علت کدرشدن آب استخر و راه حل شفاف شدن آن

by | استخر

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

علت کدرشدن آب استخر و عوامل بازدارنده از آن

علت کدرشدن آب استخر و شیری شدن آب استخر می‌تواند باعث به خطر افتادن ایمنی و سلامتی شناگر شود. با کدرشدن آب استخر شناگر قادر نبوده علائم و دیواره‌ها و کف استخر را به خوبی مشاهده کند و با خطر رو به رو می‌شود. همچنین کدرشدن آب استخر انتقال بیماری را سرعت می‌بخشد.

به محض شیری شدن آب استخر، یک چالش جدید پیش‌ آمده. مسئول نگهداری تاسیسات استخر باید به دنبال علت کدرشدن آب استخر برآمده و با حذف عامل، آب استخر را به شفافیت قبل برگرداند.

اصلی‌ترین علت کدرشدن آب استخر

۱. پایین بودن میزان کلر آزاد (FC)

رایج‌ترین علت کدرشدن آب استخر ، کاهش میزان کلر آزاد موجود در استخر است. پایین بودن کلر آزاد نشان‌دهنده وجود کلر ترکیبی یا کلرامین در آب استخر است. وجود این ماده باعث شیری شدن آب استخر شده و بیشتر کلر آزاد بو دارد. همچنین این نوع کلر قابلیت حذف باکتری‌های جلبک‌ساز و تولیدکننده آمونیاک را نداشته و درنتیجه نمی‌تواند آب استخر را پاکسازی کند.

هنگام شیری شدن آب استخر، ابتدا باید میزان کلر ترکیبی یا کلر آزاد سنجیده شود. اگر مقدار کلر آزاد کمتر از ۳ ppm و یا مقدار کلر ترکیبی بیشتر از ۰.۵ ppm باشد، میزان کلر آزاد در این استخر کم بوده و علت کدرشدن آب استخر نیز همین مورد است. به منظور شفاف‌سازی آب استخر و از بین بردن باکتری‌های موجود در آن باید به آن شوک وارد شد.

۲. از بین رفتن تعادل شیمیایی

یک روش تصفیه آب استخرها استفاده از محلول‌های شیمیایی است. اگر استفاده از این مواد و محلول‌ها به درستی انجام نشود، از شفافیت آب استخر کاسته می‌شود. همچنین اگر در هنگام تصفیه کردن آب استخر از مواد شیمیایی مرغوب استفاده نشود و یا بیش از اندازه از محلول‌های شیمیایی استفاده کرد، رنگ دیواره‌های استخر نیز از بین می‌روند. مواد شیمیایی می‌توانند بر روی PH آب، میزان TDS و سطح قلیایی آب تأثیرگذار باشد. PH مناسب آب بین ۲/۷ تا ۸/۷ بوده و با بیشتر شدن آن، آب استخر کدر می‌شود. میزان TDS نشانگر میزان مواد جامد جامد محلول در آب استخر است و حد مجاز باید کمتر از ۲۰۰۰ ppm باشد و اگر بیشتر شود باعث شیری شدن آب خواهد شد. همچنین سطح قلیایی آب استخر نیز باید بین ۸۰ ppm تا ۱۲۰ باشد و اگر به بالاتر از این حد تجاوز کند موجب کدرشدن آب استخر می‌شود.

۳. عوامل محیطی

هرچه فعالیت و شناکردن در آب استخر بیشتر باشد، میزان بیشتری از مواد آلوده وارد آب استخر می‌شوند. این مواد آلوده شامل مواد آرایشی و بهداشتی، تکه‌های مو و ذرات پوست هستند. آب ورودی به استخر نیز اگر با کیفیت نبوده و شامل گل و لای باشد بر روی شفافیت آب استخر تأثیر دارد. همچنین در استخرهای روباز و خانگی موارد آلودگی محیطی بیشتر بوده مانند فضولات پرندگان، برگ و شاخه درختان، آب باران و دوده و آلودگی هوا.

۴. درجه حرارت آب استخر

سومین عاملی که به طور قابل توجهی بر تعادل کربنات کلسیم موجود در آب تأثیر می گذارد، دمای آب است. برخلاف بسیاری از مواد معدنی دیگر، با افزایش دما، میزان حل شدن کلسیم در آب کاهش می‌یابد. این کلسیم اضافی حل نشده در آب رسوب کرده و یک علت شیری شدن آب استخر به شمار می‌آید.

۵. اختلال در امر فیلتراسیون

اصلی‌ترین علت کدرشدن آب استخر، اختلال در امر فیلتراسیون آب بوده است. سیستم تصفیه آب استخر شامل بخش‌های متفاوتی از جمله پمپ تصفیه، فیلتر تصفیه، پمپ سیرکولاتور و اسکیمر است. یک علت کدرشدن آب استخر، می‌تواند خرابی یکی از این عوامل باشد. معمولاً تایم مشخص کارکرد پمپ تصفیه بین ۸ تا ۱۲ ساعت بوده و اگر زمان کارکرد به کمتر از ۸ ساعت برسد یعنی در کار پمپ اختلالی به وجود آمده است که نتیجه آن نیز به شیری شدن آب استخر می‌انجامد. با تکرار شدن فیلتراسیون، اجزای آن در مرور زمان فرسوده می‌شوند. این فرسودگی می‌تواند باعث کاهش سطح بهره‌وری آن‌ها شود. از دیگر عواملی که می‌تواند در فیلتراسیون اخلال ایجاد کند، می‌توان به گرفتگی در مسیر لوله‌های آب، شکستگی پره‌ها یا صافی‌های فیلتراسیون و ورود هوا به پمپ از طریق فعالیت اسکیمر، اشاره نمود.


خدمات پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان


انواع تجهیزات فیلتراسیون

 

۱. فیلترهای تصفیه آب استخر

فیلترها موجب به دام افتادن ذرات معلق و ناخالصی‌های موجود در آب می‌شوند. فیلترها به ۳ دسته اصلی تقسیم شده که شامل؛

  1. فیلتر دیاتومه: در این نوع فیلتر، از خاک سیلیس یه عنوان یک صافی خنثی شیمیایی استفاده می‌شود. این خاک از باقیمانده موجودات دریایی با پوسته سیلیس تهیه شده و قابلیت جذب بسیار بالایی دارد تا حدی که ذرات کوچک به اندازه ۱۰ میکرون را نیز به خود جذب می‌کند. این نوع فیلتر بعد از هربار استفاده نیاز به شارژ مجدد داشته و بعد از چند بار استفاده نیاز به تجدید خاک سیلیس دارد.

    علت کدر شدن آب استخر

    نمونه ای فیلتر دیاتومه

  2. فیلتر شنی: که قدیمی‌ترین نوع فیلتر در جهان بوده و عضو جدا نشدنی تصفیه آب‌ها و فاضلاب است. علت کدرشدن آب استخر هرچه که باشد با این فیلتر‌ها قابل حل است. در این‌گونه فیلترها از شن، ماسه، سیلیس و سنگ‌ریزه در تصفیه آب استفاده می‌شود. تفکیک آلودگی‌ها از طریق فیلتر شنی به دو صورت انجام می‌گیرد، یکی ذرات بزرگتر که لا به لای دانه‌های فیلتر گیر کرده و دوم، ذرات کوچکتر که در اثر برخورد با سولفات آلومینیوم به صورت ژلاتین درآمده و جدا می‌شوند. برای تمیز کردن فیلتر شنی باید از جریان آب معکوس که به صورت برعکس از فیلتر عبور می‌کند، استفاده کرد. گاهی آنقدر کثیفی در بین ذرات فیلتر وجود دارد که کارایی فیلتر از بین رفته و باید فیلتر تخلیه و دوباره شارژ شود.

    علت کدر شدن آب استخر

    فیلتر شنی هایوارد

  3. فیلتر کارتریجی: کارایی این نوع فیلترها مانند فیلتر تصفیه آب منازل بوده و به علت زیاد بودن سطح آب موجود در فیلتر، کمتر دچار گرفتگی و کثیفی می‌شود. همچنین فشار کاری فیلترهای کارتریجی بسیار کمتر از فیلترهای شنی است. این فیلترها به علت سبکی زیاد، حجم کوچک و کارایی بالا می‌توانند بر روی جاروهای استخری تعبیه شده و ضمن تمیز کردن استخر، موجب تصفیه آب استخر نیز بشوند. در هر فصل یک یا دوبار فیلتر کارتریجی با خارج کردن محفظه فیلتر باید شستشو و تمیز شود.

 

۲. پمپ سیرکولاتور

این نوع پمپ‌ها در دسته پمپ‌های سانترفیوژی قرار داشته و موجب به حرکت درآمدن آب در استخر شده و از راکد ماندن آب و درنتیجه شیری شدن آن جلوگیری می‌کنند. پمپ سیرکولاتور در دو نوع مختلف پمپ سیرکولاتور با بدنه چدن و پمپ سیرکولاتور با بدنه استیل، تولید می‌شود. هر دو نوع پمپ سیرکولاتور قادر به پمپاژ آب تا دمای ۱۳۰ درجه را دارند.

 

بیشتر بخوانید : علت سبز شدن آب استخر و راهکارهای مقابله با آن

 

۳. پکیج تصفیه آب استخر

پکیج‌های تصفیه آب استخر، ترکیبی از فیلتر تصفیه آب و پمپ سیرکولاتور هستند. این نوع پکیج‌ها علاوه بر تصفیه فیزیکی آب استخر، موجب به گردش درآمدن آب در استخر نیز می‌شوند. پکیج‌های تصفیه آب استخر در سه نوع دفنی، TPAKS و سطحی یا TOP filter تولید می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. پکیج نوع TPAKS دارای فیلتر شنی بوده و برای انواع استخرها و حوضچه‌ها مناسب است. پکیج دفنی با اندازه بسیار کوچک و کارایی بالا تولید شده و برای استخرهای روباز انتخاب مناسب‌تری خواهد بود. فیلتر سطحی برای استخرهایی که هیچ‌گونه لوله‌کشی ندارند مناسب بوده ولی از معایب آن می‌توان به نداشتن سیستم تصفیه و گردش آب در آن اشاره کرد.

۴. پمپ تصفیه آب استخر

قلب هر سیستم تصفیه متعلق به پمپ تصفیه بوده است. پمپ‌ها دارای سه قسمت اصلی هستند که شامل صافی، پروانه و موتور می‌شود. ابتدا آب وارد صافی یا سبد استرینر و بعد از آن   پروانه با سرعت بسیار بالا آب با مکش به سمت فیلتر تصفیه هدایت می‌کند. در قسمت پشتی پمپ، موتور قرار داشته که نیروی لازم برای حرکت پروانه و عملکرد صحیح را برای اجزای پمپ فراهم می‌کند.

علت کدر شدن آب استخر

پمپ تصفیه استخر هایوارد

۵. اسکیمرها

یک راه ساده برای تصفیه آب استخر، استفاده از اسکیمر است. اسکیمر مانند یک صافی، آلاینده‌های موجود در سطح آب را جمع کرده و به شفافیت بیشتر آب استخر کمک می‌کند. استفاده از اسکیمر برای استخرهای کوچک و خانگی مناسب است.

 

علت کدر شدن آب استخر

نتیجه بحث

آب کدر هیچ‌گونه جذابیتی برای شناگر و دیگر افراد ندارد. کدر بودن آب استخر منازل نمای زشتی به خانه خواهد داد. به همین منظور بهتر است از علت کدرشدن آب استخر اطلاع یافت و روش‌های پاکسازی آن را مورد بررسی قرار داد و بهترین آب را انتخاب کرد. در این مقاله اصلی‌ترین عواملی که موجب شیری شدن آب استخر می‌شود بیان و انواع تجهیزات لازم برای تصفیه آب استخر لازم است نام برده شد. امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *