روش های تعمیر آبگرمکن و عیب یابی آن

by | تاسیسات ساختمان

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آبگرمکن یکی از تجهیزات مهم داخل ساختمان بوده که در تمامی طول سال از آن استفاده می‌شود. البته در فصول سرد سال به دلیل سرد‌ شدن هوا و نیاز به استفاده بیشتر از آب گرم، میزان مصرف این دستگاه افزایش یافته و امکان دارد دچار مشکل و ایراداتی گردد که به تعمیرات نیاز داشته باشد. با شناخت علت بروز این ایرادات می‌توانید در زمان خراب ‌شدن آبگرم‌کن بهترین اقدام را انجام دهید. از این‌رو با ما در این مقاله همراه باشید تا در خصوص تعمیر آبگرمکن اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

انواع آبگرم‌کن

این وسیله در دو نوع گازی و برقی در بازار موجود است. با وجود تفاوت در اجزای داخلی تشکیل دهنده و انرژی مصرفی، هر دو نوع آبگرم‌کن خروجی یکسانی دارند. آبگرم‌کن گازی از قدرت و کارایی بالاتری برخوردار بوده و استفاده از آن در واحدهای مسکونی، اداری و تجاری رایج‌تر است. این نوع آبگرمکن به محض روشن شدن دستگاه، مشعل زیر مخزن، شروع به کار کرده و دمای آب را به اندازه مشخصی که از قبل تعیین شده افزایش می‌دهد.

مشکلات استفاده از آبگرم‌کن

آبگرم‌کن‌ها مانند دیگر وسایل مورد استفاده در ساختمان خراب شده و به تعمیرات نیاز دارند. عمده‌ترین علت بروز ایراد در این وسیله، رسوب کردن جرم داخل لوله‌های آن، به دلیل عبور جریان آب در ساختار آبگرم‌کن است. همچنین استهلاک و خرابی تجهیزات داخلی آن در گذر زمان، از دیگر عوامل مهم خرابی این وسیله محسوب می‌شوند. هر یک از مشکلاتی که برای آبگرم‌کن به وجود می‌آید، در ظاهر و عملکرد دستگاه نشان داده می‌شود. به همین جهت با بررسی عوامل مختلف، می‌توان به نوع ایراد داخل این وسیله پی برده و برای رفع آن اقدام نمود. در ادامه به بیان برخی از این دلایل و نشانه‌ها می‌پردازیم.

خرابی آبگرم‌کن و نشانه‌های آن در شمعک

برخی از ایرادات این وسیله را می‌توان از تغییرات شعله و شمعک آبگر‌م‌کن متوجه شد که در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

تعمیر و رسیدگی به آبگرمکن و مشکل جرقه نزدن فندک

عواملی مانند ایراد در اتصال وایر، کثیفی یا شکستگی الکترود فندک، خرابی فندک یا قسمت پیزو الکتریک، قطع گاز ورودی، گرفتگی سر الکترودها، عدم لوله‌کشی اصولی، نبستن صحیح شیر آب گرم و سرد می‌توانند این مشکل را به وجود بیاورند.

تعمیر آبگرمکن  و روشن نشدن شمعک

در زمان تعمیر آبگرمکن باید مشکلات شمعک را بررسی نمایید. روشن نشدن شمعک می‌تواند به دلایلی مانند بسته بودن شیر پروانه‌ای، خراب بودن شمعک، گرفتگی صافی آن یا گرفتگی مجرای نازل شمعک رخ دهد.

 

بیشتر بخوانید : طرز کار آبگرمکن خورشیدی

 

خاموش شدن شمعک زمان باز شدن آب

اگر از تخلیه مناسب گازهای تولید شده از احتراق آبگرم‌کن یا سالم بودن دودکش آن مطمئن هستید، این اشکال می‌تواند به دلیل شل بودن یا خراب بودن ترموکوپل به‌ وجود بیاید. همچنین مواردی مانند خرابی شیر مغناطیسی، کوتاه بودن شعله شمعک یا مناسب نبودن ترموکوپل استفاده شده روی دستگاه این اشکال را به وجود می‌آورند.

تعمیر آبگرمکن و رنگ زرد و کوتاه بودن شعله

عواملی مانند گرفتگی در صافی شمعک و مجرای نازل آن، همچنین کثیفی مجاری هوا باعث بروز چنین مشکلی در این وسیله می‌شوند. از طرفی کم بودن فشار ورودی گاز یا از دست رفتن خاصیت فنر سوپاپ آب منجر به کوتاه شدن شعله می‌شود.

عدم روشن شدن شمعک در هنگام باز بودن آب

عوامل مختلفی این مشکل را به وجود می‌آورند که معمول‌ترین آن‌ها بسته بودن شیر گاز است. علاوه بر آن مواردی مانند گرفتگی صافی آب، خرابی دیافراگم رگلاتور، باز بودن بیش از اندازه شیر تنظیم دما، گرفتگی شیر احتراق، خرابی لوله مبدل گرمایی، گرفتگی لوله دیافراگم، گرفتگی شیپوره رگلاتور آب از مشکلات فنی هستند که در بروز این مشکل تاثیر دارند.

تاخیر در روشن شدن مشعل پس از باز شدن آب

یکی از عوامل بروز این مشکل کم بودن فشار گاز و کوتاه بودن شعله شمعک است. خرابی یا گرفتگی شیر  احتراق آهسته و اورینگ سوپاپ اصلی آب نیز می‌توانند این ایراد را به وجود بیاورند.

خاموش شدن بلافاصله مشعل بعد از بسته شدن شیر آب گرم

رفع گرفتگی قسمت‌های مختلف این وسیله هنگام تعمیر آبگرمکن و خاموش شدن مشعل بسیار مهم است. این مشکل می‌تواند به دلیل رسوب و جرم آب در قطعاتی مانند لوله دیافراگم، شیر احتراق آهسته، اورینگ و فنر سوپاپ اصلی به وجود آید.

روشن ماندن مشعل بعد از بسته شدن شیر آب گرم

علاوه بر ترکیدگی لوله آب گرم ورودی به آبگرم‌کن که باعث بروز این مشکل می‌شود، مسدود شدن لوله‌ها و اتصالات آبگرم‌کن یا شیر احتراق آهسته، معیوب شدن سوپاپ خروجی آب تجهیز، خراب شدن اورینگ میله سوپاپ آب، اختلال در فعالیت سوپاپ اصلی گاز می‌تواند در بروز این مشکل دخیل باشند.

عدم خاموش شدن شعله به طور کامل پس از بسته شدن آب

گرفتگی و خرابی در قطعاتی مانند سوپاپ خروجی آب، لوله دیافراگم، شیپوره، شیر احتراق آهسته، اورینگ میله سوپاپ آب یا گاز، خرابی واشر و فنر نشیمنگاه سوپاپ اصلی گاز از مهم‌ترین عوامل بروز این مشکل به حساب می‌آیند.

تعمیر آبگرمکن و  نشت گاز‌ در آن

مشکل نشت گاز در آبگرمکن بسیار جدی است و باید به سرعت مرتفع گردد. شل بودن یا خرابی پیچ هواگیری گاز، سوراخ شدن یا ترک‌خوردن بدنه رگلاتور، اشکال در لوله رابط شمعک و اتصال آن، خرابی مجرای گاز خروجی و شیر مغناطیسی یا نشتی در شیلنگ گاز از عوامل بروز این ایراد هستند.

 

روشن ماندن مشعل بعد از بستن شیر گاز

وجود رسوب یا جرم در قسمت مغزی شیر گاز یا همان شیر مخروطی می‌تواند از علایم بروز این مشکل محسوب شود. همچنین رسوب جرم در قسمت مغزی شیر مخروطی باعث می‌شود شیر گاز در حالت شمعک باشد اما مشعل روشن نشود.


خدمات پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان


تعمیر آبگرمکن و نشت آب آن

خرابی و شل بودن قطعات رگولاتور آب مانند درپوش، دیافراگم اتصالات آن یا خرابی محل نصب شیر احتراق آهسته، گرفتگی لوله مبدل گرمایی، اورینگ محور شیر تنظیم دما می‌توانند این مشکل را به وجود آورند که زمان تعمیر آبگرمکن باید لحاظ شوند.

تعمیر آبگرمکن و گرم نشدن آب آن

علت عمده این مشکل تجمع رسوب در لوله‌های مرتبط با آب گرم، رسوب در قطعات مبدل، فیلتر و سایر شیر‌های موجود در سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه یا مشکل در پمپ آب و افت فشار آب گرم ساختمان است. علاوه بر آن خاموش شدن شمعک آبگرمکن، ، شل شدن ترموکوپل، بروز اختلال در واشر دیافراگم در بروز این ایراد تاثیر بسیاری دارند.

خنک شدن ناگهانی آب در حین استفاده

کاهش فشار آب، به دلیل رسوب جرم در لوله‌ها و اتصالات، جرقه نزدن شمعک و عدم تنظیم شعله می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند.

تغییرات ناگهانی، زمان استفاده از آبگرم‌کن

بروز برخی از تغییرات ناگهانی در زمان روشن بودن آبگرم‌کن نشانه خرابی در آن بوده که باید بررسی شود. در ادامه در خصوص این موارد صحبت می‌کنیم.

علت خاموش شدن بی دلیل آبگرمکن

افت فشار آب، رسوب در فیلترها و لوله‌ها، ایجاد رسوب یا خرابی الکترودها، اختلال در حسگر دودکش از عوامل بروز این ایراد هستند.

سر و صدای در هنگام روشن شدن

تنظیم نبودن الکترود آبگرمکن،  فشار بیش از اندازه آب ورودی، خروج آب گرم با فشار بالا، معیوب بودن شیر احتراق آهسته، کم شدن ارتفاع شعله شمعک، افزایش بیش از اندازه فشار گاز مشعل عوامل بروز این حادثه هستند.

تعمیرات آبگرمکن و علت جوش آوردن آن

گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که از آبگرم‌کن صداهایی مانند جوشیدن یا قل‌قل آب بشنوید. این مشکل بسیار جدی بوده و فوراً باید با تعمیرکار مخصوص آبگرم‌کن تماس بگیرید. عواملی مانند داغ شدن بیش از اندازه آب، فشار بالای آب، تجمع هوا در مسیر گرمایش آب، اختلال در جریان آب، قطع و وصل شدن شیر‌های رفت و برگشتی و  رسوب‌گرفتگی مبدل، ایجادکننده این مشکل هستند که در زمان تعمیر آبگرمکن باید مورد توجه قرار بگیرند.

سخن پایانی

در این مقاله در خصوص علت‌های ایجاد مشکل در روند کار آبگرمکن صحبت کردیم که برای عیب یابی این مشکلات باید آبگرمکن یا رسوب‌گیری شود یا قطعات آن تعویض و تعمیر گردند. در هر دو صورت باید با تکنسین آبگرمکن تماس گرفته و از دستکاری کردن آن خودداری نمایید تا مانع خرابی بیشتر آبگرم‌کن شوید.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *