تعمیر پمپ آب خانگی|عیب یابی و سرویس پمپ آب

by | تاسیسات ساختمان

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

درباره تعمیر پمپ آب خانگی و صنعتی بیشتر بدانیم

«پمپ آپ»، امروزه به یکی از مهم‌ترین ملزومات زندگی ‌در شهرها به خصوص شهرهای بزرگ و پرجمعیت، تبدیل شده است. پمپ آب، برای منازل و آپارتمان‌ها برای آب‌رسانی به طبقات بالاتر، از مهم‌ترین اجزای تاسیسات ساختمانی به شمار رفته و می‌توان گفت که زندگی در منازل بالای دو طبقه، بدون آن‌ها ناممکن شده است. به دلیل استفاده هر روزه و همین طور ۲۴ ساعته از این وسیله، پمپ‌های آب استهلاک بالایی دارند و در مدت کوتاهی نیاز به سرویس و تعمیر پیدا می‌کنند. تعمیر پمپ آب، کاری تخصصی محسوب می‌شود و باید توسط کارشناس و مهندس تاسیسات ساختمان انجام شود. اما اگر به کارهای فنی علاقه دارید و یا سابقه و تجربه تعمیرات در دیگر تاسیسات را دارید، شاید بتوانید با دانستن بعضی نکات، تا حدی از پس تعمیرات جزئی و مشکلات معمول این وسیله برآیید. در این مقاله سعی داریم تا با بعضی نکات که می‌تواند به شما در تعمیر پمپ آب خانگی و یا صنعتی کمک نماید، آشنا شویم.

پمپ آب چگونه کار می‌کند؟

پمپ آب یک وسیله مکانیکی است که با استفاده از نیروی الکتریکی، آب را جابه‌جا می‌کند. این وسیله با استفاده از افزایش فشار آب، آن را به ارتفاع‌های بالاتر می‌فرستد. با استفاده از این وسیله، موتور الکتریکی با استفاه از الکتریسیته، شروع به چرخش کرده و این چرخش به پره‌ها منتقل می‌شود. چرخش پره‌ها یا پروانه در مجاورت آب، باعث بالا رفتن انرژی آن شده و آب با فشار و انژی بیشتری در لوله‌ها انتقال پیدا می‌کند. پمپ‌های آب، کاربرد بسیار وسیعی در خانه‌ها و آپارتمان‌ها، مزارع و گلخانه‌ها، استخر ها، کارخانجات و کارگاه‌های صنعتی دارند. خود بدنه این وسیله معمولا از چدن و فولاد و پره‌ها از فلز برنج ساخته می‌شوند.

مراحل سرویس و تعمیر پمپ آب

هر وسیله الکتریکی که به صورت همیشگی، مداوم و یا در زمان طولانی کار می‌کند، برای جلوگیری از بروز ایراد کلی، نیاز به سرویس و تعمیرات روتین و در فواصل منظم دارد. برای سرویس پمپ آب مراحل زیر می‌تواند به پیدا کردن مشکل و عیب‌یابی سریع کمک نماید.

  • بررسی آب موجود در لوله‌ها و یا بررسی شیر فلکه آب
  • بازبینی پروانه پمپ آب
  • بررسی روغن موجود در موتور و سیل و عوض کردن روغن در صورت لزوم
  • بررسی و بازبینی آلارم‌ها جهت اطمینان از درست کار کردن آن‌ها با انجام تست‌های الکتریکی
  • تعویض پروانه و دیگر قطعات، در صورت فرسودگی

تیم کلینیک انرژی ساختمان آماده ارائه خدمات ۲۴ ساعته در تمام ۳۶۵روز سال برای نگهداری موتورخانه شما می باشد.


ارائه خدمات حرفه ای نگهداری تاسیسات ساختمان


عیب‌یابی و تعمیر پمپ آب

پمپ آب ممکن است با وجود استفاده درست و بهینه و سرویس به موقع، دچار مشکلاتی شود. برخی از متداول‌ترین این مشکلات عبارتند از:

یکسره کار کردن پمپ

در این حالت پمپ بدون خاموش شدن به مدت طولانی روشن می‌ماند. این حالت معمولا به دلیل تغییرات زیاد و گسترده در فشار و یا عدم تنظیم مکانیکی برخی قطعات، به وجود می‌آید و می‌تواند باعث آسیب جدی به قسمت‌های مختلف دستگاه، به خصوص پروانه شود. دلیل این مشکل می‌تواند هوا کشیدن پمپ آب و نبود آب و یا فشار بسیار کم آب در لوله‌ها باشد. دلیل دیگر این مسئله، می‌تواند بروز مشکل در منبع انبساط دستگاه باشد. در این حالت دستگاه قادر به تنظیم فشار داخلی خود نیست و به طور مداوم کار می‌کند. به علاوه بروز نشتی در سیستم نیز می‌تواند دلیلی برای یکسره کار کردن پمپ آب باشد.

 کارکرد نامناسب کلید اتومات

کلید اتومات، یکی از مهم‌ترین بخش‌های پمپ آب است که فرمان روشن و یا خاموش شدن دستگاه را صادر می‌کند. کلید اتومات می‌تواند از نوع دیجیتالی و یا مکانیکی در مدل‌های مختلف دستگاه متفاوت باشد. در کلید اتومات دستگاه پمپ آب، دو پیچ مهم وجود دارد که یکی از آن‌ها، وظیفه تنظیم فشار قطع آب و دیگری کار تنظیم فشار وصل آب را انجام می‌دهد. تنظیم نبودن این دو پیچ می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی در کارکرد پمپ آب شود. برای تنظیم کلید اتومات در تعمیر پمپ آب، باید همه شیرهای آب در ساختمان بسته شده و فقط با باز و بسته کردن یک شیر، هر دو پیچ را تنظیم نمایید.

تعمیر پمپ آب

نوعی کلید اتوماتیک پمپ آب

 

تعمیر پمپ آب

تعمیر پمپ آب

نمای داخلی کلید

صدای اضافی و لرزش پمپ آب

لرزش و داشتن صدای بیش از اندازه پمپ، می‌تواند به دلیل اشکال پروانه یا گیر کردن جسم خارجی در پروانه پمپ، محکم نبودن دستگاه پمپ سرجای خود و یا لق شدگی یکی از قطعات به خصوص روی محور دستگاه باشد. یکی از قسمت‌هایی که در این حالت ممکن است فرسوده شده باشد، یاتاقان‌های پمپ آب است. یاتاقان قطعه‌ای است که موتور متحرک را به پروانه متصل می‌کند. در صورت عدم تعویض به موقع این قطعه، ممکن است دیگر قطعات مربوط به آن نیز دچار آسیب شوند. به علاوه دلیل دیگر سرو صدای پمپ آب ممکن است به دلیل وجود جسم خارجی در اطراف پروانه پمپ باشد. برای رفع این مشکل پمپ را خاموش کرده پس از تمیز کردن آن، از یک فیلتر مناسب برای ورودی پمپ استفاده نمایید تا از بروز دوباره این مشکل جلوگیری شود.

نکات مهم برای نگهداری بهینه از پمپ آب

  • هنگام خرید و نصب پمپ آب باید به حداکثر و حداقل میزان آب مصرفی یک ساختمان توجه شود تا از تحمیل بار اضافی به پمپ، جلوگیری شود.
  • هیچ گاه نباید از پمپ بدون آب استفاده نمود زیرا باعث آسیب جدی به «میکروفنر» دستگاه که از داخل شدن آب به موتور جلوگیری می‌کند، خواهد شد.
  • بهتر است در فصولی از سال که از پمپ آب استفاده نمی‌کنید، آب موجود در پمپ را تخلیه کرده و یا هفته‌ای یک بار و به مدت ۱ دقیقه آن را روشن نمایید.
  • برای جلوگیری از خرابی غیرقابل جبران دستگاه و پایین نگه داشتن مصرف برق پمپ آب، سعی کنید هر ۶ ماه یکبار نسبت به سرویس و تعمیر پمپ آب اقدام کنید تا این مشکلات احتمالی باعث آسیب جدی به کل دستگاه نشود.

 

بیشتر بخوانید : تعمیر تاسیسات موتورخانه و سرویس موتورخانه

حرف آخر

پمپ آب بخش مهمی در تاسیسات آپارتمان‌ها و ساختمان‌های چند طبقه، به شمار می‌آید. این دستگاه به علت کار مداوم ممکن است دچار استهلاک قطعات و یا مشکلاتی در کارکرد بهینه شود. اگر پمپ آب به صورت یکسره کار می‌کند یا سرو صدای بی‌مورد و بدون دلیل دارد و یا موقع باز و بسته کردن شیر آب در ساختمان به موقع روشن و خاموش نمی شود، نشانه این است که باید تعمیر پمپ آب را در سریع‌ترین زمان به انجام برسانید. اگر دوره تعمیر پمپ آب را نگذرانده‌اید بهتر است از کارشناسان تاسیسات در این مورد کمک بگیرید.

کلمه کلیدی: تعمیر پمپ آب

کلمه فرعی: دوره تعمیر پمپ آب، تعمیر پمپ آب خانگی

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *