تعمیر و نگهداری چیلر در موتورخانه ها

by | چیلر

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

تعمیر و نگهداری چیلرها در موتورخانه

چیلرها اغلب بزرگترین مصرف کننده بار الکتریکی در یک موتورخانه هستند. اما عواملی مانند لوله های رسوب گرفته ، نشت مبرد ، یا عوامل بی شمار دیگری هستند که در این مسئله موثر هستند که هزینه های عملیاتی تعمیر و نگهداری چیلر در موتورخانه را می تواند بین ۸ تا ۱۰ درصد افزایش دهد. چیلرهای در حال کار در بهترین حالت عملکردی خود باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه های تعمیر و نگهداری موتورخانه می شوند.

با توجه به تحولات جدید در صنعت تهویه مطبوع با نسل جدید چیلرها و فناوریهای جدید نظارت از راه دور ، تعمیر و نگهداری چیلر در موتورخانه پیشرفت چشمگیری داشته است. در نتیجه ی استفاده از فناوری های نظارت از راه دور ، این صنعت به سمت برنامه های نگهداری پیش رفته است و از روش های سنتی نگهداری تاسیسات دور شده است.

تعمیر و نگهداری چیلر در موتورخانه ها

از هر روش دیگری که استفاده می کنید ، در اینجا ۱۰ نکته نگهداری برای اکثر چیلرهای گریز از مرکز برای کمک به حفظ راندمان بالا آورده شده است که پیشنهاد می شود آنها را در برنامه تعمیر و نگهداری چیلرها در موتورخانه خود بکار گیرید :

۱. ثبت گزارشات روزانه در تعمیر و نگهداری چیلر در موتورخانه

گزارش روزانه هنوز هم اولین گام موثر در جهت حفظ کیفیت کارکرد یک چیلر است. این گزارش توسط مهندس تاسیسات به شما این امکان را می دهد که یک تاریخچه از شرایط بهره برداری از جمله دما ، فشار ، میزان مایعات و میزان جریان ایجاد کنید. فن آوری های نظارت از راه دور به شما این امکان را می دهد که ماشین آلات را بطور مداوم و نه ماهانه بازرسی کنید و این امکان را به شما می دهد که گزارشهایی تهیه کنید که این گزارش ها به شناسایی نیازهای تعمیر و نگهداری چیلر در موتورخانه قبل از تبدیل شدن به یک مسئله مهم و یک اشکال پرهزینه در تعمیرات چیلر کمک می کند.

تعمیر و نگهداری چیلر در موتورخانه ها

۲. برای انتقال حرارت خوب، لوله ها را تمیز نگه دارید

بازدهی انتقال حرارت بیشترین تأثیر را بر عملکرد چیلر دارد، بنابراین تمیز نگه داشتن سطوح انتقال حرارت، به خصوص کندانسورها در چیلرهای تراکمی برای حفظ راندمان بالا مهم هستند. آلاینده هایی مانند مواد معدنی ، رسوبات ، گل ، خزه و جلبک و سایر ناخالصی ها بعنوان یک لایه عایق حرارتی عمل کرده و عملکرد کلی را کاهش می دهند. درجه حرارت، شاخص خوبی برای بهره وری انتقال حرارت است. درجه حرارت بالاتر ، از شاخص های اصلی در کاهش بهره وری انتقال حرارت است. لوله های کندانسور باید حداقل به صورت سالانه یا با برنامه نگهداری منظم، توسط تیم تعمیر و نگهداری موتورخانه با برس تمیز شوند تا آنها را از آلودگی ها دور نگه دارد.

تعمیر و نگهداری چیلر در موتورخانه

۳. برای جلوگیری از رسوبات و خوردگی، کیفیت آب کندانسور را همواره کنترل کنید

تمام مدارات آب کندانسور که از برج خنک کننده باز (مانند برج های خنک کننده متداول) استفاده می کنند، نیاز به تصفیه آب برای از بین بردن رسوبات ، خوردگی و رشد بیولوژیکی دارند، که همه اینها منجر به رسوب در کندانسورها شده و مانع از انتقال حرارت می شوند و می توانند کارایی چیلر را کاهش دهند. برای کیفیت عمومی آب و از شواهدی از خوردگی ، یک بار در سال یا به طور مرتب با نظارت از راه دور ، مدار آب گردشی کندانسور و برج خنک کننده را بررسی کنید.

۴. پایین نگه‌داشتن دمای آب ورودی به کندانسور

کاهش دمای آب کندانسور ورودی باعث افزایش راندمان چیلر می شود. مشاهده شده در برخی از  ساختمانها، اپراتور برای غلبه بر برخی از مشکلات مانند کویلهای کثیف هواسازها ، فیلترهای گرفته فن کویل ها و یا حتی عدم گردش مناسب آب در برخی نقاط سیستم بدلیل بالانس نبودن سیستم لوله کشی و آب گردشی، دمای تنظیم شده آب سرد چیلر را پایین می آورد. همین موضوع کار چیلر را سخت تر و مصرف انرژی را افزایش میدهد.

۵. سرعت جریان آب سرد را بین ۳ تا ۱۲ فوت در ثانیه حفظ کنید

تغییر سرعت جریان آب سرد بر عملکرد چیلر تأثیر می گذارد. جریان بیش از حد پایین، باعث کاهش راندمان چیلر می شود و در نهایت منجر به جریان چند لایه می شود. حداقل سرعت جریان به طور معمول حدود ۳ فوت در ثانیه است. سرعت زیاد جریان منجر به لرزش ، سر و صدا و فرسایش لوله می شود. حداکثر سرعت توصیه شده معمولاً در حدود FPS 12 است.

۶. حفظ شارژ کافی مبرد

مقدار واقعی خنک کننده یک چیلر بستگی به این دارد که چه مقدار از خنک کننده از طریق کمپرسور به حرکت در می آید. حفظ سطح مناسب خنک کننده برای شرایط مورد نظر بسیار مهم است. نشت خنک کننده و همچنین هوا و رطوبت وارد شده به سیستم باعث کاهش راندمان و قابلیت اطمینان سیستم می شود. شارژ کم خنک کننده باعث می شود کمپرسور سخت تر کار کند. یک پیمانکار حرفه ای تعمیر و نگهداری چیلر در  موتورخانه بایستی تمامی این آیتم ها را بدقت مورد بررسی قرار داده و چک نماید.

تعمیر و نگهداری چیلر در موتورخانه

۷. از ناکارآمدی ناشی از گازهای غیر قابل تقطیر جلوگیری کنید

گازهای غیر قابل تقطیر مانند هوا و رطوبت تمایل به نفوذ در چیلرهایی دارند که تحت خلا کار می کنند. گازهای غیرقابل تقطیر می توانند بازده واقعی چیلر را از عملکرد نامی تا ۴٪ در ۶۰٪ بار و ۷٪ در ۱۰۰٪ بار کاهش دهند. وکیوم مناسب تأثیر گازهای غیر قابل تقطیر را به حداقل می رساند.

۸. در تعمیر و نگهداری چیلر در موتورخانه روغن کمپرسور را بطور دوره ای آنالیز کنید

یک بار در سال یک نمونه از روغن را به یک آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل شیمیایی “طیف سنجی” ارسال کنید. مانند هر سیستم تبرید بسته، روغن در صورتی نیاز به تعویض دارد که تجزیه و تحلیل ها نشان دهد. رطوبت زیاد می تواند یک مشکل در وکیوم چیلر باشد. از چیلرهای جذبی براساس ساعتهای کارکرد بایستی عملیات پرج صورت گیرد. فیلترهای روغن را برای افت فشار بررسی کنید و در صورت تعویض روغن ، آنها را نیز تعویض کنید. تعمیر و نگهداری چیلرهای جدید، کاملاً متفاوت از چیلرهای سانتریفیوژ سنتی می باشد. در طراحی این سیستم های چیلر، روغن استفاده مهم تری دارد و به همین دلیل هزینه های نگهداری آنها کمتر ولی هزینه های تعمیرات آنها به مراتب بیشتر است.

۹. در تعمیر و نگهداری چیلر در موتورخانه عملکرد موتور را بررسی کنید

برای بهره برداری کارآمد از استارت ها و موتورها ، ایمنی و کالیبراسیون سنسورهای فشار بالا، فشار پایین و فشار روغن را در پی ال سی (PLC) بررسی کنید (به دستورالعمل های سازنده مراجعه کنید). برای جلوگیری از نشتی جریان ، سیم پیچ های موتور الکتریکی را برای بررسی مقاومت عایق در برابر زمین و سیم پیچ به سیم پیچ تست کنید.

۱۰. نصب درایوهای سرعت متغیر

موتور چیلر معمولاً بزرگترین بار الکتریکی در یک ساختمان است. با شرایط عملیاتی مناسب ، درایوهای با سرعت متغیر (VSD) می توانند صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی ارائه دهند. درایوهای با سرعت متغیر همچنین به عنوان یک استارت نرم عمل می کنند تا جریان ورودی به موتور را برای آمپرهای دارای بار کامل پایین بیاورند(Soft Starter). این یک عامل مهم برای چیلرهایی است که روی ژنراتورهای اضطراری کار می کنند. VSD ها شوک مکانیکی لحظه راه اندازی کمپرسور راه کاهش ، قابلیت اطمینان و عمر چیلر را افزایش می دهند.

تعمیر و نگهداری چیلر در موتورخانه ها

با بهره بردن از نتایج تجربیات شرکت های سازنده و همچنین پیشرفت های اخیر در صنعت تاسیسات، و بکارگیری آنها در برنامه تعمیر و نگهداری چیلر در موتورخانه توسط اپراتورهای به روز و با تجربه، علاوه بر کاهش چشمگیر مصرف انرژی، عمر مفید تجهیزات موتورخانه نیز بطور چشمگیری افزایش پیدا میکند که باعث منافع اقتصادی دراز مدت خواهد شد.

۴ گام اصلی پاکسازی و تعمیر و نگهداری چیلر در موتورخانه

 

با اینکه مسئولیت مدیران ساختمان به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیار افزایش یافته است، پاکسازی و نگهداری چیلرها همچنان باید جزو اولویت ها قرار گیرد.

یکی از مزایای پاکسازی و تعمیر و نگهداری چیلر در موتورخانه در اواخر فصول سرد، شناسایی به موقع نقص ها و مشکلات سیستم است. قبل از شروع فعالیت چیلر طبیعتاً زمان بیشتری را برای رفع مشکلات آن در اختیار دارید.

با پاکسازی منظم چیلرها می توانید از صرف هزینه های اضافی برای تعمیرات جلوگیری کنید. همچنین به منظور افزایش راندمان و کاهش هزینه های ساختمان، تجهیزات بزرگ مثل چیلر ، برج خنک کننده باید به خوبی پاکسازی شوند.

از آنجایی که چیلرها یک سیستم گران قیمت در ساختمان محسوب می شوند، رعایت نکردن روتین پاکسازی و نگهداری می تواند به دلیل عملکرد نا مطلوب سبب افزایش هزینه های انرژی مصرفی و تعمیرات و همچنین از کار افتادگی سیستم شود. بهتر است بعد از انجام نگهداری ها راندمان سیستم را اندازه گیری کنید تا اطلاعات مفیدی مانند میزان صرفه جویی در هزینه را به دست آورید. فراموش نکنید که حتماً گزارشات عملکرد سیستم را ثبت کنید تا پیشرفت حاصل از نگهداری ها را بسنجید.

 

۴ گام اصلی برای بهبود عملکرد چیلر

 

نصب چک لیست تعمیر و نگهداری چیلر در موتورخانه

یک پیمانکار تعمیر و نگهداری موتورخانه موظف است یک چک لیست نگهداری چیلر تهیه کند و در موقع سرکشی موتورخانه ساختمان که حداقل باید یک مرتبه در هفته باشد، چیلر را چک و پارامترهای موجود را در چک لیست یادداشت و روی چیلر نصب کند.

پاکسازی لوله ها

 رسوب و پوسیدگی لوله ها می تواند راندمان سیستم را به شدت کاهش دهد. افت فشار نیز می تواند نشان دهنده خوردگی لوله باشد. به عنوان راهکار می توانید از اسیدشویی ، پاکسازی مکانیکی لوله ها و مشورت با فرد متخصص تعمیر و نگهداری چیلر برای انتخاب روش مناسب استفاده کنید.

از عدم وجود نشتی در سیستم مطمئن شوید

وجود نشتی علاوه بر کاهش راندمان سیستم باعث انتشار گازهای پر خطر می شود. سطح مبرد باید در مقادیر تعیین شده توسط سازنده پایدار باشد. برای سنجش سطح مبرد می توانید از تایمر تخلیه هوا استفاده کنید ( افزایش مدت تخلیه هوا نشان دهنده وجود نشتی است) و بررسی های مربوط به شیشه رویت و اتصالات را با استفاده از آنالیزور گاز انجام دهید.

عملیات سختی گیری آب

در بین انجام پاکسازی ها فراموش نکنید که داشتن یک برنامه منظم احیای سختی گیر و به صفر رساندن مقدار سختی آب امری بسیار حیاتی است. سختی گیری آب به کاهش قلیات و سطح انتقال حرارت کمک کرده و به جلوگیری از کاهش راندمان و رشد باکتری های مضر و عدم تشکیل جلبک کمک می کند. انجام این کار برای هر ساختمان بسیار واجب و لازم است.

تعمیر و نگهداری چیلر در موتورخانه

برج های خنک کننده را از یاد نبرید

اگر سیستم چیلر شما دارای برج خنک کننده است، در نظر داشته باشید که برج خنک کننده تأثیر بسزایی در راندمان دستگاه شما خواهد داشت. همچین غفلت از روتین نگهداری دستگاه می تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. اگر نگهداری از دستگاه به درستی انجام نشود، آب گرم موجود در برج های خنک کننده سبب تسریع رشد جلبک و فرآیند تبخیر سریع می تواند باعث ایجاد پوسته و لایه های رسوبی کلسیم شود. صفحات برج خنک کننده مانند یک پاک کننده هوای عظیم عمل کرده و در تماس با گردوغبار، گرده و حشرات قرار می گیرد که این امر سبب رشد باکتری خواهد شد.در برج های خنک کننده هم مانند چیلرها، پاکسازی منظم احتمال ایجاد خوردگی و از کار افتادگی دستگاه را کاهش داده و راندمان موتورخانه را افزایش خواهد داد.

 

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *