سیستم تهویه مطبوع مرکزی و نکاتی پیرامون آن

by | تهویه

زمان مطالعه: ۵ دقیقه


سیستم تهویه مطبوع مرکزی هوای خنک را از طریق یک سیستم کانال های تغذیه و بازگشتی به گردش در می آورد. کانال های تغذیه و دریچه ها ( حفراتی که روی دیوارها، کف و یا سقف قرار دارند و با توری پوشانده شده اند) هوای خنک را از دستگاه تهویه مطبوع به داخل منزل منتقل می کنند. هوای خنک حین گردش در منزل گرم می شود و سپس از طریق دریچه ها و کانال های بازگشتی به دستگاه تهویه مطبوع مرکزی باز می گردد.

خنک سازی منزل


دستگاه تهویه مطبوع به رطوبت گیری از هوای ورودی کمک می کنند؛ اما در آب هوای خیلی مرطوب و یا در شرایطی که سایز دستگاه بیش از حد بزرگ باشد، ممکن است اثر بخشی چندانی را در کاهش رطوبت مشاهده نکنیم. استفاده از رطوبت گیر در سیستم تهویه مطبوع می تواند میزان مصرف انرژی را بالا ببرد؛ هم به خاطر فعالیت خود رطوبت گیر و هم به دلیل اینکه دستگاه تهویه مطبوع برای خنک کردن منزل به انرژی بیشتری احتیاج خواهد داشت. استفاده از لوله حرارتی رطوبت گیر می تواند گزینه بهتری باشد که می توان آن را برای بهسازی سیستم به اغلب دستگاه ها اضافه کرد.
اگر در منزل خود از سیستم هوای مرکزی استفاده می کنید، فن را طوری تنظیم کنید که همزمان با کمپرسور خاموش شود که معمولاً با تنظیم فن روی حالت اتوماتیک می توانید این کار را انجام دهید. به عبارت دیگر، برای فراهم کردن گردش هوا از فن مرکزی سیستم استفاده نکنید و برای اتاق های خاص، فن های سیار را به کار ببرید.


انواع سیستم های تهویه مطبوع مرکزی


یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی می تواند به صورت یک دستگاه اسپلیت و یا پکیج باشد.
در سیستم اسپلیت، محفظه فلزی خارجی حاوی کندانسور و کمپرسور بوده و اواپراتور در یک محفظه داخلی قرار دارد. در بسیاری از سیستم های تهویه مطبوع اسپلیت، این محفظه داخلی حاوی یک کوره و یا قسمتی از پمپ حرارتی مختص محیط داخلی نیز می باشد. کویل اواپراتور سیستم تهویه مطبوع در محفظه و یا کانال تغذیۀ این کوره یا پمپ حرارتی نصب می شود. اگر در منزل خود کوره دارید اما از تهویه هوای مطبوع استفاده نمی کنید، برای نصب یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی مقرون به صرفه، سیستم اسپلیت بهترین گزینه است.
در سیستم تهویه مطبوع مرکزی که به صورت پکیج طراحی شده باشد، اواپراتور، کندانسور و کمپرسور همگی در یک محفظه هستند که معمولاً این محفظه روی پشت بام و یا یک صفحۀ بتنی کنار بنای خانه قرار می گیرد. این نوع سیستم تهویه مطبوع در ساختمان های تجاری کوچک مقیاس هم استفاده می شود. کانال های بازگشتی و تغذیۀ هوای داخلی، از طریق دیوارۀ خارجی منزل و یا پشت بام خارج شده و به پکیج سیستم تهویه مطبوع متصل می شوند که عموماً در قسمت بیرونی قرار دارد. این نوع سیستم تهویه مطبوع اغلب شامل کویل های گرمایشی الکتریکی و یا کورۀ گاز طبیعی می شوند. این ترکیب تهویه مطبوع و گرمکن مرکزی شما را از یک کوره مجزا بی نیاز می کند.

چه موتورخانه هایی نیاز به قرارداد نگهداری موتورخانه دارند؟​


انتخاب یا ارتقاء دستگاه تهویه مطبوع مرکزی


سیستم تهویه مطبوع مرکزی از دستگاه های مجزا برای هر اتاق بسیار بهینه تر اند. به علاوه این سیستم ها بدون سر و صدا بوده و استفاده از آن ها بسیار آسان است. برای صرفه جویی در هزینه و انرژی، باید یک دستگاه تهویه مطبوع کم مصرف خریداری کنید و مصرف انرژی دستگاه تهویه مطبوع مرکزی خود را کاهش دهید. برای خنک سازی یک منزل به میزان متوسط، بیش از ۲۰۰۰ کیلو وات ساعت در سال مصرف می شود که این میزان برق باعث انتشار ۱/۵۸ تن کربن دی اکسید و ۱۴ کیلوگرم سولفور دی اکسید از نیروگاه ها خواهد شد.
اگر می خواهید در منزل خود یک دستگاه تهویه مطبوع مرکزی نصب کنید ممکن است به کانال کشی احتیاج داشته باشید.
اگر از یک دستگاه تهویه مطبوع قدیمی تر استفاده می کنید، بهتر است کمپرسور خارجی را با یک دستگاه مدرن و راندمان بالا تعویض کنید. برای این کار حتماً از یک مهندس تاسیسات کمک بگیرید تا مطمئن شوید که کمپرسور جدید شما با دستگاه داخلی کاملاً منطبق است. اما برای اعمال تغییرات در مبرد ها و یا مدل های دستگاه تهویه مطبوع، تعویض کل سیستم می تواند انتخاب عاقلانه تری باشد.


دستگاه های تهویه مطبوع امروز به نسبت تولیدات قدیمی تر ۳۰ تا ۵۰ درصد انرژی کمتری را برای میزان معین سرد سازی مصرف می کنند. حتی اگر عمر دستگاه تهویه مطبوع شما فقط ۱۰ سال باشد، می توانید با تعویض آن با یک مدل جدیدتر و بهینه تر ۲۰ تا ۴۰ درصد از مصرف انرژی برای سردسازی منزل را کاهش دهید.
نصب و انتخاب سایز مناسب فاکتور های اصلی برای تعیین راندمان دستگاه تهویه مطبوع محسوب می شوند. سیستمی که بیش از حد بزرگ باشد، نمی تواند به میزان کافی رطوبت محیط را کاهش دهد. اگر دستگاه بیش از اندازه کوچک باشد قادر به تأمین دمای مطلوب در روزهای خیلی گرم نخواهد بود. محل نامناسب، عدم وجود عایق کاری و نصب نادرست کانال ها می تواند راندمان سیستم را به شدت کاهش دهد. 


هنگام خریداری دستگاه تهویه مطبوع حتماً یک مدل با راندمان بالا را انتخاب کنید. دستگاه های تهویه مطبوع مرکزی بر اساس نسبت راندمان انرژی فصلی ( SEER) رتبه بندی می شوند. SEER، مقادیر نسبی انرژی مورد نیاز برای یک میزان معین سردسازی را نشان می دهد. میزان SEER در بسیاری از سیستم های قدیمی تر ۶ یا کمتر است.
اگر دستگاه تهویه مطبوع شما قدیمی است، حتماً یک مدل کم مصرف را خریداری کنید. هنگام خریداری حتماً به برچسب انرژی محصول توجه کنید.
طول عمر یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی حدوداً ۱۵ تا ۲۰ سال است. سازنده همعمولاً سرئیس دهی لازم را در انجام خدمات تعویض قطعات و انجام نگهداری ها با توجه به استاندارد های روز انجام می دهند.

 

بیشتر بخوانید : سیستم های بدون کانال مینی اسپلیت و مولتی اسپلیت

 


دیگر شاخص هایی که باید هنگام خریداری دستگاه تهویه مطبوع در نظر بگیرید شامل موارد زیر است:


• یک شیر انبساط گرمایی و میزان EER با دمای بالا و بیش از ۱۱/۶ به منظور عملکرد بهینه در شرایط آب و هوایی که دما بسیار بالاست.
• یک دستگاه هواساز سرعت متغیر برای سیستم های تهویۀ جدید.
• یک دستگاه با عملکرد سریع.
• یک کلید مختص فن که بتوانید شب ها از سیستم به عنوان تهویه استفاده کنید و به میزان زیادی هزینه های مربوط به سیستم تهویه مطبوع را کاهش دهید.
• یک چراغ فیلتر چک که بعد از یک میزان عملکرد معین شده، به شما یادآوری می کند که فیلترها را چک کنید.
• یک کلید فن خودکار برای اینکه فن چند دقیقه پس از کمپرسور خاموش شود.


محل و نصب دستگاه تهویه مطبوع


اگر دستگاه شما به خوبی نصب و مشکلات عمدۀ نصب اصلاح شده است، سیستم قادر است چندین سال فقط با انجام روتین نگهداری جزئی به صورت بهینه کار کند. اما بسیاری از سیستم های تهویه مطبوع به درستی نصب نشده اند. متأسفانه با این وجود دستگاه تهویه مطبوع مدرن و بهینه می تواند مانند مدل های قدیمی و نامطلوب ضعیف عمل کند.
هنگام نصب یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی جدید، مطمئن شوید که پیمانکار شما:
• فضای کافی را برای نصب، نگهداری و تعمیر سیستم جدید ایجاد کرده و در ورودی به کوره یا کانال را برای پاکسازی کویل اواپراتور نصب کند.
• برای تعیین اندازۀ کانال ها از اصول استاندار پیروی کند.
• مطمئن شود که تعداد دریچۀ تغذیه کافی برای تأمین هوای خنک و دریچۀ بازگشتی برای انتقال هوای گرم منزل به سمت دستگاه تهویه مطبوع وجود دارد.
• کانال کشی را در محل های مورد نظر نصب کند؛ نه در اتاق زیر شیروانی و هر مکانی که انجام این کار امکان پذیر است.
• کانال ها را با ماستیک کانال درزگیری و کانال های اتاق زیرشیروانی را به خوبی عایق کاری کند.
• در صورت امکان دستگاه کندانسور را در محلی نصب کند که سروصدای آن موجب آزار و اذیت شما و همسایه ها نشود.
• دستگاه کندانسور را در محلی نصب کند که هیچ جسمی مانع جریان هوا به آن نشود.
• میزان شارژ مبرد و مقدار جریان هوا را در دستگاه تهویه مطبوع تازه نصب شده بررسی کند تا با دستورالعمل سازنده منطبق باشد.
• ترموستات را دور از منابع گرمایی مانند پنجره ها یا دریچه های تغذیه قرار دهد.
اگر می خواهید یک سیستم اسپلیت خراب یا قدیمی را تعویض کنید، مطمئن شوید که یک کویل اواپراتور جدید نصب شود تا دقیقا با کویل کندانسور در دستگاه کندانسور جدید سازگار باشد. اگر کویل اواپراتور را عوض نکنید راندمان دستگاه تهویه مطبوع شما بهبود نخواهد یافت؛ در واقع کویل قدیمی منجر به خرابی زود هنگام کمپرسور خواهد شد.

برای بهره مندی از خدمات پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان و همچنین مشورت با مهندسین حرفه ای در این زمینه حتماً با ما تماس بگیرید.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *