منبع دوجداره موتورخانه

by | تاسیسات ساختمان, موتورخانه

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

ما در این مطلب قصد داریم به معرفی منبع دوجداره موتورخانه که بخشی از تاسیسات ساختمان محسوب می شود، ویژگی‌ها و هر آنچه که لازم است در مورد آن بدانید، بپردازیم. در حال حاضر، تامین بهداشت و استفاده از امکاناتی مانند آب گرم برای اکثر افراد امری حیاتی و حائز اهمیت است. به همین دلیل، تمامی تجهیزات مورد نیاز برای تامین آب سالم و آب گرم در صنعت ساختمان‌سازی و در زمان احداث بناهای جدید بسیار مورد توجه افراد قرار دارد.
چون تمامی ساختمان‌های اداری، مسکونی، تجاری و صنعتی به آب گرم نیاز دارند، پس ضروری است که از یک مبدل گرمایی با کیفیت و عالی برخوردار باشند. این مبدل‌ها می‌تواند به دو شکل مخزن دوجداره موتورخانه و منبع کویلی در دسترس باشند. منبع دوجداره شوفاژ از جمله مبدل‌هایی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و از مزایا و ویژگی‌های منحصر به ‌فردی برخوردار است. لازم به ذکر است که برای پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی از نگهداری تاسیسات ساختمان خود غافل نشوید.

دیواره منبع دوجداره موتورخانه

اهمیت دو جداره بودن منبع موتورخانه

مخزن دوجداره موتورخانه تنها یک نوع از منابع موتورخانه است. منبع دوجداره شوفاژ یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال پیشرفته‌ترین تجهیزاتی است که در موتورخانه‌ها استفاده می‌شود. این منابع دوجداره سبب افزایش بهره‌وری موتورخانه‌ها نیز می‌شوند.
ساختار این مخزن دوجداره موتورخانه، همانطور که می‌توان از نام آن حدس زد، شامل دو لایه داخلی و بیرونی است. در لایه داخلی منبع دوجداره شوفاژ، آب گرم مصرفی قرار داشته و در لایه بیرونی این منبع، آب گرم موجود در سیستم موتورخانه یا اصطلاحاً بویلر جریان دارد.
به دلیل فشار بیشتر آب شهری که در لایه داخلی انواع منبع دوجداره موتورخانه جریان دارد، ضخامت لایه داخلی باید بیشتر از ضخامت جدار بیرونی باشد. به همین دلیل است که برای مشخص کردن ضخامت ورق گالوانیزه مورد استفاده برای ساخت لایه‌های انواع منبع دوجداره موتورخانه از دو عدد متفاوت استفاده می‌شود.
چون در انواع منبع دوجداره موتورخانه نیاز به جلوگیری از انتقال حرارت وجود دارد، فضای میانی در بین دو لایه داخلی و خارجی منبع‌ دوجداره موتورخانه با هوا یا ماده عایق پر می‌شود.

بازدهی انرژی در تاسیسات صنعتی، چالش ها و راهکارها
دیدن

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز بخوانید: بهینه سازی و کاهش مصرف گاز

دیواره مخزن دوجداره موتورخانه

اجزای تشکیل دهنده مخازن دوجداره مورد استفاده در موتورخانه ‏ها

منبع دو جداره مورد استفاده در موتورخانه‌ها از نظر ظاهری یک مخزن استوانه‏ ای شکل است. در ادامه این بخش به معرفی سایر اجزای تشکیل دهنده مخزن دوجداره مورد استفاده در موتورخانه‌ها خواهیم پرداخت.

۱. پمپ سیرکولاتور
۲. لوله شیب
۳. لوله هواگیری
۴. لوله غوطه ور
۵. میله آند فولادی
۶. شیر فلکه
۷. شیر اطمینان
۸. شیر تخلیه
۹. شیر هواگیری

منبع دوجداره موتورخانه

مزایا و معایب استفاده از منبع دوجداره موتورخانه

در این بخش از پاسخ به سوال منبع دوجداره چیست، قصد داریم به معرفی مزایا و معایب این نوع از مخازن آب گرم بپردازیم. منبع دوجداره مانند سایر انواع تجهیزات و امکاناتی که در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند، دارای مزیت‌ها و معایب مختلفی هستند. از جمله مهم‌ترین مزیت‌ها و نقاط قوت این منابع می‌توان به موارد بیان شده در زیر اشاره کرد.

۱. عدم بروز افت فشار در لوله
۲. عدم نیاز به استفاده از پمپ برای به گردش درآوردن آب
۳. قیمت مناسب و مقرون‌ به ‌صرفه
۴. راه‌اندازی و نصب نسبتاً آسان
۵. پایین بودن هزینه‌های مرتبط به تامین انرژی
۶. نیاز به کمترین انرژی ممکن برای گرم کردن آب سرد
۷. قابلیت گرم کردن حجم بالای آب سرد در مدت زمان کوتاه
۸. داشتن راندمان و بازدهی عالی

مخزن دوجداره موتورخانه در کنار مزیت‌هایی که دارد، دارای معایبی نیز است. مهم‌ترین معایب و نقاط ضعف این نوع مخزن دوجداره موتورخانه، شامل موارد بیان شده در زیر است:

۱. این منبع‌ها در مقایسه با مبدل‌های انرژی دیگر افت حرارتی بیشتری دارند.
۲. در صورت پوسیدگی و سوراخ شدن لایه داخلی منبع دوجداره موتورخانه، امکان تعمیر آن وجود ندارد.
۳. این منبع‌ها فقط به صورت افقی تولید می‌شوند، برای همین در زمان نصب، نیاز به فضای زیادی دارند.
۴. رسوب‌زدایی و شستشوی مخزن‌های دوجداره موتورخانه‌ها دارای ظرفیت بالا، بسیار سخت و دشوار است.
۵. فرایند لوله‌کشی این مخازن به صورت خاص طراحی شده است، از این رو، تعمیر لوله شکسته و قطعات آن به مهارت و تخصص نیاز دارد.

۶ علت روشن نشدن پکیج و خاموشی ناگهانی آن
دیدن

کاربردهای مخازن دوجداره موتورخانه ‏ها

برای پاسخ به سوال منبع دوجداره چیست، باید بگوییم که منبع دوجداره تنها یکی از اجزای موتورخانه شوفاژ مرکزی بوده که وظیفه تامین آب گرم بهداشتی را برعهده دارد. مکانیسم عمل منبع دوجداره به این صورت است که آب سرد وارد لایه داخلی شده و آب گرم از دیگ وارد فضای بین دو جدار منبع می‌شود.
در نهایت، این فرآیند سبب گرم شدن آب داخل منبع می‎شود. به همین دلیل، ورقی که در ساخت جدار خارجی مخازن دوجداره مورد استفاده قرار می‎گیرد، باید ضخیم‎تر از ورقی که در ساخت جدار داخلی استفاده می‎شود، باشد.

قیمت مخزن دوجداره مورد استفاده در موتورخانه

مخازن دوجداره موتورخانه مانند سایر انواع تجهیزات صنعتی دیگر می‌تواند دارای کیفیت‏های متنوع و به این ترتیب، دارای قیمت‌های مختلف باشد. قیمت مخازن دوجداره موتورخانه می‌تواند تحت تاثیر فاکتورهای مختلف اعم از، ابعاد و اندازه مخزن، حجم و ظرفیت منبع، جنس بدنه و جداره‌های داخلی و خارجی، برند و شرکت تولیدکننده باشد. علاوه بر این، عواملی مانند مدت زمان گارانتی، ضخامت جداره‌ها و نرخ ارز و نوسانات آن نیز می‌توانند در تعیین قیمت مخزن دوجداره موتورخانه موثر باشند.

چگونگی نصب منبع دوجداره موتورخانه

در نصب منبع دوجداره موتورخانه به عنوان بخشی از تاسیسات ساختمان باید به نکات بسیار زیادی توجه داشته باشید. در واقع، در صورتی که سرویس و نگهداری موتورخانه به طور مرتب و منظم انجام شود، از بروز آسیب و خرابی‌هایی که هزینه‌های زیاد به دنبال دارند، جلوگیری می‏شود. به طور کلی، برای نصب منبع دوجداره باید به ترتیب بیان شده در زیر عمل کنید.
در ابتدا لازم است تا آب منبع قطع شود، به منظور انجام این کار باید آب سمت دیگ که همان آب کثیف است، خالی کرد. همچنین باید شیر ورود و خروج به قسمت آب مصرفی را نیز بست. در محله بعد، اتصالات متصل به منبع دوجداره که معمولاً به صورت مهره ماسوره هستند، باید باز شوند.
در ادامه باید، مخزن دوجداره را از روی خرک پایین آورد که معمولاً برای این کار از جرثقیل و ضربه گیر استفاده می‌شود. حال بهتر است برای نصب منبع جدید، قبل از ساخت مخزن، ابتدا اندازه‌های مخزن قبلی را عیناً بر روی مخزن جدید اعمال کرد. سپس مخزن جدید را بر روی خرک منتقل کرده و اتصالات مربوطه را به مخزن جدید متصل می‌کنند. آخرین مرحله نیز مربوط به تست و راه‌اندازی کل سیستم است.

علت سرد بودن آب منبع انبساط و راه حل رفع آن
دیدن

همچنین میتوانید درباره طرز کار موتورخانه بخوانید.

مقررات ملی در مورد منبع دوجداره

طبق توصیه مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان، کلیه منابع ذخیره آبگرم اعم از منبع کویل و مخزن‌های دوجداره باید دارای عایق باشد. زیرا در صورت سوراخ شدن قسمت داخلی منبع‌، عایق می‌تواند مانع از سرریز شدن آب و پس زدن آب گرم موجود در منبع شود. همچنین طبق این قوانین برای مخازن دوجداره استفاده از شیر یک طرفه توصیه می‎شود.

مخزن دوجداره موتورخانه

جمع‌بندی

یکی از رایج‌ترین و مطمئن‌ترین مبدل‌های حرارتی است که به عنوان بخشی از سیستم گرمایشی ساختمان‌های اداری، مسکونی، تجاری و غیره استفاده می‌شود. منبع دوجداره موتورخانه که استوانه‌ای شکل بوده از دو بخش کلی شامل لایه داخلی، حاوی آب گرم مصرفی و جداره بیرونی، حاوی آب مصرفی تمیز در حال گردش، تشکیل شده است.
این نوع از مخازن دوجداره می‌توانند دارای ظرفیت‌های مختلفی باشند. این نوع از مخازن دوجداره با حجم مختلف ساخته شده‌اند و می‌تواند آب گرم مورد نیاز ساختمان را با کمتری میزان مصرف انرژی تامین کند. ما در این مطلب تلاش کردیم تا به سوال منبع دوجداره چیست، پاسخ دهیم. اگر شما نیز در این مورد نظر یا تجربه‎ ای دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما و مخاطبانمان به اشتراک بگذارید.

ما در کلینیک انرژی ساختمان آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز در زمینه تاسیسات؛ تعمیرات چیلر و … هستیم؛ درصورت نیاز با ما تماس بگیرید.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *