علت خاموش شدن مشعل | عیب یابی و رفع مشکل مشعل

by | موتورخانه

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بروز مشکل در سیستم گرمایش ساختمان‌ها و آپارتمان‌های مسکونی و اداری که با استفاده از سیستم گرمایش مرکزی گرم می‌شوند، می‌تواند باعث هدر رفت انرژی و یا مشکلات فراوان در کنترل دمای هر کدام از واحدهای ساختمان شود. سیستم‌های گرمایش مرکزی از بخش‌های گوناگونی تشکیل شده است و «مشعل موتورخانه» بخش مهمی در تاسیسات موتورخانه محسوب می‌شود. اگر مشعل موتورخانه در سیستم‌های گرمایش مرکزی دچار مشکل شود، معمولا فعالیت کل سیستم دچار اختلالات اساسی خواهد شد. در این مقاله می‌خواهیم ابتدا درباره کارکرد مشعل در این سیستم‌های گرمایشی، اطلاعات بیشتری کسب نماییم. در ادامه خواهیم دانست که علت خاموش شدن مشعل در این سیستم‌ها چیست و برای رفع این مشکل چه راهکارهایی را می توان به کار بست.

کار مشعل در سیستم‌های گرمایشی چیست؟

مشعل یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سیستم گرمایشی است که وظیفه ایجاد حرارت را در سیستم‌های حرارتی به عهده دارد. مشعل بخشی است که در آن هوا و سوخت با ترکیب مشخصی مخلوط شده و با به وجود آمدن یک جرقه، شروع به سوختن می‌کند. مشعل با پاشش سوخت مانند گاز طبیعی و یا گازوئیل و مخلوط کردن آن با هوا این مخلوط را از شعله پخش‌کن، عبور می‌دهد.

سپس به وسیله ترانس جرقه زن، این مخلوط به شعله آتش تبدیل شده و حرارت لازم برای گرمایش ساختمان را به وجود می آورد. به این ترتیب انرژی سوخت فسیلی به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود و این انرژی با روش همرفتی و یا تابشی به وسیله بویلر به بخش‌های مختلف ساختمان منتقل خواهد شد. مشعل از قطعات متعددی تشکیل شده که مهم‌ترین بخش‌های آن عبارت است از:

  • شیلنگ گاز
  • شیر برقی
  • فیلتر گاز
  • پرشر سوئیچ گازی
  • پرشر سوئیچ هوا
  • فن و الکترو موتور
  • یون مشعل
  • سیستم جرقه زنی
  • رله گازی
  • دمپر تنظیم هوا

عیب یابی مشعل گازی و یا گازوئیل، برای فهمیدن دلیل علت خاموش شدن مشعل می‌تواند مربوط به هر کدام از این قطعات باشد و باید به صورت موردی بررسی شود.

علت خاموش شدن مشعل: عیب یابی مشعل گازی و تعمیرات دوره‌ای مشعل چگونه انجام می‌شود؟

به طور کلی برای جلوگیری از بروز مشکلات لحظه‌ای در مشعل و کل تاسیسات گرمایشی باید برای سرویس دوره‌ای و تنظیم آن‌ها به صورت سالیانه اقدام نمود. مراحل کلی کار به این صورت است ابتدا کلید برق مشعل را در حالت خاموش قرار می‌دهیم و سپس مراحل زیر را انجام می دهیم:

  • خارج کردن فتوسل و تمیز کردن آن با دقت توسط دستمال تنظیف
  • تمیز کردن نازل شعله پخش‌کن
  • بررسی و تمیز کردن الکترود و یون
  • تمیز کردن فیلتر مشعل

نحوه روشن کردن مشعل موتورخانه


علت خاموش شدن مشعل: کدام بخش‌های تاسیسات گرمایشی در هنگام خاموش شدن شعله باید مورد بررسی قرار گیرند؟

علت اصلی خاموش شدن مشعل در این تاسیسات را باید در سه بخش جداگانه بررسی و تعمیر نمود. این سه بخش کارکرد اصلی در مشعل عبارت است از:

  • بخش برقی و سیم کشی الکتریسیته مشعل
  • مسیر و لوله کشی گاز و یا گازوئیل
  • کلید و حالت‌های آن در پنل کنترل

علت خاموش شدن مشعل در تاسیسات گرمایشی چیست؟

خاموش شدن شعله در تاسیسات گرمایشی ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشد که باید برحسب مورد بررسی و رفع عیب شود. همچنین علت خاموش شدن مشعل موتورخانه به گازسوز بودن و یا گازوئیلی بودن این تاسیسات نیز مربوط می‌شود. اما دلیل عمده این مشکل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱.     تمیز نبودن چشم الکترونیکی

در مشعل‌های تاسیسات گرمایشی به خصوص تاسیساتی که با گازوئیل کار می‌کند، بروز این مشکل ممکن است به کثیف شدن و یا آسیب جدی به چشم الکترونیکی مربوط باشد. حتما چشم الکترونیکی را بررسی کنید تا از کارکرد مطلوب آن مطمئن شوید.

۲.     اشکال در خازن الکتروموتور

یک علت خاموش شدن مشعل به خصوص در تاسیسات گرمایش مرکزی گازوئیلی، می‌تواند بروز مشکل در رله کنترل و یا آسیب خازن الکتروموتور باشد. برای بررسی و رفع عیب در این بخش باید از کارشناسان برق تاسیسات گرمایشی کمک بگیرید.

۳.     نفوذ هوا و یا آب اضافی به مدار اشتعال در مشعل

وارد شدن آب و یا هوا در این مسیر ممکن است در فرآیند اشتعال سوخت، اختلال اساسی ایجاد کند. برای رفع این مشکل مخزن باید هواگیری شده و آب اضافی نیز تخلیه شود.

۴.     انسداد در خروجی گازها

یک علت خاموش شدن مشعل می‌تواند مسدود شدن و یا کثیف بودن مجرای گازها به مشعل باشد. برای رفع این مشکل بهتر است مسیرهای ورودی و خروجی گازها به صورت مرتب تمیز شوند.

 

بیشتر بخوانید : تغییر فصل موتورخانه در تابستان و زمستان

 

۵.     کم بودن فشار گاز

یکی از اولین مواردی که در صورت بروز این مشکل باید مورد بررسی قرار گیرد، فشار گاز ورودی به سیستم گرمایش مرکزی است. این مشکل ممکن است به علت افت فشار گاز شهری و یا بروز مشکل در تنظیمات کلید فشار به وجود آید.

۶.     بروز نشتی در لوله‌ها

اگر مشعل پس از مدت کوتاهی پس از روشن شدن خاموش می‌شود، باید احتمال بروز نشتی در لوله‌ها بررسی شود مشکل دیگر در این مورد ممکن است مربوط به تمام شدن سوخت باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

۷.     انسداد و گرفتگی دودکش

اگر مشعل به صورت مکرر و پس از مدت کوتاهی، خاموش می‌شود، یک دلیل مهم ممکن است مسدود شدن و یا گرفتگی در دودکش‌های تاسیسات باشد. در این حالت هوای کافی به مشعل نرسیده و فرآیند اشتعال به خوبی انجام نمی‌شود.

۸.     وضعیت ترانسفورمر

برخی اوقات ممکن است مشعل به صورت مکرر و پشت سرهم خاموش و روشن شود. در این موارد بهتر است وضعیت تنظیمات شعله، فاصله الکترودها و یا کارکرد ترانسفورمر جرقه، مورد بررسی قرار بگیرد.

۹.     راه اندازی مجدد رله

یک علت خاموش شدن مشعل در تاسیسات گرمایش ممکن است به ریست شدن رله مربوط باشد. دلیل بروز این مشکل می تواند به خرابی و یا کثیفی میله یونیزاسیون، عدم اتصال بدنه به زمین و یا اتصال اشتباه فاز و نول به زمین باشد.

برای خدمات نگهداری تاسیسات ساختمان با کارشناسان ما تماس بگیرید

سخن آخر علت خاموش شدن مشعل

مشعل یکی از بخش‌های مهم و اساسی در کارکرد تاسیسات گرمایشی به شمار می‌رود. بروز مشکل در این بخش می‌تواند کارکرد کل سیستم را مختل کند. علت خاموش شدن مشعل  بسیار متنوع است و رفع این مشکل می‌تواند بسیار پیچیده و چند مرحله‌ای باشد. بهتر است برای رفع این مشکل و یا سایر مشکلات در سیستم‌های گرمایشی ساختمان، با کارشناسان این بخش از تاسیسات تماس بگیرید.

 

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *