رله مشعل چیست ؟ چه کاربردی دارد؟ | انواع رله

by | Uncategorized

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مقدمه

یکی از تجهیزات الکترونیکی که در دیگ ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، رله مشعل است که در کنترل ایمنی و وضعیت عملکرد مشعل نقش مهمی ایفا می‌کند. رله‌ها و سیستم‌های کنترل کننده مشعل‌ها انواع مختلف و کاربردهای متفاوتی دارند. حال با توجه به نقش کلیدی و کاربردی که این رله‌های کنترل مشعل در صنایع مختلف دارند، در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم رله مشعل چیست؟ و چه کاربردهایی دارد، آشنا کنیم.


ارایه خدمات حرفه ای تعمیر و نگهداری موتورخانه


رله مشعل چیست؟

رله مشعل یکی اصلی‌ترین بخش‌های کنترل کننده عملکرد سیستم مشعل است که وظیفه آن کنترل میزان ایمنی عملکرد مشعل و کارکرد صحیح آن است و در صورت بروز اختلال در عملکرد مشعل باید از طریق سنسورهای الکترونیکی اعلام خرابی و وضعیت کند. در این میان رله‌ها و سیستم‌های کنترل کننده مشعل‌ها انواع مختلفی دارند که از معروف‌ترین آنها می‌توان به رله‌های ساترونیک اشاره کرد.

رله مشعل چیست

رله مشعل

کاربرد رله مشعل چیست؟

در این بخش از مطلب رله مشعل چیست؟، جالب است بدانید که رله‌های کنترل مشعل کاربرد بسیاری در سیستم گرمایش ساختمان‌ها دارند و همچنین در صنایع مختلف و مصارف خانگی با توجه به نوع مشعل و نوع سوخت آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وظیفه رله کنترل مشعل این است که به موتور و ترانس جرقه زن مشعل فرمان استارت می‌دهد و همچنین در صورت عدم احتراق صحیح به ترانس جرقه فرمان خاموش کردن مشعل را می‌دهد. زمانی‌که شعله مشعل خاموش شود، از طریق فتوسل که در جلوی مشعل قرار دارد، سیگنالی به رله مشعل فرستاده می‌شود و طرف چند ثانیه مشعل خاموش می‌شود.

آشنایی با انواع رله مشعل

هر یک از رله‌های مشعل از چهار قسمت آهنربای الکتریکی، تیغه، فنر و اتصالات الکتریکی تشکیل شده‌اند. از طرفی دیگر انواع رله کنترل مشعل را می‌توان به موارد زیر تقسیم کرد:

  • رله کنترل مشعل گازی: رله کنترل مشعل گازی وظیفه کنترل الکتریکی مشعل موقع نشت گاز یا شعله زیاد را برعهده دارد. با قطع سریع جریان گاز و غیر فعال شدن مشعل از انفجار و حوادث خطرناک احتمالی جلوگیری می‌شود.
  • رله کنترل مشعل گازوئیلی: وظیفه رله مشعل‌های گازوئیلی این است که نحوه سوختن و احتراق مشعل را تشخیص دهند.
  • رله کنترل مشعل دوگانه سوز: این نوع رله مشعل جهت کنترل مشعل‌های دوگانه‌سوز بر پایه گاز و گازوئیل کاربرد دارد و محفظه آن در برابر حرارت مقاوم است و نمی‌شکند. این نوع رله کنترل مشعل به صورت الکترونیکی فرمان عملکرد را به دو شیر کنترل برای سوخت گاز و گازوئیل ارسال می‌کند.
  • رله کنترل مشعل اتمسفریک:
  • این نوع رله مشعل جایگزین خوبی برای رله مشعل گازی هستند که بر روی مشعل برخی دستگاه‌های پخت نان قابل نصب است. مهمترین مزیت رله کنترل مشعل اتمسفریک این است که دارای قابلیت جرقه‌زنی ممتد است و در صورت خاموش شدن مشعل بر اثر وزش باد امکان اشتعال مجدد مشعل وجود دارد.
رله مشعل چیست

یک نوع رله مشعل زیمنس

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم و معنای رله مشعل چیست ؟، کاربردها و انواع بی‌متال آشنا کنیم. همانطور که می‌دانید از رله کنترلی مشعل به عنوان یک سوئیچ الکتریکی جهت احتراق صحیح شعله در سیستم استفاده می‌شود و در سیستم گرمایشی صنایع مختلف و موتورخانه‌ها کاربرد دارد.

 

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *