توصیه های تاسیساتی و باورهای غلط در مورد گرمایش وسرماش خانه

by | تاسیسات ساختمان

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

هنگام گرم سازی یا تهویه هوای مطبوع در منزل، مصرف‌کنندگان می‌خواهند که درعین داشتن دمای مطلوب، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند. برای این کار، افراد اغلب به دنبال توصیه های تاسیساتی و روش‌های خودکفا هستند. باوجود اینترنت که امروزه یک منبع اطلاعاتی گسترده محسوب می‌شود، استفاده از آن اولین گزینه برای مصرف‌کنندگان است. بااینکه در بعضی موارد می‌تواند منبع درست و خوبی باشد، گاهی اوقات هم می‌تواند شمارا به‌اشتباه بیندازد. اگر شما هم به دنبال اطلاعاتی پیرامون سیستم‌های تأسیساتی هستید، آگاهی از باورهای غلط و رایج در این زمینه الزامی است. در ادامه به شرح برخی از باورهای غلط و رایج درباره سیستم‌های گرمایشی و تهویه هوای مطبوع و روش‌های جایگزین می‌پردازیم.

توصیه های تاسیساتی درباره تنظیم دما

باور غلط ۱: تنظیم دمای سیستم گرمایشی یا تهویه هوای مطبوع هنگام ترک خانه عملی بیهوده است.
حقیقت: درواقع کاهش دما در زمستان و افزایش آن در تابستان در کاهش هزینه‌های قبوض شما مؤثر خواهد بود. اگر اختلاف دمای محیط خارجی و داخلی کم باشد، انرژی کمتری مصرف خواهد شد. افراد اغلب هنگام خواب و یا زمانی که قصد دارند کل روز را بیرون از خانه سپری کنند، این کار را انجام می‌دهند. این مورد اغلب نادیده گرفته می‌شود چراکه بیشتر افراد فکر می‌کنند که این زمان کم نمی‌تواند تأثیر چندانی داشته باشد و یا نمی‌خواهند آسایش خود را هنگام رسیدن به خانه و یا بیدار شدن به خطر بیندازند؛ اما حقیقت امر این است که همین زمان کم هم می‌تواند بسیار مؤثر باشد. اگر شما نگران آسایش و راحتی خود هستید، می‌توانید ترموستات قابل‌برنامه‌ریزی نصب کنید. باوجوداین ترموستات‌ها، دما به‌صورت اتوماتیک بر اساس زمان‌بندی شما تنظیم خواهد شد.

توصیه: هیچ‌گاه سیستم تهویه هوای مطبوع را کاملاً خاموش و یا دمای آن را در مقادیر بسیار بالا تنظیم نکنید. این کار تأثیر عکس خواهد گذاشت چراکه در این صورت سیستم برای بازگرداندن دما به میزان مطلوب باید فعالیت خود را تشدید کنند.

توصیه های تاسیساتی در رابطه با نگهداری تجهیزات

باور غلط ۲: نیازی به نگهداری و سرویس منظم به سیستم‌های گرمایشی و تهویه هوای مطبوع نیست.
حقیقت: برخی بر این باورند که این کار هدر دادن زمان و هزینه است اما این مسئله درست نیست. زمان‌بندی نگهداری برای سیستم می‌تواند به افزایش طول عمر و راندمان آن کمک کند. امورات نگهداری باعث می‌شوند که سیستم فعالیت راحت‌تر داشته باشد و بنابراین انرژی کمتری مصرف کند. هر چقد سیستم کهنه‌تر شود، قدرت اجزای متحرک آن نیز کمتر خواهد شد. این قطعات باید مرتباً روغن‌کاری و سرویس شوند و سیستم باید برای عدم وجود مشکلات دیگری که سرعت سیستم را کاهش می‌دهند، بررسی شود. به‌جای انجام تعمیرات فوری و اضطراری و یا تعویض کل سیستم، می‌توانید امورات نگهداری را انجام دهید که بسیار سریع‌تر، آسان‌تر و در طولانی‌مدت ارزان‌ترند.

خدمات حرفه ای پشتیبانی و نگهداری موتورخانه

سیستم‌های تاسیساتی کم‌مصرف

باور غلط ۳: یک سیستم کم‌مصرف می‌تواند به‌صورت مطمئن و دائمی هزینه‌های قبوض را کاهش دهد.
حقیقت: با اینکه انتخاب یک سیستم کم‌مصرف عملی بسیار هوشیارانه است، اما در توصیه های تاسیساتی فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. هنگام خرید سیستم حتماً توجه داشته باشید که سایز مناسب را خریداری کنید. خانه‌ها باهم تفاوت دارند، بنابراین اصول مرتبط به نصب و سایز در آن‌ها نیز متفاوت است. اگر ابن کار به طور صحیح انجام نشود، هزینه‌ی زیادی را در بر دارد. اگر از این اصول اطمینان و آگاهی کافی را ندارید، حتماً با یک فرد متخصص مشورت کنید.

دماهای بالا

باور غلط ۴: اگر دمای ترموستات را در مقادیر بالا تنظیم کنید، خانه زودتر گرم می‌شود.
حقیقت: دمای ترموستات هیچ ارتباطی با سرعت گرم شدن خانه ندارد. تنظیم ترموستات در دمای ۳۲ درجه باعث رسیدن دما به میزان ۲۱ درجه در زمان کمتر نخواهد شد. اگر دمای ترموستات را به همان میزان ۲۱ درجه تنظیم کنید، همان‌قدر زمان نیز است تا به میزان مطلوب برسد. اگر مایل نیستید که دمای خانه به ۳۲ درجه برسد، درهرصورت باید دمای ترموستات به میزان مطلوب بازگردانید. بیهوده انرژی را هدر ندهید. این مورد برای سیستم تهویه هوای مطبوع نیز صدق می‌کند.

توصیه های تاسیساتی برای فن‌ها

باور غلط ۵: استفاده از فن می‌تواند از انرژی مصرفی توسط سیستم تهویه هوای مطبوع بکاهد.
حقیقت:کاربرد فن صرفاً برای گردش هواست نه خنک کردن آن. سیستم تهویه هوای مطبوع برای رسیدن به دمای تنظیم‌شده، همچنان به همان میزان انرژی نیاز دارد. استفاده کردن از فن بدون سیستم تهویه مطبوع می‌تواند مصرف انرژی را کاهش دهد اما استفاده از هردوی آن‌ها به‌صورت هم‌زمان باعث افزایش مصرف انرژی خواهد شد.

تنوع کاربری

باور غلط ۶: تنها کاربرد دستگاه تهویه هوای مطبوع سردسازی است.
حقیقت: سردسازی تنها کاربرد این دستگاه‌ها نیست. با اینکه آشکارترین کاربرد و دلیل استفاده‌ی مردم از این دستگاه سردسازی است، اما تنها وظیفه‌ی آن نیست. یک دستگاه تهویه هوای مطبوع مسئولیت کاهش رطوبت را نیز به عهده دارد. حتی برخی سیستم‌ها این قابلیت را دارند که صرفاً قابلیت خشک‌کنندگی آن‌ها را مورداستفاده قرار دهید. رطوبت باعث می‌شود که هوا گرم‌تر به نظر برسد و این دستگاه از این امر جلوگیری می‌کند.

سیستم کانال‌کشی

باور غلط ۷: نوار کانال بهترین گزینه برای درزگیری کانال‌های سیستم تأسیسات است.
حقیقت: درست است که در اسم آن کلمه‌ی اختصاصی کانال وجود دارد، اما بهترین گزینه برای درزگیری کانال نیست. نوار کانال می‌تواند سبب انباشته شدن گردوغبار شود و به همین دلیل تأثیرات منفی بر سیستم داشته باشد. همچنین این نوارها طول عمر بسیار کمی دارند. هنگام کنده شدن این نوارها احتمال بروز نشتی هوا وجود دارد. نوارهای ماستیکی (قیری) برای درزگیری و عایق‌کاری مناسب‌ترند.
توصیه: پاک‌سازی کانال‌ها نیز می‌تواند در صرفه‌جویی هزینه به شما کمک کند.

بخاری‌برقی

باور غلط ۸: استفاده از بخاری‌برقی در هر اتاق هزینه‌ی کمتری را نسبت به یک سیستم گرمایشی گازی در بر دارد.
حقیقت: گاز طبیعی از برق ارزان‌تر است؛ حتی اگر در یک فضای بسیار کوچک استفاده شود. به هزینه‌ی برابر، یک بخاری‌برقی قادر است نسبت به بخاری گازی نصف یک فضا را گرم کند. بهتر است که به‌جای استفاده از چند بخاری‌برقی از یک بخاری گازی استفاده کنید.

سخن آخر

این توصیه های تاسیساتی و باورهای غلط نشان می‌دهند که نباید به هر آنچه در اینترنت می‌بینید اعتماد کنید. با افزایش آگاهی خود پیرامون سیستم‌های تأسیساتی می‌توانید به افزایش ایمنی و راندمان دستگاه‌ها کمک کنید. قبل از انجام هر کاری حتماً به معایب و مزایای آن توجه داشته باشید و یا از یک مهندس تاسیسات کمک بگیرید.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *