علت سوختن کمپرسور چیلر چیست؟

by | چیلر

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مقدمه| علت سوختن کمپرسور چیلر

کمپرسور چیلر نیز مانند سایر لوازم و ابزار آلات در گذشت زمان ممکن است دچار فرسودگی و در نتیجه سوختگی شود. اما برای این که بدانیم علت سوختن کمپرسور چیلر چیست، به یک تعمیرکار حرفه‌ای و با تجربه و یا مهندس تاسیسات نیاز داریم در ابتدا از سیکل تبرید چیلر تراکمی را بررسی و تحلیل نماید. در سیکل‌های تبرید ابتدا در خروجی کمپرسور گاز داغ وارد کندانسور می‌شود. در کندانسور نیز گاز تغییر فاز می‌دهد و از حالت گاز به مایع تبدیل شده و در انتهای کار با دمای حدود چهار درجه سانتی گراد سابکول می‌گردد.

گرمای تولید شده در این فرآیند داخل مبرد از طریق کندانسور به وسیله آب یا هوا دفع شده و دور می‌شود. در ادامه مبرد به صورت مایع وارد اکسپنشن ولو شده و سپس با کاهش فشار وارد اواپراتور می‌شود. در اواپراتور چیلر تراکمی مبرد با دریافت کردن مقدار کافی از گرما، به حالت تبخیری در آمده و در حالت سوپرهیت وارد کمپرسور می‌شود. در سیکل تبرید چیلر تراکمی باید همواره از ورود مایع مبرد به کمپرسور جلوگیری شود. سیکل ذکر شده به طور مداوم تکرار می‌شود تا کمپرسور چیلر بتواند عملکردی مناسب از خود به جای بگذارد.


خدمات حرفه ای ۲۴ ساعته نگهداری تاسیسات ساختمان


مشکلات و ایرادات رایج موجود در کمپرسورهای چیلر چیست؟

حال که به طور نسبی با عملکرد و چرخه‌های موجود در کمپرسور چیلر شدیم، لازم است به این نکته توجه کنیم که چه مشکلات و ایراداتی سبب سوختگی و آسیب دیده این دستگاه می‌شود‌. در واقع ریشه یابی علت سوختن کمپرسور چیلر در گرو دانستن مشکلاتی است که به صورت ناخواسته اتفاق می‌افتد. در ادامه تعدادی از مشکلات و ایرادات رایجی که در کمپرسورهای چیلر سبب سوختگی می‌شود را شرح خواهیم داد.

برگشت ضربه‌ای مایع

در بعضی کمپرسورهای تبرید که بر پایه تراکم بخار مبرد طراحی و ساخته شده‌اند، تحت شرایطی کمپرسور تحت تراکم مبرد مایع قرار می‌گیرد، این مسئله در حالی اتفاق می‌افتد که این دستگاه‌ها با این هدف طراحی و ساخته نشده‌اند. برگشت مایع می‌تواند یکی از علت‌های سوختن کمپرسور چیلر باشد. سیکل تبرید چیلر تراکمی باید مبرد و به صورت بخار وارد کمپرسور شود. در صورت بروز مشکلاتی در سیکل تبرید این برگشت مایع به صورت ضربه‌ای به داخل کمپرسور برگشت داده می‌شود.

در صورتی که مبرد مایع به حالت ضربه‌ای به داخل کمپرسور وارد شود، فشار هیدرولیک تولید شده بالغ بر ۱۰۰۰psi بالا رفته و در نتیجه این عملکرد به سوپاپ‌های میل لنگ و شاتون کمپرسور آسیب جدی وارد شده و در نتیجه باعث داغ شدن و جوش زدن یاتاقان ثابت کمپرسور می‌شود.

برگشت مایع به داخل دستگاه در ابتدا باعث آسیب و خرابی کمپرسور می‌شود اما در واقع ایراد و مشکل اصلی معمولا از دیگر قسمت سیکل تبرید چیلر است. در صورت ایجاد این دست مشکل‌ها مجبور می‌شویم که کمپرسور را به طور کامل باز کنیم. اما باید توجه داشته باشیم که قبل تعویض یا تعمیر کمپرسور و در واقع قبل از باز کردن آن علت برگشت مایع را بررسی کرده و مشکلات موجود در این زمینه را برطرف کنیم.

یکی از مهمترین دلایل برگشت مایع به داخل کمپرسور چک کردن سایز اکسپنشن و سالم بودن آن است. در سیکل تبرید چیلر وظیفه اکسپنشن ولو، تنظیم سوپرهیت مبرد ورودی به کمپرسو است و در صورت صحیح نبودن عملکرد این قطعه، باعث برگشت مایع به داخل کمپرسور چیلر خواهد شد.

از دیگر علام برگشت ضربه‌ای مایع به کمپرسور چیلر تراکمی شارژ گاز بیش از اندازه است که باید مطابق مقدار ظرفیت چیلر و کاتالوگ دستگاه شارژ شود. همچنین در صورتی که خط ساکشن کمپرسور از محلی سردتر و یا به صورت دفنی عبور کرده باشد، ممکن است در حالت خاموشی چیلر تراکمی، مبرد دوباره تقطیر شده و پس از استارت مجدد باعث پدیده برگشت مایع ضربه‌ای به داخل کمپرسور چیلر شود.

 

بیشتر بخوانید : علائم کم بودن گاز چیلر ،بررسی و رفع علت های آن

 

برگشت تدریجی مایع

یکی دیگر از مشکلات رایج در سیکل تبرید چیلر که می‌تواند علت سوختن کمپرسور چیلر هم باشد، تراکمی برگشت مایع به صورت مداوم و تدریجی در هنگام کار عملکرد سیستم است. برخلاف برگشت مایع ضربه‌ای، برگشت تدریجی ضربات کمتری به کمپرسور چیلر وارد می‌کند. در اثر این فرآیند، مبرد با خاصیت شست و شوی روغن از سطح میل لنگ و پیستون‌ها باعث کاهش خاصیت روغن کاری در کمپرسور چیلر شده که در این صورت می‌تواند باعث ایجاد شیار بر روی پیستون و فرسوده شدن این پیستون‌ها شود.

معمولا دلایل متعددی سبب برگشت مایع به داخل کمپرسور می‌شود که لازم است در کارکرد و عملکرد این سیستم به طور کامل و جامع مورد بررسی قرار گیرند. این مشول معمولا با سفید شدن و برفک زدن کمپرسور مشخص می‌شود. برای بررسی دقیق و جامع این مشکل و یافتن روش‌هایی برای جلوگیری و رفع آن، پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر کسب اطلاعات جامع در این زمینه‌ها، با چند تعمیرکار خبره و توانمند در این زمینه مشورت کنید و یا اینکه از آن‌ها بخواهید که از کمپرسور شما بازدید نمایند.

اولین دلایل برگشت تدریجی مایع می‌تواند با دلایل برگشت سیلابی و ضربه‌ای به داخل کمپرسور یکسان باشد. همچنین عدم سایز صحیح اکسپنشن، عدم تنظیم صحیح محل بالب اکسپنشن ولو و عدم تنظیم پیچ تنظیم سوپرهیت شیر انبساط می‌توانند از دلایل اولیه دیگری باشند که سبب بازگشت ضربه‌ای و یا سیلابی مایعات به داخل کمپرسور می‌شود.

اما از دیگر دلایل رایج در برگشت مایع به کمپرسور که علت سوختن کمپرسور چیلر نیز به حساب می‌آید، کاهش جریان سیال خنک شونده از سطح اواپراتور چیلر است. از جمله این مشکلات می‌توان به خرابی الکتروموتور، پارگی و آسیب تسمه، کثیفی و گرفتگی فیلتر و یا کویل نیز اشاره داشت. همچنین در سیستم‌های روفتاب پکیج، اشتباه در محاسبات کانال کشی نیز می‌تواند سبب بروز این دست مشکلات در داخل کمپرسور شود.  همچنین در چیلرهای تراکمی نیز عدم سرویس الکتروموتور پمپ آب چیلر و عدم تنظیم فشار کندانسور در چیلرهای تراکمی هواخنک نیز یکی از عوامل دخیل در این خرابی‌های رایج هستند.

سخن آخر در مورد علت سوختن کمپرسور چیلر

در این مطلب سعی داشتیم در ابتدا شما را با چرخه و سیکل‌های موجود در کمپرسورهای چیلر آشنا کنیم و در ادامه نیز علت سوختن کمپرسور چیلر را بیان کنیم. البته فراموش نکنید که موارد ذکر شده در بالا تنها بخشی از مشکلات و ایراداتی است که می‌تواند سبب سوختگی و آسیب به کمپرسور شما شود. به همین خاطر نیز به شما توصیه می‌کنیم، در صورت آسیب و یا ایجاد مشکلات مشابه از عملکرد خودسرانه پرهیز کنید و حتما با یک فرد با تجربه و حرفه‌ای در زمینه تعمیر کمپرسورها مشورت نمایید. چرا که بسیاری از مشکلاتی که به راحتی قابل حل هستند، در صورتی که از روی نا آگاهی با آن‌ها برخورد شود، ممکن است سبب ایرادات و مشکلات بزرگتری شوند.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *