پرشر سوئیچ چیست و چه کاربردی و چگونه کار می‌کند؟

by | موتورخانه

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مقدمه

پاسخ سوال پرشر سوئیچ چیست؟ موضوع بحث ما است. پرشر سوئیچ‌ها در سیستم‌ صنایع موتورخانه ها و صنایع مختلف، جهت کنترل فشار کاربرد دارند. با استفاده از سنسورهای موجود در این قطعه مکانیکی می‌توان میزان فشار آب یا هوا را در سیستم های آبرسانی و محیط مخازن را تنظیم کرد و در صورت نیاز سیستم را روشن و خاموش کرد. با توجه به نقش کلیدی این قطعه جهت سنجش فشار آب جاری درون سیستم‌های لوله‌کشی و مخازن صنایع مختلف، در این مقاله قصد داریم شما را با پاسخ سوال  پرشر سوئیچ چیست و کاربردهای آن آشنا کنیم.

پرشر سوئیچ چیست؟

پرشر سوئیچ یا کلید کنترل فشار، در راستای کنترل و تنظیم فشار آب یا مخازن کاربرد دارد و از افزایش فشار در مدارهای مختلف از جمله کنترل فشار آب جلوگیری می‌کند. در صورتیکه فشار در پرشر سوئیج افزایش یابد، کنتاکت الکتریکی موجود در کنترلر فشار فعال می‌شود و با ارسال یک سیگنال الکتریکی سبب قطع شدن سوئیچ و خاموش شدن پمپ یا دستگاه مربوطه می‌شود.

اغلب پرشر سوئیچ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت افزایش یا کاهش فشار، سیستم به صورت خودکار قطع یا وصل می‌کنند. از این رو نقش مهم و اساسی پرشرسوئیچ در برقراری ایمنی و کنترل در سیستم‌های تحت فشار است که با توجه به نوع کاربری، میزان فشار کاری و نوع سیال دارای انواع مختلفی هستند.


ارائه خدمات تعمیر و نگهداری موتورخانه


آشنایی با انواع پرشر سوئیچ

در ادامه این مقاله پرشر سوئیچ چیست؟، جالب است بدانید که پرشر سوئیچ‌ها دارای دو نوع الکترومکانیکی و حالت جامد هستند که در سوئیچ‌های الکترومکانیکی انواع مختلفی از سنسورها برای اندازه‌گیری و تعیین میزان فشار استفاده می‌شود که برخی از مدل‌های آن شامل موارد زیر است:

  • پرشر سوئیچ دیافراگمی: در این نوع سوئیچ‌ها همواره از یک دیافراگم فلزی جهت فعال‌سازی سوئیچ استفاده می‌شود.
  • پرشر سوئیچ لوله بوردونی: در این نوع از سوئیچ‌ها جهت تشخیص تغییرات فشار، از لوله بردونی استفاده می‌کنند. لوله بوردونی، یک لوله فلزی خمیده بیضوی شکل است که در صورت افزایش فشار، این لوله باز می‌شود و اگر میزان فشار پایین باشد، این لوله به سمت داخل حرکت می‌کند.
  • پرشر سوئیچ پیستونی: این نوع پرشر سوئیچ دارای یک پیستون است توسط اورینگ آب‌بندی شده است. از این زبانه سوئیچ با وارد شدن فشار به یک فنر به حرکت در می‌آید.
  • پرشر سوئیچ پیستونی-دیافراگمی: در این نوع از سوئیچ‌ها، یک دیافراگم الاستومتری باعث حرکت پیستون می‌شود و زبانه سوئیچ را به حرکت در می‌آورد.
  • پرشر سوئیچ حالت جامد: پرشر سوئیچ حالت جامد یا سالید استیت توانایی تحمل طیف گسترده‌ای از فشارها را دارد و میزان پایداری و طول عمر بیشتری نسبت به دیگر نمونه‌ها دارند. این نوع سوئیچ‌ها دارای حداکثر نقظه مختلف قابل برنامه‌ریزی هستند که خروجی آنها به صورت سیگنال دیجیتال یا آنالوگ تنظیم می‌شود.

فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین نوع پرشر سوئیچ چیست؟

هنگام انتخاب یک پرشر سوئیچ مناسب باید توجه کنید که سیستم آن در چه محدوده فشاری در چرخه فعال می‌شود. بنابراین باید بازه‌ فشاری که کنترلر در پرشر سوئیچ کار می‌کند و حداکثر فشاری که تحمل می‌کند را برآورد کنید و متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

همچنین درجه حفاظت نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب یک سوئیچ فشار است که باید به میزان مقاومت دستگاه در برابر جسم سخت خارجی و میزان مقاومت در برابر نفوذ آب را مورد بررسی قرار داد. بنابراین هر چه عدد درجه حفاظت بیشتر باشد به همان میزان در برابر رطوبت، گرد و خاک و سایر آلودگی مقاوم‌تر است.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم و معنای پرشر سوئیچ چیست؟، کاربردها و انواع آن آشنا کنیم. همانطور که می‌دانید از پرشر سوئیچ‌ها به عنوان ابزاری برای کنترل فشار آب در موتورخانه ها استفاده می‌شود. این سوئیچ‌های فشار توانایی تشخیص خودکار تغییرات فشار را دارند و در شرایط بحرانی بلافاصله سیستم را قطع می‌کنند.

 

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *