علت سبز شدن آب استخر و راهکارهای مقابله با آن

by | استخر

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مقدمه

یک روز به بیرون نگاه می‌کنید و متوجه می‌شوید که آب استخر شما سبز است، چرا؟ در این مقاله بررسی خواهیم کرد که علت سبز شدن آب استخر و چگونه می‌توان آب را دوباره پاک کرد. همچنین معایب و مزایای هریک از راه‌حل‌های موجود را ارائه خواهیم کرد.

علت سبز شدن آب استخر چیست؟

سه دلیل برای سبز‌شدن آب استخر وجود دارد:

عدم استفاده از کلر

اولین و رایج‌ترین دلیل سبزشدن آب استخر، کمبود کلر است. بدون کلر در آب استخر، جلبک‌ها به سرعت شروع به رشد می‌کنند. اگر با شروع این فرآیند کلر به آب اضافه نشود، جلبک‌ها می‌توانند تا جایی رشد کنند که کل استخر ظرف یک روز سبز شود. هرچه آب گرم‌تر باشد این روند سریع‌تر انجام می‌شود. آب بدون کلر، به خصوص اگر شکوفه جلبکی داشته باشد، برای شنا ایمن نیست و می‌تواند محل تولید پشه‌ها و سایر حشرات باشد.

تجمع گرده گل

دومین دلیلی که باعث می‌شود آب سبز یا زرد به نظر برسد، گرده است. گرده گیاهان و درختان توسط باد در سطح استخر پخش می‌شود. با جمع‌شدن گرده، یک لایه روی استخر ایجاد می‌شود و می‌توان آن را با جلبک سبز یا خردل اشتباه گرفت. در صورت ادامه، این روند می‌تواند کل آب استخر را سبز کند. خوشبختانه، گرده گل کاملا بی‌ضرر است و هیچ‌گونه تأثیر سوئی روی شما و استخر ندارد.

فلزات

آخرین علت سبز شدن آب، اکسیدشدن فلزات و معمولا مس است. فلزات می توانند از منابع مختلفی باشند: مانند آب منبع و جلبک‌کش‌های ارزان‌قیمت. اگر به اندازه کافی فلز در آب وجود داشته باشد، این فرآیند می‌تواند آب را سبز کند. در صورت عدم رسیدگی، این مشکل همچنان بدتر خواهد شد.


ارائه خدمات حرفه ای نگهداری تاسیسات استخر


 

چگونه بفهمیم علت سبز شدن آب استخر ما چیست؟

اکنون که از انواع علت سبز شدن آب استخر مطلع شدید، این سوال مطرح می‌شود که چگونه تشخیص دهیم کدام عامل بر استخر تأثیر می‌گذارد. در ادامه دو مرحله‌ای که برای تشخیص علت باید بگذرانید، به تفصیل آمده است.

۱. نگاه در استخر و شناسایی علت سبز شدن آب استخر

اولین کاری که باید هنگام عیب‌یابی علت ایجاد آب سبز در استخر انجام شود، مشاهده خود استخر است زیرا هر علت، تفاوت‌های ظریفی در شکل ظاهری آب ایجاد می‌کند. جلبک‌ها ابتدا روی دیواره‌های استخر و کف آن رشد می‌کنند و تا زمانی‌که این قسمت‌ها تمیز نشوند، از بین نمی‌روند. با زیادشدن شکوفه جلبک‌ها، آب باتلاقی به نظر می‌رسد و سبز تیره می‌شود.

مانند جلبک‌ها، گرده گل ابتدا در قسمت پایین استخر قابل مشاهده خواهد بود. به همین دلیل اغلب جلبک‌های سبز یا زرد را اشتباه می‌گیرند. برخلاف جلبک‌ها، گرده به دیواره‌های استخر نمی‌چسبد. اگر ۵ سانتی متر دست خود را در منطقه آسیب‌دیده تکان دهید، گرده مانند ابر پف می‌کند. از آنجا که گرده به سطح استخر نمی‌چسبد، شما اغلب آن را در کناره‌های استخر، جایی که معمولا جلبک‌ها به دیواره‌ها و کف استخر می‌چسبند، نمی‌بینید.

آب استخری که توسط فلزات سبز می‌شود، یک رنگ سبز روشن ثابت است. با وجود رنگ، آب هنوز کاملا شفاف به نظر می‌رسد و شما باید بتوانید کف استخر را ببینید. از آنجایی که فلزات موجود در آب بیشتر تحت تأثیر شوک استخر قرار می‌گیرند، اگر یک استخر با آب بی‌رنگ پس از شوک سبز شود، به احتمال زیاد با مسئله فلز روبرو هستید. فلزات همچنین می‌توانند لکه‌هایی در سطح استخر ایجاد کنند.

۲. آب استخر را تست کنید

هنگامی که به خوبی به آب نگاه کردید، بهتر است بعد از آن، آب استخر خود را آزمایش کنید. در حین آزمایش، به مقدار کلر و مس در آب توجه زیادی داشته باشید. اگر کلر در آب وجود نداشته باشد و آب آن سبز تیره باشد، در این صورت محتمل‌ترین علت سبز شدن آب استخر، جلبک است.

جلبک‌ها معمولا نمی‌توانند در آبی که سطح کلر آن از ۱-۳ ppm است، زنده بمانند. اگر آزمایش شما نشان دهد که مقدار باقیمانده کلر در آب حداقل ۱ ppm است، به احتمال زیاد جلبک‌ها نمی‌توانند مشکلی ایجاد کنند.

اگر نتایج آزمایش آب شما اثری از فلزات موجود در آب را نشان می‌دهد و آب ظاهری ثابت و سبز روشن دارد، به احتمال زیاد با مسئله فلز روبرو هستید. اگر آب، میزان کلر خوبی داشته باشد و هیچ نشانی از فلزات نباشد، گرده گل به احتمال زیاد عامل ایجاد آب سبز استخر شماست.

علت سبز شدن آب استخر

چگونه از سبز شدن آب استخر جلوگیری کنیم؟

حفظ سطح بهداشتی مناسب آب، تمیزکردن دیواره‌ها و کف استخر و افزودن مقدار کمی جلبک‎کش، بهترین راه برای جلوگیری از سبزشدن استخر بر اثر جلبک است. این موثرترین و ارزان‌ترین راه برای پاک نگه‌داشتن آب است. روش حرفه‌ای و تخصصی برای رفع این مشکل فیلتراسیون آب استخر است.

خدمات تخصصی نگهداری تاسیسات ساختمان

درمان آب استخر با فیلتراسیون

هدف از فیلتراسیون، رفع سبز شدن آب استخر، پاک‌کردن آب از ذرات معلق و جلوگیری از تکثیر جلبک‌ها است. این فرآیند شامل استفاده از پمپ و مقدار مشخصی از تجهیزات فیلتراسیون است. اگر از بدن انسان مثال بزنیم، پمپ و فیلتراسیون همان چیزی است که سیستم قلبی و عروقی برای انسان انجام می‌دهد. به عبارت دیگر، آنها برای عملکرد صحیح استخر شما ضروری هستند.

انواع مختلفی از فیلتر در بازار وجود دارد. هر فیلتر مزایا و معایبی دارد. فیلتراسیون شن و ماسه و کارتریج به طور ویژه نزد صاحبان استخر محبوب هستند. معیارهای انتخاب آنها می‌تواند بر اساس ظرافت فیلتراسیون، زمان مورد نیاز برای نگهداری و مصرف آب باشد. با توجه به اینکه علت سبز شدن آب استخر چیست، نوع فیلتر می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه، انواع فیلتراسیون همراه با توضیح آمده است:

  • فیلتراسیون شن و ماسه: به دلیل تمیز‌کردن آسان (شستشوی مجدد) و ظرافت فیلتراسیون (حدود ۵۰ میکرون) محبوب است. با این حال، این سیستم نیاز به تخلیه فاضلاب دارد که نصب آن را پیچیده می‌کند. شستشوی مجدد آب نیز به مقدار زیادی آب نیاز دارد.
  • فیلتراسیون کارتریج (پلی استر): این سیستم به دلیل کیفیت فیلتراسیون (حدود ۲۰ میکرون) و مصرف محدود آب ترجیح داده می‌شود. تمیزکردن با روش کارتریج، با شلنگ انجام می‌شود (زمان بیشتری نسبت به فیلتراسیون شن و ماسه دارد). نصب ساده است و نیازی به اتصال نیست.
  • فیلتراسیون جیبی: این فیلتر قابل شستشو است و عملکردی مشابه به کارتریج دارد. با این وجود، به تعمیر و نگهداری بیشتر نیاز دارد.
  • فیلتراسیون زمین دیاتومه: حتی اگر ظرافت این فیلتراسیون عالی باشد، این سیستم اغلب برای استخرهای خانوادگی استفاده نمی‌شود زیرا از نظر فنی پیچیدگی بیشتری دارد.
  • فیلتراسیون شیشه: این فیلتر بسیار شیک است و از نظر ظرافت به سیستم شن و ماسه شباهت دارد، گرچه این سیستم گرانتر از فیلتراسیون شن و ماسه است.

 

بیشتر بخوانید : میزان کلر استخر چه مقداری باشد؟ و نحوه محسابه آن چگونه است؟

 

کلام آخر

در این مقاله به دلایل سبزشدن آب استخر (جلبک، گرده گل و فلزات اکسید شده) پرداختیم. همچنین در ادامه آن، روش‌های تصفیه آب توسط انواع روش‌های فیلتراسیون را مطرح کردیم که هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. شما نیز اگر تجربه‌ای در زمینه سبزشدن آب استخر و راهکار مقابله با آن دارید، آن  را با ما به اشتراک بگذارید.

کلمه کلیدی اصلی: علت سبز شدن آب استخر

کلمات کلیدی فرعی :رفع سبز شدن آب استخر……..چگونه از سبز شدن آب استخر جلوگیری کنیم

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *