تجهیزات مکانیکی ساختمان و نگاهی مختصر به آنها

by | موتورخانه

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اغلب افراد از تجهیزات مکانیکی ساختمان موجود در سیستم‌های تاسیساتی که گرمایش و تهویه هوای مطبوع را فراهم می‌کنند اطلاعاتی ندارند. با گذر زمان قطعات این سیستم‌ها رو به بهبود هستند و معمولاً تغییرات آن‌ها به‌ منظور صرفه‌جویی بیشتر در مصرف هزینه و انرژی است. شما می‌توانید با شناخت چند قطعه‌ی اساسی و آگاهی از عملکرد آن‌ها، درک بهتری را از نحوه‌ی عملکرد تجهیزات مکانیکی ساختمان داشته باشید.
همه‌ی سیستم‌های تأسیساتی باهم مشابه نیستند؛ اما بسیاری از آن‌ها به بخش‌های مشخصی احتیاج دارند تا با فعالیت در کنار یکدیگر نیازهای سیستم را برآورده کنند. این قطعات به منظور عملکرد مطلوب سیستم به‌طور مدارم باهم فعالیت می‌کنند. بیایید باهم نگاهی مختصر به بعضی از قطعات سیستم‌ تأسیساتی داشته باشیم.


کویل‌های سیستم ‌تاسیساتی


در یک سیستم تأسیساتی معمولی سه نوع کویل وجود دارد؛ کویل کندانسور ، کویل اواپراتور و کویل منبع آب گرم مصرفی. کویل کندانسور به تبادل حرارت کمک می‌کند و همان‌طور که از اسم آن پیداست، از طریق پمپاژ گاز مبرد به بیرون و تحت‌فشار قرار دادن این گاز، آن را تقطیر می‌کند. سپس این کویل حرارت را توزیع کرده و مبرد مجدداً به درون کویل اواپراتور بازمی‌گردد. کویل اواپراتور، که اغلب در سیستم تهویه هوای مطبوع یافت می‌شود، محلی است که هوای منزل به درون آن جذب‌شده و خنک می‌شود. سپس این هوا به درون کانال‌ها فرستاده می‌شود.

کویل منبع آب گرم هم برای تبادل گرما و وظیفه تولید آب گرم مصرفی ساختمان را به عهده دارد.


هواساز


هواساز یک جعبه‌ی فلزی است که در محیط داخلی قرارگرفته و برای فرآیند سردسازی و گرم سازی و تامین هوای تازه استفاده می‌شود. این دستگاه به‌علاوه‌ی کویل اواپراتور شامل فن نیز می‌باشد؛ که این فن هوا را به داخل خانه هدایت می‌کند. بر اساس سایز سیستم تاسیسات، در اندازه‌ها و سرعت‌های مختلف وجود دارند. یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم‌های تاسیسات محسوب می‌شوند. وسیله ایست که از طریق آن هوای گرم یا سرد به محیط داخلی خانه می‌رسد.

تجهیزات مکانیکی ساختمان


لوله های مبرد


لوله های مبرد لوله‌های فلزی هستند که مبرد از طریق آن به کویل‌های اواپراتور هدایت می‌شود. مبرد سرمایش موردنیاز را تأمین می‌کند. دستگاه کندانسور مایع را به گاز تبدیل می‌کند و این گاز درنهایت به شکل مایع وارد کویل اواپراتور می‌شود. این لوله‌ها قادرند بسیاری از دماها را تحمل کنند؛ از دمای متوسط گرفته تا خیلی زیاد.

چیلر یکی از مهم ترین تجهیزات مکانیکی ساختمان

جیلر دستگاهی بزرگ برای تولید برودت و تامین سرمایش مورد نیاز ساختمان. چیلرها به دو نوع جذبی و تراکمی تقسیم میشوند.

تجهیزات مکانیکی ساختمان

یک نمونه چیلر جذبی


دیگ 


دیگ موتورخانه یک دستگاه بسیار بزرگ است و اغلب در موتورخانه یا زیرزمین قرار می‌گیرد. دیگ منبع تغذیه‌ی گرمایی در تجهیزات مکانیکی ساختمان است. گرما از دیگ به ‌تمامی تجهزات گرمایشی منزل فرستاده می‌شود. انواع مختلف دیگ ها با انواع مختلف منبع گرمایی وجود دارند. برای مثال، دیگ فولادی و دیگ چدنی

تجهیزات مکانیکی ساختمان

یک نمونه دیگ فولادی

 

مبدل حرارتی


مبدل حرارتی در همه‌ی دیگ ها و کوره ها وجود دارد. یکی از اجزای بسیار حیاتی است و باید همیشه تمیز نگه‌داشته شود. مبدل های حرارتی برای انتقال گرما و گرم کردن استفاده می شود. مثل مبدل های استخر

تجهیزات مکانیکی ساختمان

یک نمونه مبدل حرارتی از نوع صفحه ای


ترموستات ابزار کنترل تجهیزات مکانیکی ساختمان


ترموستات قطعات زیادی در ساختمان را کنترل می‌کند. این دستگاه دما را تشخیص داده و به دستگاه فرمان قطع و وصل یا خاموش و روشن کردن را ارسال می‌کند. اغلب آن‌ها در محل‌های قابل‌دسترسی نصب می‌شوند تا مدیران ساختمان یا مصرف‌کننده بتواند به‌راحتی آن‌ را تنظیم کند. با توجه به نیازهای مصرف‌کننده، می‌توانند از نوع قابل‌برنامه‌ریزی و یا دستی باشند. از مزایای ترموستات قابل‌برنامه‌ریزی این است که در کل طول روز دما را کنترل می‌کند. همچنین این ترموستات‌ها به صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های شما کمک می‌کنند.

تجهیزات مکانیکی ساختمان

یک نمونه ترموستات دیگ موتورخانه

 

کانال‌ها


کانال‌ها معمولاً آلومینیومی هستند و هنگام ساخت منزل یا ساختمان درون سقف نصب می‌شوند. شبکه‌ی کانال‌ها وظیفه‌ی نقل‌وانتقال هوا را به بخش‌های مختلف منزل بر عهده‌دارند. به یاد داشته باید که کانال‌ها باید همیشه عایق‌کاری شده باشند.

دریچه‌های تجهیزات مکانیکی ساختمان


دریچه، یک حفره‌ی مستطیلی شکل است که هوای توزیع‌شده توسط کانال‌ها توسط آن پخش و وارد محیط داخلی می‌شود. جنس دریچه‌ها از نوعی فلز است که دماهای خیلی گرم و خیلی سرد را می‌تواند تحمل کند. نگاهی به سقف یا نزدیکی آن بیندازید. دریچه‌ها اغلب در این محل قرار دارند. برخی از آن‌ها اسامی اختصاصی دارند. نمونه‌ای آن‌ها دریچه تغذیه یا دهش خوانده می‎شود که یک نوع دریچه‌ی مستطیلی شکل است که هوای سرد و گرم را به محیط داخلی وارد می‌کند. عکس آن، دریچه‌ی برگشت یا مکش است که بزرگ‌تر بوده و هوا را بازمی‌گرداند. این هوا مجدداً به سیستم تاسیسات بازمی‌گردد و سرد یا گرم می‌شود.


سخن آخر برای تجهیزات مکانیکی ساختمان


حالا شما اطلاعات مقدماتی درباره‌ی سیستم‌های تاسیساتی که احتمالاً از آن‌ها آگاهی نداشته‌اید را کسب کرده‌اید. تا وقتی که سیستم گرمایشی و برودتی منزل شما به‌درستی کار می‌کنند ممکن است شما تمایلی به دانستن نحوه‌ی فعالیت این سیستم‌ها نداشته باشید. از این پس شما هنگامی‌که در منزل یا دیگر مکان‌ها هستید و دمای مطلوب را احساس می‌کنید، می‌دانید که این آسایش چگونه و با چه تجهیزاتی فراهم شده است.
اگر فکر می‌کنید که تجهیزات شما به‌درستی فعالیت نمی‌کنند، وقت آن است که به‌منظور رفع مشکلات آن با مهندس تاسیسات و یا خدمات پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان تماس بگیرید.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *