میزان کلر استخر چه مقداری باشد؟ و نحوه محسابه آن چگونه است؟

by | استخر

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مقدمه

امروز قصد داریم در مورد میزان کلر استخر با شما صحبت کنیم. معمولا برای ضدعفونی کردن آب استخرها از کلر استفاده می‌شود. کلر در سه شکل جامد و مایع و گاز وجود دارد. کلر جامد به شکل پودر و قرص در دسترس است. کلر مایع که همان هیپوکلریت سدیم است نسبت به دو حالت جامد و گاز کاربرد کمتری دارد. این نوع کلر در گالن‌های ۲۰ لیتری یافت می‌شود. کلر گاز نیز در کپسول‌های ۴۰ لیتری عرضه شده است (که استفاده از آن ممنوع شده است). در حالت کلی معمولا در استخرهای خصوصی از قرص کلر و عمومی از پودر یا کلر مایع استفاده می‌شود.

کلر مایع را آب ژاول نیز می‌گویند. لازم به ذکر است این نوع کلر به شکل مایع سفیدکننده (وایتکس) نیز در خانه‌ها یافت می‌شود و همه آن را با عنوان یک ماده با خاصیت ضدعفونی‌کنندگی بسیار بالا می‌شناسند.

میزان کلر استخر

میزان کلر باید در حدی باشد که آب استخر را ضدعفونی کند و در عین حال به سلامتی شناگران آسیب نرساند. در حالت کلی میزان کلر موجود در آب استخر باید دارای نسبت ۱.۵ تا ۳ به یک میلیون (۱.۵ تا ۳ ppm) باشد. مثلا اگر آب استخر یک میلیون لیتر است میزان کلر موجود در آن باید حداقل ۱.۵ و حداکثر ۳ پی پی ام باشد.

شاید این میزان در نگاه اول بسیار کم به نظر برسد اما قدرت گندزدایی کلر به قدری بالاست که همین مقدار کفایت می‌کند. البته PH  آب استخر باید چیزی بین ۷.۲ تا ۷.۶ باشد تا کلر بتواند تاثیر مثبت خود را بر آب بگذارد. علاوه بر این باید به کلر آزاد موجود در استخر نیز توجه خاصی شود. برای اطلاع از وجود میزان کلر استخر می‌توانید از وسیله‌ای به نام تستر کلر استفاده کنید. وسیله‌ای که میزان کلر موجود در آب را به شما نشان می‌دهد. تست کلر میتواند به صورت دیجیتال یا به وسیله قطره های مخصوص صورت گیرد.


ارایه خدمات نگهداری تاسیسات استخر


تفاوت بین کلر آزاد و کلرآمین چیست؟

زمانی که کلر وارد آب استخر می‌شود طی یک واکنش شیمیایی مواد موجود در آب (مانند ادرار) را اکسید می‌کند. این کلر، کلر آزاد است که موجب ضدعفونی کردن آب استخر می‌شود. سپس خاصیت اکسیداسیون آن از بین می‌رود و به کلرآمین تبدیل می‌شود.

کلرآمین دیگر خاصیت ضدعفونی‌کنندگی ندارد و چنانچه وارد چشم شود موجب سوزش و قرمز شدن آن خواهد شد. ادرار یکی از موادی است که به دلیل وجود آمونیاک و اوره کلر آزاد را مصرف کرده و آن را به کلرآمین تبدیل می‌کند و خاصیت ضدعفونی‌کنندگی آن را از بین می‌برد.


ارایه خدمات حرفه ای تعمیر و نگهداری موتورخانه


محاسبه میزان کلر استخر

بهترین راه و ساده ترین راه برای اندازه گیری میزان کلر، استفاده از تست کیت های مخصوص است که به وسیله قطره های مخصوص این کار انجام میشود.

در ادامه نحوه محاسبه میزان کلر استخر را برای زمانی که قصد دارید بعد از تعمیر یا ساخت استخر آن را از آب پر کنید بیان می‌شود. برای این منظور ابتدا باید میزان کلر موجود در آب استخر را با دستگاهی مانند تستر کلر تعیین کنید. در ادامه نوع کلر و مقدار خلوص آن را مشخص نمایید.

مثلا اگر میزان کلر موجود در استخر ۰.۵ppm، کلر از نوع جامد و درصد خلوص آن ۶۰ درصد باشد حداکثر باید ۲.۵ppm  کلر به آب استخر اضافه شود. دقت کنید هر ppm یک قسمت در یک میلیون قسمت است. حال ممکن است معیار ما بر حسب لیتر یا مترمکعب باشد.

 

میزان کلر استخر

تست کیت اندازه گیری کلر و PH

هشدار در مورد میزان کلر

گاز کلر بر سیستم تنفسی شناگران مخصوصا کودکان تاثیر منفی دارد. در نتیجه اگر استخر سرپوشیده است باید از تهویه مناسب برخوردار باشد. دقت کنید مهم نیست از چه نوع کلری (جامد، مایع یا گاز) استفاده شده است. به هر حال از آب استخر گاز کلر متصاعد می‌شود و تاثیر مستقیم بر سیستم تنفسی افراد می‌گذارد. به همین خاطر گاهی اوقات به جای کلر از مشتقات آن مانند هیپوکلریت سدیم و هیپوکلریت کلسیم به منظور گندزدایی آب استفاده خواهد شد.

نکته مهم دیگری که در مورد میزان کلر استخر وجود دارد این است که همواره میزان کلر موجود در استخرهای روباز بایستی از میزان کلر موجود در استخرهای سرپوشیده بیشتر باشد. چون تابش نور خورشید بر آب استخر می‌تواند میزان کلر موجود در آن را کاهش دهد یا از خاصیت گندزدایی آن بکاهد.

 

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *