آنتی فریز چیلر چیست و چه کاربردی دارد؟

by | Uncategorized

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

چیلرها از بهترین و پرکاربردترین تجهیزات سرمایشی و تهویه در کارخانه‌های صنعتی هستند. با خروجی آب سرد چیلرها می‌توان با کمک فن‌های مختلف، انواع محیط‌های کوچک و بزرگ را خنک کرد و یا دمای انواع ماشین‌آلات صنعتی و دستگاه‌هایی که نیاز به کاهش حرارت و خنک‌کاری دارند را کاهش داد. بنابراین چیلرها نقش مهمی در صنایع و کارخانه‌جات ایفا می‌کنند و باید از آن‌ها تا حد ممکن مراقبت و محافظت نمود. از جمله مهم‌ترین تجهیزات کنترل و حفاظت سیستم سرمایشی و تهویه چیلر، آنتی فریز چیلر است که با کمک آن، چیلر از خطرات یخ‌زدگی، شکستگی و فشار هوا در امان خواهد ماند. در ادامه با چیلر و یکی از مهم‌ترین اجزای کنترل‌کننده آن آشنا خواهیم شد.

نقش آنتی فریز چیلر

چیلر یک سیستم خنک‌کننده است که با استفاده از سیکل تبرید جذبی و یا تراکمی، گرما را از آب گرفته و به بیرون دفع می‌کند. در این حین آنتی فریز چیلر نیز مانند ترموستات مانع کاهش بیش ار حد دما شده و از خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند. بعد از دفع گرما، از آب سرد باقی مانده در سیستم می‌توان با استفاده از فن‌ و یا کویل‌، هر محیطی را خنک کرده و یا هر دستگاهی را در کارخانه خنک‌کاری کرد. در واقع کار اصلی چیلر، انتقال گرما از محیطی به محیط دیگر است.


نکات کلیدی در نگهداری چیلر تراکمی و راهبری آن کاربرد چیلر در صنع


تقریبا در بیش‌تر صنایع و کارخانه‌ها، ماشین‌آلات نیاز به خنک‌کاری و خارج کردن گرمای ناشی از تبدیل شدن انرژی الکتریکی به جنبشی دارند. یکی از بهترین و به‌صرفه‌ترین روش‌های خنک‌کاری ماشین‌آلات صنایعی مانند پتروشیمی، پلاستیک، جوش‌کاری، فلزکاری و… استفاده از فرآیند سرمایش چیلرها است.

لازم به ذکر است که اگر چه در صنعت از چیلر برای خنک‌کردن قطعات استفاده می‌شود اما در واقع این سیستم هیچ قطعه‌ای را “خنک” نمی‌کند؛ بلکه همان‌طور که گفته‌شد، گرمای موجود را از جایی به جای دیگر منتقل می‌کند در حالی که تحت نظر آنتی فریز چیلر است.

کاربرد چیلر در تهویه هوا

استفاده از چیلرها در سیستم‌های تهویه و خنک‌کننده هوا نیز بسیار پربازده و مقرون‌به‌صرفه است. با قراردادن فن کویل‌ها، کویل‌های هواساز ویا ایر کولرها در خروجی آب سرد چیلر و استفاده از آنتی فریز چیلر به عنوان یک سنسور کنترل‌کننده، به راحتی می‌توانیم سرمایش و تهویه تمام فضاهای اداری، تجاری، صنعتی و حتی مسکونی را فراهم کنیم.

می‌توان گفت هوایی که از فن کویل چیلر خارج می‌شود بسیار مطبوع‌تر از هوایی است که از کولرهای آبی و یا گازی خارج می‌شود؛ زیرا چیلر بر خلاف کولرهای آبی رطوبت کمی داشته و به راحتی می‌تواند گرمای موجود در هوا را جذب کند. از طرفی هم بر خلاف کولرهای گازی، چیلر برای محیط‌های خشک نیز مناسب بوده و شرایط متعادل‌تری را در محیط ایجاد می‌کند.

ارائه خدمات نگهداری تاسیسات ساختمان

انواع چیلر

چیلرها به طور کلی به دو دسته چیلر تراکمی و چیلر جذبی تقسیم می‌شوند که هرکدام طراحی و کاربرد خاص خود را دارند.

چیلرهای تراکمی

در چیلرهای تراکمی، فشار گاز توسط کمپرسور افزایش یافته، وارد کندانسور شده و پس از انتقال حرارت، به مایع تبدیل شده و وارد اپراتور و آنتی فریز چیلر می‌شود. بنابراین آب سرد با انتقال گرمای گازی که فشرده شده بود، تولید می‌شود. چیلرهای تراکمی نیز به دو دسته چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک تقسیم می‌شوند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

چیلر آب خنک نسبت به چیلرهای هوا خنک طول عمر بیشتری داشته و گرما را بهتر انتقال می‌دهند اما به دلیل این که این چیلر نیاز به برج خنک‌کننده دارد، فضای بیش‌تری برای نصب نیاز داشته و در نتیجه هزینه تعمیرات و نگه‌داری بالاتری دارد. درحالی‌که چیلرهای هوا خنک فضای کمتری اشغال کرده، هزینه کمتری برای نگه‌داری و تعمیرات نیاز داشته و هزینه‌های استفاده در طولانی‌مدت را کاهش می‌دهد. همچنین در این نوع چیلر دیگر نیاز به تصفیه آب ورودی نیست.

چیلرهای جذبی

نحوه کار چیلرهای تراکمی با جذبی تقریبا یکسان است؛ اما با این تفاوت که در چیلرهای جذبی، بخار آب توسط محلولی به نام لیتیوم بروماید جذب می‌شود. سپس این محلول تحت حرارت زیاد بخار شده و وارد کندانسور می‌شود. بقیه فرآیند نیز مانند چیلرهای تراکمی ادامه می‌یابد. تفاوت این دو نوع چیلر در این است که در چیلرهای جذبی می‌توان به‌منظور افزایش بازدهی از گرمای اتلافی می‌توان به‌عنوان مولد حرارتی استفاده کرد.

آنتی فریز چیلر چیست؟

حال که با نحوه کارکرد و چالش‌های موجود در استفاده با چیلرها آشنا شدید، وقت آن رسیده است که با یکی از اجزای حیاتی این سیستم کارآمد آشنا شوید. در سیستم‌های خنک‌کننده با اپراتور آبی، خطرات زیادی کل دستگاه را تهدید می‌کند. از مسدود شدن جریان آب گرفته تا خراب‌شدن پمپ آب، هرکدام می‌توانند باعث از کار انداختن دستگاه، یخ‌زدگی و حتی شکستی لوله‌ها شوند. با نصب ترموستات آنتی فریز چیلر به‌راحتی می‌توانیم کل سیستم را از این گونه خطرات محافظت کنیم.

سنسور آنتی فریز در قسمت زیرین اپراتور که سردترین نقطه اپراتور آبی است، قرار می‌گیرد؛ به دلیل بیش‌تر بودن وزن آب سرد نسبت به آب گرم، آب سرد در قسمت زیرین اپراتور قرار می‌گیرد و به همین خاطر احتمال یخ‌زدگی در این ناحیه از هر قسمت دیگر اپراتور بیشتر خواهد بود. همچنین این سنسور در مدار فرمان به‌صورت سری به کنترل‌کننده‌های ایمنی متصل می‌شود تا در صورت فعال‌شدن کنترل‌کننده، کمپرسور خاموش شده و از ادامه کار آن جلوگیری شود تا به سیستم فشار نیاید. کمپرسور تا زمانی که اپراتور در صحنه حاضر نشده و سیستم را ریست نکند، خاموش خواهد ماند.


خدمات حرفه ای تعمیر و نگهداری موتورخانه


آنتی فریز چیلر چه ویژگی‌هایی دارد؟

به دلیل وظیفه حساس آنتی فریز در سیستم چیلر، جنس این قطعه باید به گونه‌ای باشد تا در برابر فرسودگی و خرابی مقاومت بالایی از خود نشان دهد. به همین دلیل این قطعه کنترل‌کننده از نظر جنس و ساختار، از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد اولیه تولید شده و متناسب با استانداردهای جهانی تولید می‌شود.

ضمنا در ساختار آنتی فریز چیلر یک ضامن مکانیکی تعبیه شده است که مانع تغییر رنج و قفل شدن آن می‌شود؛ بنابراین آنتی فریز نه‌تنها از سیستم چیلر محافظت کرده، بلکه وظیفه محافظت از خود را نیز بر عهده دارد. بازه کارکرد این قطعه پرکاربرد نیز متناسب با نوع و مدل استفاده شده در چیلر، بین منفی ۵ تا مثبت ۲۸ درجه سانتی‌گراد اندازه‌گیری شده است.

 

 

 

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *