سرویس کار موتورخانه مرکزی و تعمیرات آن

by | موتورخانه

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مقدمه

در گذشته خانه‌ها و آپارتمان‌های چند طبقه اغلب دارای سیستم موتورخانه مرکزی بودند. سیستمی که امروزه هم با وجود پیشرفت تکنولوژی و گذر زمان و رواج پکیج‌ها و رادیاتورها در تامین گرمای ساختمان، در برخی مجتمع‌های مسکونی بزرگ، ادارات، برج‌ها و مراکز خرید نیز همچنان برای تامین گرمایش محیط از موتورخانه  استفاده می‌شود. در این مطلب سعی داریم شما را تا حدی با این سیستم آشنا کنیم و راه‌های دسترسی به سرویس کار موتورخانه را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

 موتورخانه و اجزای آن

به طور کل، موتورخانه شامل اجزای مختلفی مانند مشعل، دیگ، منبع انبساط، مبدل حرارتی، پمپ و لوله‌هایی برای انتقال آب گرم است.  وظیفه‌ی تامین آب گرم و ایجاد گرمایش در موتورخانه‌ها به دو روش مختلف صورت می‌گیرد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

برای تامین آب گرم از طریق پایانه‌های گرمایشی، آب در دیگ به وسیله حرارت حاصل از سوختن ماده سوختنی، یعنی گاز طبیعی، گاز مایع، گازوئیل و…، گرم می‌شود و از طریق پمپ به لوله‌ها و از طریق لوله‌ها به پایانه‌ها منتقل می‌شود.

از طرفی دیگر، برای تامین آب شرب گرم، در ابتدا، آب غیر شرب در دیک گرم می‌شود و سپس از طریق لوله‌های مسی به فضای ذخیره‌ سازی آب شرب منتقل می‌شود. با توجه به اینکه ضریب انتقال حرارت مس بسیار بالاست، آبی که درون دیگ وجود دارد به وسیله‌ی آب گرم موجود در لوله‌ها، به سرعت گرم شده و سپس برای استفاده، از طریق لوله‌ها به واحدهای مختلف پمپاژ می‌شود.

از دیگر اجزای موتورخانه، می‌توان به منبع انبساط اشاره کرد که به طور معمول در پشت بام‌ها قرار می‌گیرد و با انبساط بخار و تبدیل آن به آب، در مواقعی که سیستم با کمبود آب مواجه باشد، آب را به موتورخانه منتقل می‌کند تا سیستم خنک نشود.

سرویس کار موتورخانه: مزایا و معایب موتورخانه

مهم‌ترین و اولین مزیت موتورخانه، طول عمر آن است؛ یعنی در صورت استفاده‌ی صحیح و تعمیرات و نگهداری به موقع، می‌توانید تا سال‌ها در هزینه‌های احتمالی صرفه جویی کنید و درعین حال همیشه آب و گرم و سیستم گرمایشی خوبی داشته باشید. استفاده از موتورخانه برای ساختمان‌هایی با ۳ واحد و بیشتر، مقرون به صرفه‌تر خواهد بود و هزینه‌ی کمتری برای ساکنین خواهد داشت.

موتورخانه‌ی مرکزی، ایمنی بیشتری نیز دارد زیرا در فضایی خارج از محل مسکونی تعبیه می‌شود و خطرات کمتری برای ساکنین به همراه دارد. همچنین برای نصب و راه اندازی آن، لازم نیست بخش‌های مفید ساختمان اشغال شود و می‌توان از بخش‌های بلا استفاده مانند زیرزمین یا پارکینگ برای راه اندازی آن استفاده کرد.

از معایب این سیستم می‌توان به اشغال فضای بیشتر نسبت به پیکج اشاره کرد که با وجود استفاده از فضای مناسب و جدا از ساختمان، باز هم حجم بیشتری را اشغال می‌کند.  همچنین نیاز به تعمیرات دوره‌ای از دیگر عیوب موتورخانه مرکزی است که می‌توان به آن اشاره کرد.


ارائه خدمات پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان


عیب یابی موتور خانه

موتورخانه‌ها جزو سیستم‌هایی به شمار می‌روند که همواره در حال کار‌ هستند و به همین خاطر نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری ندارند‌، به خصوص سیستم مجتمع‌های مسکونی بزرگ و برج‌ها که برای تعمیرات به یک سرویس کار موتورخانه ماهر و متخصص احتیاج دارند.  نگهداری و تعمیرات سیستم موتورخانه امری تخصصی است و از عهده‌ی هرکسی بر نمی‌آید. سرویس کار موتورخانه به صورت حرفه‌ای و با استفاده از سیستم‌های عیب یابی هوشمند، می‌تواند به شناسایی مشکلات سیستم موتورخانه بپردازد اما برخی از متخصصان براساس تجربه‌ی فراوانی که دارند می‌توانند بدون استفاده از سیستم‌های عیب یاب هم مشکل موتورخانه را شناسایی کنند و به رفع آن بپردازند.

کدام بخش‌های موتورخانه به سرویس نیاز دارد؟

بخش‌هایی که بیشترین خرابی را در سیستم موتورخانه دارند، مشعل‌ها و پمپ‌ها هستند، آن هم به علت دو ماهیتی بدون این اجزا. این بخش‌ها از وسایل الکترونیکی و مکانیکی تشکیل شده‌اند و به این علت و همچنین به علت کارکرد تقریبا همیشگی‌شان، معمولا زودتر از سایر اجزای موتورخانه خراب می‌شوند.

البته گاهی اوقات در دیگر اجزای ثابت موتورخانه، مانند دیگ، کلکتور و منبع دوجداره هم مشکلاتی ابجاد می‌شود اما عیوب آن‌ها اغلب آشکار است و هر فرد غیر متخصصی هم با مشاهده‌ی نشتی آن‌ها می‌تواند مشکلات را تشخیص دهد. البته ذکر این نکته ضروری است که منبع دوجداره و منبع انبساط نیز می‌توانند به صورت نهان هم موجب اشکال در کارکرد موتورخانه شوند.

مشکلات شایع موتورخانه

موتورخانه‌ها همان طور که گفتیم، سیستم‌های پیچیده و تاسیساتی پر از لوله و سیم کشی هستند که هرگونه ایراد در کوچترین بخش‌ها می‌تواند کارایی کل سیستم را مختل کند. اما عمده‌ترین دلایل خرابی موتورخانه را می‌توان در چند مورد خلاصه کرد:

  • خاموشی ناگهانی مشعل: مشعل جزو اجزایی با کارکرد دائمی و ساختاری دو ماهیتی است که همین عوامل موجب خرابی آن‌ می‌شود. کمک گرفتن از یک سرویس کار موتورخانه، می‌تواند در رفع مشکلات ناشی از آن سودمند باشد.
  • کار نکردن پمپ یا صدای بلند آن: از دیگر دلایل خرابی‌های موتورخانه است که اغلب با عوض کردن سیل، سیم پیچ، کوپلینگ و واسطه قابل حل خواهد بود.
  • اختلال در کلکتور نیز به وفور رخ می‌دهد: کلکتور، آب برگشتی از رادیاتور‌ها را جمع آوری می‌کند که ممکن است بر اثر زنگ زدگی بپوسد و سوراخ شود.
  • سوراخ شدن منبع دوجداره یا کویل دار هم که می‌تواند منجر به کاهش دمای آب و فشار آن شود، از دیگر دلایل مهم اختلال در سیستم موتورخانه است.
  • سرد شدن رادیاتور هم از دیگر مشکلات رایج موتورخانه‌ها است. اگر پمپ رادیاتور که وظیفه‌اش چرخش آب است، خراب شود یا کلکتور دچار مشکل شود، رادیاتور سرد می‌شود که البته این مشکل با تعویض و تعمیر اجزا قابل حل خواهد بود.
  • از دیگر مشکلاتی که البته چندان شایع نیست اما هزینه‌ی زیادی در بر دارد، نشتی دیگ است که اغلب قابل تعمیر نیست و در صورت وقوع باید تعویض شود. در کل دو نوع دیگ فولادی و چدنی در بازار وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم برای آپارتمان‌های کم واحد و خانه‌ها از نوع چدنی استفاده شود که قابل حمل و ارزان‌تر است، اما در مورد مجتمع‌های بزرگ بهتر است نوع فولادی آن مورد استفاده قرار بگیرد.

 

بیشتر بخوانید : جدول عیب یابی مشعل گازی ایران رادیاتور

شرکت‌های تعمیرات و سرویس کار موتورخانه چه خدماتی ارائه می‌کنند؟

سرویس کار موتورخانه و شرکت‌های تعمیرات موتورخانه، خدمات مختلفی را در این باره ارائه می‌دهند؛ از جمله:

  • طراحی و بازسازی لوله کشی ساختمان و سیستم موتورخانه مرکزی
  • عیب یابی و اقدام به رفع عیوب مربوط به شوفاژ خانه، لوله کسی و تاسیسات
  • تنظیم و تعمیر مشعل و قطعات مربوط به آن
  • نصب و تعمیرات دیگ شوفاژ
  • نصب و تعمیر پمپ سیرکولاسیون
  • تعمیرات مربوط به منبه دوجداره و کویل دار
  • تعمیر و نصب مبدل حرارتی
  • شست و شو رسوب زدایی از منابع سیستم
  • تعمیرات مربوط به سیستم لوله کشی
  • نصب رادیاتور و شوفاژ دیواری
  • تعمیرات دوره‌ای موتورخانه‌های مرکزی
  • سرویس اتصالات و شیرآلات

شما می‌توانید با مراجعه به شرکت‌های مربوطه که تخصصشان تعمیرات و ارائه‌ی خدمات مربوط به سیستم موتورخانه است، با سرویس کار موتورخانه ارتباط گرفته و از تخصص و تجربه‌ی آن‌ها برای رفع مشکلات خود بهره مند شوید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم مواردی را بیان کنیم که موجب آشنایی نسبی شما با سیستم موتورخانه شود و از طرفی دایره‌ی خدمات سرویس کار موتورخانه را بازگو کردیم. اگر به هر علتی سیستم مرکزی موتورخانه‌ی ساختمان شما با مشکل مواجه شد، حتما با شرکت‌های تعمیرات موتورخانه ارتباط بگیرید و از یک سرویس کار ماهر و متخصص برای رفع مشکل خود استفاده کنید. زیرا هرگونه اقدام شخصی شما جهت تعمیرات، اگر با تخصص و اطلاعات همراه نباشد، ممکن است موجب افزایش مشکل و بدتر شدن عیوب موتورخانه شود.

 

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *