تعمیر تاسیسات ساختمان یا تعویض سیستم تاسیسات؟

by | تاسیسات ساختمان

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

تعمیر تاسیسات ساختمان را باید چه زمانی انجام دهیم؟


این سوال بین مردم بسیار رایج است که برای تصمیم قطعی تعمیر تاسیسات ساختمان و یا تعویض باید فاکتورهایی را در نظر بگیرید. یکی از مهم ترین فاکتورها سن دستگاه است. طبق اظهارات انجمن حفاظت از محیط زیست، طول عمر یک دستگاه تهویه هوای مطبوع حدوداً ۱۵ تا ۲۰ سال است. به طور میانگین یک پمپ حرارتی ۱۶ سال و یک کوره ۱۵ تا ۲۰ سال قادر به فعالیت است.
دستگاه های تهویه مطبوع ، هواساز ها و سیستم های گرمایشی برای عملکرد بهینه به نگهداری منظم احتیاج دارند. این سیستم ها در طول عمر فعالیت خود گاهاً به تعمیر و نگهداری و تنظیم نیز احتیاج دارند. اما هرچقدر هم که شما نگهداری های پیشگیرانه را انجام دهید، پس از گذر زمان انجام تعمیرات کافی نیست باید سیستم را تعویض کنید.
تعویض یک دستگاه تهویه هوای مطبوع و یا سیستم گرمایشی می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. بنابراین باید قبل از تعویض سیستم مطمئن شوید که آیا واقعاً دستگاه نیاز به تعویض دارد یا خیر. در بسیاری از شرایط می توانید سیستم تهویه هوای مطبوع و یا کوره را تعمیر کنید تا دستگاه بتواند فعالیت اثر بخش خود را ادامه دهد.
پس تا هنگامی که می توانید سیستم خود را تعمیر کنید نیازی به صرف هزینه برای تعویض آن ندارید.


تعویض یا تعمیر تاسیسات ساختمان (گرمایشی خانگی)


با این حال همه ی مصرف کنندگان سوء عملکرد سیستم گرمایشی را در منزل خود تجربه خواهند کرد. مثلاً صبح یک روز از خواب بیدار می‌ شوید و طبق معمول درجه ی ترموستات را افزایش می‌ دهید اما نتیجه ای مشاهده نمی کنید. هیچ صدایی از روشن شدن سیستم نمی شنوید و گرمایی از رادیاتورها و دریچه ها احساس نمی کنید. امیدوارید که یک ایراد جزئی باشد و به راحتی حل شود؛ مثلاً انسداد فیلتر یا ایراد مدار شکن. از طرفی دیگر ممکن است فکر کنید که مشکل به وجود آمده ممکن است هزینه ی بیشتری داشته باشد و مجبور شوید سیستم را تعویض کنید.
در این تصمیم گیری که آیا باید سیستم را تعویض کنید و یا تعمیر، موارد زیر را در نظر داشته باشید.


۱. ایمنی


طبیعتاً اولین مسئله ای که باید در نظر داشته باشید، امینت است. هنگامی که سیستم گرمایشی شما امنیت منزل و افراد را به خطر می اندازد، منطقی است که آن را تعویض کنید؛ مخصوصاً اگر تعمیرات مربوطه قرار است پرهزینه و موقتی باشند.
مثلاً اگر مبدل حرارتی در کوره ی شما ترک برداشته باشد، می تواند سبب نشتی کربن مونوکسید سمی شده و به محیط داخلی منزل شما برسد که بسیار خطرناک است. مسلماً نمی خواهید این ریسک را بپذیرید.
اما مشکلاتی مانند گرفتگی لوله یا ایراداتی در سیم کشی می توانند با یک تعمیر ساده حل شوند. با این توصیفات برای یک تصمیم مقرون به صرفه و منطقی باید با یک مهندس تاسیسات تماس بگیرید.


۲. سن سیستم


بعد از ایمنی باید به سن دستگاه توجه کنید. فراموش نکنید همان طور که قبلاً ذکر کردیم، میانگین طول عمر یک کوره حدود ۱۵ تا ۲۰ سال است. در بعضی موارد، تکنسین شما هنگام نصب سیستم تاریخ نصب را روی دستگاه یادداشت می کند. در غیر این صورت در بخش داخلی درب محفظه شماره سریال و مدل دستگاه روی یک پلاک شناسایی فلزی نوشته شده است. با تکنسین سرویس مشتری تماس بگیرید و تاریخ نصب آن را بپرسید.
اگر سن دستگاه شما بیشتر از ۲۰ سال است به این معنا نیست که لزوماً باید آن را تعویض کنید. عمر متوسط اعلام شده برای سیستم های تأسیساتی صرفاً عدد میانگین هستند و ممکن است ۵۰ درصد سیستم ها پس از رسیدن به این تاریخ از کار بیفتند اما دیگر دستگاه ها همچنان به عملکرد مطلوب خود ادامه دهند. پس این اعداد صرفاً میانگین اند و وحی منزل نیستند.
دیگر فاکتورها نیز می توانند بر طول عمر سیستم شما مؤثر باشند. به طور مثال، اگر در مناطق جنوبی زندگی می کنید و سه ماه زمستان را در طول ۱۰ سال گذشته از سیستم استفاده کرده اید، دستگاه شما فشار چندانی را متحمل نشده است و طول عمر آن از میانگین مورد انتظار بیشتر خواهد بود.


۳. اثر بخشی سیستم در تآمین گرمای مورد نیاز


اگر سیستم شما به خوبی عمل نکند پس قادر به گرم کردن خانه نیز نخواهد بود. یک نشانه ی آشکار برای سوء عملکرد سیستم این است که دما بعضی اتاق ها به میزانی که تنظیم کرده اید گرم نیستند. سیستم های قدیمی تر ممکن است به خوبی قادر به گرم کردن خانه نباشند و هنگامی این مسئله را می فهمید که بعضی اتاق ها گرم تر از بقیه باشند.

دیگر مواردی که باید در تعمیر تاسیسات ساختمان توجه داشته باشید شامل نکات زیر است


• راندمان مصرف سالانه ی سوخت (AFUE): سیستم های قدیمی تر برای جبران عملکرد ضعیف خود از میزان سوخت بیشتری استفاده می کنند. این امر سبب افزایش حجم کربن در منزل و هزینه های قبوض شما خواهد شد. اگر سیستم گرمایشی شما قدیمی است، میزان AFUE آن می تواند کمتر از ۶۵ درصد باشد.
• مقایسه ی هزینه های تعویض و تعمیر: خرید یک دیگ یا کوره یک سرمایه گذاری عظیم است اما هزینه های تعمیرات نیز می توانند بسیار زیاد باشند. اما با این حال همیشه احتمال رخ دادن مجدد آن مشکلات و یا تشدید فعالیت در آینده وجود دارد. اگر هزینه ی تعمیرات بیشتر از نصف هزینه ی تعویض باشد بهتر است که یک سیستم جدید خریداری کنید.
• مشوق های مالیاتی و تخفیف های سازنده را نیز در نظر بگیرید: تخفیف و مشوق های مالیاتی بر روی دستگاه های کم مصرف می تواند از مصرف هزینه ی شما برای خریداری سیستم جدید بکاهد.

تعویض یا تعمیر تاسیسات ساختمان (سرمایش خانگی)

در مورد سیستم های تهویه مطبوع موارد زیادی تغییر کرده اند؛ مانند پیشرفت تکنولوژی و تغییراتی در قوانین دولتی محیط زیستی. اگر سیستم شما به طور کامل از کار افتاده است و یا مانند قبل سرمای مورد نیاز شما را فراهم نمی کند بهتر است به جای انجام تعمیر تاسیسات ساختمان بر تعویض سیستم سرمایه گذاری کنید.
موارد زیر فاکتورهایی هستند که برای تصمیم گیری قطعی در زمینه ی تعویض یا تعمیر سیستم می توانید آن ها را در نظر داشته باشید:


۱. سن دستگاه


همانند سیستم های گرمایشی خانگی، در مورد این دستگاه ها نیز باید سن آن را در نظر داشته باشید. هنگام تصمیم گیری برای تعمیر یا تعویض سیستم، سن آن یک فاکتور بسیار مهم محسوب می شود. توصیه می شود که دستگاه تهویه هوای مطبوع منزل خود را هر ۱۰ تا ۱۵ سال تعویض کنید.

اگر سن دستگاه شما ۸ سال یا بیشتر باشد، ارزش انجام تعمیرات را ندارد مگر اینکه تعمیرات جزئی و ساده ای نیاز داشته باشد؛ مانند انسداد دستگاه کندانسور و یا فرسودگی تسمه ی فن. با این حال بهتر است با پیمانکار نگهداری موتورخانه خود مشورت کنید تا دستگاه تهویه هوای مطبوع و کانال های شما را بررسی کند.


۲. مصرف فریون R-22


به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی، استفاده از فریون بسیار محدود شده است. به همین دلیل هزینه های مصرف فریون بسیار زیاد است. اگر دستگاه تهویه مطبوع شما از فریون استفاده می کند، بهتر است به منظور تعویض مبرد مصرفی با R410A جدید، سیستم را عوض کنید. پس اگر سیستم شما از کار افتاده است و یا مشکلاتی مربوط به مصرف بیشتر فریون دارد، بهتر است آن را تعویض کنید.
همچنین سازندگان امروزه بیشتر از مبرد کلروفلوئوروکربن غیر اوزنی استفاده می کنند. و فراموش نکنید که یک دستگاه جدید با مصرف برق به میزان نصف سیستم قدیمی می تواند عملکرد بهتری را برای تأمین برودت در منزل شما داشته باشد.


۳. از کار افتادن مکرر


آیا سیستم شما به طور مداوم از کار می افتد؟ و یا دائماً مجبورید برای ایرادات مختلف و انجام تعمیرات با تکنسین خود تماس بگیرید؟ اگر با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنید، در طول زمان نیاز به این تعمیرات بیشتر خواهد شد پس صرف هزینه ی تعمیرات مکرر روی این دستگاه دیگر منطقی نیست.
خرید یک دستگاه جدید نه تنها شما را از دردسرهای تعمیرات مکرر راحت می کند بلکه در طول زمان سبب صرفه جویی هزینه خواهد شد.


۴. هزینه های مربوط به تعمیر تاسیسات ساختمان


اگر نمی توانید تصمیم قطعی بگیرید که سیستم خود را تعویض کنید و یا تعمیر و سن آن بیش از ۱۰ سال است، خرید یک سیستم جدید می تواند را حل بهتری باشد. بدون شک دستگاه های تهویه مطبوع هر چند وقت یکبار به تعمیر نیاز دارند. اما اگر سیستم شما به طور مداوم نیاز به تعمیر داشته باشد، هزینه ی انجام این تعمیرات می تواند بسیار بیشتر از خرید یک سیستم جدید باشد پس تعویض آن تصمیم عاقلانه تری است.


۵ نشانه ای که در صورت مشاهده باید سیستم را تعویض کنید


در کنار ارزیابی فاکتورهای ذکر شده در تصمیم گیری برای تعویض یا تعمیر سیستم، علائم زیر نیز می توانند نشان دهنده نیاز به تعویض سیستم باشند:


۱. انباشته شدن گرد و غبار بیش از حد در منزل


سیستم شما در کنار تأمین گرمایش و برودت نقش تهویه هوا را نیز دارد. اگر سیستم شما به درستی عمل کند با حذف ذرات زیر کیفیت هوای منزل را بهبود می بخشد:
• گردوغبار
• ذرات
• آلودگی
• پرز
این دستگاه رطوبت منزل شما را نیز کنترل می کند. اگر گردوغبار بیش از حد در منزل شما انباشته می شود و یا سطح رطوبت بیشتر از قبل است، به این معناست که دستگاه شما عملکرد بهینه ندارد و باید آن را تعویض کنید.


۲. صداهای غیرمعمول


دستگاه تهویه مطبوع و یا کوره ای که به درستی نگهداری شده باشد هنگام فعالیت سر و صدا ایجاد نمی کند. با قدیمی شدن سیستم ممکن است صداهای غیر معمولی از آن شنیده می شود؛ مانند صدای سوت. در صورت شنیدن این صداها با تکنسین خود تماس بگیرید تا سیستم شما را بررسی کند.


۳. بوهای غیرعادی


موارد بالا برای بوهای غیر عادی نیز صدق می کند. با اینکه یک بوی غیرعادی در بعضی موارد ناشی از سوختن گردوغبار، کپک یا ذوب شدن سیم است، اما می تواند دلایل جدی تری نیز داشته باشد. برای تشخیص اینکه باید سیستم را تعویض کنید یا خیر، به یک بررسی اساسی احتیاج دارید.


۴. افزایش مداوم هزینه ی قبوض


اگرچه شما در فصول مختلف تغییرات هزینه را در قبوض خود مشاهده خواهید کرد؛ اما به طور کلی در فصولی که از سیستم استفاده نمی کنید هزینه ی قبوض باید مشابه ماه های قبل باشد. افزایش مداوم هزینه های قبوض یک نشانه ی رایج برای نیاز به سرویس یا تعویض سیستم است.

با گذر زمان راندمان دستگاه شما به مرور کاهش می یابد و این امر باعث می شود که مرتباً نیاز به سرویس داشته باشد. با نگهداری منظم طول عمر دستگاه شما افزایش می یابد و قادر است به مدت طولانی تری عملکرد مطلوب داشته باشد. اما با گذر زمان و قدیمی شدن آن ممکن است نیاز به تعویض داشته باشید.


۵. آسایش کافی را در منزل خود تجربه نمی کنید


اگر حفظ دمای مطلوب در منزل برای شما کار دشواری است، این امر می تواند چند دلیل داشته باشد:


۱. سایز سیستم شما مناسب نیست و یا عملکرد درستی ندارد.
۲. این امر می تواند یکی از نشانه های قدیمی شدن سیستم شما باشد.
در غیر این صورت سیستم باید قادر باشد تا دمای مطلوب را برای منزل شما فراهم کند. در صورتی که شما به گرمایش یا برودت در منزل خود احتیاج دارید و سیستم قادر به تأمین آن نیست باید آن را تعویض کنید. سیستم های قدیمی تر با گذر زمان قادر به فعالیت مطلوب نیستند و حفظ دمای ثابت در منزل برای آن ها دشوار است. این مشکل می تواند دلایل متعددی داشته باشد:
• سوء عملکرد ترموستات
• آسیب دیدن ترموستات
• انسداد فیلتر
• آسیب به موتور
• ترک و شکاف در کانال
• پایین بود سطح سیال

عدم ثبات دما در منزل معمولاً به این معناست که سیستم شما دیگر قدرت کافی را برای سرد کردن منزل شما ندارد و یا کانال های شما به درستی نصب نشده اند. با صرف نظر از این ها، اگر شما بخواهید برای صرفه جویی در هزینه سیستم قبلی خود را نگه دارید صرفاً آسایش منزل خود را بر هم خواهید زد. و همچنین هزینه ی قبوض شما به طور مداوم افزایش خواهد یافت.
۳.نشتی هوا
قبل از خرید یک دستگاه جدید منزل و سیستم خود را برای عدم وجود نشتی هوا بررسی کنید. ممکن است مشکل سیستم ناشی از نشتی هوا باشد و تعمیر آن نسبت به تعویض سیستم هزینه ی بسیار کمتری دارد.

همچنین می توانید با یک مهندس تاسیسات تماس بگیرید تا ارزیابی انرژی را برای شما انجام دهد. این ارزیابی می توانند انجام یک بررسی همه جانبه کلی در منزل و یا بررسی دقیق با سنجش فشار در منزل نشتی ها را ارزیابی کند.
از آن جایی که با عایق کاری مناسب منزل سیستم شما عملکرد بهینه تری خواهد داشت ممکن است هنوز نیازی به تعویض سیستم نداشته باشید.


چک لیست خلاصه مطالب مربوط به تعویض و تعمیر تاسیسات ساختمان


آگاهی از اینکه باید سیستم را تعمیر یا تعویض کنید می تواند بسیار دشوار باشد. برای آسان کردن راه حل برای شما عزیزان چک لیستی از خلاصه مطالبی را جمع آوری کرده ایم تا به کمک آن تشخیص دهید که بلاشک باید سیستم را تعویض کنید.
۱. سن سیستم را چک کنید: اگر سن دستگاه بیشتر از ۲۰ سال است بهتر است آن را تعویض کنید.
۲. ایمنی سیستم را بررسی کنید: اگر دستگاه دارای نشتی کربن مونوکسید سمی است حتماً باید آن را تعویض کنید.
۳. به هزینه های تعمیرات توجه داشته باشید: اگر هزینه ی تعمیرات از نصف هزینه ی تعویض سیستم بیشتر است باید به فکر خریداری یک سیستم جدید باشید.
۴. راندمان سیستم را بررسی کنید: اگر با وجود انجام نگهداری های منظم هزینه ی قبوض شما در حال افزایش است، دستگاه شما باید تعویض شود.
۵. احتیاج به تعمیرات مداوم: اگر سیستم شما بیش از حد معمول و به طور مکرر نیاز به تعمیرات دارد باید آن را تعویض کنید.
اگر نمی توانید برای تعویض یا تعمیر سیستم تصمیم گیری قطعی داشته باشید، یک آنالیز کلی می تواند به شما کمک کند تا بتوانید تشخیص دهید که انجام کدام کار مقرون به صرفه تر است.
با یک مهندس تاسیسات مشورت کنید
تصمیم برای تعویض یا تعمیر سیستم می تواند دشوار باشد. اما در بسیاری از موارد مصرف کنندگان برای مشورت و بررسی سیستم با یک فرد متخصص تماس می گیرند. مهندس تاسیسات یا تکنسین می تواند شما را راهنمایی کند که دستگاه نیاز به تعمیر دارد و یا باید تعویض شود. تکنسین شما ممکن است کیفیت عایق کاری منزل را نیز بررسی کند. با به سازی عایق کاری خود می توانید اثر بخشی سیستم را افزایش دهید.
اگر یکی از علائم ذکر شده و یا دیگر موارد غیرعادی را مشاهده کردید برای تعمیر یا تعویض سیستم با مهندسین تاسیسات تماس بگیرید. تیم ما شامل افراد متخصص و مهندسین تاسیسات است که به شما در زمینه تعمیرات، تعویض، ارتقاء سیستم و هزینه های مربوطه کمک می کند.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *