انواع سیستم تاسیسات و تفاوت سیستم‌های تجاری و خانگی

by | تاسیسات ساختمان

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

انواع سیستم تاسیسات

سیستم‌های تاسیساتی انواع مختلفی دارند که شامل دو نوع اصلی خانگی و تجاری نیز می‌شوند. از سیستم‌های خانگی عمدتاً در منزل و یا مکان‌های تجاری کوچک استفاده می‌شود. سیستم‌های تأسیساتی تجاری در ساختمان‌های اداری، خرده‌فروشی‌های بزرگ، انبارها و ساختمان‌های بزرگ مقیاس کاربرد دارند.
با اینکه هر دو نوع سیستم مسئولیت گرمایش، تهویه و برودت را بر عهده دارند بازهم تفاوت‌های کمی بین آن‌ها مشاهده می‌شود. این تفاوت‌ها شامل مقدار انرژی مورد نیاز، سایز، پیچیدگی، تخلیه و روش‌های ساخت آنها می‌شود. بعضی شرکت‌های تاسیساتی که خدمات پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان را ارایه می دهند، در هر دو نوع اختصاصی فعالیت می‌کنند در حالی که بعضی دیگر تخصص یکی و یا دیگر انواع سیستم‌ها را دارند.
از لحاظ این تفاوت‌ها استثنائاتی وجود دارد اما به طور کلی تفاوت این سیستم‌ها در موارد ذکر شده است.

سایز


سیستم‌ها تجاری از سیستم‌های خانگی بسیار بزرگترند. این تفاوت که به صورت بصری هم قابل مشاهده است نیازی به توضیح زیاد ندارد. ساختمان‌های بزرگتر برای تأمین سرویس دهی مناسب به سیستم‌های بزرگتر نیز احتیاج دارند. و همچنین از لحاظ نوع کنترل کننده ها  و ترموستات متفاوت‌اند.
به دلیل تفاوت در سایز و اندازهٔ مکان مورد نظر، مقدار انرژی مورد نیاز نیز متفاوت است. سیستم‌های تاسیساتی برای فعالیت خود به میزان برق بسیار بیشتری احتیاج دارند.


محل نصب


سیستم‌های خانگی معمولاً در پشت دیوار یا حیاط خلوت قرار می‌گیرند. سیستم‌های تجاری عمدتاً روز بام ساختمان نصب می‌شوند و برخی از آنها نیز در Swamp cooler ها نصب می‌شوند.

بام‌ها به چند دلیل ایده‌آل ترین مکان برای نصب سیستم‌ها محسوب می‌شوند:


• می‌توان فضای خالی ساختمان را برای استفاده‌های مفیدتری به کار برد. اگر سیستم قادر است روی بام به طور مطلوب فعالیت کند پس فضای داخلی بهتر از برای کاربردهای بهتر استفاده شود.
• یک سیستم تاسیساتی بزرگ می‌تواند آلودگی صوتی زیادی را در ساختمان ایجاد شود و باعث اذیت مصرف کننده و ساکنین شود.
• نگهداری از سیستم را تسهیل می‌کند. مهندس تاسیسات با فضای داخلی ساختمان کاری ندارند.
• با توجه به تردد زیاد در ساختمان‌های تجاری، نصب سیستم روی بام از صدمات و آسیب به ساختمان جلوگیری می‌کند.


پیچیدگی


پیچیدگی نیز می‌تواند همانند سایز یکی از دلایل نصب سیستم بر روی پشت بام باشد. انواع سیستم تاسیسات تجاری از سیستم‌های خانگی پیچیده تر اند چرا که باید به منظور سرویس دهی به چندیدن مکان سازگاری لازم را ایجاد کنند. با توجه به اتاق و نوع کاربری آن ممکن است دمای مورد نیاز نیز متفاوت باشد. همچنین باتوجه به نوع ساختمان یا کسب و کار و کاربری‌های که به دماهای متفاوت نیاز دارند، دما می‌تواند به تعداد افراد ساکن در ساختمان نیز وابسته باشد.
چه چیزی در ساختمان تولید می‌شود؟ چه چیزی در ساختمان فروخته می‌شود؟ کاربری ساختمان چیست؟ آیا وسایلی وجود دارند که نگهداری آن‌ها به دمای مشخصی نیاز داشته باشد؟ این‌ها از قبیل سوالاتی هستند که باید در مورد سیستم‌ها تجاری مورد توجه قرار گیرند و در واقع دلیل پیچیدگی این سیستم‌ها نیز همین امر است. از دیگر تفاوت‌های این سیستم‌ها که بر پیچیدگی آن تأثیر گذار است، وجود پنجره در سیستم‌های خانگی است که هواکشی را تسهیل می‌کند.

 

بیشتر بخوانید : تعمیر تاسیسات ساختمان یا تعویض سیستم تاسیسات؟

 


انواع سیستم تاسیسات و وظایف آن ها


با توجه به نوع سیستم، وظیفهٔ آن نیز ممکن است متفاوت باشد. صاحب خانه و مهندسین تأسیسات وظایف مربوط به سیستم‌های خانگی را بر عهده دارند. بعضی امورات مربوط به نگهداری می‌توانند توسط صاحب منزل انجام شوند در حالی که برخی دیگر نیاز به یک متخصصص دارند.
مسئولیت نگهداری موتورخانه و سیستم تاسیسات سیستم‌های تجاری برعهدهٔ دارندگان شرکت و مهندسین تأسیسات تجاری است. هنگام استخدام مهندس تاسیسات توجه کنید که شخص مورد نظر در آن زمینه تخصص کافی داشته باشد. برای مثال، تکنسین تأسیسات باید آگاهی لازم را از قوائد الکتریکی محلی معین در ساختمان‌های تجاری داشته باشد.

تخلیه


همانند دیگر اجزای سیستم‌های تجاری، سیستم تخلیه آن نیز بزرگتر است. از آنجایی که سیستم‌های خانگی کوچک‌ترند و به فضای کوچکتری سرویس دهی می‌کنند، سیستم به درون یک ظرف خارجی تخلیه می‌شود. در سیستم‌های تجاری، فرایند تخلیه به چندین ظرف و لوله احتیاج دارد. این قطعات انجام شدن فرایند بخار و جلوگیری از سرریز شدن را تضمین می‌کنند.


انواع سیستم تاسیسات و طریقهٔ ساخت


نوع ساختمانی که قرار است سیستم در آن مورد استفاده قرار گیرد، مهم‌ترین فاکتور هنگام ساخت و تولید آن است. یک سیستم تاسیساتی تجاری به صورت پکیجی و واحد ساخته می‌شود، به این معنی که تمام قطعات باهم روی بام نصب می‌شوند. این قطعات را می‌توان جا به جا یا تعویض کرد. شما می‌توانید این قطعات را منتقل کنید و یا گسترش دهید. قطعاتی که باهم نصب می‌شوند شامل کندانسور، فن کندانسور، اواپراتور، کمپرسور، فن ها و سیستم تخلیه می‌باشد.
دقیقاً برخلاف سیستم‌های تجاری، سیستم‌های خانگی به صورت اسپلیت و سیستم مجزا ساخته می‌شوند. قطعات داخل منزل و خارج از منزل از هم جدا هستند. این قطعات مستقل‌اند و نمی‌توان آن‌ها را گسترش یا کاهش داد.


سخن آخر


همانطور که می‌بینید، سیستم‌ها تجاری و خانگی مشابه به هم نیستند اما هر دوی آن ها از یک هدف پیروی می‌کنند؛ یعنی تأمین فضایی مطلوب و سالم. این سیستم‌ها چه برای خودتان باشد و چه برای خانواده یا دوستان و آشنایان، به یک برنامهٔ زمان بندی بازدید های تعمیر و نگهداری موتورخانه و سیستم‌های تأسیسات نیاز دارند. سیستم‌های تجاری و خانگی دارای قطعات متفاوتی هستند، پس شما باید با یک مهندس تأسیسات که در زمینهٔ سیستم مورد نظر شما تخصص دارد تماس بگیرید.

خدمات حرفه ای پشتیبانی و نگهداری موتورخانه

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *