افزایش فشار آب پمپ با روش های مختلف و تنظیم خروجی آب

by | پمپ

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

افزایش فشار آب پمپ، با چه روشی انجام می‌شود؟

در این مقاله قصد داریم تا ابتدا با پمپ آب و انواع آن بیشتر آشنا شویم. همچنین درباره روش‌های افزایش فشار آب پمپ و اینکه چگونه می‌توان خروجی آب در این پمپ‌ها را تنظیم نمود، بیشتر بدانیم. پمپ‌های آب امروزه به یکی از حیاتی‌ترین تجهیزات و تاسیسات هر ساختمانی تبدیل شده است. اگر در گذشته مورد استفاده این دستگاه، بیشتر مربوط به آپارتمان‌ها و ساختمان‌های بالای ۲ طبقه بود، اما امروزه و با افزایش رو به رشد جمعیت در شهرها و کم شدن فشار آب در شهرهای بزرگ و کوچک، روز به روز به مشتریان این دستگاه اضافه می‌شود.

پمپ‌های آب در انواع و مدل‌های گوناگونی در بازار وجود دارند و موارد استفاده متعددی از ساختمان‌های مسکونی، کارگاه‌های تولیدی و نیز زمین‌های کشاورزی دارند. خرید متناسب با نیاز و انتخاب درست مدل پمپ آب می‌تواند به بالابردن کارایی و کم شدن استهلاک این وسیله کمک زیادی نماید. اما گاهی حتی با انتخاب درست مدل و نوع دستگاه پمپ آب، مشاهده می‌شود که فشار آب ساختمان و محل مورد نظر هنوز مطلوب نیست.


ارائه خدمات نگهداری تاسیسات ساختمان


پمپ آب چگونه فشار آب را افزایش می‌دهد؟

پمپ‌ آب وسیله‌ای است که با روش‌های مکانیکی، فشار سیالات را بالا برده و باعث بالارفتن و یا پایین آمدن آن مایع در لوله‌ها و تاسیسات مورد نظر می‌شود. نیروی صرف شده برای این افزایش فشار آب و یا هر مایع دیگر، از موتور الکتریکی دستگاه گرفته می‌شود. هد و یا فشار پمپ آب، ارتفاعی است که آن پمپ می‌تواند آب را به بالا بفرستد. این شاخص معمولا به جای قدرت پمپ نیز به کار گرفته می شود.

برای افزایش فشار آب با پمپ، معمولا از انرژی الکتریسیته استفاده می‌شود یعنی این پمپ‌ها با نیروی برق شهری کار می‌کنند. قیمت پمپ افزایش فشار آب نیز به اندازه و کارکرد آن‌ها بستگی دارد و در مدل‌های گوناگون معمولا برحسب قدرت موتور و فشار خروجی، تعیین می‌شود. مهم‌ترین انواع این پمپ‌های آب عبارت است از:

  • پمپ‌های آب خانگی که برای افزایش فشار آب برای همه واحدهای یک آپارتمان و یا ساختمان به کار می‌رود. این پمپ‌ها شامل یک سوئیچ فشار نیز می‌شود که کار افزایش فشار آب پمپ به وسیله آن انجام می‌شود.
  • پمپ‌های آب داخل واحد که برای افزایش فشار آب برای فقط یک واحد در یک ساختمان به کار می‌رود.
  • پمپ آب برای کشاورزی که برای آبیاری مناطق گوناگون زمین زراعی و یا گلخانه به کار می‌رود.
  • پمپ آب سیرکولاتور
  • پمپ آب کف‌کش و لجن‌کش که بیشتر برای مکش آب از زیر زمین و یا آبگیر و چشمه‌ها به کار می‌رود.
  • «موتور پمپ» که برای آبرسانی به مناطقی که دسترسی به الکتریسیته وجود ندارد، استفاده می‌شود.

چه زمانی به افزایش فشار آب ، نیاز خواهد بود؟

فشار آب پمپ، هنگامی که پمپ آب در منزل و یا محل کار شما نصب می‌شود، روی میزان درست تنظیم می‌شود اما گاهی پیش می‌آید که شما متوجه می‌شوید، آب به اندازه کافی فشار ندارد و یا پمپ آب به خوبی آب مورد نیاز شما در ساعات گوناگون را تامین نمی‌کند. در این موارد بهتر است تا دوباره این فشار بر روی دستگاه تنظیم شود. مواقعی که شما نیاز به تنظیم دوباره و یا افزایش فشار آب پمپ نیاز دارید، عبارت است از:

  • فشار پیش فرض دستگاه، فشار آب لازم برای منزل و کارگاه شما را به خوبی تامین نمی‌کند.
  • محل مورد نظر ارتفاعی بیش از مقدار پیش فرض داشته باشد. این به آن معنی است که ممکن است خانه و یا محل مورد نظر بر روی تپه و یا بلندی قرار گرفته و آب به این ترتیب به نیروی بیشتری برای جاری شده در لوله‌ها نیاز داشته باشد.
  • برخی آبفشان‌ها که برای آبیاری با فشار به کار می‌روند، ممکن است نیاز به فشار آب بیشتری داشته باشند.
  • اگر پمپ آب برای مدتی طولانی استفاده نشده باشد، ممکن است دچار افت فشار شده باشد. در این مواقع شما باید دوباره این میزان را با توجه به نیازتان بر روی دستگاه تنظیم کنید.
  • روشن بودن پمپ آب به صورت یکسره بدون اینکه شیر آبی باز باشد و همچنین روشن و خاموش شدن پیاپی پمپ نیز می‌تواند یکی از دلایل نیاز آن برای تنظیم فشار باشد.

سوئیچ فشار بر روی پمپ آب چیست؟

«سوئیچ فشار» کار خاموش کردن پمپ آب، پس از بسته شدن شیر آب را به عهده دارد. طرز کار پمپ آب به این صورت است که وقتی شیر آبی در داخل ساختمان باز می‌شود، فشار سیستم کاهش پیدا کرده و پمپ برای جبران این کاهش فشار روشن می‌شود. اما اگر سوئیچ فشار به درستی کار نکند، پمپ حتی پس از بستن شیر آب نیز به کار خود ادامه می‌دهد. این سوئیچ به صورت غیر فعال درون سیستم پمپ آب قرار دارد و فعالیت آن زمانی آغاز می‌شود که شیرهای آب در داخل ساختمان باز و بسته شوند.  فشار روی فشار سنج در پمپ‌های آب خانگی بر روی حداکثر فشار ۶ بار و حداقل فشار ۲ بار تنظیم می‌شود. اما اگر این فشار کافی نباشد، افزایش فشار آب پمپ به صورت دستی ممکن است.

مراحل افزایش فشار آب پمپ

  1. سوئیچ پمپ، جایی بین دستگاه پمپ آب و لوله‌های انتقال دهنده آب قرار گرفته است. ابتدا اتصال دستگاه به برق را قطع کرده و با استفاده از یک پیچ گوشتی پیچ‌های روی سوئیچ فشار را باز کنید.
  2. در بیشتر مدل‌های این دستگاه فشار پمپ با استفاده از یک پیچ بالا و پایین می‌رود و در برخی نیز دو پیچ یکی برای افزایش فشار آب پمپ و دیگری برای کاهش این میزان به کار می‌رود. اگر این پیچ را موافق عقربه‌های ساعت بچرخانید، فشار قطع و وصل دستگاه افزایش، و در صورتی که آن را خلاف جهت عقربه‌ها بچرخانید، این فشار کاهش پیدا می‌کند.
  3. برای اتمام کار درپوش سوئیچ پمپ را به حالت قبلی سر جای خود برگردانید و با باز و بسته کردن شیر آب در ساختمان، فشار آب را کنترل نمایید. اگر فشار تنظیم شده برای رساندن آب به طبقات بالا مناسب بود، تنظیم فشار دستگاه به درستی انجام شده است. دقت کنید که میزان فشار قطع دستگاه را پایین‌تر از  ۲ بار و فشار وصل را  بالاتر از ۶ بار تنظیم نکنید.

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۲ Comments

  1. علیرضا

    یه پمپ میخوام تاطبقه۶آب بده.لطفا اسم پمپ وچنداسب باشه

    Reply
    • energy-admin

      سلام. برای انتخاب پمپ لازمه که اطلاعات زیر وجود داشته باشه:
      – تعداد واحدها
      – تعداد سرویس های بهداشتی و مصرف کننده ها
      – ارتفاع آبدهی از محل نصب پمپ (مثلا اینکه در طبقه -۲ نصب میشه یا همکف)
      بعد از اون میشه مدل پمپ رو انتخاب کرد. در غیر اینصورت یا ضعیف یا بیش از حد قوی خواهد شد که در هر دو صورت مشکل زا خواهد بود.

      با احترام
      کلینیک انرژی ساختمان

      Reply

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *