نحوه راه‌اندازی و خاموش و روشن کردن چیلر جذبی

by | چیلر

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مقدمه

یکی از بهترین دستگاه‌ها برای تهویه مطبوع، چیلرها هستند. چیلرها به دو دسته چیلر جذبی و چیلر تراکمی تقسیم‌بندی می‌شوند. هرکدام از این دو نوع چیلر برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفاوت بین چیلر جذبی و تراکمی در نوع انرژی مصرفی برای تولید سرما است. برای به کارگیری از چیلرهای جذبی در ساختمان‌ها و مراکز اداری و صنعتی، ابتدا باید با نحوه راه‌اندازی چیلر جذبی آشنایی کامل داشته و خاموش و روشن کردن چیلر را به‌طور اصولی انجام دهند. در این مقاله نحوه راه‌اندازی و خاموش و روشن کردن چیلر جذبی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در چیلرهای جذبی برای تولید سرما از حرارت استفاده می‌شود. چیلرهای جذبی با گرفتن حرارت آب داغ درون خود، آن را خنک کرده و با عبور آب خنک در لوله‌ها، موجب خنک‌سازی محیط خواهد شد.


ارائه خدمات حرفه ای پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان


 

دستورالعمل راه‌اندازی و روشن کردن چیلر جذبی

راه‌اندازی چیلر جذبی دارای پیچیدگی‌های زیادی بوده بنابراین برای استفاده بهینه از چیلر جذبی باید نکات و الزامات بسیاری را رعایت نمود. این الزامات باید مطابق دستورالعمل‌های سازنده چیلر انجام گیرد. باید توجه داشت قببل از راه‌اندازی چیلر باید مسیرهای سرمایشی ساختمان مورد استفاده مورد بازدید قرار گرفته و با بستن شیرها ایزوله شود. در این قسمت مراحل مورد نیاز برای راه‌اندازی چیلر مورد بررسی قرار می‌گیرد؛

·         تخلیه چیلر

گاهی ممکن است چیلر جذبی در کارخانه سازنده، با گاز نیتروژن پر شده باشد. قبل از هرکاری باید این گاز نیتروژن به‌طور کامل تخلیه شود. برای این تخلیه اولیه علاوه بر پمپ تخلیه چیلر جذبی، باید از پمپ تخلیه قوی‌تری نیز استفاده شود. در ابتدا باید از پمپ تخلیه خارجی قوی‌تر استفاده کرد و سپس با رسیدن فشار درون چیلر به ۷۵۰ mmHg برای ادامه تخلیه، پمپ چیلر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

·         تزریق الکل، مبرد و محلول

برای انجام این‌کار یک دستورالعمل خاص وجود دارد که در همه چیلرهای جذبی نیز قابل استفاده است. تمامی این دستورالعمل باید به‌طور کامل اجرا شود تا در هنگام روشن کردن چیلر جذبی، امکان نفوذ هوا و به درون آن به صفر برسد. این دستورالعمل توسط شرکت سازنده ارائه شده و با توجه به آن میزان تزریق محلول لیتیوم بروماید، الکل و مبرد نیز تعیین می‌شود.

·         نحوه تزریق محلول لیتیوم بروماید

با استفاده از یک شیر مخصوص با قطر ۵/۰ انجام می‌گیرد. این شیر بر روی خروجی اداکتور نصب شده و قبل از ورودی محلول غلیظ به مبدل حرارتی قرار می‌گیرد. در این مرحله باید ظرفی از پلاستیک پلی اتیلن با حجم ۱۰۰ لیتر پر از محلول لیتیوم بروماید شود.

بعد از تهیه لیتیوم بروماید، یک شیلنگ به طول یک و نیم متر از یک سر به شیر مخصوص متصل شده و از سر دیگر کاملاً پر از لیتیوم بروماید می‌شود تا هوای درون آن به طور کامل تخلیه شود. سپس شیلنگ در درون تشت لیتیوم بروماید قرار گرفته و شیر تزریق به آرامی باز می‌شود تا محلول از طریق اختلاف فشار به درون منبع چیلر وارد شود. تا زمانی که منبع کامل پر شود، با کاهش سطح لیتیوم بروماید درون تشت، باید به آن محلول اضافه شود و تزریق به طور مداوم انجام گیرد.

·         نحوه تزریق مبرد

قبل از راه‌اندازی و روشن کردن چیلر جذبی باید تزریق مبرد انجام گیرد. برای تزریق مبرد از لوله نصب شده بر روی لوله خروجی پمپ مبرد استفاده می‌شود. نحوه تزریق مبرد به درون منبع نیز مانند تزریق محلول لیتیوم بروماید است.

در انتهای کار نیز باید پمپ خلا چیلر روشن شود تا اگر هوایی درون چیلر در جریان است، آن را تخلیه کند. باید توجه داشت که هنگام تزریق مبرد و لیتیوم بروماید باید ۵۰ درصد منبع با الکل پر شود.

·         تعیین جهت دوران پمپ‌های مبرد و محلول

پمپ‌های استفاده شده در چیلرهای جذبی به طور کاملاً بسته هستند و جهت دوران آن‌ها با چشم قابل رویت نیست. بنابراین جهت تعیین دوران پمپ به صورت عادی یا معکوس از اندازه‌گیری فشار خروجی هر پمپ استفاده می‌شود.

·         رعایت احتیاط‌های لازم جهت راه‌اندازی چیلر جذبی

باید توجه داشت که در هنگام راه‌اندازی و روشن کردن چیلر جذبی به هیچ عنوان نباید شوک به صورت افزایش یا کاهش بار به آن وارد شود. نباید درجه حرارت آب موجود در برج خنک‌کننده به‌طور ناگهانی تغییر کند و پایین آورده شود.

همچنین مقدار بخارآب یا آب داغ ورودی نباید به‌طور ناگهانی افزایش یابد. لوله‌ها باید قبل از جاری شدن آب درون آن‌ها به‌طور کامل تمیز شوند و عاری از هرگونه ذرات براده آهن، شن و ماسه باشند. تمامی مسیرهای آبی نیز باید هواگیری شوند و برای این کار می‌توان از فلانچ‌ها استفاده کرد تا علاوه بر هواگیری، نشتی احتمالی درون مسیر را نیز شناسایی نمایند.

·         آماده‌سازی چیلر جذبی برای راه‌اندازی

پمپ‌های آب سرد، اولین موردی است که راه‌اندازی شده و سپس شیر آب به تدریج باز می‌شود. باید توجه داشت تا دبی آب مصرفی در حد تعیین شده باشد. پمپ‌های آب برج خنک‌کننده و باز کردن شیر آب آن در مرحله بعدی راه‌اندازی خواهد شد.

بعد از راه‌اندازی پمپ‌ها باید چراغ‌های مربوط به جاری شدن آب سرد چک شده و از روشن بودن آن‌ها اطمینان حاصل کرد و همچنین میزان فلوی آب برج خنک‌کننده باید در حد تعریف شده خود باشد. سیستم آب مصرفی و برج خنک‌کننده باید هواگیری شوند.

·         فعالیت‌های بعد از راه‌اندازی چیلر جذبی

یک ساعت بعد از راه‌اندازی و روشن کردن چیلر جذبی، پمپ خلا باید روشن شود. از کار کردن پمپ محلول و مبرد باید اطمینان حاصل شود. در صورت قطع برق و انرژی الکتریکی، تمامی قسمت‌های چیلر از کار می‌افتند و بعد از وصل شدن جریان برق نباید به سرعت چیلر روشن و راه‌اندازی شود.

پمپ مبرد بعد از راه‌اندازی به سرعت وارد مدار نمی‌شود و در زمانی که سطح مبرد، سوئیچ سطح را فعال کند در این صورت پمپ مبرد شروع به‌کار می‌کند. غلظت محلول غلیط بعد از راه‌اندازی چیلر جذبی باید حدود ۶۳ تا ۶۴ درصد باشد. در حین‌کار چیلر باید به این عدد دقت شود و در صورت تغییر چیلر مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید : آنتی فریز چیلر چیست و چه کاربردی دارد؟

 

خاموش و روشن کردن چیلر جذبی

موارد بالا اهمیت رعایت نکات و الزامات را قبل از روشن کردن چیلر بیان می‌کنند. در این قسمت به‌طور خلاصه نحوه روشن و خاموش کردن چیلر جذبی گفته می‌شود.

·         روشن کردن چیلر:

  1. پمپ‌های آب سرد و پمپ‌های آب برج خنک‌کننده روشن می‌شوند.
  2. در مرحله دوم، پمپ‌های فن کوئل یا همان پمپ‌های سیستم انتقال روشن خواهند شد.
  3. بعد از اطمینان از سطح خلا موجود در چیلر که باید بین ۰۵ MPAS الی ۰.۱ باشد، چیلر روشن می‌شود. کلید تابلو روی روشن قرار گرفته و دکمه رسید زده می‌شود.
  4. در مرحله آخر بعد از چند مورد پرج متعدد، پمپ آب‌گرم روشن می‌شود.

·         خاموش کردن چیلر:

  1. در این مرحله بر خلاف روشن کردن چیلر، ابتدا باید پمپ‌های آب‌گرم خاموش شوند.
  2. بعد از ۱۵ دقیقه (این زمان ممکن است بر اساس گفته سازنده تغییر کند)، چیلر باید خاموش شود.
  3. پمپ فن کوئل در این مرحله باید خاموش شود.
  4. در نهایت پمپ آب سرد و پمپ برج خنک‌کننده خاموش می‌شوند.

 

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *