مدت زمان روشن بودن کولر گازی

by | تاسیسات ساختمان

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

آیا کولر گازی باید همیشه کار کند؟


بسیاری از مصرف کنندگان می‌پرسند که کولر گازی در حالت معمول هرچند وقت و یا چه مدتی کار می‌کند تا بدانند که سیستم آن‌ها عملکرد و یا حتی سایز مطلوب را دارد یا خیر. پس قبل از اینکه با پیمانکار تاسیسات تماس بگیرید، بیایید در این مطلب دیگر فاکتورها را برای تشخیص زمان فعالیت کولر گازی، بررسی کنیم.


سایز مناسب سیستم


هنگامی که می‌خواهید برای اولین بار در منزل خود کولر گازی نصب کنید، اولین قدم انتخاب سیستمی با سایز مناسب خواهد بود. دستگاه‌های کولر گازی در در سایزها و ظرفیت‌های مختلف تولید می‌شوند. کوچکترین ظرفیت در این دستگاه‌ها ۱/۵ تن است. تن ظرفیت اصطلاحی است که به ۱۲,۰۰۰ btuh (دستگاه حرارتی بریتانیایی در ساعت) نسبت داده می‌شود. سایزهای بزرگتر با افزایش ظرفیت به اندازۀ نیم تن هستند؛ بنابراین سایز بعدی ۲۴,۰۰۰ btuh یا ۲ تنی خواهد بود.


دیگر فاکتورها


برای تشخیص میزان هوای مورد نیاز در ساعت لازم در منزل باید مقدار بار گرمایی بنا را تعیین کنیم. بار گرمایی تحت تأثیر بسیاری از متغیرها قرار می‌گیرد. مثلاً میزان عایق‌کاری منزل، مساحت کلی در و پنجره‌ها، جنوبی بودن پنجره‌ها و تعداد افراد منزل و وجود بچه‌هایی که مدام رفت‌وآمد می‌کنند.

بیشتر بخوانید : تعمیرات انواع برج خنک کننده | تعمیر برج خنک کننده


عملکرد مطلوب سیستم


در روزهای گرم، یک کولر گازی با سایز مناسب می‌تواند به طور میانگین ۳ بار در هرساعت و هربار ۱۵ دقیقه کار کند. طولانی‌تر بودن زمان فعالیت سیستم در این روزها باعث می‌شود که کولر گازی علاوه‌ بر خنک کردن منزل، رطوبت محیط داخلی را نیز کاهش دهد. در کوره دنبال یک لولۀ تخلیه بگردید که مستقیماً به کانال‌کشی متصل است و در اغلب دستگاه‌ها بالای کوره قرار دارد. این لوله، لاین خروجی برای آب تخلیه شده ایست که از کویل سرد اواپراتور خارج می‌شود و در بخش داخلی سیستم کولر گازی شما قرار دارد. گاهی به‌دلیل شکل ظاهری کویل اواپراتور به آن کویل «A» می‌گویند. هنگامی که هوای گرم و مرطوب جریان پیدا کرده و از این کویل عبور می‌کند، حرارت آن جذب می‌شود. رطوب این هوای داغ در کویل سرد تقطیر می‌شود. درست همانند تقطیری که برای نوشیدنی سرد در هوای گرم رخ می‌دهد.


بالا بودن بیش از حد ظرفیت


اگر کولرگاز شما بیش از حد بزرگ باشد، ممکن است خانه را زودتر خنک کند اما زمان فعالیت آن برای تنظیم و حذف رطوبت کافی نخواهد بود. بنابراین، هوای خانه خنک اما بسیار مرطوب خواهد بود. در روزهای خیلی گرم، شاید استفاده از یک سیستم با ظرفیت کمی بیشتر خوشایند باشد، اما برای ۹۰درصد مواقع سیکل سیستم را کوتاه می‌کند و دمای منزل مطلوب نخواهد بود.


سخن آخر


اگر کولر گازی شما در روزهای خیلی گرم تابستان برای حفظ دمای تنظیم شده در ترموستات مدت زیادی فعالیت می‌کند، کاملاً طبیعی است.
اگر دربارۀ نحوۀ عملکرد سیستم سؤال دارید، حتماً برای مشاورۀ رایگان با پیمانکار تاسیساتی حرفه‌ای تماس بگیرید تا از عملکرد مطلوب سیستم خود مطمئن شوید.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *