پرسش و پاسخ‌های رایج درباره‌ی سیستم‌های تاسیساتی

by | Uncategorized

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

در دنیای امروزه که آگاهی مردم نسبت به محیط زیست بیشتر است، مصرف کنندگان دائماً به دنبال کاهش آلودگی و ذخیره‌ی انرژی در منازل خود هستند. محبوبیت سیستم های تأسیساتی نسبت به گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است و با پیشرفت تکنولوژی ، مصرف انرژی این سیستم‌ها دائما در حال کاهش است. سیستم های تأسیساتی در بین کسانی ساختمان‌های مدرن می‌سازند بسیار محبوب است. اگر می‌خواهید در منزل خود سیستم تأسیساتی نصب و یا آن را تعویض کنید ممکن است سوالاتی در این زمینه برای شما پیش آمده باشد.
در ادامه فهرستی از سوالات رایج در زمینه‌ی نصب و نگهداری این سیستم‌ها را فراهم کرده‌ایم.

سیستم تاسیساتی یا همان HVAC به چه معناست؟

HVAC در اختصار انگلیسی به معنای گرم سازی، تهویه و تهویه‌ی مطبوع می باشد(Heating, Ventilation, and Air Conditioning).

فیلتر هوا هرچند وقت یکبار باید چک شود؟

توصیه می‌شود که فیلتر هوا را ماهی یکبار و مخصوصاً در فصولی که از آن ها بیشتر استفاده می‌شود چک کنید. اگر از فیلتر های چندبار مصرف استفاده می‌کنید ماهی یکبار باید آن‌ها را پاکسازی و اگر از فیلتر‌های یکبار مصرف می کنید باید آنها را تعویض کنید.

چگونه می‌توان هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی را کاهش داد؟

راه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آنها هزینه‌ی قبوض انرژی را در هر ماه کاهش دهید.
• یکی از این راه ها تغییر دمای ترموستات است. اگر سیستم شما برای تأمین دمای مورد نیاز منزل نیازی به فعالیت شدید و زیاد نداشته باشد، به راحتی می‌توانید در مصرف انرژی و هزینه صرفه جویی کنید. پس در تابستان دما را کمی بالاتر و در زمستان کمی پایین تر تنظیم کنید.
• نصب پنکه سقفی می‌تواند روش بسیار خوبی برای کاهش هزینه های انرژی باشد. با نصب پنکه سقفی، می‌توانید به گردش بهتر هوای مطبوع یا گرما کمک کنید. به علاوه، می‌توانید در فصول مختلف جهت گردش جریان هوا را عوض کنید. برای استفاده‌ی بهینه در فصل زمستان، پره هارا در جهت عقربه‌های ساعت تنظیم کنید تا هوای گرم را به سمت پایین هدایت کند. در فصل تابستان جهت چرخش پره هارا خلاف جهت عقربه ها تنظیم کنید.

• در اتاق هایی که دائماً مورد استفاده قرار می‌گیرند، دریچه هارا نبندید. در اتاق هایی که کمتر استفاده می‌شوند، دریچه هارا ببندید تا هزینه‌ی اضافی برای سردسازی اتاق های غیر ضروری مصرف نکنید.

• تایمر ترموستات را تنظیم کنید تا اوقاتی که در خانه حضور ندارید سیستم فعالیت نکند و انرژی بیهوده مصرف نشود.

دلیل یخ زدگی دستگاه تهویه مطبوع چیست؟

بله، این هم یکی دیگر از مشکلات رایجی است که مصرف کنندگان با آن رو‌به‌رو می‌شوند و به چند دلیل رخ می‌دهد. یکی از دلایل آن می‌تواند وجود نشتی در لاین های مبرد سیستم باشد. محل نشتی و دلیل بروز آن به شما نشان می‌دهد که باید سیستم را تعمیر یا تعویض کنید. دومین دلیل می‌تواند آلودگی کویل اواپراتور باشد. مشکل آن مشابه آلودگی فیلتر هواست که ممکن است شما متوجه شوید که سیستم به خوبی فعالیت نمی‌کند و عمل سردسازی را به طور مطلوب انجام نمی‌دهد. برای رفع این مشکلات به کمک و راهنمایی متخصصین خدمات در این زمینه احتیاج دارید.

منظور از کیفیت هوای داخلی چیست؟ چه چیزی سبب آلودگی هوا در محیط داخلی می‌شود؟

اگرچه در مطالعات زیست محیطی تمرکز بر کیفیت هوای محیط خارجی است اما اخیراً مسئله کیفیت هوای داخلی نیز حائز اهمیت است. کیفیت هوای محیط داخلی به آلودگی های موجود در هوای داخل منزل، سطح رطوبت و میزان تهویه اشاره دارد. وجود آلودگی در داخل خانه می‌تواند حاکی از چند مسئله باشد. این لیست شامل فرش، روکش مبلمان، وسایل پاک سازی، خوشبو کننده‌ی هوا‌، نقاشی و وسایل گازی است اما به این موارد محدود نمی‌شود. به طور کلی هر وسیله‌ای در منزل شما که گاز را به سمت محیط پخش می‌کند می‌تواند کیفیت هوای منزل شمارا کاهش دهد.

چطور می‌توان کیفیت هوای محیط داخلی را بهبود بخشید؟

برای بهبود کیفیت هوا در منزل خود می‌توانید استراتژی های زیر را دنبال کنید.
• با پاکسازی و جارو کشیدن خانه حداقل هفته‌ای یکبار، گرد و غبار و آلودگی های موجود در منزل خود را حذف کنید.

• پنجره هارا باز کنید! اگرچه خانه های مدرن و سیستم های تأسیساتی کم مصرف و با قابلیت فیلتر هوا طراحی شده اند اما اگر شما اجازه‌ی ورود هوای تازه‌ی خارجی را به داخل منزل ندهید، سطح آلاینده ها افزایش خواهد یافت و هوای داخلی کهنه خواهد شد.

• ممکن است شما نیاز داشته باشید که در سیستم‌های تأسیساتی خود از فیلتر‌های هوای با راندمان بالا استفاده کنید. برخی از ذرات هوا آنقدر ریز و کوچک اند که روی سطوح نمی‌شینند و قابل پاکسازی نیستند. فیلترهای هوای با راندمان بالا وجود دارند که قادرند حتی کوچکترین و فرار ترین ذرات را نیز به دام بیندازند.

• سطح رطوبت منزل را مرتباً بررسی کنید. اگر رطوبت منزل شما بیش از حد بالا باشد، می‌تواند سبب افزایش تراکم ذرات و جرم‌ها در هوا شود. پی‌گیری منظم سطح رطوبت می‌تواند شما را در کاهش آلاینده های هوای محیط داخل خانه یاری کند.

 

چه سایزی از سیستم های تأسیساتی برای محیط مورد نظر مناسب است؟

اگر چه ممکن است گمان کنیدکه هرچه منزل شما بزرگتر باشد به سیستم بزرگتری احتیاج دارید، این موضوع لزوماً صحیح نیست. برای تشخیص دقیق تر سایز مورد نیاز خود باید با یک متخصص در این زمینه تماس بگیرید تا در این کار به شما کمک کند.

سیستم های تأسیساتی خود را تعمیر کنم یا تعویض؟

اگر سیستم شما قدیمی است و به تعمیر مداوم احتیاج دارد، وقت آن است که آنرا با یک سیستم مدرن تر و با راندمان بالاتر جاگزین کنید. میانگین طول عمری که از یک سیستم تأسیساتی انتظار می‌رود با توجه به میزان استفاده، حدود ۲۰ سال است. در رابطه با شرایط خاص مربوط به سیستم های خود می‌توانید با یک متخصص دارای مجوز یا کوهای تماس بگیرید.

سخن آخر

سیستم‌های تأسیساتی دیگر صرفاً برای گرم‌سازی، سردسازی و تهویه طراحی نشده اند بلکه می‌توانند به مصرف بهینه‌ی انرژی، کاهش اجرام و ذرات و افزایش کیفیت هوای منزل شما کمک کنند. برای اطلاعات بیشتر و مشورت درباره شرایط خاص منزل خود و نیاز های آن می‌توانید با یک متخصص تأسیسات تماس حاصل فرمایید.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *