اجزای اصلی چیلر جذبی و تراکمی و شرح کار آن ها

by | چیلر

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اجزای اصلی چیلر تراکمی

اجزای اصلی چیلر شامل کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط، تابلو برق، دستگاه کنترل و مخزن آب می باشد. در این مطلب شما را با محل قرارگیری این قطعات آشنا می کنیم و به صورت مختصر وظایف آن ها را بیان می کنیم.

چیلرها معمولاً در ساختمان های بزرگ مقیاس کاربرد دارند و به منظور سرمایش ساختمان آب سرد تولید می کنند. چیلرها انواع مختلفی دارند اما اساساً قطعات اصلی آن ها یکسان است.

کمپرسور از اجزای اصلی چیلر تراکمی


کمپرسور عامل محرک اصلی در چیلر است. کمپرسور برای جا به جایی مبرد در سیستم، اختلاف فشار مورد نیاز را تولید می کند. کمپرسورهای چیلر در طراحی های مختلفی وجود دارند. متداول ترین کمپرسورها سانتریفیوژی، پیچی، حلزونی و پیستونی است. هر یک از این نوع کمپرسورها مزایا و معایب خاصی دارند. این قطعه همیشه بین کندانسور و اواپراتور قرار می گیرد. کمپرسور معمولاً به صورت موضعی عایق شده و به یک موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرک متصل است که در بخش داخلی یا خارجی قرار گیرد. کمپسورها معمولا بسیار پر سروصدا می باشند.

اجزای اصلی چیلر

انواع مختلف چیلر

کندانسور:


محل قرارگیری کندانسور، بعد از کمپرسور و قبل از شیر انبساط می باشد. وظیفه کندانسور حذف حرارتی است که در اواپراتور به مبرد منتقل شده است. کندانسورها در دو نوع اصلی تولید می شوند: آب خنک و هوا خنک.

کندانسور آب خنک، به صورت مکرر آب کندانسور را بین کندانسور و برج خنک کننده به گردش در می آورد؛ مبرد داغی که از کمپرسور وارد کندانسور شده است، گرمای خود را به این آب منتقل می کند و سپس این آب به سمت برج خنک کنند و خارج ساختمان هدایت می شود. آب و مبرد هیچ وقت باهم ترکیب نمی شوند زیرا به وسیله دیواره لوله از یکدیگر جدا شده اند، آب در درون لوله و مبرد خارج از آن جریان دارد.
کندانسورهای چیلر هواخنک کمی متفاوت تر عمل می کنند؛ این چیلرها از برج خنک کننده استفاده نمی کننند اما در عوض هوا بر لوله های کندانسور در فضای باز که مبرد در آن ها جریان دارد به وسیله فن می دمد.

اجزای اصلی چیلر

کندانسر چیلر هوا خنک

شیر انبساط:


شیر انبساط یکی از اجزای اصلی چیلر تراکمی است. محل قرارگیری شیرانبساط، بین کندانسور و اواپراتور است. وظیفه اصلی آن منبسط کردن مبرد، کاهش فشار آن و افزایش حجم آن است و این امر باعث می شود که مبرد بتواند گرمای مازاد را در اواپراتور جذب کند. شیرهای انبساط د انواع زیادی وجود دارند که متداول ترین آن ها شامل شیر انبساط حرارتی،شیر انبساط الکتریکی و شیر انبساط روزنه ثابت.

اجزای اصلی چیلر

شیر انبساط و اجزای داخلی آن

 

اواپراتور:


اواپراتور بین شیر انبساط و  کمپرسور قرار دارد. وظیفه آن جذب و جمع آوری گرمای مازاد از آب برگشتی از ساختمان و انتقال آن به درون مبرد است تا به سمت برج خنک کننده هدایت شود. هنگامی که مبرد گرما را از آب خارج می کند، آب سرد شده و به ساختمان پمپاژ می شود تا سرمایش ساختمان را تأمین کند؛ سپس با گرمای مازادی که از محیط ساختمان جذب کرده به اواپراتور برمی گردد.

اجزای اصلی چیلر

اواپراتور چیلر تراکمی


تابلو برق:


این قطعه می تواند به طور مستقیم به چیلر متصل شود و یا به صورت مجزا روی دیوار قرار می گیرد و به وسیله کابل برق به هم متصل می شوند. وظیفه تابلو برق، کنترل جریان الکتریکی به چیلر است. این دستگاه ها معمولاً شامل یک محرکه یا راه انداز، مدارشکن ها، کنترل کننده سرعت و تجهیزات نظارتی برق می باشند.

اجزای اصلی چیلر

تابلو برق چیلر

 

کنترل ها:


این قطعات اصولاً روی چیلر نصب می شوند. وظیفه آن نشان دادن جنبه های عملکردی مختلف چیلر و کنترل آن ها با اعمال میزان سازی و تنظیم است. این دستگاه برای جلوگیری از آسیب به سیستم، هنگام خطر آژیر هشدار را برای تیم مهندسی نگهداری موتورخانه ایجاد کرده و سیستم را خاموش می کند.

مخزن های آب:


این مخزن ها در اواپراتورها و کندانسورهای چیلرهای آب خنک قرار دارند. وظیفه این قطعه هدایت جریان آب و جداسازی آب ورودی و خروجی است. با توجه به تعداد عبورها در اواپراتور و کندانسور، مخزن های آب ممکن است ۱-۲ فلنج ورودی یا خروجی داشته و یا کاملاً بسته باشند و مجدداً جریان را به عبوری بعدی هدایت کننند.

اجزای اصلی چیلر جذبی 

اجزای اصلی چیلر جذبی و تراکمی شبیه هم هستند با این تفاوت که به جای کمپرسور و شیر انبساط، ابزوربر و ژنراتور قرار دارد.

ابزوربز 

ابزوربر از اجزای اصلی چیلر جذبی است. ابزوربر محفظه ای است که در آن ماده جاذب ( معمولا لیتیوم بروماید) قرار دارد، که وظیفه جذب بخار آب حاصل از تبخیر شدن مبرد ( آب ) را به عهده دارد.

ژنراتور

ژنراتور اجزای اصلی چیلر جذبی است. ژنراتور محفضه ای است که در آن عملیات تغلیظ یا همان غلیظ شدن محلول لیتیوم بروماید صورت می گیرد. ژنراتور توسط آب گرم، آب داغ، بخار داغ یا شعلع مستقیم بخار آب موجود در لیتیوم بروماید را از آن جدا کرده و سپس بخار آب را به کندانسر هدایت می کند.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *