مقایسه انواع سیستم های گرمایش خانگی

by | تاسیسات ساختمان

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

سیستم های گرمایش خانگی یکی از سیستم‌های مورد نیاز در هر خانه‌ای محسوب می‌شوند که با کمک تجهیزات آن‌ها می‌توان ساختمان را به بهترین نحو گرم کرد. سیستم‌های مربوط به گرمایش خانگی از انواع بسیار زیادی برخوردار بوده و هر کدام از آن‌ها می‌توانند به نوعی نیاز مصرف‌کنندگان را برطرف کنند. در ادامه به رایج‌ترین سیستم‌ های گرمایشی خانگی و مزایای آن‌ها در نگهداری تاسیسات ساختمان اشاره خواهد شد.

انواع سیستم ‌های گرمایشی خانگی کدامند؟

از مهم‌ترین سیستم‌های گرمایشی که در هر خانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به بخاری، موتورخانه، پکیج، سیستم گرمایش از سقف یا کف، بخاری و شومینه اشاره کرد. این سیستم‌ها امکان طبقه‌بندی از زوایای مختلفی را داشته و در صورت شناخت کامل آن‌ها می‌توان بهترین سیستم را از بین آن‌ها انتخاب کرد.

طبقه‌بندی سیستم ‌های گرمایشی خانگی از نظر تجهیزات

در صورتی که بخواهیم تأسیسات گرمایشی مورد استفاده در خانه را از نظر تجهیزات به کار گرفته شده طبقه‌بندی کنیم، می‌توان با توجه به آرایش، آن‌ها را در دو طبقه مرکزی و یا تک واحدی نیز دسته‌بندی کرد. تأسیسات گرمایشی مرکزی همان استفاده از موتورخانه، چیلر و همچنین سیستم هوشمند است که می‌توانند در ساختمان‌های بزرگ، مجتمع‌ها و هتل‌ها به عنوان سیستم گرمایشی اصلی مورد استفاده قرار بگیرند.

تأسیسات گرمایشی تک واحدی نیز همان استفاده از پکیج‌های گازی است که امروزه در بسیاری از خانه‌ها و به صورت مستقل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تأسیسات گرمایشی از نوع موتورخانه

این سیستم گرمایشی از سوخت‌های فسیلی از جمله گاز و گازوئیل برای تولید گرما در ساختمان استفاده می‌کند. در این تأسیسات معمولاً یک موتورخانه اصلی احداث شده و بدین ترتیب کل واحد‌های ساختمان و یا آپارتمان از آن بهره‌مند می‌شوند. سیستم‌های چیلر نیز معمولاً در ظرفیت‌ها و مدل‌های مختلف امکان گرمایش و سرمایش را در منازل و خانه‌ها بر عهده دارند.


خدمات پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان


سیستم های گرمایشی خانگی از نوع پکیج

یکی از پرکاربردترین تأسیسات گرمایشی در سال‌های اخیر، پکیج‌های گازی است. این سیستم گرمایشی می‌تواند با استفاده از گاز شهری گرمایش محیط را تأمین کند مهم‌ترین مزیت به کارگیری پکیج به عنوان یکی از سیستم ‌های گرمایشی خانگی، امکان مدیریت مصرف و همچنین مستقل بودن آن از دیگر ساختمان‌ها است. میزان مصرف سوخت پکیج‌های گازی و همچنین امکان تهیه آن در ظرفیت‌های مختلف باعث شده است تا بسیاری از افراد در مجتمع‌های مسکونی یا اداری از آن به عنوان سیستم گرمایشی استفاده کنند. از مهم‌ترین مزایای استفاده از پکیج‌های دیواری می‌توان به عدم نیاز به راه‌اندازی موتورخانه، نصب و راه‌اندازی و سرویس آسان، ابعاد کوچک و امکان نصب در فضای اندک، امکان مدیریت اتومات دستگاه، امنیت کامل، راندمان بالای حرارتی و همچنین کارکرد بی‌صدای آن اشاره کرد.

مهم‌ترین مزایای سیستم گرمایش از کف

در این سیستم گرمایشی، لوله‌هایی در کف اتاق کار گذاشته می‌شوند که می‌توانند انتقال حرارت را انجام داده و با کمک ترموستات نیز می‌توان دمای لوله‌ها را کنترل کرد. در این روش از تأسیسات مکانیکی کمتری استفاده شده و همچنین با عایق کاری کف می‌توان راندمان بالایی را نیز در اختیار داشت. گرمای تولید شده توسط این سیستم بسیار مطبوع بوده و در محیط ساختمان هیچگونه ذرات معلقی در اثر استفاده از آن ایجاد نخواهد شد. گرمای آن نیز به تدریج ایجاد شده و نحوه توزیع حرارت در آن به گونه‌ای است که می‌تواند مطلوب‌ترین شرایط گرمایی را برای افراد ایجاد کند.

مزیت‌های استفاده از بخاری گازی

در بخاری‌های گازی، گاز‌های سمی تولید شده در اثر احتراق گاز، از طریق لوله به بیرون ارسال می‌شود. به همین دلیل بخش بیشتری از گرمای تولید شده در اتاق باقی می‌ماند. در این سیستم گرمایشی باید از باز بودن مسیر لوله از بخاری تا کلاهک مطمئن شد. همچنین می‌تواند برای اتاق‌های بزرگ و کوچک استفاده شده و محدودیتی در استفاده نخواهد داشت.

استفاده از گرمایش شومینه در خانه

شومینه یکی از سیستم ‌های گرمایشی خانگی لوکس محسوب می‌شود که می‌تواند در دکوراسیون خانه نیز نقش مهمی داشته باشد. امروزه استفاده از این سیستم گرمایشی امروزه چندان رایج نیست. اما نصب آن به صورت تزئینی همچنان انجام می‌شود. شومینه‌های سنگی، هیزمی و… تنها برای زیبایی نصب می‌شوند و مزایای چندان مهمی نسبت به دیگر سیستم‌های گرمایشی در خانه ندارند. البته باید توجه داشت که روشن کردن شومینه باعث رها‌سازی برخی گاز‌های سمی در محیط می‌شود. بنابراین تنها می‌توان به صورت تزئینی از آن استفاده کرد. همچنین هوای گرم تولید شده توسط آن از دودکش خارج شده و هوای سرد وارد خانه می‌شود. بنابراین استفاده از روش‌های بهینه‌تر گرمایشی در خانه به جای استفاده از شومینه پیشنهاد می‌شود.

نحوه انتخاب سیستم های گرمایشی خانگی مناسب

در حالت کلی نمی‌توان یک نوع سیستم گرمایشی را برای همه منازل و ساختمان‌ها مورد استفاده قرار داد. زیرا هر کدام از آن‌ها، ویژگی‌های متفاوتی داشته و به همین دلیل می‌توانند در مکان‌های مختلف و با توجه به کاربری‌های متفاوت مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین در انتخاب سیستم گرمایشی مناسب باید میزان سردی منطقه نیز در نظر گرفته شود. از دیگر عوامل دخیل در انتخاب یک سیستم گرمایشی مناسب می‌توان به بزرگی یا کوچکی خانه یا محل کار، آب و هوای منطقه، میزان هزینه در نظر گرفته شده، نوع طراحی ساختمان و محدودیت‌های منابع سوخت اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید :سیستم گرمایش مرکزی ساختمان

 

استفاده از سیستم‌های گرمایشی برقی در خانه

یکی دیگر از تأسیسات گرمایشی مورد استفاده در واحد‌های آپارتمان و خانه‌ها نوع برقی آن‌ها است. سیستم‌های گرمایشی برقی نیز دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به اختصار بیان شده است.

بخاری‌های برقی از نوع تابشی

از جمله سیستم‌ های گرمایشی خانگی برقی می‌توان به بخاری‌های تابشی اشاره کرد. در این نوع تجهیزات از تکنولوژی‌های روز استفاده شده و معمولاً سیستم گرمایش مادون قرمز در آن‌ها به کار رفته است. این تجهیزات علاوه بر منازل، می‌تواند در فضا‌های بیرونی، اماکن مختلف، ادارات و فضا‌های صنعتی نیز مورد استفاده قرار بگیرند. از مهم‌ترین مزایای این بخاری‌های برقی می‌توان به سرعت گرم کردن آن‌ها در خانه، اشغال فضای کم، امکان نصب در مکان‌های مختلف و همچنین استفاده از تکنولوژی به روز گرمایش مادون قرمز اشاره کرد.

سیستم گرمایشی بخاری‌های دیواری

یکی دیگر از سیستم‌های گرمایشی برقی، بخاری‌های دیواری هستند که در حال حاضر در بسیاری از خانه‌ها و در فضا‌های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این بخاری‌ها به راحتی می‌توانند روی دیوار نصب شده و بدون دودکش یا هواکش مورد استفاده قرار بگیرند. مهم‌ترین مزیت آن‌ها نیز قیمت ارزان و استفاده و نگهداری آسان آن‌ها است.

سیستم گرمایشی تولید گرما از کف به صورت برقی

یکی دیگر از تأسیسات گرمایشی برقی مورد استفاده در منازل، سیستم گرمایش از کف است که در حال حاضر بسیار رایج بوده و می‌تواند گرما را از کف زمین به درون منازل منتقل کند. شبکه‌ای از کابل‌های الکتریکی در کف جاسازی شده و از این طریق می‌توان سیستم گرمایش را در خانه پیاده‌سازی کرد.

دیگر سیستم های گرمایشی خانگی برقی قابل استفاده

از دیگر سیستم‌های گرمایشی برقی قابل استفاده در خانه می‌توان به بخاری‌های برقی قابل حمل، رادیاتور‌های قرنیزی یا شومینه‌های برقی اشاره کرد. بسته به مکان مورد استفاده می‌توان یکی از انواع سیستم‌های گرمایشی را به کار برد.

نتیجه‌گیری

در این مطلب ضمن معرفی انواع سیستم ‌های گرمایشی خانگی، مزیت‌ها و معایب آن‌ها نیز بیان شد. انتخاب بهترین سیستم گرمایشی به عوامل مختلفی بستگی داشته و با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توان بهترین سیستم را در خانه پیاده‌سازی کرد. ‌همچنین بهتر است مواردی از قبیل میزان انرژی مورد استفاده، میزان دوام دستگاه‌های گرمایشی، آسان بودن نصب و راه‌اندازی و هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز در نظر گرفته شود.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *