علت های صدای زیاد چیلر و راهکارهای کاهش آن

by | چیلر

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

صدای زیاد چیلر

اگر تمایل دارید با دستگاه چیلر و انواع آن آشنا شوید و مزایای و معایب هرکدام را بدانید و راهی برای کاهش صدای زیاد چیلر پیدا کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. هرجا شما نیاز به خنک‌سازی داشته باشید چیلر کاربرد دارد. چیلر دستگاهی است برای سردکردن آب که از این آب سرد شده در دستگاه‌هایی نظیر فن کویل به‌منظور سرمایش هوای ساختمان و یا مصارف صنعتی استفاده می‌شود.

آب سرد شده توسط چیلر توسط پمپ و به‌واسطه لوله‌کشی به فن‌کوئل‌ها یا دستگاه‌های هواساز ارسال می‌شود. از طریق عایق‌کاری لوله‌های منتقل‌کننده آب سرد، آب سرد چیلر در مداری بسته جریان پیدا کرده و راهی برای تبخیر آن وجود نخواهد داشت. به طور ساده چیلر دستگاهی است که گرمای یک سیال مایع نظیر آب یا سیال گاز مانند هوا را با استفاده از یک سیکل تبرید تراکمی گرفته و آن سیال را سرد می‌کند.

دمای آب سرد شده تقریباً بین ۲ تا ۷ درجه سانتی‌گراد متغیر خواهد بود. چیلرهای متعارف با ظرفیت‌های تبریدی در حدود ۱۵ تا ۲۰۰۰ تن تبرید کار می‌کنند. در ظرفیت‌هایی پایین‌تر از ۱۵ تن تبرید به‌جای چیلر از مفهوم مینی چیلر استفاده می‌شود. مینی چیلرها عموماً در سیستم‌های خانگی کاربرد دارند.


ارتباط با کارشناسان تعمیر و نگهداری چیلر کلینیک انرژی ساختمان


انواع چیلر

چیلرها به دو نوع اصلی چیلرهای تراکمی و جذبی تقسیم می‌شود که هرکدام به طرق مختلفی دسته­بندی می‌شوند. مبنای کار چیلر تراکمی، سیکل تبرید تراکمی بخار است و تعریف آن جریان سیالی به نام مبرد در سیکلی به نام کارنو است. اجزا اصلی چیلر تراکمی کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور است.

اجزا تشکیل دهنده چیلر

کمپرسور: این قطعه وظیفه دارد تا مبرد گازی را فشرده کرده و فشار و دمای آن را به‌شدت افزایش دهد و به‌وسیله لوله به مبدل حرارتی آب خنک یا هواخنک به نام کندانسور ارسال کند.

کندانسور: کندانسورها در دو نوع آب خنک و هواخنک وجود دارند. از درون لوله‌های کندانسور آب خنک مبرد و از اطراف لوله‌ها آب عبور می‌کند. آب حرارت بالای مبرد را گرفته و مبرد را از گاز به مایع تبدیل می‌کند. این قطعه یکی از علل اصلی در صدای زیاد چیلر است. در کندانسور هواخنک هوا از اطراف لوله‌های کندانسور توسط فن فرستاده می‌شود و هوا حرارت را از مبرد می‌گیرد و مبرد را از گاز به مایع تبدیل می‌کند.

شیر انبساط: این قطعه جهت برداشتن فشار ازروی مبرد بکار می‌رود و مجدداً مبرد را از حالت مایع به حالت گاز تبدیل می‌کند. تقریباً ۲۵ درصد مبرد مایع به گاز تبدیل می‌شود و مخلوطی از مبرد گاز و مایع وارد اواپراتور می‌شود.

اواپراتور: اواپراتور مبدل حرارتی است که از درون لوله‌های آن مبرد و از اطراف لوله‌های آن آب عبور می‌کند. مخلوط مبرد مایع و گاز با گرفتن حرارت آب، آب را به‌شدت سرد کرده و این آب سرد به وسایل سرمایشی ساختمان و مراکز صنعتی نظیر فن کویل و هواساز منتقل می‌شوند.

ارائه خدمات حرفه ای نگهداری تاسیسات ساختمان

تقسیم بندی چیلرها برای مشخص شدن صدای زیاد چیلر

چیلرها در تقسیم‌بندی کلی به دودسته تراکمی و جذبی تقسیم می‌شوند. چیلرهای تراکمی بر اساس نوع کندانسور به دودسته چیلر تراکمی آب خنک و چیلر تراکمی تبخیری یا هوا خنک تقسیم می‌شوند. چیلرهای تراکمی بر اساس نوع کمپرسور به پنج دسته چیلر تراکمی روتاری، اسکرال، پیستونی، اسکرو و سانتریفیوژ تقسیم می‌شنود. مبنای کار چیلر جذبی، بر اساس جذب مبرد توسط ماده جاذب است. چیلرهای جذبی بر اساس مکانیزم طراحی به چیلرهای جذبی تک اثره و دو اثره تقسیم می شوند.

مزایای چیلرهای تراکمی نسبت به چیلرهای جذبی

  • ضریب عملکرد چیلر تراکمی حداقل ۳ و ضریب عملکرد چیلرهای جذبی حداقل ۱ است، لذا چیلرهای تراکمی نسبت به چیلرهای جذبی کاربرد وسیع‌تری دارند.
  • چیلرهای تراکمی نسبت به چیلرهای جذبی ارزان‌تر هستند.
  • چیلرهای تراکمی برعکس چیلرهای جذبی در هر شرایط آب‌وهوایی کار می‌کنند.
  • چیلرهای تراکمی نسبت به چیلرهای جذبی وزن کتری داشته و مساحت کمتری اشغال می‌کنند.
  • چیلرهای ترکمی نسبت به چیلرهای جذبی در تناژ بالاتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • عمر مفید چیلرهای تراکمی نسبت به چیلرهای جذبی بالاتر است.

معایب چیلرهای تراکمی نسبت به چیلرهای جذبی

  • چیلرهای تراکمی در شرایط اضطراری به انرژی الکتریکی پیوسته نیاز دارد.
  • چیلرهای تراکمی صدای کارکرد بالاتری دارد و این به دلیل وجود کمپرسور در این‌گونه چیلرها است. صدای زیاد چیلر تراکمی یکی از معایب چیلر تراکمی نسبت به چیلر جذبی است.

کاهش صدای زیاد چیلر

صدای چیلرهای تراکمی در اثر تداخل فرکانس‌هایی است که به رزنانس معروف هستند. رزنانس تأثیر ارتعاش حاصل از دو یا چند طول موج مختلف بر روی‌هم هستند که عامل ایجاد صدا یا لرزش در محل‌ها است. عامل اصلی ایجاد صدا در چیلرهای تراکمی هوا خنک و آب خنک، فن‌ های کندانسور هستند.

مافلر در کاهش صدای زیاد چیلر

از روش‌های کاهش صدا در چیلرهای تراکمی به‌کاربردن قطعه‌ای به نام مافلر در خروجی کمپرسور است. مافلر با ایجاد تعلل در مسیر حرکت مبرد و یکنواخت سازی جریان، ارتعاش و صدا را کاهش میدهد. مافلرها می‌توانند تا ۴۰ دسی بل صدای چیلر را کاهش دهند.

سایلنسر در کاهش صدای زیاد چیلر

یکی دیگر از روش‌ها برای کاهش صدای زیاد چیلر استفاده از سایلنسرها است. سایلنسرها عموماً برای ورودی هوای تجهیزاتی نظیر فن یا کمپرسورها قابل‌استفاده است. سایلنسرها می توانند تا ۳۰ دسی‌بل صدای چیلر را کاهش دهند.

عایق صوتی کمپرسور در کاهش صدای زیاد چیلر

تراز توان و تراز فشار در کمپرسورها به مشخصات چرخش موتور، تعداد تیغه‌ها و توان الکتریکی کمپرسور بستگی دارد. تغییر در هرکدام از مؤلفه‌های ذکر شده بر بازدهی و عملکرد دستگاه تأثیرگذار بوده و در اغلب موارد می‌بایست از روش‌های کنترل صدا استفاده شود. یکی از روش‌ها استفاده از عایق صوتی کمپرسور است. عموماً از این روش در فضای باز برای کنترل موقت صدا استفاده می‌شود و استفاده از عایق صوتی کمپرسور تا حدود ۷ دسی‌بل صدا را کاهش می‌دهد.

 

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *