است. با انتخاب یک سیستم کم مصرف می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. این سیستم‌ها نه تنها به محیط زیست آسیب نمی‌زنند بلکه برای مصرف کننده بسیار مقرون به صرفه‌اند. از آنجایی که انرژی کمتری مصرف می‌کنند، شما مبلغ بسیار کمتری را برای قبوض خود پرداخت می‌کنید.

 

سایز در انتخاب انتخاب سیستم تاسیساتی

 

بزرگ بودن بیش از حد

 

با انتخاب سیستم در سایز مناسب می‌توانید مصرف انرژی و در نهایت هزینه‌ی قبوض را به حداقل برسانید. اگر از سایز مناسب سیستم برای منزل خود اطمینان ندارید، حتماً با یک مهندس تاسیسات و یا طراح سیستم مشورت کنید.

 

اگر سایز منزل شما با اندازه‌ی سیستم سازگاری ندارد، شما هیچ گاه نمی‌توانید دمای مطلوب را برای منزل خود فراهم کنید و این اندازه به مساحت کلی خانه‌ی شما وابسته است.

 

دستگاهی که بیش از حد بزرگ باشد به راحتی فرسوده خواهد شد. این مسئله به این دلیل است که ظرفیت گرمایی بیش از حد باعث می‌شود که سیستم دائماً روشن و خاموش شود، راندمان کلی را کاهش دهد و موجب شود که اجزای متحرک بیش از حد مورد نیاز تحرک داشته باشند.

 

کوچک بودن بیش از حد

 

بسیاری از افراد ممکن است مساحت محل زندگی خود را افزایش دهند اما سیستم آن‌ها برای سرویس دهی مناسب کوچک‌تر از حد مورد نیاز باشد. فضای جدید نیازهای متفاوت‌تری دارد و برای رفع آن‌ها می‌توانید از اسپلیت استفاده کنید. یک سیستم اسپلیت با انتقال دادن مبرد از یک سیستم به دیگری عمل می‌کند.

خدمات نگهداری موتورخانه شامل چه آیتم هایی است؟​

سخن آخر

هنگام ارزیابی سیستم‌های تاسیساتی، حتماً در وهله‌ی اول شرایط محیطی خودتان را ارزیابی کنید. این موارد شامل سایز منزل، افرادی که در آن محل زندگی می‌کنند، بودجه‌ی شما، منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید و تمایل شما به نوع فضا و شرایط می‌شود. این فاکتورها برای هر فرد یا خانواده متغیر است. به همین دلیل حتماً باید قبل از انتخاب سیستم تمام موارد ذکر شده را در نظر داشته باشید.

 

شما باید آگاهی لازم را در این باره کسب کنید تا بتوانید در بین گزینه‌هایی که با آن‌ها رو به رو می‌شوید سیستم مناسب را برای منزل خود انتخاب کنید. عمر این سیستم‌ها بسیار طولانی است؛ پس مطممئن شوید که وقت و هزینه‌ی خود را برای انتخاب صحیح یک سیستم مناسب صرف می‌کنید. پس اگر به یک سایز معین، سیستم فیلتراسیون مناسب، رطوبت گیر، سیستم اسپلیت و یا هرچیز دیگری نیاز دارید، برای تشخیص و انتخاب سیستم مناسب با یک مهندس تاسیسات ساختمان تماس بگیرید.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *