همه چیز درباره سرمایش دیتا سنتر

by | دیتا سنتر

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مقدمه

همه تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی، اتاق‌های دیتا سنتر، دفاتر الکترونیکی و… برای حفظ کارایی خود نیاز به دستگاه تهویه و خنک کاری دارند. سرمایش دیتا سنتر در واقع به‌عنوان یک سیستم تهویه هوا و متعادل‌سازی دمای محیط عمل می‌کند که موجب تعدیل هوا و عملکرد بیشتر و بهتر دستگاه‌های تجهیزات صنعتی خواهد شد. در ادامه مقاله می‌خواهیم تا شمارا با عملکرد و انواع دستگاه‌های خنک‌کننده هوا بیشتر آشنا کنیم.

نحوه عملکرد سرمایش دیتا سنتر

همه سرورها پس از کارکردن طولانی دچار افزایش دما می‌شوند. افزایش دما برای تجهیزات و سرورها مشکلات متعددی از جمله کاهش عمر را به دنبال دارد؛ بنابراین نیاز است که برای خنک‌کردن و تعدیل دما از تجهیزات و فرایندهایی ویژه استفاده شود. در برخی از تأسیسات از فن و تهویه هوا نیز استفاده می‌شود ولی استفاده از خنک‌کننده‌ها روشی مطمئن‌تر شناخته شده است. حال به بررسی این سؤال می‌پردازیم که عملکرد سرمایش دیتا سنتر چگونه است؟

در روش‌های قدیمی‌تر، دیتاسنترها توسط کف کاذب به همراه CRACها عمل خنک‌کنندگی را انجام می‌دادند. هوای سرد که ناشی از تهویه شدن CRAC یا همان اتاق کامپیوتر بوده، فضای انتهایی کف کاذب را تحت ‌فشار بسیار زیادی قرار می‌دهد. در نتیجه کاشی‌های دارای تخلخل و سوراخ، راهی برای خروج هوای سرد ایجاد می‌کنند و هوای سرد وارد جایگاه اصلی ورودی‌های سرور می‌شود. سپس هوای گرم به همان اتاق‌های کامپیوتر یا CRAC برمی‌گردد تا خنک شود.

این عمل برای تجهیزات و سرورهای محدود و کوچک بسیار مناسب است ولی پاسخگوی تجهیزات و سرورهایی با حجم بالا نخواهد بود. امروزه دیتاسنترهای جدید و مدرن از تکنولوژی‌های به‌روز برای خنک‌سازی و انتقال حرارت در صنایع استفاده می‌کنند.


ارائه خدمات حرفه ای نگهداری دیتاسنتر و مرکز داده ها


اشکال مختلف سرمایش دیتا سنتر

  1. CVC یا سرمایش مسیر کالیبره شده
  2. سیستم آب سرد
  3. راهروهای سردوگرم
  4. خنک‌کننده‌های مستقل
  5. خنک‌کننده تبخیری
  6. سرمایش IN ROW
  7. سرمایش DOWN FLOW

به‌طورکلی ۲ روش برای سرمایش وجود دارد که به انواع سیستم سرمایش آبی و سیستم سرمایش گازی تقسیم می شوند.

سیستم سرمایش آبی

این نوع سرمایش توسط چیلر صورت می‌گیرد. در این روش، یونیت‌های سرمایش توسط لوله‌کشی به چیلرهای واقع در پشت‌بام و خارج از محیط منتقل می‌شود. آب گرم و حرارت تولید شده در دیتا سنترها توسط یونیت‌های سرمایشی به تعدیل می‌رسد و خنک می‌شود. آب سرد از طریق چیلرها، جاری شده و گرمای حاصل از یونیت‌های گرمایش توسط مکش‌های قوی مکیده می‌شود و وارد یونیت‌های سرمایش خواهد شد. این تبادل حرارتی بین آب سرد و آب گرم، موجب می‌شود تا آب به تعدیل برسد که نتیجه این عمل، جریان‌های خنک به دیتاسنترها می‌رسد و موجب خنک شدن سرورها و تجهیزات خواهد شد.

سیستم‌های سرمایش گازی یا DX در سرمایش دیتا سنتر

در سیستم‌های سرمایش گازی، یونیت های سرمایش و خنک‌کننده DX در دیتاسنتر به‌وسیله لوله‌های مسی انجام می‌شود و به کندانسورهای موجود در حیاط و یا پشت‌بام اتصال پیدا می‌کند. حرارت‌های تولید شده در دیتاسنتر ها توسط یونیت‌های سرمایشی، خنک شده و گاز سرد حاصل از کندانسورها با گرمای حاصل از یونیت‌های سرمایش تبادل حرارتی انجام می‌دهند و دما به تعادل می‌رسد. این امر موجب خنک شدن فن‌ها و سرورهای دیتا سنتر شده و عمل تهویه را نیز به ‌خوبی انجام خواهد داد.

سرمایش مسیر کالیبره شده

یکی از فناوری‌های خنک‌کنندگی دیتا سنترها، خنک‌کنندگی مسیر کالیبره شده است که برای سرورهایی با فعالیت بسیار بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد. سرمایش دیتا سنتر از این طریق موجب می‌شود تا تعادل گرما و سرما به شیوه مؤثرتری مدیریت شود. استفاده از فن‌های کم‌وزیاد بودن صفحات مدار از ویژگی‌های این خنک‌کننده است.

سیستم آب سرد در سرمایش دیتا سنتر

یکی دیگر از انواع سیستم‌های خنک‌کننده می‌توان به سیستم آب سرد اشاره کرد که در دیتاسنترهای بزرگ و متوسط استفاده می‌شود. در این خنک‌کننده برای خنک‌کردن هوای ورودی توسط CRAH (کنترل‌کننده هوای اتاق کامپیوتر)، از آب سرد استفاده می‌کنند که این آب از طریق دستگاه چیلر تأمین می‌شود.

تجهیزات و سرورهای موردنیاز به سرمایش دیتا سنتر

همه تجهیزاتی که برای عملکرد صحیح و درست به سرمایش دیتا سنتر نیاز دارند به شرح زیر هستند:

  • نوارهای ذخیره اطلاعاتی
  • انواع سرورهای محاسباتی
  • ایستگاه‌های کار
  • تجهیزات ارتباطی با چگالی‌های مختلف
  • سرورهای ذخیره‌کننده اطلاعات

مزایا و معایب سرمایش مرکز داده‌ها

از مهم‌ترین مزایای استفاده از این تجهیزات، تعویض و تهویه مطبوع هوا است که موجب ایجاد فشار نسبی مثبت در فضاهای اطراف می‌شود. کنترل رطوبت نیز یکی دیگر از مزایای استفاده از این فرایند خواهد بود. در فرایند رطوبت‌گیری به جهت سرمایش بسیار زیاد، نیاز به گرمایش مجدد وجود دارد. گاهی اوقات در مراکز مخابراتی نیاز است که افراد به طور دائمی در آن حضور داشته باشند. افرادی که در دیتاسنترها کار می‌کنند باید دقت زیادی بر روی پوشش خود داشته باشند زیرا وجود بخش‌های سرمایش و گرمایش ممکن است در صورت نبود پوشش مناسب، دچار صدمه و آسیب به افراد شود.

از معایب دیگر این عمل می‌توان به سوختگی‌های سطحی اشاره کرد که ممکن است در بخش‌های گرم برای افراد به وجود آید. این سوختگی‌های سطحی در اثر برخورد با سطوح داغ به وجود می‌آید. همچنین از معایب دیگر خنک‌کنندگی دیتا سنترها، می‌توان به هزینه‌های چشمگیر آن و اشغال شدن حجم زیادی از دیتاسنترها اشاره کرد. همچنین این عمل رطوبت زیادی را به فضا منتقل می‌کند که موجب خرابی برخی از اجزای مکانیکی تجهیزات می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : دمای استاندارد اتاق سرور چقدر است و چگونه همیشه منظم حفظ شود؟

 

راه‌های مناسب برای عملکرد بهینه سرمایش دیتا سنترها

برای عملکرد صحیح خنک‌کنندگی دیتا سنترها رعایت برخی نکات ضروری است. در ادامه، برخی نکات مهم را برای بهبود عملکرد دیتاسنترها برای شما یادآوری می‌کنیم.

  1. از واحدهای کوچک و محدودکننده استفاده کنید.
  2. استفاده از سیستم‌هایی با راهروی آب گرم یا آب سرد می‌تواند موجب عملکرد بهتر خنک‌کننده‌ها شود.
  3. همگام‌سازی نقاط کنترل رطوبت را فراموش نکنید.
  4. تمام عیوب و نشتی‌های اجزا را برطرف کنید و از عملکرد درست کابل‌ها و ستون‌های پشتی اطمینان حاصل کنید.

نتیجه‌گیری سرمایش دیتا سنتر

به‌طورکلی همه سیستم‌ها و سرورهای مصرفی برای عملکرد صحیح به خنک‌کننده نیاز دارند و بالارفتن دما در دیتا سنترها موجب اختلال و کاهش عمر آن‌ها می‌شود. در مقاله بالا انواع و مزایا و معایب سرمایش دیتا سنتر ها ذکر شد. اگر تجربه دیگری از این فرایند دارید با ما در میان بگذارید.

کلمه کلیدی: سرمایش دیتا سنتر

کلمه کلیدی فرعی: سیستم‌های خنک‌کننده، خنک‌کنندگی دیتا سنترها

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *