چک لیست تعمیر و نگهداری موتورخانه چیست؟

by | موتورخانه

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

برخورداری از چک لیست یکی از پارامترهای مهم و تاثیرگذار در کیفیت نگهداری موتورخانه است،که وظیفه تیم ارائه دهنده خدمات پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان می باشد.

چک لیست یکی از مهمترین عواملی که کارفرماها، مدیران و مسئولان موتورخانه می توانند از عملکرد تیمی که برای نگهداری موتورخانه خود انتخاب کرده اند با خبر شوند. وجود اطلاعات تعمیراتی، دماها، فشارها و پارامترهای حیاتی هر دستگاه، در تشخیص عیب آن کمک های قابل توجهی میکند. بطور مثال، در چیلرهای جذبی، قبل از کریستال کردن، رفته رفته دمای خط ضد کریسال بالا رفته و بدلیل انسداد مبدل حرارتی، خروجی آن به سمت ژنراتور قطع و دما کاهش می یابد. بنابراین دانستن اطلاعات قبلی، عیب یابی و رفع آن را بسیار بسیار ساده می کند.

چک لیست ها روی تجهیزات مربوطه نصب می شوند و ساکنین ساختمان هر موقع که تمایل به بازدید از موتورخانه داشتند می تواند از تاریخچه سرویس، تعمیر و …. تجهیزات و قطعات موتورخانه خود با خبر شوند.

چک لیست ها

تجهیزات اصلی موتورخانه شامل :

چیلرها ، دیزل ژنراتور، پمپ ها، سختی گیر و….  و از جمله استخرها می شود.

 چک لیست چیلر

شامل چک کردن و نوشتن پارامترهایی از جمله دما، فشار، میزان مایعات و میزان جریان، آخرین تاریخ عمل purge  (تخلیه گازهای غیر قابل تقطیر) و هر گونه سرویس و یا تعمیر قطعات.

 دیزل ژنراتور

یک مهندس تاسیسات در بازید هفتگی خود از موتورخانه یکی از تجهیزاتی که باید با دقت زیادی چک کند، دیزل ژنراتور یا همان برق اضطراری می باشد.

 پمپ ها

پمپ ها هم از تجهیزاتی می باشد که اپراتور نگهداری موتورخانه باید آن را به خوبی چک کند. پمپ ها مانند قلب انسان عمل می کنند و وظیفه انتقال آب در موتورخانه و ساختمان را بر عهده دارند که نمیتوان مدت زیادی را برای خراب بودن و تعمیر آن منتظر ماند. چک لیست آن میتواند شامل آخرین آچارکشی کشی، چک کردن پروانه، شفت، آمپر و اخرین تاریخ تعویض قطعات و یا سرویس پمپ باشد.

چک کردن سختی آب

اندازه گیری میزان سختی آب یکی از مهترین وظایف اپراتور برای حفظ قطعات و تجهیزات از رسوبات که از عوامل اصلی خرابی و کاهش چشم گیر راندمان می باشد. اپراتور در هر بازید باید میزان سختی را اندازه گیری و در صورت نیاز دستگاه را احیا کند.

 

چک لیست نگهداری سختی گیر

چک لیست استخر

از آنجا که نگهداری و راهبری استخرهای ساختمان علاوه بر آسایش با سلامت افراد نیز ارتباط زیادی دارد، لازم است که در حفظ کیفیت آن تلاش و دقت لازم صورت گیرد. اگر استخرها به درستی مورد بهره برداری و راهبری قرار نگیرد، بستر مناسبی برای انتقال بیماری ها و رشد باکتری ها فراهم شده و درنتیجه به تهدیدی برای سلامتی افراد تبدیل می شوند.

چک لیست نگهداری استخر

دانلود چک لیست های تاسیسات و موتوخانه :

دانلود چک لیست سختی گیر بصورت PDF

دانلود چک لیست دیزل ژنراتور بصورت PDF

دانلود چک لیست هواساز بصورت PDF

دانلود چک لیست پمپ بصورت PDF

دانلود چک لیست مخزن آب و گازوییل بصورت PDF

دانلود چک لیست چیلر تراکمی بصورت PDF

دانلود چک لیست چیلر تراکمی بصورت PDF

دانلود چک لیست اگزوزفن-۱ بصورت PDF

دانلود چک لیست اگزوزفن-۲ بصورت PDF

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *