آموزش هواگیری پکیج هنگام تعمیر

by | تاسیسات ساختمان

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

با شروع فصل سرما بیشتر خانه‌ها برای استفاده از پکیج و سیستم گرمایشی سراسری آماده می‌شوند. برای استفاده دوباره از پکیج‌ها ابتدا باید آن‌ها را بررسی کرد. در این بررسی باید به مواردی مانند عدم داشتن رسوب در بخش‌های مختلف پکیج و هوا در داخل لوله‌ها و تاسیسات پکیج توجه کرد. هواگیری پکیج یکی از اقداماتی است که پیش از راه انداختن دوباره و استفاده از پکیج باید انجام شود. این اقدام یکی از مهم‌ترین مراحل آماده‌سازی و استفاده از پکیج، پیش از یک دوره طولانی خاموش بودن است. هواگیری به منظور خارج کردن هوای باقیمانده در شوفاژ الزامی است و باعث افزایش کارایی، عملکرد و طول عمر پکیج می‌شود. در ادامه با فرآیند و چگونگی انجام این کار آشنا خواهید شد.

چرا هواگیری پکیج ضرورت دارد؟

پکیج‌ها و سیستم‌های گرمایشی نیز مانند هر سیستم دیگری پس از یک دوره خاموشی یا استفاده محدود، نیاز به بررسی و چکاپ کامل دارند تا از سلامت آن‌ها به منظور روشن کردن مجدد اطمینان حاصل شود. یکی از مسائلی که در چکاپ پکیج‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، هواگیری این وسیله است. هواگیری به موقع و اصولی پکیج پیش از روشن کردن آن به دلایل زیادی ضرورت دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورت عدم هواگیری، با روشن کردن پکیج رادیاتور یا شوفاژ کماکان سرد باقی مانده یا بخشی از آن سرد و بخشی از آن گرم می‌شود.
  • عدم هواگیری فشار آب گرم در پکیج را کاهش می‌دهد و این موضوع نیز باعث ایجاد سر و صدا در پکیج می‌شود.
  • در صورتی که هواگیری به موقع انجام نشود، عمر مفید دستگاه کاهش پیدا کرده و زودتر از موعد نیاز به تعویض آن خواهید داشت.
  • با هواگیری به موقع می‌توان از دستگاه مراقبت کرد و از مشکلات مختلفی که احتمال بروز آن‌ها در دستگاه وجود دارد، جلوگیری کرد.
  • هواگیری به موقع در میزان مصرف انرژی پکیج هم تاثیر زیادی دارد و انرژی مصرفی را به شکل چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

 


خدمات پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان


 

هواگیری در پکیج‌ها به چه صورت انجام می‌شود؟

به منظور انجام هواگیری پکیج نیاز است که چند مرحله خاص را دنبال کنید. اگر این مراحل به درستی انجام شوند، هواگیری با موفقیت به اتمام می‌رسد و با اطمینان کامل می‌توانید پکیج خود را راه‌اندازی کنید. مراحل انجام این کار به شرح زیر هستند:

روشن کردن پکیج

به منظور هواگیری سیستم پکیج ابتدا باید دستگاه را روشن کرد و آن را در حالت گرم کردن و فعال قرار داد. این کار به منظور بررسی عملکرد دستگاه انجام می‌شود و به عنوان اولین مرحله از هواگیری در پکیج‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

خارج کردن هوا و آب

پس از روشن کردن پکیج باید تمام آب و هوای باقیمانده از دور قبل استفاده پکیج را به طور کامل از آن خارج کرد. به منظور انجام این کار باید تمام ورودی و خروجی رادیاتورهای متصل به پکیج را باز کرد و دقت کرد که هیچ صدای غیر عادی مانند تق تق از دستگاه و رادیاتورها خارج نشود.

هواگیری رادیاتورها

مرحله سوم هواگیری رادیاتورها است. در این مرحله باید هوا و آب داخل رادیاتورها را به طور کامل خارج کرد. زمانی که از خارج شدن تمام آب و هوای باقیمانده در رادیاتور اطمینان حاصل کردید، ورودی و خروجی باز شده را مجددا متصل کنید. دقت کنید که پروسه خروج آب و هوا از رادیاتور را با کمک یک ظرف بزرگ و حوله انجام دهید تا از پاشیده شدن آب جلوگیری کنید.

باز کردن فشار آب

در صورتی که مراحل گفته شده تا اینجا را به درستی انجام داده باشید، شار آب کاهش پیدا می‌کند. به منظور تست صحت و سلامت پکیج، باید شیر زیر آن را باز کنید و اجازه دهید تا فشار آب تنظیم شود. بعد از هواگیری پکیج آب با فشار نرمال در سیستم جریان پیدا می‌کند. زمانی که فشار آب تنظیم شد باید آب را ببندید و رادیاتورها را راه‌اندازی کنید.

بهترین زمان هواگیری پکیج و رادیاتور

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در هواگیری و رسیدگی به پکیج‌ها باید به آن توجه داشته باشید، انجام به موقع این کار است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این کار تنها در شروع فصل سرما نیاز است اما هواگیری و رسیدگی به پکیج‌ها در مواقع مختلف دیگر نیز مورد نیاز بوده و باید انجام شود. به علاوه صرفا سرد شدن هوا زمان خوبی برای انجام این کار نیست و نکات دیگری نیز برای انجام هواگیری باید مد نظر قرار گیرند که در ادامه به صحبت در مورد آن‌ها می‌پردازیم:

  • اوایل پاییز و زمانی که هوا هنوز سرد نشده بهترین زمان رسیدگی به پکیج‌ها است تا در صورت خرابی و نیاز به تعمیر حرفه‌ای این کار بدون مشکلاتی مانند آزردگی بابت سرما انجام شود.
  • علاوه بر هواگیری در فصل‌های سرد، زمانی که برای مدت زمان نسبتا طولانی جریان آب داخل پکیج متوقف شده هم نیاز به انجام این کار است. برای مثال زمانی که سفر رفتید و پکیج شما مدت زمان زیادی غیرفعال بوده است.
  • زمانی که پکیج را روشن می‌کنید اما با صداهای غیرعادی به خصوص صدایی مانند شرشر آب مواجه می‌شوید، اهمیت انجام این کار بیشتر است و ابتدا باید وجود هوا در پکیج را مورد بررسی قرار داد.
  • در صورتی که دما در سطح پکیج یا رادیاتور به یک اندازه نیست، باید برای هواگیری آن اقدام کرد. در این شرایط وجود هوا مانع جریان یکنواخت آب در سیستم می‌شود.
  • در صورت نشتی همزمان در چند بخش یا تمام بخش‌های رادیاتورها، باید وضعیت هواگیری در پکیج‌ها را مورد بررسی قرار داد.
  • البته باید به این نکته هم دقت داشته باشید که گاهی هواگیری پکیج، باعث رفع مشکلات گفته شده نمی‌شود. در این شرایط مشکلات گفته شده به دلایل مختلف دیگر مانند رسوب بروز می‌کنند که برای رفع آن ابتدا باید عیب‌یابی دقیق انجام داد.

 

بیشتر بخوانید : نحوه رسوب زدایی در سرویس پکیج

 

تست هواگیری رادیاتور و پکیج

در صورتی که شخصا اقدام به هواگیری رادیاتور و پکیج منزل کردید، بهتر است قبل از راه‌اندازی کامل تمام سیستم‌ها یک بار پکیج را تست کنید تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید. به منظور تست پکیج و رادیاتور و اطمینان از سلامت آن راه‌های زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها تکرار مرحل آخر یعنی هواگیری رادیاتور است. برای اطمینان از صحت انجام مراحل گفته شده، ابتدا شیر زیر پکیج را باز کنید. اگر مجددا هوا یا آب از شیر خارج شد، مراحل گفته شده را از ابتدا تکرار کنید.

روش دیگر اطمینان از هواگیری کامل پکیج، استفاده از دستگاهی به نام مانومتر به منظور اندازه‌گیری فشار آب است. دستگاه را به پکیج متصل کنید. در صورتی که عددی معادل ۱.۵ تا ۲ بار روی دستگاه نمایش داده شد، هواگیری به طور کامل انجام شده است. در غیراینصور نیاز است که مراحل گفته شده را مجددا انجام دهید یا به دنبال مشکلات دیگر در پکیج خود باشید.

سخن پایانی

رسیدگی به پکیج و رادیاتور به منظور افزایش طول عمر این دستگاه‌ها و جلوگیری از بروز خطر در اثر استفاده، اهمیت زیادی دارد. برای رسیدگی به این دستگاه‌ها اقدامات مختلفی باید انجام شود که یکی از آن‌ها چکاپ کامل و دقیق قبل از راه‌اندازی مجدد پس از یک دوره کامل خاموشی یا بی‌استفاده بودن دستگاه است. در این بررسی باید از عدم وجود هوا در پکیج هم اطمینان حاصل کرد و به منظور قطعیت در این مورد حتی می‌توان اقدام به هواگیری پکیج کرد. اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید یا از دانش فنی لازم برای هواگیری پکیج برخوردار نیستید، کافی است این کار را به متخصص یا سرویس‌کار ماهر بسپارید.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *