تغییر فصل موتورخانه در تابستان و زمستان

by | موتورخانه

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مقدمه در رابطه با تغییر فصل موتوخانه

با تغییر دما و سرد شدن هوا، می‌بایست سیستم تاسیساتی موتورخانه سرویس سالانه شود و نسبت به راه‌اندازی مناسب آن اقدامات لازم انجام شود. تغییر فصل موتورخانه موضوع مهمی است که سبب می‌شود تا از عملکرد موتورخانه به خصوص در فصول سرد سال اطمینان خاطر پیدا نماییم.

تغییر دما به دنبال تغییر فصل، تغییر در عملکرد اجزای موتورخانه را به دنبال دارد. به همین دلیل باید راهکارهایی را پیش گرفت تا اثرات تغییر فصل، تاثیری بر راندمان کاری موتورخانه و اجزای آن نداشته باشد. همچنین تغیرات دما در طول روز نوساناتی را در دمای داخل ساختمان‌ها ایجاد می‌کند و اگر اجزای موتورخانه نامناسب بوده و سرویس نشده باشند، آسایش ساکنین را مختل می‌کند. همچنین این موضوع سبب اتلاف انرژی و سوخت گران مایه‌ ما می‌شود.

تغییر فصل موتورخانه باتوجه به هر فصلی متفاوت است. در این مقاله سعی داریم به شما تنظیم دمای موتورخانه و سرویس کردن موتورخانه در جهت جلوگیری از اتلاف انرژی را آموزش دهیم. همچنین در رابطه با نحوه هوشمندسازی موتورخانه‌ها، و مزایا و معایب موتورخانه هوشمند صحبت می‌کنیم.

نحوه سرویس کردن موتورخانه در فصول مختلف

به طور کلی در هنگام تغییر فصل می بایست راهکارهای زیر را انجام داد. مسلما سرویس کردن دستگاه‌ها و تعمیر دوره‌ای در تغییر فصل موتورخانه‌ها هزینه کمتری از تعمیرات اساسی و تغییر قطعات به همراه خواهد داشت.

  • منابع آب، منبع انبساط باز، لوله‌ها و دیگ را عایق‌کاری کنیم. این عایق باید به اندازه ۵ سانتی متر از پشم سنگ یا شیشه باشد.
  • منبع کویلی و مخزن منابع را اسیدشویی کنید.
  • از جداره داخلی دیگ و پره‌های چدنی دیگ دوده‌ها را پاک کنید.
  • نازل مشعل گازسوز را تمیزکاری کنید.
  • کنترل و تعویض ترموستات‌های گرمایشی و تنظیم دمای آن به طوری که دمای پمپ به صورت پیوسته ۵ درجه سانتی گراد از دمای تنظیم شده برای ترموستات دیگ حرارت مرکزی بیشتر باشد.

ارائه خدمات حرفه ای نگهداری موتورخانه


نکاتی که در رابطه با تغییر فصل موتورخانه باید بدانید

پمپ سیرکوله اصلی آب شوفاژ یا فن کویل در فصل زمستان، از منبع تولید آب گرم که دیگ است تغذیه می‌کند، بنابراین می‌بایست پمپ سیرکوله خطی مجزایی را در مسیر جریان آب نصب کرد. این کار سبب می‌شود تا در فصول گرم سال، از پمپ سیرکوله اصلی آب شوفاژ یا فن کویل استفاده شود.

شاید برای شما پیش آمده باشد که در فصول سرد سال، فن کویل ها یا شوفاژهای خانه سرد یا ولرم شده باشند و سرمای زیادی به خانه شما راه پیدا کرده است. این موضوع به دلیل سرد بودن هوا و افزایش درخواست بیش از اندازه تقاضای گاز طبیعی است و سبب شده است که فشار گاز شبکه شهری افت کند. در پی این موضوع شعله مشعل، به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود. اگر با این مورد مواجه شدید، به موتورخانه رفته، دکمه ریست رله فشار دهید. با این کار مشعل به صورت اتوماتیک، روشن می‌شود و مجدد گرم خواهد شد.

تغییر فصل موتورخانه از فصل سرد به گرم

  • سرویس موتورخانه در زمان تنطیم سیستم گرمایشی نیاز است.
  • دمای ترموستات دیگ حرارت مرکزی در فصل پاییز می‌بایست بین ۵۰ تا ۶۵ درجه سانتی گراد و در فصل زمستان بین ۶۵ تا ۸۰ درجه سانتی گراد باشد.
  • منابع دو جداره و منابع کویلی در هنگام راه اندازی سیسم گرمایشی باید سرویس شوند.
  • در صورت داشتن چیلر، شیر فلکه های رفت و برگشت چیلر به کلکتور مشترک بسته شود.
  • شیر رفت و برگشت آب گرم از دیگ به سمت شوفاژها یا فن کویل باز شود.

تغییر فصل موتورخانه از فصل گرم به سرد

در فصل گرم سال دیگر نیازی به گرم شدن رادیاتورها یا فن کویل نیست و به منظور کاهش هزینه‌ها، کاهش استهلاک موتورخانه و همچنین کاهش مصرف انرژی، باید تغییر دمای موتورخانه به صورت تابستانی داشته باشیم. برای این کار باید موارد زیر را انجام دهیم:

  • شیر فلکه رفت آب گرم از دیگ به سمت پمپ شوفاژ یا فن کویل بسته شود.
  • پمپ شوفاژ موتوخانه به طور کلی خاموش شود.
  • شیر فلکه رفت چیلر به ساختمان باز شود.
  • تنها برای گرم کردن آب مصرفی پمپ منبع کویل دار روشن شود.

سیستم کنترل موتورخانه هوشمند

موتورخانه‌های نسل جدید به سنسورها و عملگرهایی مجهز هستند که مصرف انرژی را کاهش می‌دهند و سطح آسایش ساکنین را به صورت خودکار بالا می‌برند. این نوع موتورخانه‌ها با موتورخانه سنتی تفاوت‌هایی دارند که به بررسی این تفاوت‌ها در زیر اشاره شده است.

منابع اصلی مصرف انرژی در موتورخانه چیلر و بویلر نام دارند. چیلرها از انرژی برق و بویلرها از انرژی گاز طبیعی استفاده می‌کنند. آب موجود در چیلرها سرد و آب موجود در بویلرها گرم است و این آب‌ها با استفاده از پمپ‌ها به قسمت‌های مصرف کننده می‌روند. این قسمت‌ها شامل هواسازها و فن کویل‌ها در جهت گرمایش و سرمایش ساختمان، و آبگرم‌کن‌ها در جهت مصارف شست و شو است. در موتورخانه سنتی و غیر هوشمند، کنترل دمای آب خروجی توسط ترموستات‌ها و به صورت دستی از این دستگاه‌ها انجام می‌شود. در این نوع موتورخانه‌ها دمای آب گرم و آب سرد خارج شده از دستگاه همواره ثابت است.

استفاده از موتورخانه هوشمند، در جهت کنترل موتورخانه، به کنترل در تغییر فصل موتورخانه در طول سال می‌پردازد. در حال حاظر موتورخانه سنتی یا غیر هوشمند به تنظیمات دستی برای ترموستات دیگ و پمپ‌ها نیاز دارد و قابلیت کنترل تجهیزات و آماده باش در صورت بروز حادثه‌ای را ندارند. این محدودیت‌ها کارایی کنترل تجهیزات را پایین می‌آورد. بنابراین راه‌اندازی و استفاده از موتورخانه هوشمند کارایی بسیاری خواهد داشت.

با تست کردن سیستم موتورخانه هوشمند، در جهت کنترل دما در تغییر فصل موتورخانه، به نتایجی کاربردی رسیده و اجزای موتورخانه‌ها همچون پمپ‌ها ومشعل‌ها به درستی کنترل می‌شوند. از مصرف بیهوده سوخت جلوگیری می‌کند و محدوده دمایی مناسب ساکنین واحدها را محیا می‌کند. علاوه‌بر مزایای ذکر شده، میزات استهلاک و هزینه‌های کلانی که باید برای موتورخانه‌ها پرداخت شود، همچون هزینه سرویس، تعمیر و نگهداری موتورخانه را کاهش می‌دهد.

سیستم موتورخانه هوشمند، هر لحظه به شناسایی اطلاعات حرارتی، در اجزای مختلف ساختمان می‌رسد و آن‌ها را شناسایی می‌کند. این سیستم شرایط مطلوب دمایی را در فصل گرم و سرد سال محیا می‌کند.

بیشتر بخوانید : راه اندازی سیستم گرمایش مرکزی موتورخانه 

مزایای استفاده از سیستم‌های موتورخانه هوشمند

  • گرمایش را از مبدا اصلی تولید گرما کنترل می‌کند.
  • این نوع از سیستم‌های هوشمند، بر اساس شرایط اقلیمی و بومی هر منطقه و متناسب با مصرف انرژی مردمان آن منظقه خاص جغرافیایی طراحی و تنظیم می‌شود.
  • در هزینه‌های مصرف سوخت صرفه جویی می‌کند و تا ۴۰ درصد از مصرف سوخت در ساختمان‌های غیر مسکونی و تا ۱۵ درصد از مصرف سوخت را در ساختمان‌های مسکونی، کاهش می‌دهد.
  • استفاده از موتورخانه هوشمند، آلاینده‌های زیست محیطی را نیز کاهش می‌دهد.
  • دمای آب گرم مصرفی در ساختمان را به صورت لحظه‌ای و در طول شبانه روز کنترل می‌کند.
  • در هنگام تغییر فصل موتورخانه هوشمند، به سرعت خود را با تغییرات دما تطبیق می‌دهد و محدوده آسایشی ساکنین را در هر فصلی محیا می‌کند.
  • برای استفاده و کاربرد بسیار آسان هستند و برحسب نوع کاربری ساختمان امکان تنظیم برنامه دارند. همچنین به راحتی قابل نصب بوده و نیازی به ایجاد تغییرات در موتورخانه را ندارد.

 

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۲ Comments

  1. ابراهیم

    در تابستان برای استفاده اب گرم لازم است از پمپ سیرکلور استفاده کرد
    یا فقط پمپ اب خانه
    از مبدل استفاده میکنم
    دو پمپ روشن دارم

    Reply
    • energy-admin

      سلام. اگر منبع کویلی دارید، بایستی حتما پمپ سیرکوله روشن باشد. ولی درصورت استفاده از منبع دوجداره معمولا نیازی به استفاده از پمپ سیرکوله در تابستان نیست.

      Reply

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *