قوانین آپارتمان نشینی و دلایل اهمت آن

by | مقالات

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

امروزه با افزایش جمعیت و ترویج و گسترش زندگی شهرنشینی، بیشتر مردم به آپارتمان‌نشینی روی آورده‌اند. اما یکی از مهمترین چالش‌ها در میان ساکنین این نوع خانه‌ها همچنان فرهنگ آپارتمان‌نشینی است. به همین دلیل بسیاری از خانواده‌ها به دلیل عدم آگاهی از قوانین آپارتمان نشینی به صورت ناخواسته باعث آزار و اذیت دیگر ساکنان ساختمان می‌شوند. بر این اساس در این مقاله قصد داریم که شما را با قوانین و اصول آپارتمان نشینی در زمینه مشاعات، شارژ و پارکینگ و غیره آشنا کنیم تا زندگی را برای خود و سایر همسایگان رضایت‌بخش کنید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

قوانین آپارتمان نشینی چیست؟

قوانین آپارتمان ‌نشینی به مجموعه مقررات و قوانینی گفته می‌شود که برای زندگی بهتر و مطلوب‌تر به دور از تنش و درگیری در آپارتمان‌ها و برج‌های مسکونی چندین واحدی باید توسط ساکنان آنها رعایت شود. پس با تغییر سبک زندگی خانواده‌ها همه ساکنین ساختمان‌هایی با واحدهای مسکونی محدود و بسیار باید قوانین زندگی در آپارتمان را فرا گیرند تا زندگی آرام‌تر و به دور از دغدغه را تجربه کنند. البته بسیاری از این قوانین توسط مدیر ساختمان تعیین می‌شود و همه ساکنان ملزم به رعایت آنها هستند.

دلایل اهمیت رعایت قوانین آپارتمان نشینی

بسیاری از ساکنان یک ساختمان چند واحدی به منظور داشتن یک زندگی صلح‌آمیز و ایجاد محیطی امن و دارای نظم و قانون اقدام به تدوین قوانین آپارتمان نشینی می‌کنند. رعایت این قوانین باعث می‌شود که ساکنان واحدهای مسکونی در یک آپارتمان پویایی زندگی خود را حفظ کنند و ساعات روزانه خود را با آرامش بیشتری سپری کنند،. البته همواره امکان بروز مشکل در زندگی آپارتمان‌نشینی وجود دارد ولی با تعامل و رایزنی مدیر ساختمان می‌توان آنها را سریع رفع و رجوع کرد.

آشنایی با پمپ سیرکولاتور موتورخانه
دیدن

بنابراین جهت کاهش تنش‌ باید افراد هر خانواده مراعات سایر همسایگان را بکنند و به حقوق آنها احترام بگذارند. همچنین با رعایت قوانین آپارتمان ‌نشینی ضمن توجه به منافع عمومی از ایجاد هرج و مرج و آزار دیگران جلوگیری کنند. در ادامه به بیان برخی از این قوانین می‌پردازیم.


ارایه خدمات حرفه ای تعمیر و نگهداری موتورخانه


آشنایی با قوانین و مقررات آپارتمان نشینی

زندگی در یک واحد آپارتمانی با یک خانه حیاط‌دار بسیار متفاوت است و ملزم به رعایت قوانین و مقررات آپارتمان نشینی است که از آن همواره به عنوان فرهنگ آپارتمان‌نشینی یاد می‌شود. کسانی که در یک آپارتمان زندگی می‌کنند تنها اختیار ملک خود را دارند و استفاده از سایر قسمت‌های ساختمان و پرداخت هزینه‌های مرتبط به آنها باید با مشارکت سایر ساکنان آپارتمان همراه شود. در این رابطه شما را با مهمترین بخش‌های قوانین آپارتمان ‌نشینی آشنا خواهیم کرد که در صورت وجود ابهام به سوالات شما پاسخ داده شود.

قوانین آپارتمان ‌نشینی در بخش مشاعات و تعمیرات

همواره در یک آپارتمان یا ساختمان چند واحدی قسمت‌های مشترک به عنوان مشاعات وجود دارد که حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند واحد نبوده بلکه به همه مالکان تعلق دارد. پس به طورکلی مشاعات قسمت‌هایی از ساختمان است که در سند مالکیت هیچ یک از همسایگان و مالکان به طور ویژه درج نشده است. این قسمت‌های عمومی شامل راه‌پله، راهرو، حیاط، پارکینگ، آسانسور، پشت‌بام، موتورخانه، تاسیسات ساختمان و انشعابات، لابی، باغچه و غیره است و همه ساکنان به یک نسبت حق استفاده از آنها را دارند.

در این میان در صورتی که یکی از بخش‌های مشاعات از جمله سقف پشت بام و یا آسانسور نیاز به تعمیرات داشته باشد، باید همه واحدها هزینه تعمیر آن را به صورت مشارکتی پرداخت کنند. همچنین قرار دادن وسایل شخصی و اضافی ساکنان در پشت بام، حیاط و حتی پارکینگ و یا برگزاری مراسم جشن در پارکینگ‌ ساختمان باید با هماهنگی مدیر ساختمان و کسب رضایت سایر ساکنین ساختمان انجام پذیرد.

طرز کار موتورخانه چگونه است؟
دیدن

قانون آپارتمان‌‌نشینی در زمینه استفاده از پارکینگ

ساکنان واحدهایی حق استفاده از پارکینگ ساختمان به عنوان مشاع را دارند که در سند مالکیت و یا اجاره‌نامه سهم آنها از پارکینگ مشخص شده باشد. بنابراین شما نمی‌توانید از پارکینگی که متعلق به شخص دیگری است بدون اجازه استفاده کنید. در این رابطه برخی پارکینگ واحدهای آپارتمان را از مالک آن اجاره می‌کنند و یا اینکه توافقی برای مدتی از آن قسمت مشاع استفاده خواهند کرد.

در صورتی‌که فردی بدون اجازه از حق پارکینگ واحد آپارتمان دیگری برای پارک خودرو استفاده کند، براساس قوانین آپارتمان نشینی به دلیل دخل و تصرف در حقوق دیگر مالکان، آن فرد مرتکب جرم شده است و در صورت شکایت به عنوان مجازات برای او جریمه و حبس در نظر گرفته می‌شود.

قوانین آپارتمان ‌نشینی درباره استفاده از آسانسور و پشت بام

اگر آسانسور آپارتمان شما دارای کاربری باربری نباشد، طبق قوانین آپارتمان نشینی، به هیچ وجه نباید از آسانسور برای جابجایی اسباب و اثاثیه سنگین استفاده کرد. در صورت ورود آسیب به آسانسور آپارتمان پرداخت تمام هزینه‌های مرتبط به تعمیرات بر عهده آن فرد است.

همچنین قرار دادن وسایل روی عایق پشت بام ممنوع است و در صورت صدمه زدن هزینه تعمیرات برعهده فردی است که به صورت عمدی و یا سهوا آسیب زده است. بهتر است بدانید که استفاده از فضاهای اضافی و پرت اتاق آسانسور در پشت‌بام و اتاق تأسیسات در پارکینگ تنها برای قرار دادن وسایل مرتبط با ساختمان مجاز است و هیچ یک از ساکنان حق استفاده از آنها را ندارد.

قانون آپارتمان‌‌نشینی در زمینه راه پله‌ها و راهروها

یکی دیگر از قوانین آپارتمان نشینی که رعایت آن بسیار پر اهمیت است، توجه به نظم و تمیزی راه پله‌ها است. در این رابطه قرار دادن کفش‌ها و جاکفشی پشت درب آپارتمان و در محوطه راهروها و همچنین گذاشتن کیسه زباله و سطل آشغال در راهروها و ریختن زباله و آشغال در محوطه ساختمان ممنوع است.

طراحی و نصب سیستم‌ تهویه مطبوع در دیتا سنترها
دیدن

قوانین آپارتمان نشینی درباره حق شارژ ساختمان

حق شارژ ساختمان یکی از موارد مهم در قوانین آپارتمان نشینی است که به صورت ماهیانه جهت انجام خدمات خاصی از تمام ساکنین آپارتمان جمع‌آوری می‌شود. بنابراین حق شارژ ساختمان شامل مواردی زیر می‌شود:

  • پرداخت هزینه‌های مربوط به انشعابات مشترک آب، برق و گاز
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به نگهداری تاسیسات ساختمان و تعمیرات قسمت‌‌های عمومی و مشاع ساختمان
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به فضای سبز و نگهداری گیاهان محوطه بیرونی ساختمان
  • پرداخت هزینه مربوط به روشنایی ساختمان
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به سرایداری
  • اختصاص هزینه برای نظافت مستمر ساختمان
  • اختصاص هزینه برای خرید اقلام مصرفی مورد نیاز ساختمان اعم از مواد شوینده، لامپ و روشنایی و غیره

لازم به ذکر است، در صورتی‌که در صورتی که هر کدام از ساکنین نسبت به پرداخت بدهی شارژ ماهیانه ساختمان مقاومت کند، مدیر و یا هیئت مدیره ساختمان می‌توانند طبق قانون از وی شکایت کنند و حتی دسترسی آن فرد بدهکار را از استفاده از امکانات عمومی همچون پارکینگ، تهویه مطبوع، شوفاژ و غیره ممنوع کنند. البته هزینه مربوط به‌ تعمیرات طبق قوانین آپارتمان نشینی جزو حق شارژ به حساب نمی‌آید و باید در صورت نیاز به مشارکت ساکنین واحدها مبلغ مورد نیاز و یا هزینه شده پرداخت شود.

گفتنی است، در صورتی که مدیر ساختمان از خارج مجموعه آپارتمان انتخاب شود و یا اینکه از ساکنان واحدها باشد طبق قانون آپارتمان‌نشینی می‌تواند از ساکنین مطالبه حقوق کند. حقوق مدیر ساختمان طبق قانون کار تعیین می‌شود و شامل حداقل حقوق پایه وزارت کار همراه با بیمه و مزایا است که طبق قرارداد حق‌الزحمه بین ساکنین آپارتمان و مدیر ساختمان منعقد می‌شود.

بایدها و نبایدهای قوانین و مقررات آپارتمان نشینی

طبق قانون و مقررات آپارتمان‌نشینی انجام یکسری اقدامات توسط ساکنان واحدها ممنوع است که در ادامه به بیان برخی از آنها می‌پردازیم.

  • ایجاد هر نوع تغییراتی در نمای خارجی ساختمان‌های آپارتمانی ممنوع است.
  • انجام تعمیرات و کارهای پرسروصدا در ساعات استراحت خانواده‌ها ممنوع است.
  • تعمیرات و نگهداری تاسیسات ساختمان تنها باید با هماهنگی مدیر ساختمان توسط تکنسین‌های با تجربه انجام شود.
  • برگزاری مراسم و مهمانی شبانه و پرسروصدا همراه با پخش موسیقی در آپارتمان ممنوع است.
  • نگهداری هر نوع حیوان خانگی در بخش مشاع و عمومی ساختمان ممنوع است.
  • ورود افراد متفرقه و مشکوک به آپارتمان ممنوع است و در صورت مشاهده باید موضوع را به اطلاع مدیر ساختمان برسانید.
  • همه ساکنان آپارتمان ملزم به پرداخت هزینه تعمیرات و حق شارژ هستند.
  • هیچ یک از ساکنان آپارتمان حق دخالت در زندگی خانوادگی دیگر واحد‌ها را ندارند و تجسس در زندگی همسایگان باید خودداری کرد.
  • استعمال دخانیات در قسمت مشاع و مشترک مانند راهرو، آسانسور و راه‌پله‌ها ممنوع است.
  • مدیر ساختمان باید توسط سایر ساکنان آپارتمان تعیین شود.
 خدمات نگهداری دیتا سنتر
دیدن

جمع‌بندی

قوانین آپارتمان نشینی با توجه به تغییر سبک زندگی خانواده‌ها بسیار گسترده شده است. بنابراین جهت داشتن یک زندگی آرام و بدون تنش لازم است که تمام افرادی که در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند، باید از این قوانین و مقررات اطلاع پیدا کنند و نسبت به رعایت آنها اقدام کنند. مهمترین موارد مربوط به مقررات زندگی در آپارتمان مربوط به بخش مشاعات ساختمان می‌شود.

 

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *