نحوه تنظیم حرارت پکیج هنگام تعمیر آن

by | تاسیسات ساختمان

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اولین دغدغه در شروع فصل سرما آماده‌سازی سیستم گرمایشی خانه است تا هر زمان نیاز بود آن را روشن کرد و مورد استفاده قرار داد. انواع مختلفی از سیستم‌های گرمایشی وجود دارند که هر کدام ویژگی‌های خود را داشته و به گونه‌ای خاص فعالیت می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های گرمایشی امروزی، پکیج‌ها هستند. از پکیج‌ نه فقط برای گرمایش ساختمان، بلکه برای تامین آب گرم هم استفاده می‌شود اما به منظور استفاده از آن‌ها در فصل سرما باید اقداماتی انجام داد که تنظیم حرارت پکیج یکی از آن‌ها است. در ادامه این مطلب در مورد چگونگی تنظیم حرارت در پکیج‌ها و رسیدگی به آن‌ها صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

دمای مناسب اتاق در فصل‌های سرد سال

تنظیم دما و حرارت پکیج مزایای زیادی دارد که یکی از آن‌ها آسایش افرادی است که در خانه زندگی یا فعالیت می‌کنند. البته این کار مزایای دیگری هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش هزینه‌های تعمیر و رسیدگی به سیستم‌های گرماشی و افزایش طول عمر آن‌ها اشاره کرد. برای تنظیم حرارت و دمای پکیج ابتدا باید دمای مناسب اتاق را تشخیص دهید. اطلاع از این موضوع کمک زیادی به تنظیم راحت‌تر دما و حرارت می‌کند. همان‌طور که سرمای زیاد آزاردهنده است، گرمای بیش از اندازه نیز خوشایند نیست. ب

نابراین حرارت پکیج باید به گونه‌ای باشد که سرمای فضای داخلی را کاهش داده و از زیاد گرم شدن آن هم جلوگیری کند. به طور معمول میانگین دمای ۱۸-۲۱ درجه برای کودکان، بزرگسالان و افراد سالمند و میانگین دمای ۲۲-۲۳ درجه برای نوزاد مناسب است. البته این موضوع بستگی به سلیقه و شرایط شما نیز دارد. اگر ذاتا فردی گرمادوست هستید و سرما باعث آزار شما می‌شود، این امکان را دارید که دمای پکیج را بالاتر برده و از این طریق هوای داخلی را گرم کنید. البته اتلاف انرژی در این حالت را مد نظر قرار دهید.

دمای مناسب پکیج برای فصل زمستان

بعد از اینکه بهترین دمای اتاق را بر اساس شرایط خود و ساکنین خانه تشخیص دادید و دمای مناسب را انتخاب کردید، نوبت به تنظیم حرارت پکیج می‌رسد. البته پیش از اقدام به انجام این کار بهتر است کمی در مورد دمای مناسب پکیج‌ها برای فصل‌ زمستان اطلاعات کسب کنید. تنظیم دمای اتاق در زمان راه‌اندازی پکیج برای حال افرادی که در آن فضا هستند مناسب است اما تنظیم مناسب دما با توجه به ویژگی‌ها، عملکرد و… برای خود پکیج از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که پکیج را در دمای مناسب تنظیم و راهنمایی کنید، کارایی دستگاه افزایش پیدا کرده و از خرابی‌های آن جلوگیری می‌شود.


خدمات پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان

 

تنظیم حرارت پکیج‌های هوشمند یا جدید

به منظور تعیین هر چه راحت‌تر دما، بهتر است در زمان خرید پکیج به هوشمند بودن آن توجه داشته باشید. کنترل پنل پکیج‌های امروزی این قابلیت را دارند که میزان گرمای دریافتی و به طور کل دمای پکیج را برای آبگرم کن، شوفاژ، رادیاتورها و… به طور مجزا تنظیم کرد.

  • به منظور تنظیم حرارت سیستم‌های پکیج امروزی ابتدا باید کنترل پنل دستگاه را بررسی کرده و از داشتن امکان جداسازی تنظیمات برای هر بخش اطمینان حاصل کرد.
  • سپس ولوم‌های مربوط به تنظیم دمای آب مصرفی مانند آبی که از دوش حمام خارج می‌شود و تنظیم دمای سیستم گرمایشی پکیج خود را پیدا کنید. این ولوم درجه بندی شده و مشخص است و در بیشتر پکیج‌های روی صفحه یا کنار دستگاه قرار دارد.
  • سپس با چرخاندن ولوم به سمت درجه‌های مختلف می‌توان دمای پکیج را در دمای مورد نظر تنظیم کرد. بهترین درجه پکیج‌ها در فصل زمستان که هم به گرم نگه داشتن محیط و هم به حفظ آسایش در اثر گرمای متعادل و مطلوب کمک می‌کند، تنظیم دمای شوفاژ روی ۷۵ و دمای آب مصرفی روی ۶۰ است.

البته تنظیم حرارت پکیج با استفاده از پیچ ولوم در پکیج‌های دیجیتالی امکان‌پذیر نیست. این مدل پکیج‌ها چند دکمه دارند که هر کدام یکی از عملکرد‌های دستگاه را کنترل می‌کند و تنظیم حرارت در پکیج‌ها یکی از آن‌ها است. با توجه به اینکه چینش و عملکرد دکمه‌ها بسته به مدل و برند پکیج متفاوت است، به منظور تنظیم دمای پکیج در برندهای مختلف بهتر است ابتدا دفترچه برند را کامل مشاهده کرده و از راهنمایی‌های آن استفاده کنید.

علت به هم خوردن تنظیمات حرارتی پکیج چیست؟

شاید این سوال برای شما ایجاد شود که چرا تنظیمات حرارتی پکیج سالانه نیاز به رسیدگی دارند و قبل از راه‌اندازی باید آن‌ها را به حالت نرمال رساند. در پاسخ باید گفت که با خاموش شدن پکیج یا کمتر شدن فعالیت آن، فشار و حجم آب دریافتی نیز کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه باید تنظیمات پکیج را تغییر داد که کم شدن فعالیت آن آسیبی به دستگاه وارد نکند. البته در مواردی پیچ ولوم و نمایشگر پکیج، قرار داشتن پکیج روی حرارت نرمال را نشان می‌دهند اما ممکن است این حرارت برای گرم کردن فضا کافی نباشد. در این حالت مشکلی پیش آمده که باعث سرد شدن پکیج شده است. از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خراب بودن پرشر سوئیچ
  • رسوب گرفتن مبدل‌ها یا مسیر انتقال آب پکیج
  • کم و زیاد شدن فشار آب
  • جرم گرفتن سوپاپ
  • خراب شدن سنسور حرارتی
  • تنظیم نبودن شعله مشعل
  • خرابی پمپ سیرکلاسیون و ….

 

بیشتر بخوانید : آموزش هواگیری پکیج هنگام تعمیر

نکات مهمی که در تنظیم حرارت پکیج باید در نظر داشت

به  منظور تنظیم حرارت پکیج نکات مختلفی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید تا این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. این نکات عبارتند از:

  • پیش از هر تغییری در تنظیمات حرراتی پکیج از اتصال دودکش آن اطمینان حاصل کنید. نداشتن مسدودیت در مسیر لوله‌های انتقال یا دودکش از مشکلاتی مانند بازگشت گاز و احتراق جلوگیری می‌کند.
  • هواگیری دستگاه را جدی بگیرید و پیش از هر تنظیمی برای راه‌اندازی، ابتدا این کار را انجام دهید.
  • هواگیری و رسیدگی‌های اولیه را در چند نوبت انجام دهید و پس از هر نوبت دستگاه را تست کنید تا از صحت انجام آن اطمینان حاصل کنید.
  • جهت اطمینان از نداشتن نشتی، مسیر لوله‌های پکیج به خصوص در سیستم‌های رو کار را کامل بررسی کنید.
  • پیش از هر تغییر و تنظیمی برای حرارت دستگاه، ابتدا آن را خاموش کنید. دقت کنید که اضافه شدن هوای گرم به یکباره باعث مشکلات زیادی می‌شود که یکی از آن‌ها افزایش انرژی و اتلاف آن است.
  • در صورتی که ولوم یا دکمه‌های کنترل دچار مشکل بوده و عملکرد مناسبی ندارند، ابتدا از صحت آن‌ها اطمینان حاصل کنید و در صورت نیاز به تعمیرکار مخصوص مراجعه کنید.

سخن پایانی

رسیدگی به پکیج در شروع فصل سرما یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در هر خانه‌ای انجام می‌شود. رسیدگی به پکیج جزئیات زیادی دارد که پیش از هر اقدامی باید با آن‌ها آشنا شوید. برای مثال تنظیم حرارت پکیج که یکی از اقدامات رسیدگی به این وسیله است را تنها باید زمانی انجام دهید که از دمای مناسب اتاق اطلاع داشته باشید، با توان دستگاه خود آشنا باشید و در نهایت تنظیمات دما را متناسب با همه این‌ها انجام دهید.

البته تشخیص این موارد و تنظیم صحیح حرارت کار هرکسی نیست، به خصوص اگر تجربه‌ای در این زمینه نداشته باشید و برای نخستین بار قصد رسیدگی به پکیج را داشته باشید. در این صورت بهتر است با یک سرویس‌کار مجاز تماس گرفت و راهنمایی‌های لازم را دریافت کرد. در صورت لزوم بهتر است رسیدگی‌های اولیه توسط سرویس‌کار مجاز انجام شود تا مشکل خاصی در روند رسیدگی و تنظیم دما و حرارت پکیج‌ها ایجاد نشود.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *