منبع انبساط چیست؟ انواع و کاربرد آن ها

by | موتورخانه

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مقدمه

استفاده از سیستم‌های گرمایشی و موتورخانه‌ها یکی از نیازهای ضروری هر ساختمانی محسوب می‌شود. از این رو جهت افزایش عملکرد و راندمان یک سیستم گرمایشی نیاز به تجهیزاتی همچون منبع انبساط است. این نوع تجهیزات به کنترل و متعادل کردن فشار آب منبع و همچنین افزایش کیفیت انتقال آب از موتورخانه به داخل ساختمان‌ها کمک می‌کند. بنابراین در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم منبع انبساط چیست؟ و کاربردهای آن آشنا کنیم.

منبع انبساط چیست؟

منبع انبساط یا مخزن انبساط دستگاهی است که از سیستم‌های گرمایشی در برابر فشار زیاد آب محافظت می‌کند. همچنین در متوازن کردن فشار مناسب آب و تأمین آب گرم مورد نیاز تمام واحدهای ساختمان از پایین تا بالا نقش ایفا می‌کند. حجم مورد نیاز این مخازن بستگی به نوع و جنس سیستم گرمایشی، محیط و مساحت ساختمان دارد.

کاربرد منبع انبساط چیست؟

در ادامه مطلب منبع انبساط چیست؟، بهتر است بدانید که مخزن یا منبع انبساط در تمام سیستم‌های گرمایشی اعم از موتورخانه و پکیج تعبیه می‌شود و از افزایش فشار آب یا افزایش حجم آب در اثر گرم شدن در سیستم جلوگیری می‌کند. از آنجایی که در سیستم‌های گرمایش مرکزی واحدهای ساختمانی امکان این اتفاق وجود دارد که بر اثر حرارت میزان فشار آب غیرقابل کنترل شود. همواره از یک منبع انبساط استفاده می‌کنند تا ترک خوردگی و نشتی لوله‌ها و یا ترکیدن و انفجار دیگ سیستم مورد نظر و سایر تجهیزات پیشگیری شود.

بنابراین منبع انبساط دارای ۲ کارکرد اصلی زیر است:

  1. افزایش حجم آب حاصل از گرم شدن آب و افزایش حجم بخار در دیگ‌ها و پکیج‌ها را کاهش داده و آنها‌ را کنترل می‌کند.
  2. معضل کاهش فشار آب ناشی از کم شدن آب در سیستم‌های حرارت مرکزی را جبران می‌کند.

ارائه خدمات حرفه ای تعمیر و نگهداری موتورخانه ساختمان


آشنایی با انواع منبع انبساط

ساختار منابع انبساط بر اساس نوع و محل نصب آنها و نوع فشار کاری که قرار است تحمل کند، به طور کلی به دو نوع منبع انبساط باز و منبع انبساط بسته تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام عملکرد متفاوتی دارند.

منبع انبساط باز

این نوع منبع انبساط برای سیستم‌های گرمایشی کم فشار کاربرد دارد و به دلیل قرار داشتن در فضای باز تحت تأثیر فشار مستقیم هوا قرار می‌گیرد. بنابراین با متوازن کردن سطح آب اغلب مخازن آنها را در پشت بام ساختمان‌ها قرار می‌دهند که آب با فشار بهتری در کل سیستم پخش شود. مخازن انبساط باز از نظر جنس منبع به انواع مختلفی همچون، مخزن انبساط آلومینیومی، مخزن انبساط آهنی و مخزن انبساط فایبرگلاس تقسیم می‌شوند که دارای ضریب اطمینان بالایی هستند.

منبع انبساط چیست

انواع منبع انبساط باز

منبع انبساط بسته (تحت فشار)

منبع انبساط بسته در یک محفظه کاملا سرپوشیده قرار دارد که از دو بخش گاز بی‌اثر (منظور باد معمولی است) و ورودی جریان آب در سیستم گرمایشی تشکیل شده است و توانایی تنظیم فشار آب را دارد.

منبع انبساط چیست

منبع انبساط بسته یا تحت فشار

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم و معنای منبع انبساط چیست؟، کاربردها و انواع آن آشنا کنیم. همانطور که می‌دانید از منبع انبساط در سیستم گرمایشی ساختمان‌ استفاده می‌کنند و از کاهش و افزایش فشار آب در سیستم جلوگیری می‌کند. همچنین مخازن انبساط با کنترل میزان فشار از ترکیدگی لوله‌های آب و هدر رفت آن پیشگیری می‌کنند.

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *