سرویس داکت اسپلیت و اقداماتی که باید انجام بدهیم

by | تهویه

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مقدمه

یکی از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مدرن که امروزه در بسیاری از خانه‌ها استفاده می‌شود، داکت اسپلیت‌ها هستند. داکت اسپلیت‌ها عملکردی شبیه اسپلیت دارند و پس از نصب داکت اسپلیت، باید به‌صورت دوره‌ای سرویس شوند تا از خرابی داکت اسپلیت جلوگیری شود. در این مقاله بیشتر درباره سرویس داکت اسپلیت و تعمیرات داکت اسپلیت صحبت خواهیم کرد.

سرویس داکت اسپلیت

داکت اسپلیت از یک یونیت خارجی یا همان کندانسور و یک یونیت داخلی یا همان تشکیل‌شده است و امکان این را دارد تا به کمک کانال‌کشی، تهویه هوای موردنیاز یک مجتمع را تامین کند. برای سرویس و تعمیرات داکت اسپلیت باید از یک مرکز معتبر کمک بگیرید زیرا این کار یک امر تخصصی بوده و کمک گرفتن از افراد بی‌تجربه می‌تواند باعث آسیب رسیدن به قطعات داکت اسپلیت شده و هزینه تعویض آن‌ها را نیز بر دوش شما بی‌اندازد.


ارایه خدمات حرفه ای و شبانه روزی تعمیر و نگهداری موتورخانه


در سرویس داکت اسپلیت چه اقداماتی انجام می‌شود؟

قبل از اینکه به هرگونه تعمیر و سرویسی احتیاج پیدا کنید، اولین کار این است که داکت اسپلیت در مکان مناسبی نصب کنید. افرادی که آموزش سرویس داکت اسپلیت را به‌طور صحیحی دیده‌اند، بهتر می‌دانند که داکت اسپلیت را در کدام قسمت نصب کنند تا یونیت‌های داخلی و خارجی نزدیک هم قرار داشته باشند و سپس لوله‌کشی‌ها و کانال‌کشی‌ها را انجام می‌دهند. تعمیرات و سرویس این تجهیزات شامل اقدامات زیر می‌شود:

  • تعمیرات یونیت خارجی: یونیت خارجی یا کندانسور به همراه تمام اجزای همراه مانند لوله‌کشی‌ها، خود کمپرسور و بقیه موارد
  • تعمیرات یونیت داخلی یا هواساز: شامل فیلتر، فن، برد الکترونیکی و تجهیزات دیگری می‌شود که نیاز به عیب‌یابی، تعمیر و در برخی موارد، تعویض دارند.
  • سرویس داکت اسپلیت: سرویس این تجهیز شامل بازرسی کانال‌ها و رفع مسدودی‌ها، بررسی لوله‌های مسی رابط و تعمیر نشتی و تعویض آن‌ها، تمیز کرد‌ن فن دستگاه، حذف گردوغبار از روی کمپرسور، سلامت برد دستگاه و سایر قطعات و بررسی برق‌کشی، اتصالی و تعویض سیم‌های پوسیده
  • حذف مشکل بوی بد داکت اسپلیت: گاهی اوقات اسپلیت بوی بدی را وارد محیط می‌کند که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد برای مثال وجود لاشه‌ی حیوانات موذی یا کثیفی فیلترها از این موارد هستند که نیاز است تا داکت اسپلیت بازشده و علت مشخص شود تا متناسب با آن اقدامات بعدی انجام گیرد.
  • عیب‌یابی داکت اسپلیت: گاهی اوقات داکت اسپلیت تازه سرویس شده ولی ممکن است دچار اختلال در کار شود و یا به‌طور کامل از کار بی افتد، در این موقع باید از سرویس‌کار داکت اسپلیت بخواهیم که برای عیب‌یابی و تعمیرات تمام بخش‌ها مراجعه کند.
  • شارژ گاز داکت اسپلیت: داکت اسپلیت ها نیاز دارند تا هرچند وقت یک‌بار گاز درونشان شارژ شود و در صورت تمام شدن این گاز، توانایی خنک کردن محیط را ندارند.
سرویس داکت اسپلیت

انواع داکت اسپلیت

سرویس چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی هرکدام دارای یک نقشه جداگانه برای نشان دادن تجهیزات و قسمت‌های مختلف خود هستند که یک تعمیرکار برای تعمیر چیلر تراکمی باید با آن‌ها آشنایی داشته باشد. سرویس درست چیلر تراکمی نقش بسیار مهمی دارد زیرا می‌تواند عمر چیلر را طولانی‌تر کرده و مصرف انرژی را نیز دهد.

قطعات اصلی این چیلرها کمپرسور و منبع برق هستند که دمای آب جریان پیداکرده در سیستم تهویه ساختمان را کاهش می‌دهند. سرویس داکت اسپلیت و چیلرهای تراکمی آن‌ها به علت اینکه همواره باید تهویه مطبوعی برای ساحتمان فراهم کنند، اهمیت زیادی دارد.

آشنایی با چیلر جذبی و سرویس چیلر جذبی

چیلرهای جذبی در سیستم تهویه هوای مطبوع با استفاده از حرارت‌های اضافی، دمای مایع را سرد کرده و آن را برای استفاده مناسب می‌کنند. این چیلرها می‌توانند هزینه برق مصرفی را تا مقدار زیادی کاهش دهند و همچنین کندانسور آن‌ها سروصدا و لرزش زیادی ایجاد نمی‌کند و برای استفاده در محیط‌های مسکونی که نیاز به وجود آرامش است، مناسب هستند و هدر رفت حرارتی کمی دارند.

در صورت نفوذ هوا در این چیلرها، ظرفیت کارکرد آن‌ها به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند که برای جلوگیری از این موارد نیاز است تا به‌صورت دوره‌های نزدیک به هم سرویس شوند. سرویس چیلر جذبی و به‌خصوص پمپ خلاء آن‌ها اهمیت زیادی داشته و نفوذ هرگونه گردوغبار به آن می‌تواند چیلر را از کار بی اندازد.

مزایا و معایب استفاده از داکت اسپلیت در سیستم تهویه ساختمان

داکت اسپلیت ها به‌عنوان یک گزینه جدید برای تهویه ساختمان‌ها بوده و قبل از اجرای آن بهتر است کمی درباره مزایا و معایب آن‌ها بیشتر بدانیم:

  • داکت اسپلیت‌ها هوای تازه همراه با میزان اکسیژن زیادی را وارد محیط داخلی ساختمان می‌کنند.
  • هوا ابتدا از فیلترها عبور کرده و تمام آلودگی‌ها و گردوغبار آن گرفته می‌شود و هوا تمیز وارد محیط می‌شود.
  • هوای مصرف‌شده در داخل ساختمان به اپراتور برگردانده شده و با هوای تازه مخلوط و دوباره وارد محیط می‌شود.
  • هزینه ساخت، نصب، نگهداری و سرویس داکت اسپلیت نسبت به سیستم‌های دیگر تهویه هوا تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است.
  • تمام محیطی که به یک داکت اسپلیت متصل‌اند، هم‌دما می‌شوند.
  • داکت اسپلیت ها به علت داشتن فن بزرگ، سروصدای زیادی دارند که با استفاده از راهکارهایی می‌توان این سروصدا را کاهش داد.

جمع‌بندی

داکت اسپلیت ها به جهت مزایای زیادی که داشته و قابلیت این را دارند تا محیط بزرگ یک مجتمع را گرم کنند، بسیار پرطرفدار شده‌اند. سرویس داکت اسپلیت‌ها باید به‌طور منظم و توسط افراد باتجربه انجام شود تا هیچ‌گونه صدمه‌ای به شبکه تهویه هوا و تجهیزات وارد نشده و همیشه هوای مطبوعی داشته باشیم.

 

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *