راه اندازی موتورخانه | راه اندازی سیستم گرمایش مرکزی موتورخانه

by | موتورخانه

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مقدمه

یکی از سیستم‌های حرارتی که سبب ایجاد گرما در محیط می‌شود، موتورخانه است. این سیستم حرارتی در محل‌هایی نظیر: ساختمان مسکونی و تجاری، ادارات و صنایع کاربرد دارد. اجزای اصلی یک موتورخانه شامل: بویلر یا دیگ، دیگ چدنی، دیگ فولادی، بویلر فولادی فایرتیوب، بویلر فولادی واتر تیوب و مشعل است. راه اندازی سیستم گرمایش مرکزی موتورخانه اگر به‌درستی، توسط افراد باتجربه و بادقت بالا تنظیم شود، باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و افزایش طول عمر تجهیزات خواهد شد. به‌ منظور راه اندازی موتورخانه باید نشتی سیستم بررسی و برطرف شود و پمپ‌های سیرکولاتور و مشعل‌ها طبق مراحل زیر راه اندازی شود.

مراحل راه اندازی موتورخانه

تست نشتی موتورخانه

تجهیزاتی که به‌منظور تست نشتی موتورخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل: دستکش، کفش ایمنی مخصوص، پمپ فشار، فشارسنج و شیر هواگیری هستند. قبل از انجام تست نشتی باید کویل‌ها، لوازم کنترل و دیگر قطعاتی که قادر به تحمل فشار ناشی از آزمایش نیستند، به‌واسطه فلنج یا درپوش مسدود شوند یا افراد توسط قراردادن یک شیرفلکه جهت قطع و وصل کردن، شیر مذکور را هنگام آزمایش ببندند.

برای بررسی نشتی‌های به وجود آمده در موتورخانه باید فشارسنج روی لوله رفت‌وبرگشت قرارداده شود. همچنین شیر هواگیری نیز باید روی یکی از انشعابات لوله و در بالاترین نقطه نصب شود. پس از آن سیستم با آب پر شده و به کمک یک پمپ وارد قسمت‌های مختلف می‌شود. در آخر پس از هواگیری، همه بخش‌های سیستم بررسی شده و در صورت نشتی موتورخانه به رفع این موضوع پرداخته می‌شود.

راه اندازی مشعل گازوئیل‌سوز

یکی از قسمت‌های مهم در موتورخانه، راه اندازی مشعل گازوئیل‌سوز است که دارای چند مرحله است:

  1. در قدم اول باید از کیفیت کلید، فیوز و اتصال کابل مشعل مطمئن شویم.
  2. پس از آن نیاز است تا ترموستات بویلر روی درجه مناسب تنظیم شود.
  3. سپس فاصله الکترودها از هم و فاصله آن‌ها تا نازل بر اساس استاندارد سازنده تنظیم می‌شود.
  4. در قدم بعدی فاصله شعله‌پخش‌کن از نازل طبق زاویه استاندارد تنظیم می‌گردد.
  5. در گام بعدی لازم است تا از کیفیت اتصال کابل‌های جرقه به ترانس و الکترود، آبگیری سیستم، وجود گازوئیل در مخزن، وجود صافی گازوئیل و صحت عملیات جرقه‌زنی اطمینان حاصل شود.
  6. پس از آن باید شیرفلکه های مربوط به گازوییل مشعل را بازنمود و مشعل گازوئیل را به شبکه برق متصل کرد.
  7. در نهایت پس از هواگیری پمپ گازوئیل و روشن‌کردن مشعل لازم است تا ترکیب سوخت و اکسیژن بررسی شود.

راه اندازی مشعل‌های گازسوز

در پروسه راه اندازی موتورخانه، راه اندازی مشعل‌های گازسوز هم همانند مشعل‌های گازوئیلی مراحلی دارد که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

  1. در قدم اول باید اتصالات خط گاز از لحاظ نشتی تست شود.
  2. سپس لازم است تا عدم اتصال الکترود و میله یونیزاسیون به شعله‌پخش‌کن بررسی شود.
  3. پس از اطمینان از وجود برق در تابلو، فرد باید درجه حرارت آکوستات و کنترل‌کننده فشار هوا، دمپر هوا، میزان گاز ورودی به مشعل، فشار گاز و ترکیب مقدار سوخت با اکسیژن را تنظیم کند.
  4. در آخر پس از اتصال برق پمپ به سیرکولاتور، باید گردش درست آب در سیستم بررسی شود.

هواگیری رادیاتور

چنانچه مدت زیادی از یک سیستم گرمایش استفاده نشود، احتمال دارد بعد از راه‌اندازی موتورخانه، رادیاتورها مختل شوند و احتیاج به هواگیری داشته باشند. فرایند هواگیری به کمک پیچ مخصوص از رادیاتور اولی که به لوله آب اتصال دارد آغاز می‌شود و پس از آن به ترتیب رادیاتورهای بعدی هواگیری می‌شوند. با شروع هواگیری باید تمام شیرهای شوفاژ را باز نمود، پس از آن هوای داخل لوله‌های شوفاژ خارج شده و با آب جایگزین می‌شود.

مراحل روشن کردن شوفاژ موتورخانه

قیمت راه اندازی موتورخانه

قیمت راه‌اندازی موتورخانه بر اساس تجهیزات مورداستفاده متغیر است. ممکن است در زمان راه اندازی یک موتورخانه، تست نشتی مثبت شود و هزینه‌های رفع آن به قیمت راه‌اندازی، افزوده شود. همچنین پوسیدگی‌های لوله، آکوستات، رگلاتور، خرابی‌های ترموستات هم می‌توانند سبب بالارفتن قیمت راه اندازی موتورخانه شوند.

منابع تأمین‌کننده آب گرم

به‌منظور تأمین آب گرم مورد استفاده در موتورخانه از منابع حرارتی شامل: منبع دوجداره، منبع کویلی، آب‌گرم‌کن صفحه‌ای، منبع انبساط، پمپ، لوله، کلکتور استفاده می‌شود.

طرز کار موتورخانه

طرز کار موتورخانه به این صورت است که توسط گرمای حاصل از بویلر آب ورودی گرم شده و به درجه حرارت مناسبی می‌رسد؛ این گرمای ایجاد شده، حاصل از عملکرد مشعل است. آب گرم توسط پمپ و هوای گرم توسط فن به طبقات دیگر انتقال‌یافته و در نهایت فضای محیط گرم خواهد شد.

نحوه اجرای لوله‌کشی موتورخانه ساختمان

بعد از نصب و راه‌اندازی موتورخانه، قدم بعدی لوله‌کشی ساختمان است. توصیه می‌شود که لوله‌کشی ساختمان، از فلنج لوله رفت در بویلر شروع شود. پس از آن لازم است تا نصب شیرفلکه بر روی کلکتور انجام شود، به دنبال آن آب ورودی به مخزن لوله‌کشی می‌شود و به قسمت‌های فوقانی منبع تأمین‌کننده آب گرم اتصال می‌یابد. به‌منظور بررسی سالم بودن عملکرد لوله‌کشی و تجهیزات نصب شده در موتورخانه می‌بایست در ابتدا شیرفلکه‌ها باز شود تا توسط لوله برگشت آب ورودی از منبع انبساط به بویلر وارد شود. در نهایت پس از پرشدن سیستم، نوبت به هواگیری رادیاتورها است.

مزایای راه اندازی موتورخانه

سیستم‌های حرارتی مرکزی در مقایسه با تجهیزات گرمایشی قدیمی‌تر مثل شومینه سبب سیاه شدن دیوار و سقف نمی‌شوند. همچنین در راه اندازی موتورخانه از تجهیزات کم و بزرگ استفاده می‌شود و هزینه‌های تعمیر و نگهداری بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. به دلیل عدم ایجاد دود در این نوع سیستم حرارتی، احتیاجی به نصب دودکش نیست. یکی دیگر از مزیت‌های موتورخانه این است که این سیستم می‌تواند از انواع سوخت‌هایی مانند: گاز، گازوئیل، برق، زغال‌سنگ، انرژی خورشید و … برای تولید گرما استفاده کند و تأمین سوخت در آن محدودیتی ندارد.

موتورخانه می‌تواند در حالت رزرو نیز فعالیت داشته باشد. ایمنی این نوع سیستم گرمایشی برخلاف سایر دستگاه‌ها نظیر بخاری بسیار بالا است و خطراتی نظیر گازگرفتگی جان افراد را تهدید نمی‌کند.

 

بیشتر بخوانید : علت سرد بودن آب منبع انبساط و راه حل رفع آن

 

معایب راه اندازی موتورخانه

با اینکه سیستم گرمایشی موتورخانه از مزایای بسیار فراوانی برخوردار است اما معایبی هم دارد. از ایرادات استفاده از این سیستم احتیاج به فضای مجزا، احتیاج به لوله‌کشی زیاد در مکان و عدم کنترل هزینه‌ها‌ی تولید شده و تقسیم هزینه‌ها به‌صورت برابر در بین واحد‌ها است.

تعمیر موتورخانه

فعالیت و عملکرد موتورخانه و سیستم تأسیسات اگر به ‌درستی انجام شود، تأثیرات فراوانی در رفاه ساکنین ساختمان دارد. تعمیر موتورخانه از قسمت‌هایی است که احتیاج به تخصص و تجربه بالایی دارد و لازم است تا در انتخاب تعمیرکار دقت زیادی کرد و از مراکز معتبر کمک گرفت. شما عزیزان میتوانید جهت تعمیر یا راه اندازی موتورخانه خود به‌صورت حضوری یا غیرحضوری از مراکز معتبری که در این زمینه فعالیت دارند، راهنمایی بگیرید.

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *