بی متال چیست و چه کاربردی در تابلو برق ها دارد؟

by | موتورخانه

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مقدمه

بی‌متال‌ها در عملکرد مناسب دستگاه‌های الکترونیکی و تابلو برق‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. این قطعه به عنوان محافظت‌کننده با کنترل دما از بروز خطرات و خطاهای احتمالی در مدارهای الکتریکی جلوگیری می‌کند. با توجه به نقش کلیدی این نوع تجهیزات ساده در این مقاله قصد داریم شما را با پاسخ سوال بی‌ متال چیست؟ و کاربردهای آن آشنا کنیم.

بی‌ متال چیست؟

بی‌متال یک قطعه برقی بسیار پرکاربرد است که به منظور حفاظت از موتورها در برابر اضافه بار مورد استفاده قرار می‌گیرد. بی‌متال اغلب با نام‌های دیگری همچون رله حرارتی، رله اضافه بار و یا رله اضافه بار حرارتی نیز شناخته می‌شود. کارکرد بی‌متال‌ها بر اساس اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز به کار رفته در آنها متفاوت است و مقدار خمیدگی آنها نیز متناسب با تغییرات دما متغیر است.

آشنایی با انواع بی‌متال

در ادامه مطلب بی‌ متال چیست؟، بهتر است بدانید بی‌متال که به عنوان ابزار کنترل کننده دما در مدارهای تجهیزات برقی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد به سه دسته زیر تقسیم می‌شود.

  1. بی‌متال دستی
  2. بی‌متال اتوماتیک
  3. بی‌متال دستی و اتوماتیک

خدمات حرفه ای تعمیر و نگهداری موتورخانه توسط تیم کلینیک انرژی ساختمان


کاربرد بی‌ متال چیست؟

موتورهای الکترونیکی اغلب تحمل اضافه بار را ندارند و سریع دچار آسیب سوختگی می‌شوند. بنابراین جهت رفع این مشکل از بی‌متال که دارای دو فلز ناهمجنس همچون آهن و مس با ضریب انبساط متفاوت است به عنوان محافظت کننده استفاده می‌شود. جالب است بدانید که کارکرد بی‌متال‌ها یا همان رله‌های حرارتی اینگونه است که سه تیغه موجود در آنها که با سیم‌های چند حلقه‌ای پیچیده شده‌اند از آسیب رساندن به موتور الکترونیکی جلوگیری می‌کنند.

به طوریکه‌ این تیغه‌ها بر اثر ایجاد جریان اضافه بار و بالا رفتن حرارت در یک خط اتوماسیونی گرم‌ شده و دچار انبساط طولی می‌شوند و با تغییر حالت (خمیدگی) از خاموش شدن موتور الکترونیکی محافظت می‌کنند.

بی‌متال‌ها در کنترل درجه حرارت اتو، تستر، قهوه‌ساز، کتری برقی، اجاق گاز، پلو پز، استارت فن خودرو، پشتیباتی از مدارهای الکتریکی هواپیما و غیره کاربرد دارند.

مهمترین ویژگی‌های یک بی‌ متال چیست؟

یک بی‌متال با ویژگی‌های منحصر به فردی از موتورهای الکترونیکی محافظت می‌کند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  1. یک بی‌متال به تجهیزات سنجش جریان موتور مجهز است و متناسب با مقدار گرما و حرارت تولیدی یا قدرت میدان مغناطیسی ایجاد شده، عمل می‌کند.
  2. بی‌متال‌ها با بهره‌مندی از ویژگی تأخیر زمانی به روشن شدن موتور در هنگام برقراری جریان عبوری کمک می‌کند و در صورتی که میزان جریان عبوری به بیش از ۱۰ برابر جریان نامی موتور برسد سریع مقدار قدرت و فرمان را قطع می‌کند.
  3. هر بی‌متال دارای دو بخش‌ سنجش جریان و بخش کنتاکت است. که بخش سنجش بی‌متال مقدار جریان موتور را ارزیابی می‌کند و بخش کنتاکت در مدارهای کنترل نقش ایفا می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم و معنای بی‌ متال چیست؟، کاربردها، ویژگی‌ها و انواع بی‌متال آشنا کنیم. همانطور که می‌دانید از بی‌متال‌ها در جهت حفاظت از موتورهای الکتریکی در برابر اضافه بار استفاده می‌شود وجود آن از سوختن الکتروپمپ ها و … جلوگیری میکند.

 

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *