حفظ گرما در زمستان با ۲۰ راه حل کم هزینه

by | بهینه سازی انرژی

زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

در این مقاله به توضیح چند راهکار برای حفظ گرما در زمستان و حتی خودمان پرداخته ایم که برای شما مقرون به صرفه باشد.
شما می توانید به راحتی با افزایش دمای سیستم گرمایشی خود منزل را گرم کنید و دمای مطلوب را فراهم کنید. اما هنگام مشاهده قبوض نیز شاهد هزینه های بالای ناشی از آن خواهید بود.
به نظر شما به غیر از افزایش دمای ترموستات از چه روش دیگری می توان برای گرم کردن خانه استفاده کرد؟ جدا از بحث گرم سازی، ترفندهایی وجود دارد که می توان بدون مصرف هزینه های زیاد برای گرم نگه داشتن خود از آن ها استفاده کنید. در اینجا به بررسی چند مورد می پردازیم.


ترفندهایی برای حفظ گرما در زمستان


۱. استفاده از سیستم گرمایشی هوشمند به جای سیستم معمولی یا سنتی
۲. استفاده از گجت های مخصوص طراحی شده برای زمستان
۳. استفاده از دستگاه بخور برای حفظ گرما در زمستان
۴. استفاده بهینه از وسایل خانگی
۵. تغییر جهت پنکه ها
۶. انجام ممیزی انرژی
۷. عایق کاری دیوارهای منزل
۸. عایق کاری پنجره ها
۹. درزگیری تمام شکاف ها و نشتی های هوا
۱۰. تغییر چینش مبلمان
۱۱. استفاده از نور آفتاب
۱۲. فرش کردن کف منزل
۱۳. مصرف نوشیدنی های گرم
۱۴. توجه به عادات غذایی
۱۵. با چندین لایه لباس یا ملافه خود را بپوشانید
۱۶. خشک کردن لباس ها و جوراب
۱۷. از کیسه آب گرم استفاده کنید
۱۸. با موهای خیس یا نم دار بیرون نروید
۱۹. فعالیت و تحرک داشته باشید
۲۰. گرمای منزل را حفظ کنید

ارائه خدمات پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان


۱. استفاده از سیستم گرمایشی هوشمند به جای سیستم معمولی یا سنتی


با سرد شدن هوا اولین چیزی که به آن فکر می کنی آماده کردن سیستم است. شما می توانید از اسان ترین راه های گرم سازی منزل یعنی پمپ حرارتی، بخاری برقی، شومینه یا گرمایش با کانال کشی مرکزی استفاده کنید. هنگام افزایش دمای سیستم بهتر است از روش های مدرن و هوشمند استفاده کنید تا در مصرف بهینه انرژی را افزایش دهید و در عین حا دمای مطلوب منزل را حفظ کنید.
شما می توانید برای سیستم های دارای کانال کشی از ترموستات قابل برنامه ریزی و برای مینی اسپلیت، کولر پنجره ای و یا پمپ حرارتی از کنترل کننده هوشمند تهویه مطبوع  استفاده کنید. کنترل کننده های تهویه مطبوع دارای دمای داخلی و سنسورهای رطوبت هستند که دمای اتاق را سنجیده و به صورت خودکار دستگاه تهویه مطبوع را برای حفظ دمای مطلوب اتاق تنظیم می کنند. این دستگاه ها را می توانید در هر زمان و مکان از طریق گوشی های هوشمند کنترل کنید.
در دیگر حالت های این دستگاه می توانید از زمانبندی یا تنظیم دستی هوشمند استفاده کنید. در طی زمانبندی هفتگی می توانید یک روتین مشخص برای دستگاه تهویه مطبوع تنظیم کنید. همچنین می توانید از حالت آسایش استفاده کنید و دامنه دمای دلخواه خود را تنظیم کنید تا دستگاه تهویه مطبوع دمای محیط را در میزان مطلوب شما حفظ کند. در کنار گرم کردن خانه باید به هزینه های قبوض و عدم مصرف بیهوده انرژی نیز توجه داشته باشید.


۲. گجت های مخصوص طراحی شده برای زمستان


اگر شما به تکنولوژی های جدید علاقه مند هستید حتماً از این مورد خوشتان خواهد آمد. هنگام روشن کردن شومینه به میزان خیلی کم یا یک درجه دما را افزایش دهید، پنجره ها را کاملاً ببندید و آن ها را درز گیری کنید و به سپس به آرامی دما را کاه ش دهید تا اثر بخشی تکنولوژی هوشمند را مشاهده کنید.
گجت های کوچک مانند گرم کننده های پای شارژی که کفی های کفش را گرم می کنند، می توانند برای طبیعیت گردی یا اسکی بسیار کاربردی باشند تا پای شما را گرم نگه دارند. اگر وقت زیادی در خانه می گذرانید و از کامپیوتر زیاد استفاده می کنید، موس یا پد موس های گرمایشی می توانند بسیار کاربردی باشند تا در عین استفاده از گرمای آن ها نیازی به صرف هزینه های اضافی نداشته باشید. گرم کننده های دیگری مانند ژاکت، دستکش و کلاه و همچنین لحاف های هوشمند از جمعه ابداعات جدید تکونولوژی در قرن ۲۱ هستند که گرما و آسایش را برای شما فراهم می کنند.

۳. استفاده از دستگاه بخور برای حفظ گرما در زمستان


همگی ما می دانیم که هوای مرطوب در مقایسه با هوای خشک احساس گرمای بیشتری را به افراد می دهد. به همین دلیل بهتر است برای حفظ گرما و آسایش در محیط منزل خود، هنگام زمستان از دستگاه بخور استفاده کنید. اما این کار می تواند معایبی هم داشته باشد. رطوبت بیش از حد، به عبارتی بیش از حدود ۵۰ درصد مضر است زیرا به رشد کپک و باکتری ها کمک می کند.
استفاده از سیستم های گرمایشی و شومینه رطوبت هوا را کاهش می دهد و به میزان قابل توجهی باعث خشکی هوای محیط منزل می شود. هوای خشک می تواند سبب بروز التهاب و حساسیت، کم شدن رطوبت بدن و مشکلات تنفسی شود. دستگاه بخور می تواند با حفظ سطح رطوبت در میزان مطلوب از بروز این مشکلات جلوگیری کرده و فضای داخلی را همیشه مرطوب نگه دارد.


۴. استفاده بهینه ازلوازم خانگی


چه در فصل تابستان و چه زمستان، انتخاب نوع لوازم خانگی و طریقه مصرف آن ها در دمای منزل شما مؤثر است. فر و اجاق گاز به گرمایش آشپزخانه شما کمک می کنند. اگر می خواهید دستور غذاهای آرام پز را امتحان کنید زمستان زمان بسیار خوبی است. حرارت ناشی از روشن بودن اجاق یا فر محیط اطراف را نیز گرم خواهد کرد.
اگر در زمستان از فر استفاده می کنید بعد از پخت و پز درب آن را برای مدتی باز بگذارید. ( اگر حیوان خانگی یا بچه دارید حتماً مواظب باشید.) این کار باعث گرم شدن محیط منزل می شود و دمای مطلوب را در محیط حفظ می کند.

۵. تغییر جهت پنکه ها


می خواهید بدانید که برای گرم نگه داشتن خانه از چه روشی باید استفاده کنید که مقرون به صرفه باشد؟ جهت چرخش پنکه ها را تعویض کنید.
حتماً می دانید که هنگام سرد شدن هوا، هوای سرد در نقاط پایینی مانده و هوای گرم به سمت بالا هدایت می شود. در تابستان، پنکه سقفی هوا را به سمت پایین هدایت می کند و با ایجاد گردش هوا محیط را خنک می کند.
در فصل زمستان بهتر است جهت چرخش پنکه را تغییر دهید. معولاً یک کلید روی پنکه قرار دارد که به وسیلع آن می توانید جهت چرخش آن را تغییر دهید. اگر آن را پیدا نکردید، از دفترچه راهنمای محصول کمک بگیرید. چرخش خلاف جهت معمول باعث می شود که پره های پنکه هوای سرد را به سمت بالا و هوای گرم را به سمت پایین و محیط اتاق هدایت کنند.

۶. انجام ممیزی انرژی برای حفظ گرما در زمستان


در آغاز فصل زمستان باید تغییراتی را ایجاد کنیم که آگاهی از آن ها کار آسانی نیست. این تغییرات اهمیت بسزایی دارند و می توانند هزینه های قبوض شما را کاهش دهند. اگر نمی توانید خودتان این کار را انجام دهید با اداره برق منطقه تماس بگیرید. آن ها می توانند نیاز ها، سبک زندگی شما و الگوی مصرفی انرژی تان را ارزیابی کنند. فرد متخصص تمامی جوانب منزل مانند ساختار منزل، لوازم خانگی و میزان عایق کاری را بررسی می کند.
هنگام پایان ممیزی انرژِی، شرکت مربوطه تغییرات مورد نیاز شما را به منظور مصرف بهینه تر انرژی به شما پیشنهاد می کند. این کار به شما در کاهش هزینه های انرژی کمک می کند.

۷. عایق کاری دیوارهای منزل برای حفظ گرما در زمستان

حدوداً نزدیک به نصف گرمای تولید شده در منزل از طریق دیوارها، درها و پنجره ها هدر می روند. پس بهتر است با عایق کردن دیوارها و حفظ گرما در محیط داخلی، هزینه قبوض انرژی را کاهش داده و دمای مطلوب را در منزل حفظ کنید.
امروزه استفاده از نوارهای پلی استرن به عنوان ماده اصلی عایق ها و همچنین فوم اسفنجی که قبلاً هم به کار برده می شد، بسیار رواج داشته است. این ماده می تواند به راحتی در تمام حفرات بین دیوارها فیکس شود. اگر فضا یا ساختار دیوار به شما اجازه عایق کاری نمی دهد، می توانید این ماده را در سطح خارجی یا داخلی دیوار قرار دهید. این عایق به عنوان یک سد بین محیط محیط داخلی و خارجی عمل می کند و مانع هدر رفتن گرما می شود. به منظور جلوگیری از فرسایش عایق توسط رطوبت و دیگر ذرات هوا، می توانید از مواد اضافی بر روی عایق استفاده کنید.

۸. عایق کاری پنجره ها برای حفظ گرما در زمستان


پنجره ها نیز یکی از محل های خروج گرما و اتلاف انرژی محسوب می شوند. برای حفظ گرمای محیط منزل و جلوگیری از ورود سرما، می توانید هنگام عایق کاری کف و دیوارها پنجره را نیز عایق کاری کنید. به غیر از نصب پرده های ضخیم گزینه های دیگری نیز برای این کار وجود دارد.
برای ایجاد یک لایه عایق در بخش بالایی پنجره ها می توانید از درز گیر پنجره در این نقاط استفاده کنید. این درز گیرها از مواد مورد استفاده در عایق ساخته شده اند شباهت ظاهری زیادی به نایلون های حباب دار ضربه گیر دارند.

۹. درزگیری تمام شکاف ها و نشتی های هوا


تولید گرما و حفظ گرما در زمستان برای محیط داخلی دو مسئله مجزا هستند. شما باید تلاش کنید تا در طول زمستان تمامی شکاف های منزل را را ببندید و برای این کار تمام راهکارهای موجود را امتحان کنید تا علاوه بر حفظ گرمای محیط داخل از ورود هوای سرد نیز جلوگیری کنید. در، پنجره، کابینت ها، ترک های کف و بام محل هایی هستند که معمولاً هوا از آن ها عبور می کند.
پس منطقی است که تمامی این ترک و حفره ها را درزگیری کنید. برای شروع می توانید از تکه پارچه ضخیم برای زیر درب ها استفاده کنید. نوارهای درزگیری هوا، درزگیر درب و پنجره و درزگیرهای سیلیکونی از دیگر آیتم های کاربردی هستند. شما می توانید به راحتی این کار ها را تنها در ۵ دقیقه انجام دهید و تغییرات زیادی را در میزان حفظ گرمای منزل ایجاد کنید.

۱۰. تغییر چینش مبلمان


تغییر چیدمان منزل نه تنها با ایجاد تنوع حس خوشایندی به شما می دهد، بلکه ممکن است به حفظ گرمای منزل در طول زمستان کمک کند. در فصل زمستان باید طوری مبلمان را بچینید تا از ورود هوای سرد در قسمت درب و پنجره و دیوارها جلوگیری شود.
مبل، صندلی یا میز ناهارخوری را نزدیک پنجره های آفتاب گیر قرار دهید. اگر در خانه کار می کنید می توانید میز کار خود را نیز در کنار پنجره قرار دهید. مبلمان منزل را از پنجره هایی که هوای سرد از آن ها عبور می کند و یا به خوبی عایق کاری نشده اند دور کنید. حتماً مبلمان منزل را دور از رادیاتورها یا کانال های سیستم گرمایشی قرار دهید تا هوای گرم به خوبی در کل محیط داخلی جریان داشته باشد.

۱۱. استفاده از نور آفتاب برای حفظ گرما در زمستان

اگرچه نور آفتاب در زمستان به گرمی آن در تابستان نیست اما همچنان می توانید از آن برای حفظ گرما در زمستان استفاده مفید داشته باشید. اگر پنجره های اتاق نشیمن شما رو به آفتاب است و نور خورشید مستقیماً به داخل خانه می تابد حتماً پرده ها را کنار بزنید و از گرمای آن نهایت استفاده را ببرید. این نور آفتاب به شما کمک می کند تا در سردترین روزهای سال نیز به راحتی گرمای منزل را حفظ کنید.
هنگام تاریک شدن هوا می توانید پرده ها را ببندید چرا که پرده خود یک لایه عایق برای جلوگیری از ورود سرما هستند و به حفظ گرمای منزل کمک می کنند. پرده ها را بررسی کنید تا درز یا شکاف نداشته باشند و هوای سرد از آن ها عبور نکنند.

۱۲. فرش کردن کف منزل برای حفظ گرما در زمستان


کف های چوبی یا سرامیکی شاید به نظر زیباتر باشند اما نمی توانند به خوبی فرش یا گلیم ها به گرم ماندن منزل شما کمک کنند. درصد بالایی از گرمای بدن ما از طریق دست ها و پاها دفع می شود و سرد بودن کف زمین می تواند سرعت این فرایند و از دست رفتن گرمای بدن را تشدید کند.
آیا می دانید که چگونه باید با وجود داشتن کف چوبی گرمای خانه را حفظ کنید؟ یکی از سریع ترین راه ها استفاده از فرش کرکی است. برای تزئین بهتر خانه می توانید از رنگ های دلخواه خود استفاده کنید. این فرش ها از لحاظ ظاهری بسیار زیبا هستند و همچنین با اضافه کردن یک لایه عایق بین کف پای شما و زمین، احساس گرمای خوشایندی را به شما می دهند.

۱۳. مصرف نوشیدنی های گرم


مصرف نوشیدنی های گرم در روزهای سرد زمستان می تواند به گرم ماندن بدن شما بسیار کمک کند. نوشیدنی هایی مانند شکلات داغ با افزایش غلظت و گردش اکسیژن در پوست باعث گرم شدن بدن شما می شود و علاوه بر آن استرس شما را کاهش می دهد.

۱۴. توجه به عادات غذایی


داشتن تغذیه سالم برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی بسیار مهم است. آیا می دانستید که غذای مصرفی شما در گرم ماندن بدنتان مؤثر است؟ خوردن غذاهایی که چربی بالایی دارند در فصل زمستان به گرمای بدن شما کمک می کند. لایه های چربی در بدن شما به عنوان یک عایق در برابر سرما عمل می کنند.

۱۵. با چندین لایه لباس یا ملافه خود را بپوشانید

آیا طریقه پوشیدن لباس در زمستان را می دانید؟ این مسئله می تواند کمی چالش بر انگیز باشد چرا که پوشیدن بیش از حد باعث می شود احساس گرمای شدیدی داشته باشید و یا با کم پوشیدن احساس سرما کنید. پس بهترین استراتژی ممکن در این زمینه چیست؟
بهترین راه این است که چند لایه مشخص لباس بپوشید. با نازک ترین لایه شروع کنید و کم کم لباس های ضخیم تر را اضافه کنید تا زمانی که احساس گرما داشته باشید. شما باید روی سه لایه تمرکز داشته باشید تا در زمستان گرمای بدن خود را حفظ کنید:
اولین لایه:
لباس لایه اول باید از جنس ابریشم، پلی استر یا هر پارچه ای باشد که بتواند عرق پوست شما را به خود جذب کند. هیچ وقت از پارچه ای استفاده نکنید که بعد از جذب رطوبت بدن شما خیس می ماند و به رطوبت آن اجازه بخار شدن نمی دهد.
لایه میانی:
به این لایه عایق گفته می شود. این لایه نقش اصلی را در حفظ گرمای بدن شما دارد. ژاکت، هودی و لباس های پشمی به عنوان لایه عایق عمل می کنند. در سرمای شدید می توان از کاپشن نیز به عنوان لایه میانی استفاده کرد.
لایه خارجی:
این لایه نقش کمتر را در حفظ گرمای بد شما ایفا می کند و نقش اصلی آن ایجاد مانع در برابر باد و باران است. لایه خارجی باید ضد آب و بادگیر باشند تا از ورود سرما به بدن شما جلوگیری شود. توصیه می شود که در فصل زمستان و روزهای سرد و یخبندان از لباس های کتانی، کرکی یا از جنس پارچه های پشمی استفاده کنید. حتماً برای گرم نگه داشتن پاها از جوراب های گرم و ترجیحاً دولایه از آن ها استفاده کنید.

۱۶. خشک کردن لباس و جوراب ها


همان طور که گفتیم سطوح مرطوب در مقایسه با سطوح خشک سرما را بسیار سریع تر منتقل می کنند. قبل از پوشیدن لباس هایتان حتماً آن ها را به خوبی خشک کنید. پوشیدن لباس های خیس یا مرطوب می تواند بسیار نا خوشایند باشد و علاوه بر انتقال سرما به بدن شما بوی نامطبوعی را نیز ایجاد خواهد کرد.
علاوه بر این، در فصل زمستان لباس های نم دار هنگامی که آن ها را به تن می کنید بسیار دیر تر خشک می شوند و در طول روز احساس ناخوشایندی را به شما القا می کنند.

۱۷. از کیسه آب گرم استفاده کنید

کیسه آب گرم می تواند در زمستان بسیار لذت بخش باشد؛ مخصوصاً هنگامی که به رختخواب می روید. شما می توانید این کیسه را از آب جوش پر کرده و نزدیک بدن یا پاهای خود قرار دهید. به دلیل قابلیت عایق بالا، این کیسه ها قادرند تا مدت زمان طولانی گرما را حفظ کنند و به موجب آن به گرم کردن بدن شما کمک کنند.
این وسیله می تواند تمامی راهکارها را نیز در بر داشته باشد. هنگام استراحت آن را نزدیک خود نگه دارید و یا نیم ساعت قبل از خواب آن را در رختخواب قرار دهید. آماده کردن کیسه آب گرم بسیار آسان است و بهترین ویژگی آن این است که بدون هزینه این کار را انجام می دهید.

۱۸. با موهای خیس یا نم دار بیرون نروید


به هیچ وجه بعد از حمام یا شستن موها در هوای خنک بیرون نروید و قبل از آن بدن و مخصوصاً موهای خود را کاملاً خشک کنید. علاوه بر این که سرعت انتقال سرما در سطوح مرطوب بسیار زیاد است، سر شما نسبت به هوای سرد بسیار حساس بوده و سسرمای شدیدی را احساس خواهید کرد. پس بعد از استحمام حتماً بدن و موها را به خوبی خشک کرده و بعد از منزل خارج شوید.

۱۹. فعالیت و تحرک داشته باشید

اگر به فکر حفظ گرما  در زمستان و صرفه جویی در هزینه هستید باید همیشه تحرک داشته باشید. تحرک و جا به جایی مکرر به میزان قابل توجهی گردش خون شما را افزایش می دهد و به گرم ماندن اندام ها مانند دست و پا کمک می کند. توصیه می شود که حداقل هر یک ساعت یکبار فعالیت داشته باشید. اگر دائماً پشت میز نشسته اید حتماً هر یک ساعت بلند شوید و حرکت کششی داشته باشید یا قدم بزنید و یا حالت نشستن خود را تغییر دهید. مقداری ورزش نیز می تواند در گرم نگه داشتن بدن شما بسیار مؤثر باشد.

۲۰. گرمای منزل را حفظ کنید


در زمستان می توانید پس از استحمام وان را تخلیه نکنید تا زمانی که دمای آب داخل وان به دمای اتاق برسد. این کار نه تنها باعث حفظ گرما در سرویس بهداشتی شما می شود بلکه میزان رطوبت منزل را نیز تنظیم می کند. با این کار می توانید از بروز مشکلات خشکی پوست در زمستان نیز جلوگیری کنید.
دوش آب داغ باعث ایجاد بخار می شود و شما می توانید به منظور گرم کردن خانه بعد از دوش گرفتن برای مدتی درب حمام را باز بگذارید. در واقع، می توان به جای روشن کردن سیستم گرمایشی برای گرم کردن حمام یک الی دو دقیقه قبل از دوش گرفتن شیر را گرم را باز گذاشت.


چه موتورخانه هایی نیاز به قرارداد نگهداری موتورخانه دارند؟



سخن آخر در رابطه با حفظ گرما در زمستان


حفظ گرما در زمستان بدون صرف هزینه های زیاد می تواند کمی دشوار باشد. با استفاده از این راهکارها می توانید در هر دمایی گرمای منزل و بدن خود را حفظ کنید. با استفاده از تکنولوژی های هوشمند مانند کنترل کننده هوشمند دستگاه تهویه مطبوع و راهکارهایی مانند درزگیری و پوشیدن لباس مناسب نه تنها به حفظ کرما بلکه به کاهش هزینه های قبوض نیز کمک می کنید.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *