علت ریست شدن رله مشعل گازی

by | تهویه, موتورخانه

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

 

مشعل‌ها انواع مختلفی دارند و بعضی از آن‌ها کاربرد خانگی داشته و برخی دیگر دارای کاربرد صنعتی هستند. مشعل‌های گازی معمولا در دسته مشعل‌های صنعتی قرار می‌گیرند که در اندازه بزرگ  تولید شده و هم به صورت گازی و هم به صورت گازوئیلی کار می‌کنند. این وسیله از تجهیزات و قطعات مختلفی تشکیل شده که فعالیت صحیح همه آن‌ها در کنار هم موجب عملکرد مشعل می‌شود و در صورتی که یکی از این قطعات، عملکرد صحیح و مناسبی نداشته باشد، مشعل کار نخواهد کرد. رله مشعل گاز یکی از قطعاتی است که خرابی آن در عملکرد دستگاه تاثیر می‌گذارد و دانستن آن هنگام تعمیر موتورخانه الزامی است. این قطعه در روشن ماندن آتش دستگاه نقشی تعیین‌کننده دارد. در این مطلب قصد بررسی مشکلات این قطعه، عیب‌یابی و روش‌های حل آن را داریم.

رله چیست و چه جزئیاتی دارد؟

یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر در تمام مشعل‌های گازی، چه در ابعاد و اندازه خانگی و چه در ابعاد صنعتی و بزرگ، رله است. رله نوعی سوئیچ الکتریکی و یک قطعه یا برد الکتریکی است که روی مشعل نصب شده و در کنترل عملکرد آن تاثیرگذار است. این دستگاه خاصیت آهن‌ربایی دارد، بنابراین از طریق خواص مکانیکی هم در عملکرد مشعل‌های گازی تاثیرگذار است.

از طرف دیگر امکان کنترل جریان با شدت پایین یا به عبارت دیگر کنترل سیگنال در مدارهای جداگانه و چندگانه با کمک این وسیله وجود دارد. رله جریان را از یک مدار دریافت و به مداری دیگر منتقل می‌کند. در نتیجه در ارتباطات رایانه‌ای هم از آن استفاده می‌شود.

این قطعه خود از جزئیاتی مانند میله فلزی متحرک، فنر مخصوص، کانتکت فلزی ثابت و یک آهنربای الکتریکی ساخته شده است. عملکرد رله و مشکلاتی مانند ریست شدن که در این دستگاه ایجاد می‌شوند، تا حد زیادی به این قطعات بستگی دارند. برای مثال آهنربای الکتریکی یکی از قطعات مهم در رله، دارای دو سیم است که از زیر رله خارج شده و به جریان برق متصل می‌شوند. دو سیم آهنربا، تشکیل دهنده ۲ پایه اصلی رله هستند و خراب شدن یا بروز مشکل در آن‌ها در عملکرد صحیح رله مشعل گاز تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید : خدمات تخصصی تعمیر مشعل گازی و گازوئیلی

علت ریست شدن رله مشعل چیست؟

در موتورخانه‌های صنعتی، مشعل یکی از مهم‌ترین تجهیزات است و در صورت هرگونه خرابی یا ایجاد مشکلی در آن، عملکرد کل موتورخانه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در نتیجه عیب‌یابی مشکلات مشعل، به عنوان قلب موتورخانه به محض بروز اختلال یکی از مهم‌ترین اقدامات است. خاموش شدن موتورخانه در صورت خرابی هر کدام از قطعات آن رخ می‌دهد اما خرابی مشعل در این میان بیشترین تاثیر را داشته و بیش از سایر قطعات در خاموشی کلی موتورخانه تاثیرگذار است.

در میان قعطات مختلف مشعل که با اختلال در عملکرد آن‌ها، مشعل نیز دچار مشکل شده و در نهایت کل موتورخانه تحت تاثیر قرار می‌گیرد، رله بیشترین نقش را دارد. رله در مشعل وظیفه کنترل حرارت، روشن و خاموش شدن و انتقال سیگنال‌ها را برعهده دارد. زمانی که ایراد و مشکل عملکرد مشعل از این قطعه باشد، سیستم روشن می‌شود اما پس از گذشت مدت زمانی بسیار کوتاه خاموش می‌شود. این حالت مشعل، ناشی از خرابی رله معمولا ریست شدن رله مشعل نامیده می‌شود. از جمله دلایل ریست شدن این قطعه می‌توان به خرابی پایه‌هایی که پیش از این در مورد آن‌ها صحبت کردیم، فرسودگی رله و… اشاره کرد.

علائم ریست شدن رله مشعل گاز

در صورتی که خرابی مشعل گازی از آسیب دیدگی رله باشد و این قطعه باعث خاموش شدن دستگاه شود، علائم مختلفی در دستگاه بروز می‌کنند که توجه به آن‌ها، اولین قدم در عیب‌یابی مشعل به جهت تعمیر آن است. همان‌طور که گفتیم، اصلی‌ترین نشانه خرابی رله در مشعل‌های گازی که هشداری برای تعویض یا تعمیر این قطعه است، خاموشی سریع دستگاه پس از روشن کردن آن است. در صورتی که علت اختلال در مشعل، رله مشعل گاز باشد، پس از اینکه دستگاه را روشن کردید، تنها سی ثانیه در حالت روشن باقی می‌ماند و فورا خاموش می‌شود.

تنظیم نبودن شعله مشعل، باز نشدن شیر گاز مغناطیسی و زیاد بودن فاصله بین الکترودها نیز می‌تواند علت ریست شدن این دستگاه باشد که در این صورت باید از طریق اقداماتی مانند تنظیم و تقویت ولتاژ، جریان هوا و بررسی فاصله الکترودها و رسیدگی به آن‌ها مشعل را تعمیر کرد. تعمیرات مشعل گازی به منظور عملکرد مجدد موتورخانه اهمیت زیادی داشته و باید فورا انجام شود. دقت داشته باشید که هرچه تعمیر مشعل را به تعویق بیندازید، حتی در صورت خاموش کردن کل موتورخانه، رسیدگی به آن سخت‌تر می‌شود و حتی این احتمال وجود دارد که دیگر هرگز قادر به تعمیر مشعل نبوده و ناچار به تعویض آن شوید.


ارائه خدمات تعمیر و نگهداری موتورخانه


عیب‌یابی خرابی رله مشعل گاز

به منظور تعمیر خرابی در صورتی که شک شما به مشکل در رله گاز بوده یا علائمی که در مشعل بروز می‌کند، علائم خرابی رله باشد، ابتدا باید رله را عیب‌یابی کنید. در واقع اولین قدم برای رفع این بخش از مشعل، اطمینان از خرابی آن است. سپس باید علت خرابی را جستجو کنید تا با رفع آن بتوانید رله را مجددا به کار انداخته و مشعل را روشن نگه دارید.

  • یکی از دلایل اصلی ریست شدن رله در مشعل‌های گازی، کارکرد نادرست میله یونی است. به منظور عیب‌یابی رله در این بخش باید اتصال میله به مشعل را بررسی کنید. در صورتی که میله یون به مشعل متصل نباشد، جریان الکترون‌ها به رله نرسیده و در نتیجه رله کار نمی‌کند. در مشعل‌های پیشرفته این قطعه مجهز به یک آژیر است که خرابی رله را هشدار می‌دهد.
  • دیگر علت ریست شدن رله مشعل گاز و خرابی آن، عوض شدن جای فاز و نول در پایه‌های ۸ و ۹ این وسیله است. در صورتی که این پایه‌ها نیز به درستی وصل نشده و در جای خود نباشند، رله دستگاه ریست شده و شعله آتش روشن می‌شود اما چند ثانیه بعد خاموش می‌گردد.
  • فرسودگی رله نیز می‌تواند علت این مشکل باشد. به منظور تشخیص این موضوع رله را با یک رله جدید جایگزین کنید. در صورتی که پس از جایگزین دستگاه عملکرد صحیح داشته، قطعه قبلی قدیمی و فرسوده شده و علت ریست شدن و کار نکردن، همین موضوع است.

 

بیشتر بخوانید : رله مشعل چیست ؟ چه کاربردی دارد؟ 

 

رفع و مشکل تعمیر مشکل ریست شدن رله در مشعل گازی

در صورتی که از طریق بررسی‌های گفته شده در بالا، علت خرابی رله را مشخص کردید، ادامه مسیر بسیار ساده است و در چند مرحله می‌توانید برای تعمیر رله اقدام کنید. در صورتی که مشکل رله از عدم اتصال پایه‌های یونی باشد، کافی است سیم‌هایی که این پایه‌ها را بین رله و مشعل مرتبط می‌کند، بررسی کنید و با اطمینان از اتصال آن‌ها به هم، برای رفع خرابی دستگاه اقدام کنید. همچنین اگر شک شما به خرابی رله و تشخیص به دلیل عوض شدن جای پایه‌ها باشد با تغییر وضعیت رله می‌توانید مشکل را برطرف کرده و مشعل را به کار بیندازید.

با این حال، نیاز است که به یک نکته مهم توجه داشته باشد و این نکته، لزوم تسلط به تعمیرات و رسیدگی‌های فنی برای رفع مشکل و تعمیر رله است. در واقع تنها زمانی برای تعمیر شخصی رله اقدام کنید که در این زمینه دانش فنی کافی داشته باشید. در صورت عدم تسلط به تعمیرات و ناتوانی در شناسایی مشکلات رله مشعل گاز، به سراغ این قطعه نروید، زیرا هرگونه اقدام اشتباه شما ممکن است خرابی رله را تشدید کرده و قطعه‌ای که با تعمیر درست می‌شد را به طور کامل از کار بیندازید. در این شرایط تنها باید به سرویس‌کار یا تعمیرکار مجاز مشعل‌های گازی مراجعه کنید.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *