علائم کم بودن گاز چیلر ،بررسی و رفع علت های آن

by | چیلر

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مقدمه علائم کم بودن گاز چیلر

چیلرها نوعی دستگاه تصفیه هوا هستند که در زمستان برای گرم کردن هوا و در تابستان برای خنک‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله علاوه بر عیب‌یابی انواع چیلر، علت و علائم کم بودن گاز در چیلرها نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. چیلر از حرارت آب و بخار آب برای انجام این عملیات‌ها بهره می‌برد. به‌طور کلی چیلر در دو نوع متفاوت در بازار موجود هستند، چیلر جذبی و چیلر تراکمی. هرکدام از این دو نوع چیلر کاربردهای متفاوتی داشته و در ساختمان‌ها و مراکز خاصی استفاده می‌شوند.

البته باید توجه داشت که عملکرد این دو چیلر به طور تقریبی همانند یکدیگر است و تنها در نوع انرژی مصرفی متفاوت هستند. انرژی مصرفی چیلر جذبی، حرارت بوده و در چیلر تراکمی انرژی مصرفی، انرژی الکتریکی می‌باشد. به علت استفاده مداوم از این دستگاه‌ها، ممکن است مشکلات زیادی نیز برای آن‌ها به وجود آید. لزوم عیب‌یابی چیلرها موجب افزایش بهره‌وری آن‌ها خواهد شد. یکی از این مشکلات، کم بودن گاز چیلر است. علائم کم بودن گاز چیلر در دستگاه‌های مختلف، می‌تواند متفاوت باشد.

چیلرهای جذبی و عیب‌یابی آن‌ها

هزینه برق در استفاده از چیلرهای جذبی به نسبت چیلرهای تراکمی بسیار کمتر است و می‌تواند جایگزین خوبی برای این نوع چیلر باشد. این نوع چیلرها از بخار کم فشار و آب داغ برای تأمین انرژی خود استفاده می‌کنند.

 مشکلات چیلرهای جذبی

از مهم‌ترین و عمده ترین مشکلات موجود در چیلرهای جذبی شامل موارد زیر خواهد شد؛

  1. کنترل‌کننده‌های محافظ موجب خاموش شدن چیلر می‌شود.
  2. افت جدید جاذب در چیلرهای جذبی
  3. ایجاد حالت کریستالی در هنگام خاموش شدن چیلر جذبی
  4. ظرفیت پایین چیلر
  5. ممکن است پرج عملکرد خوبی نداشته باشد.
  6. کاهش سیستم وکیوم در هنگام خاموش کردن چیلر جذبی

 


تعمیرات تخصصی و نگهداری انواع چیلر


چیلرهای تراکمی و عیب‌یابی آن‌ها

چیلرهای تراکمی از طریق تولید گاز توسط کمپرسور و متراکم کردن آن، تولید هوای خنک می‌کند. گاز متراکم شده به کندانسور منتقل شده و به وسیله آب خنک می‌شود و تبدیل به مایع می‌گردد. مایع تولیدی با عبور از شیر انبساطی وارد اپراتور می‌شود و فشار بخار کمتر خواهد شد. علائم کم بودن گاز چیلر در این نوع چیلر تراکمی، بیشتر اتفاق خواهد افتاد.

عیب‌یابی چیلر تراکمی

از عمده مشکلات ایجاد شده برای چیلرهای تراکمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  1. عدم تولید سرما و هوای خنک توسط چیلر
  2. تولید صدای زیاد توسط کمپرسور چیلر
  3. قطع سیستم به علت فشار زیاد گاز درون کمپرسور
  4. کثیف شدن فیلتر درایر
  5. عدم باز شدن شیر برقی مسیر عبوری مایع.

خدمات تخصصی تعمیر و نگهداری موتورخانه

علائم کم بودن گاز چیلر

کم بودن گاز درون چیلر موجب بروز مشکلات عدیده‌ای خواهد شد. باید توجه داشت که ممکن است برخی از مشکلات ایجاد شده علاوه بر کم بودن گاز، علت‌های دیگری هم داشته باشد و تنها با رفع کمبود گاز مشکل به طور کامل حل نمی‌شود. در ادامه با انواع مشکلات که می‌تواند علت آن کم بودن گاز چیلر باشد بیان می‌شود؛

  1. استارت خوردن کمپرسور و کار کردن آن به‌طور ناگهانی: یکی از دلایل این مشکل، کم بودن گاز است و همچنین ممکن است گازی که به کمپرسور وارد می‌شود بیش از اندازه داغ باشد و باعث داغ شدن بیش از اندازه کمپرسور شود.
  2. خاموش شدن ناگهانی کمپرسور در صورتی که کمپرسور چیلر استارت خورده است: این مورد یکی از اصلی‌ترین مشکلات و علائمی است که در اثر کم بودن گاز درون مدار به وجود خواهد آمد. از دیگر دلایلی که می‌تواند دلیل این اتفاق باشد، نقص در شیر انبساط، نشت گاز از شیر برقی و شیر‌دهش باشد.
  3. پایین بودن فشار درون چیلر: با کم بودن گاز مبرد درون سیستم، فشار درون چیلر پایین خواهد آمد. سرد بودن آب کندانسور و نصب شدن یونیت در محل خیلی سرد نیز ممکن است از دلایل پایین بودن فشار درون چیلر باشد.
  4. وجود حباب در شیشه سایدگلاس: از دیگر نشانه‌ها و علائم کم بودن گاز چیلر، وجود جباب درون شیشه سایدگلاس است. یکی از راه‌های رفع این مشکل، تعویض لوله‌ها با قطر مناسب بوده و از سالم بودن منبع گاز نیز باید اطمینان حاصل کرد.
  5. بالا بودن فشار مکش: در صورت کوچک بودن حجم کمپرسور و در نتیجه کم بودن گاز درون چیلر، فشار مکش بالاتر خواهد رفت. با تعویض کمپرسور و یا سوپاپ ممکن است این مشکل رفع گردد.
  6. حالت کمپرسور طبیعی است ولی فشار مکش بسیار پایین است: این مورد دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد و یکی از دلایل آن کم بودن گاز درون کمپرسور است. کمبود مقدار مایع مبرد درون اپراتور و کاهش میزان تزریق مبرد می‌تواند از دیگر دلایل بروز این مشکل باشد. با کنترل کردن اپراتور و محاسبه سابکولد امکان رفع مشکل وجود دارد.

این سه مورد، از اصلی‌ترین علائم بوده و امکان دارد با بروز هر یک از این موارد می‌توان با چک کردن میزان گاز درون چیلر و افزایش آن، موجب بهبود مشکل شود. در غیر این صورت با بررسی دیگر عوامل، باید با بررسی دیگر عوامل، مشکل چیلر را حل کرد.

 

بیشتر بخوانید : علت های صدای زیاد چیلر و راهکارهای کاهش آن

 

خطاهای حیاتی چیلرها

چیلرها ممکن است با خطا و ارورهایی مواجه شوند. ممکن است این ارورها به دلیل بروز مشکل خاصی نباشند و تنها از بروز مشکلات بزرگتر جلوگیری نمایند. در ادامه مهم‌ترین خطاهای ایجاد شده در چیلرها مورد بررسی قرار گرفته است؛

خطای E1: چیلر توانایی همسان‌سازی دمای محیط را نداشته و دمای اتاق خیلی گرم است. در این صورت چیلر با خطای نوع اول مواجه می‌شود.

خطای E2: در چیلرهای آب خنک زمانی که دمای آب بیش از حد مجاز باشد، چیلر با ارور مواجه خواهد شد و این ارور می‌تواند از دلایل عدم سرمایش چیلر باشد.

خطای E3: هنگامی که دمای آب پایین باشد، ارور نوع ۳ ظاهر می‌شود.

خطای E4: در صورت معیوب بودن سنسوری که دمای محیط را نشان می‌دهد، ارور نوع ۴ در چیلر ظاهر خواهد شد.

خطای E5: در صورت بروز این ارور، ممکن است سنسور تشخیص دمای آب دچار ایراد شده باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله به بیان انواع دسته‌بندی چیلر، از نوع چیلر جذبی و چیلر تراکمی مورد بررسی قرار گرفت. عیب‌یابی هر کدام از این چیلرها بیان و علائم کم بودن گاز چیلر به تفکیک گفته شد. کمبود گاز درون چیلر، علت‌های مختلفی داشته و با علائم و نشانه‌های خاصی بروز خواهد کرد. البته باید توجه داشت که در صورت بروز هرکدام از این نشانه‌ها، تنها دلیل نمی‌تواند کمبود گاز باشد و ممکن است در اثر مشکلات دیگری چیلر دچاری خرابی در عملکرد شده باشد.

 

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *