صفر تا صد اصول نصب پکیج زمینی

by | مقالات

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

یکی از فناوری‌های جدید که اخیرا در زمینه گرمایش فضا و آب ساختمان‌های تجاری و مسکونی، نظر بسیاری از مردم را به خود جلب کرده است، پکیج‌های زمینی هستند. این پکیج‌ها قابلیت‌ها و مزایای زیادی دارند که یکی از آنها امکان نصب بر روی زمین است. برای نصب پکیج زمینی نیازی به حذف کابینت‌ها و لوله‌کشی زیاد، ندارید که این قابلیت، امکان استفاده از فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

قبل از نصب اصولی پکیج زمینی بهتر است محل نصب آن را مشخص کنید. مکان‌هایی مانند آشپزخانه، انبار، سرویس بهداشتی، زیرپله، گاراژ یا بالکن بهترین جاهایی هستند که شما می‌توانید پکیج زمینی را نصب کنید. نصب این سیستم‌ها تابع شرایط و قوانین شرکت مربوطه است و باید طبق راهنمای پکیج زمینی که شرکت آن را ارائه می‌دهد، نصب شوند. در این مقاله قصد داریم، نحوه نصب استاندارد پکیج زمینی را با شما به اشتراک بگذاریم.

مشخصات پکیج‌های زمینی

لازم به ذکر است که پکیج‌های زمینی در دو سایز کوتاه که در حدود یک ماشین لباسشویی هستند و سایز بزرگ آن که تقریبا اندازه یک یخچال معمولی است، به بازار عرضه می‌شوند. از مشخصات دیگر این سیستم‌ها وجود مخزن است که باعث می‌شود این دستگاه آب را برای مدت نامحدودی در خود ذخیره کند. در نتیجه، هر وقت افراد شیر آب گرم را باز می‌کنند، به اندازه آن مخزن آب گرم در اختیار دارند. در حالی که با پکیج‌های دیواری تنها برای چند دقیقه، آب گرم در اختیار دارید و بعد از زمانی مشخص، آب گرم تمام می‌شود.

از دیگر مشخصات پکیج‌های زمینی می‌توان به عدم نیاز آنها به موتورخانه اشاره کرد که در نتیجه این ویژگی باعث می‌شود تا هزینه سرویس و نگهداری موتورخانه از دوش مالکین مجتمع برداشته ‌شود. این سیستم‌ها می‌توانند بر روی زمین قرار گیرند و برای واحدها و منازلی که متراژ آنها بیشتر از ۳۰۰ متر باشد، مناسب هستند. پکیج‌های زمینی قابل اعتماد‌تر هستند، زیرا از جنس ضخیم‌تری ساخته شده‌اند و مبدل حرارتی آنها از جنس چدن است. در نتیجه این دستگاه‌ها در برابر خوردگی مقاوم هستند و عمر مفید آنها بیشتر از ۲۵ سال برآورد شده است.

 خدمات نگهداری دیتا سنتر
دیدن

نصب پکیج زمینی

نحوه نصب استاندارد پکیج دیواری

قبل از نصب پکیج زمینی، دقت به الزامات دستگاه در آن محل ضروری است. زمانی که الزامات و استاندارهای نصب این سیستم‌ها به خوبی رعایت شوند، می‌توان از عملکرد ایمن آنها خاطر جمع شد؛ زیرا اگر این الزامات رعایت نشوند، می‌توانند ساکنان آن مجتمع را با خطرات جدی مواجه سازند. خطراتی مانند آتش‌سوزی، نشت گاز مونواکسید کربن، عملکرد غیربهینه و غیراقتصادی از جمله مشکلاتی است که می‌توانند حتی جان ساکنین را تهدید کنند.

استانداردهای نصب

  • پکیج‌های زمینی را نباید در تماس و یا نزدیک تاسیسات ساختمان مانند داکت اسپلیت، چیلرها، کولرهای گازی، وسایل گازسوز و غیره قرار داد، زیرا این وسایل می‌توانند در عملکرد صحیح این سیستم‌ها اختلال ایجاد کنند.
  • معمولا در راهنمای نصب پکیج زمینی گفته شده است که این دستگاه‌ها باید در محلی عاری از رطوبت نصب شوند، بنابراین نصب آنها در مکان‌هایی مانند حمام و زیرزمین، اشتباه است.
  • قرار دادن این دستگاه در مکان‌های خارج از ساختمان، مانند بالکن که کابین ندارند به منزله عدم تبعیت از نحوه نصب استاندارد پکیج زمینی است، زیرا ممکن است وزش باد یا جریانات تند هوایی خساراتی را برای شما به بار آورد.
  • بهتر است این پکیج را در مکانی قرار دهید که موقع سرویس و تعمیر، فضای کافی برای انجام عملیات وجود داشته باشد. پس قبل از نصب اصولی پکیج زمینی حتما این مورد را مد نظر داشته باشید و علاوه بر آن، حتما پکیج را در فاصله ۱۵ سانتی‌متری از دیوار قرار دهید.
  • برای دسترسی راحت این دستگاه به سوخت مورد نیاز، حتما آن را در مکانی قرار دهید که انشعابات گاز و برق در نزدیکی آن وجود داشته باشد. عدم دسترسی راحت به این انشعابات باعث می‌شود، شما نسبت به لوله‌کشی و سیم‌‌کشی روکار اقدام نمایید.
  • در نصب پکیج زمینی، وجود پکیج لوله کشی مناسب بسیار اهمیت دارد. زیرا وجود لوله کشی مناسب، باعث می‌شود که پکیج، موقع نصب رادیاتور و شوفاژ به مشکلی بر نخورد.
  • جای‌گذاری دودکش، یکی از مراحل مهم در نحوه نصب استاندارد پکیج زمینی است، پس باید محیطی را انتخاب کنید که این امکان را برای شما فراهم سازد.
نصب دودکش موتورخانه
دیدن

همچنین مطالعه کنید: نگهداری تاسیسات ساختمان

نحوه نصب استاندارد پکیج دیواری

مکان‌هایی که نصب پکیج زمینی در آنجا ممنوع است

نصب پکیج در محیط‌های باز، مزایا و معایب مختص به خود را دارد. از یک طرف، نصب آن در فضای باز باعث می‌شود تا احتمال گاز گرفتگی به صفر برسد و فضای درونی ساختمان اشغال نشود؛ اما از طرفی نصب پکیج در فضای آزاد، امکان دارد که پکیج آسیب ببیند. به هر حال مکان‌هایی که نصب پکیج در آنها ممنوع است، در ادامه بیان شده‌اند.

۱-  در مکان‌هایی با ابعاد کمتر از ۶۰ مترمربع ممنوع است، زیرا در این محل‌ها اگر گاز ناقص بسوزد، حتما مونواکسید کربن تولید می‌کند. از آنجا که این گاز امکان دارد از ساختمان خارج نشود، ساکنان با گاز گرفتگی و مرگ مواجه خواهند شد. از طرفی احتراق سیستم پکیج‌های زمینی، به اکسیژن نیز نیاز دارد، در صورتی که اکسیژن کافی به دستگاه نرسد و یا اینکه پکیج مقدار زیادی از اکسیژن محیط را مصرف نماید، در هر دو صورت به ساکنین مجتمع آسیب وارد خواهد شد.

۲- استانداردهای نصب اصولی پکیج زمینی بیان می‌دارد که مکان‌های با رطوبت بالای برای نصب پکیج مناسب نیستند.

۳- نصب آن در کنار سایر وسایل گرم‌کننده و سرد‌کننده ممنوع است.

۴- به هیچ عنوان روبروی یخچال و فریزر نصب نشود.

۵- مکان‌هایی که برایشان عایق هوا نصب شده است برای نصب پکیج زمینی مناسب نیستند.، زیرا همان‌گونه که قبلا اشاره شد امکان دارد به ساکنین مجتمع آسیب برساند.

۶- بر اساس راهنمای نصب پکیج زمینی، قرار دادن پکیج در بالکن‌های بدون کابین نیز ممنوع است.

همچنین مطالعه کنید:سیم افشان چیست و چه کاربردی دارد؟

نصب اصولی پکیج زمینی

نصب پکیج در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از بهترین مکان‌ها برای نصب پکیج است. دلایلی که این مکان را از سایر محل‌ها متمایز می‌سازد، در ادامه آماده است.

۱- در آشپزخانه به راحتی می‌توان انرژی برق و گاز پکیج را تامین کرد از طرفی دسترسی به لوله‌کشی مناسب نیز فراهم است.

سیستم‌های تهویه مطبوع و چیلر،مقایسه و کاربرد
دیدن

۲- می‌توان برای زیبایی محیط آشپزخانه و اشغال فضای کمتر، پکیج را در کابینت نصب کرد. به علاوه، این امر کمک می‌کند که صدای پکیج، کم‌تر اهالی منزل را اذیت کند.

۳- سرویس و  تعمیر آن در آشپزخانه راحت‌تر است.

۴-  مراقبت و نگهداری از آن نیز در آشپزخانه بهتر صورت می‌گیرد، زیرا از یک طرف آن را از عوامل آسیب‌زا دور می‌کنید، از طرفی عملکرد دستگاه تحت پایش منظم شما قرار می‌گیرد، در نتیجه سریع‌تر متوجه خطا و فشار دستگاه می‌شوید.

 نصب پکیج زمینی در بالکن

نصب پکیج در بالکن مزایا و معایبی دارد. از مزایای این کار می‌توان به کاهش خطر گاز گرفتگی و کمبود اکسیژن اشاره کرد. اما قرار دادن پکیج در بالکن‌های بدون کابین معایبی را به همراه دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

۱- با فرا رسیدن فصول سرد سال و کاهش دما، امکان یخ‌زدگی پکیج وجود دارد. اگر این اتفاق رخ دهد، امکان دارد لوله‌ها و یا پکیج دچار نشتی شوند.

۲- نکته بعد اینکه، پکیج در بالکن در معرض تابش آفتاب و وزش باد قرار می‌گیرد. باد امکان دارد شعله آن را خاموش سازد و خورشید، فشار وارد بر پکیج را افزایش ‌دهد، از طرفی عوامل محیطی عمر مفید پکیج را نیز کاهش می‌دهند.

همچنین مطالعه کنید: تاسیسات ساختمان تهران

نصب پکیج زمینی

جمع‌بندی

نصب پکیج زمینی مستلزم بررسی راهنمای نصب پکیج زمینی است تا بتوان اطلاعات و استانداردهای مورد نیاز آن در موقع نصب و بعد از آن را بدست آورد. تبعیت از اصول و استانداردهای نصب عمر مفید دستگاه را افزایش می‌دهد، در نتیجه، هزینه تعمیر و نگهداری آن کاهش می‌یابد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دستگاه‌ها حتما با کارشناسان این حرفه مشورت نمایید.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *