تمیز کردن فیلتر کولر گازی و یا فن کویل

by | تاسیسات ساختمان

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نشانه‌های کثیف بودن فیلتر فن کویل یا فیلتر کولر گازی

یکی از متداول‌ترین سؤال‌هایی که مصرف کنندگان از ما می‌پرسند این است که آیا باید کانال‌ها را تمیز کنیم؟ و چه موقعی وقت تمیز کردن فیلتر کولر گازی است. جواب این سؤال برای هر منزل متفاوت است. عوامل زیادی در این مورد دخیل اند. مثلاً محل زندگی شما، هر چند وقت پنجره‌ها را باز می‌کنید، آیا از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید و غیره.

 

نشانه‌هایی که در صورت مشاهدۀ آن‌ها باید فیلتر کولر گازی و فن کویل را تمیز کنید :

  1. یکی از آشکارترین نشانه‌ها این است که گردوغبار در اطراف یا روی دریچه‌ها انباشته شده است. گاهی این ذرات را در اطراف دریچه هوای و روی پره ها مشاهده می‌کنید، اما دریچه‌هایی که واقعاً آلوده شده‌اند، دریچه و کانال هوای بازگشتی است. دلیل این اتفاق این است که فشار جریان هوا در این کانال‌ها از کانال خروجی هوا کمتر است که باعث می‌شود ذرات و گردوغبار به راحتی در این محل انباشته شوند.
  2. اگر به طور منظم فیلترها را تمیز  می‌کنید، توجه داشته باشید که هر چند وقت فیلترها نیاز به شست و شو دارند. مسلماً، هرچه فیلتر بهتر کار کند بیشتر نیاز به نظافت دارد و هوای خانه تمیزتر خواهد بود. اما اگر دیدید سیستم شما بیش از اندازه به بررسی احتیاج دارد، نشانۀ این است که کانال‌های فن کویل یا کویل کندانسر کولر گازی ( یونیت بیرونی دستگاه ) نیاز به پاکسازی دارند.
  3. گردوغبار دائماً روی قطعات داخلی کولر گازی یا فن کویل انباشته می‌شوند و اگر به خوبی نگهداری آن را انجام ندهید می‌تواند آسیب جدی به دستگاه وارد کند. اگر از فن کویل ها و یا کولر گازی خود بوهای نامعمول حس می‌کنید، احتمالاً این بو ناشی از تجمع گردوغبار روی فیلتر فن کویل یا کولر گازی است .کویل کولر گازی سرد شده و گردوغبار به آن می‌چسبد. وقتی این ذرات انباشته شوند شما بوی رطوبت مانند را حس خواهید کرد.
  4. اگر جریان هوای خروجی از سیستم شما کاهش پیدا کرد، می‌تواند نشان دهندۀ این باشد که گردوغبار اختلالاتی را در سیستم ایجاد کرده است. هنگامی که این ذرات فیلترها و کویل‌ها را مسدود کنند و در کانال‌ها انباشته شوند، مسلماً مانع جریان هوا خواهند شد. اما یک مشکل رایج طریقۀ چسبیدن ذرات به تیغه‌های فن بر روی فن است. فن دستگاه  در یک قفسه قرار دارد که به منظور گرفتن هوا و هدایت آن به سمت دریچه دوران می‌کند.  گردوغبار می‌تواند روی هرکدام از تیغه‌ها انباشته شده و مانع گرفتن هوا شوند. همچنین این ذرات بر دیگر بخش‌های سیستم شما نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت. در این صورت دمای سیستم بیش از حد بالا می‌رود. افزایش بیش از حد دمای سیستم سبب انقباض و انبساط مداوم و در نتیجۀ آن فرسایش سریع فلز مبدل حرارتی خواهد شد. در این شرایط عمر سیستم شما کاهش پیدا می‌کند. گردوغبار همچنین تعادل قفس سنجابی شما را برهم می‌زند. هر چرخی که سریع دروان می‌کند باید کاملاً سالم باشد. در غیر این صورت، اگر قفس لغزان باشد، تکیه‌گاه‌های موتور خیلی زود فرسوده خواهند شد. این مشکل برای شما بسیار پرهزینه‌تر از نگهداری‌های منظم و پاکسازی کانال خواهد بود. همچنین با انجام این کار هوای منزلتان همیشه تمیز خواهد بود. و در نهایت به آخرین نشانۀ آلوده بودن کانال می‌پردازیم.
  5. اغلب افراد معمولاً توجهی به تأثیر سیستم تاسیسات بر سلامتی خانواده نمی‌کنند. آیا بیش از حد معمول سرفه، عطسه یا گرفتگی بینی دارید؟ آیا اغلب اوقاتی که در منزل هستید خارش چشم یا پوست دارید؟

درست است که سیستم تاسیسات برای حفظ دمای متعادل در منزل استفاده می‌شود اما وظیفۀ آن حفظ کیفیت مطلوب هوا نیز هست. هوایی که تنفس می‌کنیم از دمای منزل مهم‌تر است اما ما معمولاً به کیفیت به چشم امتیاز اضافی نگاه می‌کنیم.

 

بیشتر بخوانید : ۶ علت روشن نشدن پکیج و خاموشی ناگهانی آن

 

در فن کویل و یا کولر گازی به‌خاطر این که ذرات به سمت فن کشیده نشوند، یک فیلتر وجود دارد که معمولاً از نوع یک تکه است. استفاده از فیلترهایی با کیفیت بیشتر کاملاً به مصرف‌کننده بستگی دارد. بهتر بودن فیلتر با اهمیت کیفیت هوای منزل برای شما رابطۀ مستقیم خواهد داشت.

درجۀ مینیمم راندمان (MERV) قدرت فیلتر را برای جذب گردوغبار و آلاینده‌های موجود در هوا را تعیین می‌کند. این درجه، همچنین میزان کارایی فیلتر در عدم ممانعت از جریان هوا به کوره و تأمین میزان مطلوبی از حجم هوای خروجی از دریچه را به شما نشان می‌دهد. فن کوره برخلاف تصفیه کنندۀ هوای اتاق، هوا را به همۀ اتاق‌های منزل هدایت می‌کند. تصفیه کننده‌ها فقط یک بخش کوچک را پوشش می‌دهند. فن، گردوغبار را به سمت کانال هدایت و کل آن را فیلتر می‌کند. یک فیلتر خوب، می‌تواند با پالایش HEPA (جذب ذرات با راندمان بالا) آلاینده‌های هوا و گردوغبار را حذف کند. همچنین با استفاده از اشعۀ فرابنفش (U.V) بوهایی مانند بوی زغال یا دود، هاگ‌های کپک و ویروس‌ها را از بین ببرد.

برای خدمات پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان و پاکسازی کانال‌ها با ما تماس بگیرید. ما به شما کمک می‌کنیم تا آسایش و سلامت هوای منزل را بهبود ببخشید.

خدمات ” پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان ” چیست ؟

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *