لول کنترل چیست و مهمترین ویژگی های آن چیست؟

by | موتورخانه

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مقدمه

لول کنترل‌ها به عنوان کنترل کننده سطح مایعات در مخازن مختلف کاربرد دارند. این نوع قطعات کاربردی می‌توانند به پمپ، شیر برقی یا تابلو برق فرمان بدهند که مسیر ورود و خروج آب (سیال) را باز یا بسته نگه دارند. انواع لول کنترل یا لول سوئیچ دارای ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و عملکرد متفاوتی هستند. حال با توجه به نقش کلیدی این ابزار کنترلی در موتورخانه ها در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم لول کنترل چیست؟ و کاربردهای آن بیشتر آشنا کنیم.

لول کنترل چیست؟

لول کنترل یا لول سوئیچ دستگاه‌هایی هستند که جهت تعیین سطح مایعات موجود درون مخازن به کار می‌روند. کارکرد اصلی این کنترل‌ کننده‌های سطح سنجش ارتفاع آب یا محتوای داخل مخازن است و به پمپ یا تابلو برق فرمان می‌دهد تا مسیر جریان ورودی و خروجی آب به مخزن مورد نظر را باز یا بسته کند. از این لول کنترل‌ها به عنوان یک سنسور قوی در موتورخانه ساختمان های مختلف، صنایع مختلف همچون صنایع نفت و گاز، صنایع دارویی، صنایع پتروشیمی و غیره استفاده می‌کنند.


ارائه خدمات حرفه ای تعمیر و نگهداری موتورخانه


آشنایی با انواع لول کنترل

در ادامه مطلب لول کنترل چیست؟، بهتر است بدانید لول کنترل‌ها که به عنوان ابزار کنترل کننده یا اندازه‌گیری کننده سطح مایعات و سیلات درون مخازن مورد استفاده قرار می‌گیرد که به انواع زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • لول کنترل مکانیکی: این نوع سوئیچ‌ها بسیار ساده و کاربردی دارند و در مواقعی که نیاز به فشار زیاد نباشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لول کنترل جیوه‌ای: این نوع سوئیچ با حبس کردن جیوه در درون یک مخزن ساخته می‌شود که به دلیل احتمال شکسته سوئیچ و خطرناک بودن جیوه استفاده از آن کمتر مرسوم است.
  • لول کنترل الاکلنگی: این دسته از لول کنترل‌ها زمانی کاربرد دارد که محدوده اختلاف سطح در مخزن برای پر یا خالی شدن زیاد نیست. این مدل لول‌ها طول عمر بالایی دارند و قیمت آنها نسبت به سایر انواع پایین‌تر است.
  • لول کنترل مغناطیسی: این نوع لول کنترل‌ها در صنایع مختلف کاربرد دارد و مطابق قوانین فیزیکی در راستای دفع و جذب قطب‌های مغناطیسی عمل می‌کند.
  • لول کنترل الکتریکی: این نوع لول‌ها جایگزینی خوبی برای پمپ‌های شناور هستند و با استفاده از جریان برق بین الکترودهای معلق در محلول میزان سطح مایع در مخزن را تشخیص می‌دهد.

مهمترین ویژگی‌های یک لول کنترل چیست؟

از مهمترین ویژگی‌های لول سوئیچ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • لول کنترل‌ها جایگزین مناسبی برای شناورها هستند.
  • خطر برق گرفتگی در استفاده از لول کنترل‌ها به حداقل ممکن می‌رسد.
  • قابلیت تنظیم درجه حساسیت دستگاه براساس نوع مایعی که درون مخازن قرار دارد.
  • هر یک از لول کنترل‌ها جهت کنترل سطح پودرها و مواد جامد و مایع مختلف در مخازن کاربرد متفاوتی دارند.

 

بیشتر بخوانید : کنتاکتور چیست و چه کاربردی دارد؟

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم و معنای لول کنترل چیست؟، کاربردها، ویژگی‌ها و انواع آن آشنا کنیم. همانطور که می‌دانید لول کنترل‌ها به عنوان یک سنسور در موتورخانه، صنایع مختلف نفت، گاز، دارویی، پتروشیمی و غیره نقش بسیار پرکاربردی دارند. این لول سوئیچ‌ها در سنجش میزان مایعات درون مخازن و کنترل قطع و وصل خروجی و ورودی مخازن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *