خدمات تخصصی تعمیر دیگ چدنی در تهران

by | موتورخانه

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مقدمه

مطلب پیش رو به موضوع تعمیر دیگ چدنی می‌پردازد. دیگ‌های چدنی یکی از مهم‌ترین تجهیزات موتورخانه به‌حساب می‌آیند. وظیفه آنها تأمین آب گرم برای تجهیزات گرمایشی مانند رادیاتور، فن‌کوئل و همچنین تأمین آب گرم شیر یا آب گرم استخر با استفاده از گرمای موجود در دیگ بخار است.

از دیگ‌های چدنی در موتورخانه آپارتمان‌ها، ویلاها و ساختمان‌هایی که موتورخانه کوچک‌تر است استفاده می‌شود، چراکه به‌راحتی نمی‌توان به دیگ بخار فولادی یکپارچه دسترسی داشت. دیگ‌های چدنی به دلیل ساختار مدولار، قیمت ارزان‌تر و حمل‌ونقل ساده‌تر، نسبت به دیگ‌های فولادی ارجحیت دارند.

دیگ چدنی چیست؟

یکی از متداول‌ترین انواع دیگ‌های موتورخانه دیگ چدنی است که درجه حرارت سیال داخل آن (عمدتاً آب یا بخار آب) با استفاده از حرارت ناشی از سوختن ماده سوختی در مشعل، بالا می‌رود. این نوع دیگ‌ها از چدن خاکستری ساخته می‌شوند. دیگ‌های چدنی در ظرفیت‌های مختلف، معمولاً به روش ریخته‌گری و به‌صورت پره‌ای تولید می‌شوند. ظرفیت حرارتی موردنیاز، تعداد پره‌های تشکیل‌دهنده این دیگ‌ها را تعیین می‌کند و هر چه ظرفیت بالاتری موردنیاز باشد، لازم است که از دیگ چدنی که پره‌های بیشتری دارد، استفاده کرد.

مزایای استفاده از دیگ چدنی

  • قیمت مناسب
  • مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی
  • سهولت حمل‌ونقل
  • ظرفیت بالا برای تولید آب گرم در دیگ‌های بخار مرکزی
  • تنظیم ظرفیت گرمایش با تنظیم تعداد پره‌ها
  • قابلیت تعویض پره‌ها هنگام سوراخ شدن

نکات مهم در انتخاب و نصب دیگ چدنی

۱. باتوجه‌به اهمیت موتورخانه ساختمان به‌عنوان مرکز تأمین سرمایش و گرمایش و ایجاد رفاه حال ساکنان، توصیه می‌شود محل موتورخانه به‌گونه‌ای انتخاب شود که علاوه بر حمل‌ونقل آسان، از نور کافی و تهویه مطبوع و درهای ورودی بزرگ برای حمل تجهیزات مختلف برخوردار باشد. در چنین شرایطی نصب و به دنبال آن تعمیر دیگ چدنی، در شرایط بهتری انجام می‌شود.

۲. پس از نصب و آب‌بندی دیگ چدنی در موتورخانه، نصب درب دیگ بخار، علاوه بر تکمیل و زیباسازی، منجر به جلوگیری از اتلاف حرارت دیگ در موتورخانه و جلوگیری از گرم‌شدن بیش از حد دمای موتورخانه می‌شود (داخل درب دیگ چدنی با لایه‌های پشم‌شیشه یا پشم سنگ پوشانده شده است).

۳. برای نمایش درجه حرارت آب گرم در دیگ چدنی و فشار سیستم گرمایشی ساختمان، نصب ترمومتر مانومتر دماسنج بر روی هر دیگ چدنی در موتورخانه ضروری است. هنگام سفارش دیگ چدنی موتورخانه می‌توانید مانومتر موردنیاز دیگ بخار را سفارش دهید.


ارائه خدمات تخصصی تعمیر و نگهداری موتورخانه


چه عواملی باعث افزایش طول عمر دیگ بخار آهن می‌شوند؟

انتخاب تعداد و ظرفیت مناسب دیگ‌های بخار برای سیستم گرمایش مرکزی باید به‌گونه‌ای باشد که حتی در سردترین روزهای سال، به کار مداوم و بدون وقفه دیگ بخار نیازی نباشد. عوامل تأثیرگذار در افزایش طول عمر دیگ چدنی ازاین‌قرار است:

  • انتخاب صحیح مشعل با درنظرگرفتن ظرفیت گرمایش محاسبه شده (حداکثر ۲۰٪ بیشتر از ظرفیت دیگ بخار)
  • نصب دستگاه رسوب‌زدایی مکانیکی روی لوله‌ها
  • تنظیم شعله مشعل (به طوری که شعله به رنگ آبی و مستقیم باشد)
  • طول مناسب دیگ‌های محفظه احتراق و تماس غیرثابت شعله با تیغه‌های عقب یا میانی دیگ چدن
  • ضخامت یکنواخت بدنه دیگ بخار چدن
  • آب‌بندی مناسب تیغه‌های دیگ چدنی و عدم فشار زیاد آب

تعمیر دیگ چدنی چگونه انجام می‌شود؟

عواملی که می‌توانند در عدم عملکرد مناسب دیگ موتورخانه نقش داشته باشند و ضرورت تعمیر دیگ شوفاژکار را ایجاد کنند، در ادامه آمده است.

  • تنظیم درجه حرارت دیگ
  • مشکلات موجود در عایق دیگ
  • رسوب بستن دیگ چدنی و نیاز به اسیدشویی
  • مشکلات مربوط به مشعل دیگ

ممکن است دیگ موتورخانه دچار مشکلات فنی پیچیده‌تری شود که فقط توسط کارشناس یا مهندس تاسیسات قابل تشخیص و رفع خواهد بود. از این دسته خرابی‌ها می‌توان به نشت در اتصالات، سوراخ شدن دیگ موتورخانه، روشن نشدن مشعل و سایر موارد اشاره کرد. یکی از مشکلات رایج در رابطه‌با تعمیر دیگ‌ چدنی، خرابی پره‌های دیگ چدنی است.


برای تعمیر دیگ موتورخانه با کارشناسان ما تماس بگیرید

تعمیر دیگ چدنی به دلیل خرابی پره‌ها

دیگ‌های چدنی از تعدادی پره‌های جداگانه تشکیل می‌شوند که آب داخل آنها با حرارت داخل دیگ که با مشعل تولید شده، داغ می‌شود و به کلکتورهای توزیع آب شوفاژ می‌رود. تعداد پره‌ها و نوع آنها (مدل سوپر یا سولار)، به ظرفیت موتورخانه و محاسبات مربوط به موتورخانه بستگی دارد. دیگ‌های سوپر از راندمان کاری و ظرفیت بیشتری برخوردار هستند.

زمانی که یک یا چند از عدد از پره‌های این نوع دیگ‌ها سوراخ شود، می‌توان با تهیه همان پره، اقدام به تعویض آنها کرد. البته این تعویض باید با بررسی پره‌های دیگر صورت گیرد تا اگر وضعیت مابقی پره‌ها نیز خیلی مناسب نباشد، آنها را نیز تعویض کنیم، یا اینکه اقدام به تعویض کل دیگ کنیم.

به‌خاطر هزینه بالا و عدم دسترسی کافی به پره دیگ، برخی مواقع می‌توان از ترفندی برای تعمیر دیگ موتورخانه استفاده کرد تا موتورخانه برای مدتی کوتاه راه‌اندازی شود. برای این کار می‌توان اقدام به حذف یک تا دو عدد از پره‌های میانی دیگ کرد. این کار به تعداد پره‌های دیگ بستگی دارد و باید با رعایت اصولی مانند تنظیم مجدد مشعل با دیگ انجام شود.

حذف پره دیگ در دیگ‌هایی که تعداد پره‌هایشان از ده مورد بیشتر است می‌تواند تا دو پره کاهش پیدا کند. دیگ‌هایی که زیر ۱۰ پره دارند، حداکثر می‌توان یک پره را در آنها حذف کرد. البته برخی ممکن است ۳ پره از دیگ را حذف کنند؛ اما این کار باعث می‌شود بازدهی حرارتی موتورخانه، پاسخگوی نیاز ساختمان نباشد.

یکی دیگر از شرایط تعمیر دیگ چدنی در رابطه‌با خرابی پره، سالم بودن نسبی سایر پره‌های دیگ است و در صورت فرسودگی و خرابی بیش از حد بخش بزرگی از دیگ، راهی جز تعویض کل دیگ موتورخانه پیش رویمان نیست. پس از حذف پره‌ها، طول شعله مشعل باید بر اساس طول دیگ (۳/۴) تنظیم شود.

سوراخ شدن دیگ موتورخانه

سوراخ شدن دیگ موتورخانه می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. به همین دلیل است که رفع نشتی دیگ چدنی باید هرچه سریع‌تر انجام شود. تعویض پره‌ها و مونتاژ دیگ با آچار دیگ، روش‌های مقابله با سوراخ شدن دیگ چدنی هستند. چنانچه دیگ موتورخانه سوراخ شود، آب درون آن به بیرون نشت پیدا می‌کند و در صورت عدم تعمیر و رسیدگی به‌موقع، عملکرد کلیه اجزا تحت شعاع قرار می‌گیرد و سایر تجهیزات نیز دچار مشکل می‌شوند.

جمع‌بندی موضوع تعمیر دیگ چدنی

دیگ‌های چدنی به دلیل تأمین و نگه‌داری آب گرم موردنیاز ساختمان، نقش مهمی در موتورخانه دارند. در این مطلب در مورد ساختار این دیگ‌ها و نکات مربوط به تعمیر آن‌ها توضیح دادیم. شما نیز اگر تجربه‌ای از خرابی و تعمیر دیگ‌ شوفاژکار دارید با ما در میان بگذارید.

 

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *