نحوه رسوب زدایی در سرویس پکیج

by | تاسیسات ساختمان

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

امروزه در بیشتر ساختمان‌ها به جای سیستم‌های گرمایشی قدیمی مانند آبگرمکن، بخاری و… از پکیج استفاده می‌شود. پکیج شامل یک موتورخانه کوچک است که از آن لوله‌هایی برای آب گرم، سیستم گرمایشی و… خارج شده و به هر واحد ساختمان می‌رسد. پکیج‌ها این قابلیت را دارند که به طور همزمان آبگرم چند بخش مختلف مانند آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی را تامین کنند و در عین حال برای گرم کردن فضا هم استفاده شوند. سیستم گرمایشی از نوع پکیج هم نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. یکی از نکاتی که در مراقبت از پکیج‌ها باید جدی گرفته شود، رسوب زدایی در سرویس پکیج است. رسوب گرفتن یکی از مشکلات رایج این سرویس است که دلایل مختلفی دارد. در این مطلب قصد بررسی علت رسوب گرفتن پکیج و راه حل آن را داریم.

چرا رسوب زدایی در سرویس پکیج اهمیت دارد؟

سرویس‌های خانگی پرمصرف مانند پکیج نیاز به رسیدگی و بررسی دوره‌ای دارند تا از عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل شده و دچار مشکل نشوند. یکی از مسائلی که در بررسی دوره‌ای پکیج‌ها باید به آن توجه کرد، رسوب زدایی منظم پکیج است. بسیاری از افرادی که این سیستم گرمایشی را در خانه دارند، رسوب زدایی دوره‌ای را جدی تلقی نکرده و در چکاپ‌های دوره‌ای پکیج تنها به نکاتی مانند اتصال مناسب لوله‌ها و اتصالات و… توجه می‌کنند.

این در حالی است که رسوب زدایی نه تنها کاری بیهوده و اتلاف وقت نیست، بلکه به افزایش بازدهی و راندمان پکیج هم کمک می‌کند. از طرف دیگر، در صورت انجام به موقع رسوب زدایی و رسیدگی به پکیج، از بیشتر مشکلاتی که رفع آن‌ها نیاز به صرف هزینه بالا دارد هم جلوگیری می‌شود. در بسیاری از موارد با رسوب زدایی پکیج متوجه مشکلات درونی این دستگاه خواهید شد که در صورت عدم انجام این کار، عیب‌یابی پکیج غیر ممکن خواهد بود.

علائم نیاز به رسوب زدایی در پکیج

هر چند با بررسی‌های دوره‌ای و منظم زمان تقریبی رسیدگی و بررسی پکیج به منظور رسوب زدایی را متوجه خواهید شد اما گاهی ممکن است علائمی در پکیج شما بروز کنند که لزوم رسوب زدایی را افزایش دهند. این علائم، نشانه‌هایی هستند که در صورت بروز آن‌ها باید در کوتاه‌ترین زمان برای رفع رسوب پکیج اقدام کرد، در غیر اینصورت احتمال به وجود آمدن مشکلات جدی و حتی از کار افتادن پکیج وجود دارد. علائم نیاز به رسوب زدایی در سرویس پکیج به شرح زیر هستند:

  • نداشتن فشار مناسب آب گرم در حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه
  • خوب گرم نشدن آب با وجود روشن بودن پکیج
  • طولانی شدن زمان گرم شدن آب با وجود تنظیم پکیج
  • صدای تق تق در داخل پکیج
  • ارسال و نمایش ارور در پکیج‌های پیشرفته و دیجیتال
  • و…

 


خدمات پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان

چرا پکیج رسوب می‌گیرد؟

پیش از آشنایی با نحوه رسوب زدایی پکیج باید با یک موضوع مهم یعنی علت رسوب گرفتن پکیج آشنایی داشته باشید. آشنایی با علت بروز این مشکل کمک می‌کند که با راهکارهای مختلف از بروز مجدد آن جلوگیری کرد. البته رسوب گرفتن پکیج یک اتفاق اجتناب ناپذیر است اما با شناسایی عوامل بروز می‌توان فاصله هر بار رسوب زدایی را افزایش داد.

از جمله دلایلی که باعث رسوب گرفتن پکیج‌ها می‌شوند، سختی بالای آب را می‌توان نام برد. این عامل یکی از مهم‌ترین دلایل برای رسوب گرفتن پکیج‌ها است. به علاوه املاحی که در آب وجود داشته و در سیستم گرمایشی وارد می‌شوند هم در صورت خاموشی پکیج به زیر سیستم رفته و تجمع پیدا می‌کنند که در این حالت هم رسوب اتفاق می‌افتد.

دیگر عاملی که باعث بروز رسوب در پکیج‌ها می‌شود، استفاده از لوله‌های غیراستاندارد و نامناسب است. در داخل آب ترکیباتی مانند سدیم، کلسیم و منیزیم وجود دارند که برخورد دائمای آن‌ها با بعضی لوله‌های فلزی موجب واکنش، خرابی و رسوب گرفتگی پکیج می‌شود.

 

نحوه رسوب زدایی در سرویس پکیج

همان‌طور که گفته شد، رسوب گرفتن پکیج مشکلات زیادی برای این سرویس ایجاد می‌کند. به همین دلیل رسیدگی به موقع از طریق بررسی دوره‌ای یا دقت به علائم خرابی و تعمیر فوری پکیج از اهمیت زیادی برخوردار است. علت رسوب گرفتن پکیج هر چیزی که باشد، ابتدا باید برای رسوب زدایی اقدام کرد. نحوه رسوب زدایی در سرویس پکیج چندان سخت نیست. این روزها از روش‌های مختلفی برای رسوب زدایی سیستم‌های گرمایشی نظیر پکیج استفاده می‌شود که عبارتند از:

اسید شویی

یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین روش‌ها برای رسوب زدایی پکیج، اسیدشویی است. با توجه به بالا بودن سختی آب در بیشتر شهرهای ایران، این روش برای رسوب زدایی بیشتر پکیج‌ها مناسب است. فرآیند اسیدشویی، فرآیندی است که طی آن املاح و رسوبات ته نشین شده در لوله‌ها، قطعات و لوازم جانبی پکیج شسته شده و امکان خارج کردن آن‌ها از پکیج وجود دارد. به منظور اسیدشویی پکیج از مواد مختلفی استفاده می‌شود که دیسکلر یکی از معروف‌ترین آن‌ها است.

البته باید به این نکته دقت داشته باشید که مواد اسیدی مصرفی برای رسوب زدایی پکیج برای پوست و چشم خطرناک هستند و باعث سوزش شدید در نواحی مختلف بدن می‌شوند، بنابراین تنها زمانی باید از آن‌ها استفاده کرد که تجربه و تخصص کافی برای رسوب گیری و از بین بردن رسوبات پکیج با این مواد وجود داشته باشد.

رسوب زدایی با مواد جرم گیر

اسید شویی به منظور رسوب زدایی پکیج یک روش قطعی و کاربردی است اما به دلیل خطرات اسید، استفاده از آن با مشکلاتی همراه است. به همین دلیل بیشتر افراد هنوز هم از روش سنتی یعنی رسوب زدایی با جرم گیر برای رفع مشکلات پکیج استفاده می‌کنند. این روش چندان سخت نیست اما زمان بیشتری برای انجام آن صرف می‌شود، با این حال خطرات روش اسید شویی را ندارد. در رسوب زدایی به شیوه سنتی باید چند اقدام مهم و اولیه انجام داد تا پکیج برای فرآیند رسوب زدایی آماده شود. در ادامه با مراحل رسوب زدایی در سرویس پکیج به شیوه سنتی و با کمک مواد جرم‌گیر آشنا می‌شوید.

  • در رسوب زدایی با مواد جرم‌گیر پیش از هرکاری باید شیر گاز را بست و پکیج را از برق جدا کرد.
  • سپس باید کاور پکیج را باز و آب داخل سیستم را کاملا خالی کرد.
  • در مرحله بعد نیاز است که مبدل پکیج از داخل دستگاه خارج شود.
  • پس از خارج کردن مبدل باید آن را در تشتی گذاشت که اندازه بزرگ‌تر نسبت به مبدل داشته باشد.
  • در مرحله بعد باید مقدار مناسب اسید ضعیف یا جرم گیر را به تشت آب و مبدل استفاده کرد.
  • پس از این که رسوبات سطح و داخل مبدل به طور کاملا تمیز و رسوب زدایی شدند، باید آن را به جای خود بازگرداند.
  • در نهایت می‌توان با فشار آب به داخل مبدل، رسوبات باقیمانده را خارج کرد.
  • پس از چند دقیقه امکان روشن کردن پکیج با فشار ۱.۵ وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید : شناخت سیستم‌های پکیج سرمایشی و گرمایشی

 

رسوب زدایی با پمپ

دیگر روشی‌ که برای رسوب زدایی پکیج می‌توان از آن استفاده کرد، رسوب زدایی با پمپ است. در این روش رسوب زدایی هم به ماده جرم‌گیر نیاز است. ابتدا باید مبدل را داخل ماده جرم‌گیر قرار داد و سپس با کمک پمپ مخصوص آب و ماده جرم‌گیر را در اطراف و داخل پکیج حرکت داد تا رسوبات داخلی به طور کامل خارج شوند. این شیوه رسوب زدایی پکیج مدت زمان کوتاه‌تری داشته و سریع‌تر انجام می‌شود.

سخن پایانی

رسوب زدایی در سرویس پکیج به منظور مراقبت از این سرویس و جلوگیری از صرف هزینه زیاد برای تعمیر و رسیدگی به آن امری ضروری است. این کار به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در این مطلب به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. نکته مهمی که در این جا باید به آن توجه کنید، لزوم آشنایی با مسائل فنی مربوط به پکیج جهت انجام هر کدام از این روش‌ها است. در غیر اینصورت رسیدگی به پکیج و رفع رسوب آن را به افراد متخصص بسپارید.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *